Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Paspaudę mygtuką „Sutinku“ arba naršydami toliau patvirtinsite savo sutikimą. Bet kada galėsite atšaukti savo sutikimą pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Jei pageidaujate, galite kontroliuoti ir/arba ištrinti slapukus. Išsamesnė informacija čia https://www.aboutcookies.org/ Jei ištrinsite slapukus, jums gali reikėti rankiniu būdu pakeisti kai kurias parinktis kaskart, kai lankysitės interneto svetainėje, o kai kurios paslaugos ir funkcijos gali neveikti.

Kultūra ir žmonėsGamta ir augintiniaiŠeima ir sveikataMokslas ir ITSportasŠvietimasTrasaĮdomybėsRinkimų maratonas
ĮDOMYBĖS

Kodėl senuosiuose burlaiviuose kapitono kambarys būdavo pačiame laivo gale? 

2018 lapkričio 25 d. 19:04
AFP/Scanpix nuotrauka

Didžiųjų burlaivių laikai jau seniai pasibaigė. Gražūs mediniai laivai šiandien džiugina tik įvairiose šventėse, o juk prieš porą šimtų metų jie buvo tai, kas vertė pasaulį judėti. Jų architektūra buvo ne tik graži pažiūrėti, bet ir funkcionali. Štai kapitono kajutė beveik visada buvo laivo gale, bet ar žinote kodėl?

Nors būta ir išimčių, kapitonas beveik visada miegojo pačiame laivo gale. Jam buvo skirta atskira kajutė, kai kiti įgulos nariai dažnai labai ankštai gyvendavo likusioje laivo dalyje. Visi laivai turėdavo tam tikrą paskirtį, todėl didžiąją jų dalį užimdavo jai būdingi daiktai. Kariniuose laivuose dominavo patrankos, prekiniuose – kroviniai ir taip toliau. Todėl įgulos nariams likdavo visai nedaug vietos kur nors laivo priekyje. Tačiau kapitonas visada mėgaudavo savo privačia kajute laivo gale. Bet kodėl gale?

Na, viena iš akivaizdžių priežasčių yra ta, kad laivo galas yra platesnis nei priekis. Taigi, ten tiesiog daugiau erdvės. Kapitonas turėdavo net kelis langus, pro kuriuos ilgesingai galėdavo žiūrėti į jūrą. Tiesa, į jūrą jis ne tik žiūrėdavo – asmeninis kapitono tualetas atsiverdavo tiesiai į jūrą, kai kitų įgulos narių gamtinės atliekos turėdavo keliauti latakais. Jie buvo trumpi, tačiau vis tiek dvokė.

Reikėtų nepamiršti ir paprasto patogumo. Kapitono darbo vieta taip pat buvo pačiame laivo gale, tiesiai virš jo kajutės. Taigi, net iš miegų prižadintas laivo vadas galėjo greitai atsidurti ant tiltelio ir imtis tiesioginių savo pareigų. To gali prireikti, jei laivą staiga ištiktų bėda ar naktį būtų pastebėtas koks nors pavojus.

Galinė laivo dalis taip pat yra kur kas stabilesnė. Ji mažiau kilnojasi per bangas, todėl ten kapitonas gali geriau pailsėti. Reikia nepamiršti, kad laivo vado poziciją visada buvo labai sunku užsitarnauti, todėl šie žmonės visada buvo labai gerbiami. Taigi, jiems reikėjo kiek įmanoma daugiau patogumo. Todėl ramiausia laivo vieta buvo rezervuota kapitonui. Galiausiai, ten taip pat buvo kiek tyliau, nes mažiau girdėjosi bangų plakimas į laivo korpusą.

Žinoma, atskiras tualetas, didesnė erdvė, langai ir įgulos pagalba tvarkoma gyvenamoji aplinka buvo svarbūs patogumai, tačiau daugiau komforto įrangos kapitonai neturėjo. Tai buvo sunkus, alinantis darbas, lydimas ligų ir pavojų, tačiau ir tokios smulkmenos kaip geresnė kajutė bent šiek tiek padėdavo.

DALINTIS
ŽYMĖS
_
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaKomentaraiKonkursaiReklama
Kultūra ir žmonėsLietuvaMokslas ir ITPasaulisReklaminiai priedai
Rinkimų maratonasSportasŠeima ir sveikataŠvietimasPrenumerata
Trasa#AUGULIETUVOJE#LEGENDOS#SIGNATARŲDNRPrivatumo politika
#ŠIMTMEČIOINOVACIJOSKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2018 UAB "Lietuvos žinios"