Kultūra ir žmonėsGamta ir augintiniaiŠeima ir sveikataMokslas ir ITSportasŠvietimasTrasaĮdomybėsRinkimų maratonas

Pagaliau atskleista paslaptis, kodėl Saulė tokia karšta

2019 vasario 18 d. 12:16
NASA nuotr.

Saulės paviršiaus temperatūra siekia apie 6000 laipsnių, tačiau jos vainikas įkaitęs net iki milijono.

Ne vieną dešimtmetį bandoma išsiaiškinti, kaip vainiką sudarančios retos dujos įkaista iki tokios aukštos temperatūros, bet kol kas nesėkmingai.

Tačiau dabar, išanalizavę NASA Saulės dinamikos observatorijos (SDO) dešimties metų stebėjimų duomenis, grupė mokslininkų pateikė galimą paaiškinimą. Jis susijęs su magnetiniame lauke sklindančiais signalais, vadinamais Alfveno bangomis. Seniai žinoma, kad šios bangos perduoda energiją iš Saulės paviršiaus į vainiką ir taip pastarąjį kaitina, tačiau tos energijos nepakanka pasiekti stebimai vainiko temperatūrai.

Naujieji duomenys parodė, kad vainiko magnetinis laukas virpa ir kitu dažniu, atitinkančiu akustinių – garso – bangų sklidimo Saulės viduje dažnį. Tai greičiausiai reiškia, kad akustinės bangos perduoda energiją iš Saulės gelmių tiesiai į vainiką. Taigi tos pačios Alfveno bangos, sklindančios vainike, neša žymiai daugiau energijos, nei buvo manoma iki šiol, ir galbūt gali įkaitinti vainiką iki milijono laipsnių.

Šis atradimas svarbus ne tik tuo, kad galbūt paaiškina vainiko temperatūrą. Net jei detaliau išnagrinėjus energijos pernašą paaiškėtų, kad jos nepakanka vainikui įkaitinti, fakto, kad energija perduodama iš žvaigždės gelmių, tai nepaneigs. Tad ateityje modeliuojant Saulės ir kitų žvaigždžių vainikų bei vėjo savybes bus būtina atsižvelgti ir į tokią energijos pernašą.

Tyrimo rezultatai publikuojami Nature Astronomy.

DALINTIS
ŽYMĖS
_
TrasaKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2019 UAB "Lietuvos žinios."
Privatumo politika