Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Paspaudę mygtuką „Sutinku“ arba naršydami toliau patvirtinsite savo sutikimą. Bet kada galėsite atšaukti savo sutikimą pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Jei pageidaujate, galite kontroliuoti ir/arba ištrinti slapukus. Išsamesnė informacija čia https://www.aboutcookies.org/ Jei ištrinsite slapukus, jums gali reikėti rankiniu būdu pakeisti kai kurias parinktis kaskart, kai lankysitės interneto svetainėje, o kai kurios paslaugos ir funkcijos gali neveikti.

Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISGYNYBAŠEIMA IR SVEIKATA
ŠVIETIMASKULTŪRA IR ŽMONĖSSPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITTRASAMULTIMEDIJA
ŠEIMA IR SVEIKATA

Prastas įprotis nuolat užkandžiauti

 
2018 04 08 12:00
Labai svarbu nustatyti vaikams ribas, kas leidžiama ir kas ne, - namie turi galioti taisyklės. /
Labai svarbu nustatyti vaikams ribas, kas leidžiama ir kas ne, - namie turi galioti taisyklės. / Linos Ruškytės nuotrauka

Odontologai tvirtina, kad siekdami išsaugoti sveikus dantis per dieną turėtume valgyti ne daugiau kaip 5 kartus. Jei maistas ar saldinti gėrimai atsiduria burnoje dažniau, gresia dantų ėduonis. Pasak gydytojos dietologės Aušros Jauniškytės, reikia atsisakyti įpročio nuolat užkandžiauti sėdint prie kompiuterio ar žiūrint televizorių.

– Kiek kartų per dieną rekomenduoja valgyti dietologai?

– Per dieną turėtų būti trys pagrindiniai valgymai – pusryčiai, pietūs ir vakarienė, tarp jų 2–3 sykius galima užkandžiauti. Pertraukos tarp valgymų – maždaug 3–5 valandos. Tada reikėtų nieko nevartoti. Pabrėžiu tai, nes kartais žmonės mano, kad obuolys ar sausainis – smulkmena. Užkandis ir turi būti negausus, bet suvalgomas vienu kartu. Reguliarus maitinimasis, o ne nuolatinis užkandžiavimas svarbus ir siekiant apsisaugoti nuo dantų, virškinamojo trakto ligų. Be to, taip gaunama mažiau kalorijų.

Aušra Jauniškytė: „Traškučiai yra pavyzdys, kaip galima gauti daug kalorijų ir visiškai nepasisotinti.“

Užkandžių pasiimkite iš namų

– Ar labai blogai mokykloje ką nors nusipirkti iš užkandžių aparato, pavyzdžiui, per pertrauką suvalgyti šokoladą, sausainių ar traškučių?

– Siūlyčiau vaikų užkandžiais pasirūpinti iš anksto – į mokyklą įdėti vaisių, jogurto, sūrelį, ką nesunku nusinešti ir suvalgyti per pertrauką. Traškučiai, saldumynai tik trumpam suteikia sotumo jausmą, turi mažai naudingųjų medžiagų. Bet kokiu atveju svarbu, kad vaikas visą dieną nebūtų alkanas. Kai nėra galimybės gauti kitokio maisto, nieko neatsitiks, jei retkarčiais kaip užkandį jis suvalgys keletą sausainių ar šokoladuką. Bet ne kasdien.

– Kaip atpratinti vaiką ką nors nuolat kramtyti, kai žiūri televizorių, skaito knygą ar žaidžia kompiuteriu?

– Būtina nustatyti ribas, kas leidžiama ir kas ne. Namie turėtų galioti taisyklė, kad valgoma prie stalo valgomajame arba virtuvėje, o ne prie kompiuterio. Jei vaikas išalksta, tegul padaro pertrauką ir pavalgo, bet ne nuolat kramsnoja. Tai negerai ir dėl to, kad dėmesys skiriamas ne maistui, o kompiuteriui. Tada nejaučiama sotumo, nepaisoma, kiek suvalgoma.

– Ar tiesa, kad užkandžiai – maži sumuštinukai ir kiti „nekalti dalykai“ – padaro daugiau žalos negu sotūs, kaloringi pietūs?

– Kartais moterys visą dieną užkandžiauja tai vaisiais, tai jogurtu ar sausainiais ir įsivaizduoja, kad taip išvengia papildomų kalorijų. Tačiau iš tiesų, vertinant kalorijomis, jos suvartoja gana daug maisto, bet, žinoma, nepasisotina. Juk per pietus suvalgytas gabalėlis vištienos su ryžiais ir salotomis turi apie 500–700 kcal – tiek pat, kiek 2 indeliai jogurto, 2 obuoliai ir 2 džiūvėsiai. Sotumo jausmas suvalgius normalius pietus ir tokius užkandžius labai skiriasi. Užkandžiaujant neretai gaunama gerokai daugiau kalorijų.

Vaikams ypač svarbu leisti vadovautis jų pačių alkio ir sotumo pojūčiais. Mažieji turi įgimtą gebėjimą sustoti, kai maisto jau pakanka. Vaikų nereikia maitinti per prievartą, vis siūlyti keletą papildomų šaukštų ar ko nors užkąsti, nors jie dar nealkani.

Gydytoja dietologė Aušra Jauniškytė. / Asmeninio archyvo nuotrauka
Gydytoja dietologė Aušra Jauniškytė. / Asmeninio archyvo nuotrauka

Kiekvienam – kitaip

– Teko girdėti, jog norint mesti svorį reikia valgyti dažnai, bet po nedaug. Ar tai reiškia, kad patariama nuolat užkandžiauti?

– Tai daugiau rekomendacija nevalgyti vieną ar du kartus per dieną, tačiau tikrai ir ne nuolat užkandžiauti. Kai nebūna užkandžių tarp pagrindinių valgymų, labai išalkstama ir vienu kartu suvalgoma daug maisto. Todėl tarp pusryčių, pietų ir vakarienės turėtų būti nedideli užkandžiai – jie padeda palaikyti gliukozės koncentraciją kraujyje ir išvengti persivalgymo.

Tačiau ir į šią rekomendaciją derėtų atsižvelgti atsargiai, nes kiekvienam tas „nedaug“ yra skirtingas. Jei praėjus pusvalandžiui ar valandai po pusryčių, pietų vėl norisi ko nors užkrimsti, vadinasi, pavalgyta nepakankamai. Sotumas turėtų būtų jaučiamas keletą valandų.

Visi esame labai skirtingi. Kai kurie žmonės geriau jaučiasi užkąsdami tarp pagrindinių valgių, kiti mėgsta tik sočiai pavalgyti 3–4 kartus per dieną, juos užkandžiai, priešingai, net suerzina. Abu variantai tinkami, svarbiausia – gerai jaustis.

Parengta bendradarbiaujant su „Mamos žurnalu“

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
ŠEIMA IR SVEIKATA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaKomentaraiKonkursaiReklama
Kultūra ir žmonėsLietuvaMokslas ir ITPasaulisReklaminiai priedai
Rinkimų maratonasSportasŠeima ir sveikataŠvietimasPrenumerata
Trasa#AUGULIETUVOJE#LEGENDOS#SIGNATARŲDNRPrivatumo politika
#ŠIMTMEČIOINOVACIJOSKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2018 UAB "Lietuvos žinios"