Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Paspaudę mygtuką „Sutinku“ arba naršydami toliau patvirtinsite savo sutikimą. Bet kada galėsite atšaukti savo sutikimą pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Jei pageidaujate, galite kontroliuoti ir/arba ištrinti slapukus. Išsamesnė informacija čia https://www.aboutcookies.org/ Jei ištrinsite slapukus, jums gali reikėti rankiniu būdu pakeisti kai kurias parinktis kaskart, kai lankysitės interneto svetainėje, o kai kurios paslaugos ir funkcijos gali neveikti.

Kultūra ir žmonėsGamta ir augintiniaiŠeima ir sveikataMokslas ir ITSportasŠvietimasTrasaĮdomybėsRinkimų maratonas
ŠEIMA IR SVEIKATA

Maistas be glitimo: ar tai tik nauja mada? 

2018 spalio 2 d. 11:26
Didžiajai daliai žmonių glitimas jokių sveikatos sutrikimų nesukelia ir nesukels, todėl jiems vertinti maistą vien pagal šį kriterijų („su“ ar „be“) nėra tikslinga./
Didžiajai daliai žmonių glitimas jokių sveikatos sutrikimų nesukelia ir nesukels, todėl jiems vertinti maistą vien pagal šį kriterijų („su“ ar „be“) nėra tikslinga./
pixabay.com nuotrauka

Retas kuris nesame girdėję apie glitimą, bet ar iš tiesų suprantame, kas tai yra? Dažniausias atsakymas, matyt, būtų, kad „glitimas yra blogas dalykas ir jo reikia vengti“. Vis dėlto pagrindinė taisyklė, kurią turėtume žinoti, ta, kad glitimas – baltymas, randamas tokiuose grūduose kaip kviečiai, miežiai, rugiai. Kai kuriems žmonėms į organizmą patekęs glitimas sukelia pilvo skausmus, pūtimą, bėrimą, nuovargį ir virškinamojo trakto problemas. Bet ar tai galioja visiems?

Gydytoja dietologė Barbora Jarašūnė sako, kad šiuo metu tiek visuomenėje, tiek mokslo pasaulyje susidomėjimas glitimu bei kviečių poveikiu organizmui yra išaugęs. „Vyksta daugybė mokslinių tyrimų – nuo glitimo biocheminių ypatumų iki vaistų jo sukeliamoms ligoms gydyti. Pavyzdžiui, yra duomenų, jog organizmo toleranciją glitimui gali veikti ne tik genetiniai ypatumai, bet netgi tam tikri virusai. Šiuo metu daugėja įrodymų, kad ne tik gliadinas („toksiškasis“ glitimo komponentas), bet ir kiti kviečių, rugių bei miežių komponentai gali sukelti vadinamuosius glitimo netoleravimo simptomus. Be to, vis dažniau glitimo netoleravimo simptomai siejami ne su išskirtinai glitimu, o su vadinamųjų FODMAP (fermentuojamų oligo-, di– ir monosacharidų bei poliolių) netoleravimu, būdingų dirgliosios žarnos sindromui“, – apie naujausius tyrimus sako gydytoja.

„Atkreipkite dėmesį, jog atskiriems laikotarpiams būdingos tam tikros mitybos „mados“ ir maisto komponentų skirstymas į „geruosius“ ir „bloguosius“.

Ar tikrai sveikiau?

„Atkreipkite dėmesį, jog atskiriems laikotarpiams būdingos tam tikros mitybos „mados“ ir maisto komponentų skirstymas į „geruosius“ ir „bloguosius“. Prisiminkime, juk buvo metas, kai dėl daugumos sveikatos negandų kaltinti baltymai, vėliau – riebalai, druska ar pagal taisykles „nesuderintas“ maistas. Šiuo metu „kaltinamųjų suole“ atsidūrė angliavandeniai ir glitimas“, – vardina pašnekovė.

Didžiajai daliai žmonių glitimas jokių sveikatos sutrikimų nesukelia ir nesukels, todėl jiems vertinti maistą vien pagal šį kriterijų („su“ ar „be“) nėra tikslinga.

Anot dietologės Barboros Jarašūnės, daug svarbiau yra atkreipti dėmesį į tai, kaip stipriai maistas yra perdirbtas, ir koks priedų kiekis panaudotas pramoninės gamybos metu. Dietologė apibendrina, kad užrašas „be glitimo“ ar „gluten-free“ plačiąja prasme nereiškia „sveikesnis“ ar „naudingesnis sveikatai“.

Kai maistas be glitimo – būtinybė

„Žmonėms, kuriems pasireiškia glitimo sukelti sveikatos sutrikimai, maistas be jo šiuo metu yra vienintelis gydymo būdas. Pavyzdžiui, celiakija sergantis vaikas, laikydamasis giežtos beglitiminės dietos, užaugs sveikas, normalaus ūgio ir svorio. O jeigu ignoruosime esamą situaciją? Tuomet gali sutrikti jo augimas ir brendimas paauglystėje. Taigi, jei galimai glitimo netoleruojančiam asmeniui jo atsisakius išnyksta varginę simptomai ir ženkliai pagerėja gyvenimo kokybė, to irgi negalima pavadinti tik mada“, – sako gydytoja.

Požymiai, kad netoleruojate glitimo

GOOGLE rekomenduojaStraipsnio tęsinys – žemiau

B.Jarašūnė sako, kad yra keletas glitimo sukeliamų sutrikimų formų. Anot jos, pati sunkiausia ir geriausiai ištyrinėta yra autoimuninė liga – celiakija, kuria gali sirgti maždaug 0,6–1 proc. pasaulio gyventojų. „Šis sutrikimas gali prasidėti bet kuriame amžiuje, ir yra susijęs su tam tikrais asmens genetiniais ypatumais“, – aiškina gydytoja.

Pašnekovė išskiria ir kitą glitimo sukeliamą sutrikimą – glitimo netoleravimą, kuris įvardinamas kaip tam tikra neigiama organizmo reakcija į glitimą be kraujo antikūnų ar plonosios žarnos pakitimų. Šiuo atveju žmonės skundžiasi pilvo skausmais, pūtimu ar tuštinimosi sutrikimais, galvos, sąnarių skausmais ar bendru silpnumu, kuris pajuntamas praėjus vos keletui valandų, o kartais – net keletui dienų, po glitimo turinčio maisto suvartojimo.

Kuo pakeisti?

Gydytoja dietologė sako, kad dietos be glitimo esmė – visiškas kviečių, rugių ir miežių atsisakymas. Pasak jos, šie grūdai, ypač nerafinuoti, sveikiems žmonėms yra puikus skaidulų, B grupės vitaminų, baltymų, mangano, fosforo, seleno, magnio bei kitų medžiagų šaltinis, tačiau tiems, kurie netoleruoja glitimo, pastaruosius reikėtų išbraukti iš raciono ir ieškoti kuo įvairesnių alternatyvų.

Populiariausios alternatyvos be glitimo

Grikiai ir jų miltai, kukurūzai ir jų miltai, ryžiai ir jų miltai, bulvių miltai ir bulvių krakmolas, bolivinė balanda ir jų miltai, riešutų (migdolų, kokosų, lazdynų ir kiti) ir sėklų (linų sėmenų, moliūgų) miltai, žirnių miltai, pupelės ir pupelių miltai.

Nedideli avižų kiekiai vartotini, tačiau dėl galimos kryžminės taršos jas reikėtų rinktis apdairiai (ieškoti žymėjimo „be glitimo“). Išmėginkite soras, sorgas, burnočius, tapijoką.

DALINTIS
ŽYMĖS
_
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaKomentaraiKonkursaiReklama
Kultūra ir žmonėsLietuvaMokslas ir ITPasaulisReklaminiai priedai
Rinkimų maratonasSportasŠeima ir sveikataŠvietimasPrenumerata
Trasa#AUGULIETUVOJE#LEGENDOS#SIGNATARŲDNRPrivatumo politika
#ŠIMTMEČIOINOVACIJOSKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2018 UAB "Lietuvos žinios"