Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Paspaudę mygtuką „Sutinku“ arba naršydami toliau patvirtinsite savo sutikimą. Bet kada galėsite atšaukti savo sutikimą pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Jei pageidaujate, galite kontroliuoti ir/arba ištrinti slapukus. Išsamesnė informacija čia https://www.aboutcookies.org/ Jei ištrinsite slapukus, jums gali reikėti rankiniu būdu pakeisti kai kurias parinktis kaskart, kai lankysitės interneto svetainėje, o kai kurios paslaugos ir funkcijos gali neveikti.

Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISGYNYBAŠEIMA IR SVEIKATA
ŠVIETIMASKULTŪRA IR ŽMONĖSSPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITTRASAMULTIMEDIJA
ŠEIMA IR SVEIKATA

Vaisių krepšelis pravers kiekvienam

 
2018 08 19 12:00
Sveikatos specialistai ragina papildyti visų būtinų vitaminų ir mineralinių medžiagų atsargas: kasdien suvartoti bent po penkis vaisius ar daržoves. /
Sveikatos specialistai ragina papildyti visų būtinų vitaminų ir mineralinių medžiagų atsargas: kasdien suvartoti bent po penkis vaisius ar daržoves. / flitto.com  nuotrauka

Vasara lepina įvairiausiomis gėrybėmis. Dietologai vieningai tvirtina, kad šviežios daržovės, vaisiai ir uogos – neįkainojama gamtos dovana žmogui. Sveikatos specialistai ragina papildyti visų būtinų vitaminų ir mineralinių medžiagų atsargas: kasdien suvartoti bent po penkis vaisius ar daržoves.

Yra sakoma: „Kai nežinai, kur eini, negali paklysti.“ Tačiau renkantis maistą ši tezė visiškai netinka. Maistas turėtų būti įvairus ir turtingas maisto medžiagų. Kas žinotina, kokių vitaminų turi skirtingi vaisiai, dėl kokių priežasčių juos verta valgyti arba jų atsisakyti?

Obuoliai turi visų organizmui būtinų medžiagų – ypač vertingi yra antaniniai.

Obuoliai

Prieinamiausi vaisiai, augantys kiekviename sode ir darže, yra obuoliai. Jie turi visų organizmui būtinų medžiagų. Ypač vertingi antaniniai obuoliai – nuskintuose vaisiuose maisto medžiagos išsilaiko net keletą mėnesių. Obuoliai yra itin maistingi, juose gausu skaidulų, vitaminų bei mineralų. Šie vaisiai reguliuoja medžiagų apykaitą, yra naudingi sergant diabetu ir nutukimu. Prieš miegą suvalgytas obuolys gali padėti sumažinti cukraus kiekį kraujyje. Reguliarus obuolių vartojimas sumažina antrojo tipo diabeto riziką. Obuoliuose esantys polifenoliai apsaugo nuo beta ląstelių audinių žalos. Būtent beta ląstelės žmogaus kūne gamina insuliną. Sutrikus insulino išsiskyrimui išsivysto diabetas. Saldūs vaisiai rekomenduojami sergant podagra, inkstų ir tulžies pūslės akmenlige.

Obuoliai turtingi vitamino C ir įvairių mineralų: kalio, natrio, kalcio, fosforo, taip pat magnio, geležies, boro, cinko, jodo ir dar daugelio kitų mikroelementų.

Kriaušės

Sultingi vaisiai nepasižymi maisto medžiagų gausa. Juose yra E, K, B grupės vitaminų, šiek tiek fosforo, jodo, boro. Kriaušėse esantys antioksidantai (vitaminas C, varis) stiprina imuninę sistemą, apsaugo organizmą nuo laisvųjų radikalų ir virusų.

Daugelio specialistų manymu, kriaušių minkštimas yra lengviau virškinamas nei obuolių. Kriaušės labiausiai vertinamos dėl didelio skaidulų kiekio – viename vaisiuje yra maždaug 25 proc. dienos skaidulų normos.

Jos pagerina virškinimą, tinka ir šlapimo pūslės uždegimui gydyti. Kuo kriaušė aromatingesnė, tuo naudingesnė (ypač širdžiai, plaučiams). Kriaušė – vienas iš nedaugelio vaisių, padedančių apsinuodijus grybais.

Abrikosai

100 g abrikosų gali stimuliuoti kraujodaros procesus lygiai taip pat, kaip ir 250 g šviežių kepenų. Abrikosai reguliuoja žarnyno veiklą, šalina iš organizmo skysčių perteklių (dingsta pabrinkimai).

Vaisiai turtingi kalio, taip pat juose yra geležies. Kalio, pektino ir geležies derinys ypač naudingas nėščioms moterims ir anemija sergantiems asmenims. Abrikosuose gausu mineralinių medžiagų – magnio bei fosforo. Mitybos specialistai rekomenduoja abrikosus valgyti ir šviežius, ir džiovintus.

Tvirtinama, kad norint gauti vitamino A paros normą, pakanka suvalgyti 300 g abrikosų. Be to, šis vaisius yra vertingas jodo šaltinis.

Persikai

Persikai pasižymi ne tik puikiu skoniu, bet ir turi daug vitaminų, mineralų, antioksidantų. Persikuose gausu vitaminų A ir C, kalio. Šiuose vaisiuose randamos rūgštys mažina blogojo ir didina gerojo cholesterolio kiekį. Persikai gerina inkstų veiklą. Rytų kraštų medicinoje persikų arbata rekomenduojama kaip inkstus ir organizmą valanti priemonė. Gali padėti išvengti skrandžio opų. Padeda nuo virškinimo sutrikimų, pagerina kepenų veiklą. Teigiama, kad vienas persikas per dieną gali sumažinti plaučių, žarnyno ir burnos vėžio išsivystymo riziką.

Slyvos

Slyvose yra pakankamai ir vitaminų, ir mineralinių medžiagų. Turi gana daug B grupės vitaminų (stiprinančių nervų sistemą, mažinančių nuovargį bei nemigą, gerinančių nuotaiką), vitamino C (padedančio įveikti įvairias infekcijas ir pailginti jaunystę), provitamino A (gerinančio regėjimą, didinančio organizmo atsparumą virusams ir suteikiančio odai lygumo bei elastingumo). Slyvose gausu mikroelementų: natrio, kalio, geležies, vario.

Labiausiai jos vertinamos dėl to, kad dezinfekuoja žarnyną – stimuliuoja žarnyno peristaltiką, pagerina virškinimą. Tačiau tai ir puiki aterosklerozės, reumato, podagros profilaktika, priemonė sumažinti kraujyje cholesterolio kiekį. Padeda iš organizmo pašalinti natrio druskų ir vandens perteklių, todėl jos gali būti pagalbinė priemonė hipertonijai, širdies ir kraujagyslių ligoms, inkstų nepakankamumui gydyti. Stiklinė slyvų sulčių kas rytą prieš pusryčius puikiai išvalo organizmą.

Vynuogės

Vynuogės nuo seno buvo vartojamos įvairiems negalavimams gydyti. Vynuogių sultys kaipmat patenka į kraują, todėl jas organizmas labai greitai absorbuoja. Šiuo požiūriu vynuogių sultys giminingos medui, o chemine sudėtimi primena motinos pieną. Kraują stiprinančiomis savybėmis rausvosios vynuogės prilygsta burokėliams. Vynuogės ypatingos ne tik išskirtiniu skoniu, bet ir chemine sudėtimi. Tai tikras žmogaus organizmui reikalingų cheminių medžiagų šaltinis. Mokslininkai vynuogėse yra aptikę apie 150 biologiškai aktyvių medžiagų. Vynuogės turtingos kalio, turi geležies, folio rūgšties. Jose gausu energijos teikiančios fruktozės, magnio, provitamino A, cinko, vario, boro, C ir B grupės vitaminų, taip pat pektinų ir rauginių medžiagų. Be to, cheminės medžiagos proantocianidinai, kurių yra vynuogių sėklose, mažina saulės sukeliamo odos vėžio riziką.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
ŠEIMA IR SVEIKATA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaKomentaraiKonkursaiReklama
Kultūra ir žmonėsLietuvaMokslas ir ITPasaulisReklaminiai priedai
Rinkimų maratonasSportasŠeima ir sveikataŠvietimasPrenumerata
Trasa#AUGULIETUVOJE#LEGENDOS#SIGNATARŲDNRPrivatumo politika
#ŠIMTMEČIOINOVACIJOSKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2018 UAB "Lietuvos žinios"