Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Paspaudę mygtuką „Sutinku“ arba naršydami toliau patvirtinsite savo sutikimą. Bet kada galėsite atšaukti savo sutikimą pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Jei pageidaujate, galite kontroliuoti ir/arba ištrinti slapukus. Išsamesnė informacija čia https://www.aboutcookies.org/ Jei ištrinsite slapukus, jums gali reikėti rankiniu būdu pakeisti kai kurias parinktis kaskart, kai lankysitės interneto svetainėje, o kai kurios paslaugos ir funkcijos gali neveikti.

Kultūra ir žmonėsGamta ir augintiniaiŠeima ir sveikataMokslas ir ITSportasŠvietimasTrasaĮdomybėsRinkimų maratonas
ŠEIMA IR SVEIKATA

Pienas suaugusiems: gerti ar vengti? 

2018 rugpjūčio 17 d. 09:20
Lietuvos žinių archyvo nuotrauka

Pienas yra vienas svarbiausių maisto produktų. Tiek karvių, tiek ir ožkų pieno produktuose yra medžiagų, be kurių žmogaus organizmas negali normaliai funkcionuoti. Juose gausu visaverčių baltymų, riebalų, angliavandenių, neorganinių druskų ir vitaminų.

Tai, kad lietuviai mėgsta pieną rodo didžiausio Lietuvoje prekybos tinklo „Maxima“ statistika. Skaičiuojama, kad kas mėnesį yra nuperkama per 2,6 mln. litrų pieno.

Tačiau vis dažniau girdima ir priešingų nuomonių, esą jo vartojimas, įkopus žmogui į ketvirtą ar penktą amžiaus dešimtmetį, sukelia įvairias ligas. Taip pat apstu mitų, esą pieno produktai yra tik vaikų maistas. Tuo tarpu mitybos specialistai įsitikinę pieno nauda organizmui, ypač senjorams: jį vartoti sveika ir reikia, tik perspėja – turėti saiką ir nepadauginti.

JAV Harvardo universiteto specialistų atliktame tyrime dalyvavo apie 30 tūkst. suaugusių moterų. Paaiškėjo, kad tos, kurios per dieną išgerdavo dvi stiklines ir daugiau neriebaus pieno, net dešimčia procentų sumažino aukšto kraujospūdžio riziką. Pienas aprūpina organizmą devyniais svarbiais maistingaisiais elementais, tarp jų vitaminai A ir D, baltymai, kalis ir kalcis. Šios medžiagos padeda normalizuoti širdies kraujagyslių sistemos veiklą, o kartu ir arterinį kraujospūdį. Pienas ne tik maistingas. Jis dar ir nukenksmina toksinus, susidarančius organizme medžiagų apykaitos proceso metu arba patekusius į jį iš aplinkos. Kaip tik dėl šios priežasties dirbantiesiems su kenksmingomis cheminėmis medžiagomis, padidinta radiacija, pavojingomis sveikatai sąlygomis gamyboje, kasdien turi būti skiriama išgerti pieno.

Kalcio paros norma suaugusiems žmonėms yra maždaug 1000 mg, 50–64 metų amžiaus žmonėms bei nėščioms ir krūties pienu maitinančioms moterims – 1200 mg., moterims po menopauzės, vartojančioms estrogeninius preparatus, rekomenduojama paros dozė – 1500 mg.

Kaip teisingai pasirinkti pieno produktus?

Pieno produktų parduotuvių lentynose daug – nuo pieno iki varškės sūrelių, grietinėlės, pačių įvairiausių sūrių. Kokie pieno produktai yra geriausi? Kokie labiau tinka suaugusiems? Ir kaip juos vartoti? Apie tai pasiteiravome Vilniaus universiteto Visuomenės sveikatos instituto direktorius prof. dr. Rimanto Stuko.

Pasak profesoriaus, tiesa ta, jog ne visi suaugę gali vartoti pieną ir jo produktus. Maždaug 30 proc. Lietuvos gyventojų netoleruoja laktozės. Arba jų organizme nėra laktozės fermento, arba šis fermentas būna nepakankamai aktyvus. Tačiau, jeigu žmogus jaučiasi sveikas, jeigu jo organizmas toleruoja laktozę, jis gali drąsiai vartoti pieną bei jo produktus. Ir tai bus tik į naudą.

„Kalbant apie vyresnio amžiaus žmones, tai reiktų turėti omenyje, jog jų organizme laktozės fermentas gali būti mažiau aktyvus. Išgėrus šviežią saldų pieną, žmogaus virškinimo sistemoje jis sukreša tvirtais dribsniais, kuriuos organizmui suvirškinti darosi šiek tiek sunkiau. Todėl vyresnio amžiaus žmonės, išgėrę žalio pieno gali pasijausti silpniau“, – sakė Vilniaus universiteto Visuomenės sveikatos instituto direktorius.

GOOGLE rekomenduojaStraipsnio tęsinys – žemiau

Todėl jis šio amžiaus žmonėms rekomenduoja vartoti rauginto pieno produktus.

„Jeigu mes pasižiūrėtume kitų šalių, Pasaulio sveikatos organizacijos siūlymus, tikrai nerasime rekomendacijų vyresniems žmonėms nevartoti pieno ir jo produktų, jeigu, žinoma, žmogaus organizmas jį toleruoja“, – kalbėjo profesorius.

Rauginto pieno nauda

Taigi, mitybos specialisto teigimu, suaugusiems žmonėms pieną gerti taip pat sveika, kaip ir vaikams, tačiau šios amžiaus grupės pieno mėgėjai labiau turėtų rinktis raugintus produktus, tokius, kaip kefyras ar rūgpienis, kurie yra lengviau virškinami bei įsisavinami.

Ir rūgpienis, ir kefyras taip pat turi nemažai kalcio bei fosforo, B grupės vitaminų, abu jie gerina virškinimą, skatina žarnyno veiklą ir šlapimo išsiskyrimą, šiek tiek spartina medžiagų apykaitą. Raugintą pieną rekomenduojama gerti apsinuodijus, vartojant įvairius vaistus, antibiotikus. Tai puikūs gėrimai alergiškiems, netoleruojantiems pieno ir besilaikantiems dietų žmonėms.

Liaudies medicinoje raugintas pienas buvo žinomas kaip „tvarkantis žarnyną“ gėrimas, puikus organizmo šarmintojas, kuris taip pat šalina nuovargį, gerina emocinę būklę, malšina troškulį dirbant darbus lauke, saulėje karštą vasaros dieną. Pavyzdžiui, Aukštaitijoje šienapjūtės darbai be ąsočio rūgštaus pieno būdavo neįsivaizduojami.

Liaudies medicinos patarimuose rašoma, kad rūgštūs pieno produktai naikina ligas sukeliančius mikrobus. Kefyras gerina širdies ir kraujagyslių, nervų sistemos, žarnyno ir inkstų veiklą, stimuliuoja skrandžio sulčių ir tulžies išsiskyrimą, skatina apetitą. Kefyre esanti pieno rūgštis neleidžia žarnyne daugintis puvimo bakterijoms. Liaudies medicinos žinovai teigia, kad net valgant riebų maistą, jei jis užgeriamas kefyru, nekankina rėmuo ir vidurių užkietėjimas. Jei vis dėlto ima varginti rėmuo, išgerkite pusę stiklinės kefyro.

Sūriai – kalcio bomba

Pasak profesoriaus V.Stuko, sūriai vyresniems žmonės ir vaikams taip pat yra labai naudingi. Sūris yra koncentruotas pieno produktas. Kalbant apie kietą fermentinį sūrį, vertiname jį kaip labai gerą kalcio šaltinį. „Žinoma, kietieji sūriai savo sudėtyje turi ir didesnį cholesterolio kiekį. Pasirenkant racioną, tai reikia žinoti. Tačiau laikantis bendrųjų mitybos rekomendacijų, vien tik sūrio žmogus juk nevalgo. Jis turi vartoti įvairų maistą. Jei žmogus suvalgys kelis gabalėlius kieto sūrio, to cholesterolio per daug nebus, bet organizmui – tai didelė nauda, nes sūriai – kalcio šaltinis, o vyresniems žmonėms tai svarbu, nes stiprina kaulus. Kalcis reikalingas ne tik suaugusiems, bet ir vaikams, nes jų kaulai vystosi“, – tikino profesorius.

Pienas ir jo produktai savo sudėtyje turi ir daugiau naudingų medžiagų, ne vien tik kalcio. Pieno riebalai taip pat yra labai vertingi. Jie yra vitaminų šaltinis. Pasak profesoriaus, tik reikia turėti omenyje bendrą mitybos kontekstą. Jeigu žmogus nesilaiko mitybos rekomendacijų, valgo labai riebiai, tada ir pieno produktus jis turėtų rinkti liesesnius. Tačiau jeigu žmogaus mityba normali, tai nebūtina vartoti tik liesą pieną ar jo produktus. „Mes juk negalime išskirti kažkurį produktą, kad ir pieną, iš viso jo mitybos konteksto. Žmogus gali rinktis ir riebesnius pieno produktus, kurių vertė organizmui tikrai didelė, tik reikia pasirinkti tokius jų kiekius, kurie yra saugūs“, – sakė VU Visuomenės sveikatos instituto vadovas.

Varškė ir jos produktai

Pasak profesoriaus, varškė ir iš jos gaminami sūriai – puikūs ir vertingi maisto produktai. Tačiau žmogus, ko gero, vien tik varške nesimaitina. Jis valgo įvairų maistą. Jeigu jo maisto racione yra ir varškė, jeigu jis sveikas, valgo normaliai, laikantis mitybos rekomendacijų, o darydamas sumuštinius su varškės sūriu netepa ant duonos daug sviesto, tai jis tikrai savo organizmo atžvilgiu elgiasi racionaliai.

„Varškė yra baltymų šaltinis. Jeigu ji bus riebesnė, nieko blogo tikrai neatsitiks. Bet jeigu žmogums mėgsta valgyti riebiai, nesisaugo, tai gal tada ir tą varškę liesesnę reiktų jam rekomenduoti. Bet jeigu žmogus yra subalansavęs savo mitybą, tai kodėl jis turėtų rinktis vien tik tą liesą varškę?“ – klausė V. Stukas. – Kaip rodo mūsų atlikti tyrimai, dauguma žmonių renkasi vartoti tuos maisto produktus, kad būtų skaniau. Kartais sveikata nueina į antrą ar trečią planą“.

Jis tik pataria valgyti vis kitus produktus, nes mityba turi būti įvairi bei visavertė

Kaip rodo „Maximos“ pardavimų duomenys, pienas atsiduria paklausiausių kasdienių prekių krepšelyje. Perkamiausi pieno produktai – pienas ir kefyras, glaistyti varškės sūreliai, grietinė ir sviestas.

„Mums yra įprasta, kad pieną geriame ne tik gryną, bet ir naudojame košėms, sriuboms, kavai, todėl ir pardavimų duomenys rodo, kad pieno suvartojimas išlieka stabilus ir jo nuperkama labai panašus kiekis kas mėnesį. Žinoma, šiandien mūsų pirkėjai gali patys pasirinkti, gerti pieną ar ne, o jo alternatyvų siūloma vis daugiau. Populiarėja sojų, migdolų, ryžių gėrimai, kurie pakeičia pieną, o tai yra itin aktualu žmonėms, kurie netoleruoja laktozės“, – pažymi „Maximos“ komercijos vadovė Vilma Drulienė.

Pasak prekybininkų, pieno suvartojimas ir pardavimai išlieka stabilūs ištisus metus nepaisant sezoniškumo. „Metų laikai didesnės įtakos turi rauginto pieno ir rauginto pieno produktų pardavimams. Kefyro, rūgpienio, pasukų paklausa išauga gegužės – liepos mėnesiais. Neklysiu sakydama, kad pavasarį ir vasarą vienu populiariausių vienu populiariausių patiekalų tampa šaltibarščiai, o juk raugintas pienas yra vienas svarbiausių šaltosios lietuvių sriubos ingredientų“, – sakė V. Drulienė.

DALINTIS
ŽYMĖS
_
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaKomentaraiKonkursaiReklama
Kultūra ir žmonėsLietuvaMokslas ir ITPasaulisReklaminiai priedai
Rinkimų maratonasSportasŠeima ir sveikataŠvietimasPrenumerata
Trasa#AUGULIETUVOJE#LEGENDOS#SIGNATARŲDNRPrivatumo politika
#ŠIMTMEČIOINOVACIJOSKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2018 UAB "Lietuvos žinios"