Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Paspaudę mygtuką „Sutinku“ arba naršydami toliau patvirtinsite savo sutikimą. Bet kada galėsite atšaukti savo sutikimą pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Jei pageidaujate, galite kontroliuoti ir/arba ištrinti slapukus. Išsamesnė informacija čia https://www.aboutcookies.org/ Jei ištrinsite slapukus, jums gali reikėti rankiniu būdu pakeisti kai kurias parinktis kaskart, kai lankysitės interneto svetainėje, o kai kurios paslaugos ir funkcijos gali neveikti.

Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISEKONOMIKASPORTASĮDOMYBĖSGIMTASIS KRAŠTASISTORIJALŽ RENGINIAI
ŽMONĖSGAMTA IR AUGINTINIAIŠEIMA IR SVEIKATAMOKSLAS IR ITKULTŪRAŠVIETIMASGYNYBAPOPIEŽIAUS VIZITASMULTIMEDIJA
ŠEIMA IR SVEIKATA

Kiaušinis per dieną – gerai sveikatai

 
Ilgai koneveikti kiaušiniai reabilituojami: jie yra vieni maistingiausių natūralių produktų.
Ilgai koneveikti kiaušiniai reabilituojami: jie yra vieni maistingiausių natūralių produktų. healthyhubb.com nuotrauka

Kinijoje atliktas beveik pusės milijono žmonių tyrimas parodė, kad kasdien suvalgant po kiaušinį gali sumažėti širdies ligų ir insulto rizika. Ekspertai pabrėžia, kad kiaušiniai naudingi sveikatai, jei yra sveikos gyvensenos dalis. Tačiau baiminamasi, kad valgant jų per daug – gali pakenkti.

Kaip rašo „BBC News“, tyrimas paskelbtas žurnale „Heart“ po metų metais daryto spaudimo kukliam kiaušiniui – nuo gąsdinimo salmonelėmis iki cholesterolio grėsmės.

„Galima apsvarstyti daugybę moksliniais mitybos tyrimais pagrįstų apribojimų ir įspėjimų, tačiau šis tyrimas atskleidė, kad vienas kiaušinis per dieną, kukliausiu vertinimu, nesietinas su padidėjusia širdies ir kraujagyslių ligų rizika ir gali net turėti naudos sveikatai „, – darbą komentavo prof. Nita Forouhi iš Kembridžo universiteto.

Kiek kiaušinių per dieną?

Šiomis dienomis dauguma gydytojų skatina valgyti kiaušinius kaip sveiką maistą, nes jie yra vieni maistingiausių natūralių produktų, turi daug baltymų, vitaminų A, D, B ir B12, taip pat liuteino ir zeaksantino, galinčių padėti išvengti akių ligų sulaukus senyvo amžiaus.

„Vienas ar net du kiaušiniai per dieną yra visiškai gerai, – sakė dr. Frankie Phillips iš Britų dietologijos asociacijos. – Žmonės neturėtų bijoti valgyti per daug kiaušinių“.

Panašu, kad vienintelis įspėjimas, anot dr. F. Phillips, kad valgydami per daug bet kokio konkretaus maisto nebegauname maistingųjų medžiagų, esančių kituose maisto produktuose .

Be to, nors kiaušiniai yra „puikus baltymų šaltinis“, dr. F. Phillips atkreipė dėmesį, kad paprastai mūsų mityboje jau yra daug baltymų, o per daug jų (du ar tris kartus daugiau už rekomenduojamą paros normą) gali kenkti inkstams.

Britų širdies fondas, atsižvelgdamas į naujus įrodymus dėl cholesterolio, atsisakė 2007 metų rekomendacijų riboti kiaušinių vartojimą iki trijų per savaitę

Cholesterolio grėsmė

Naujausiose Anglijos nacionalinės sveikatos tarnybos rekomendacijose rašoma: „Nors kiaušiniai turi šiek tiek cholesterolio, mūsų vartojami sotieji riebalai daro didesnį poveikį kraujyje esančiam cholesterolio kiekiui nei cholesterolis, gaunamas iš kiaušinių“.

Kitaip tariant, dėl cholesterolio kiekio kalti ne kiaušiniai, o sotieji riebalai. Taigi svarbu, kaip kiaušinius paruošti.

Organizacijos „Heart UK“ duomenimis, vienas vidutinio dydžio kiaušinis turi maždaug arbatinį šaukštelį riebalų. Tačiau tik ketvirtadalis jų yra sotieji, t.y. tokio tipo, kuris padidina cholesterolio kiekį organizme.

Pridėkime sviesto ar grietinėlės, ir jau visai kita istorija.

Salmonelių rizika

Buvusi Jungtinės Karalystės sveikatos ministrė Edwina Currie amžinai bus siejama su panika, sukelta jos pareiškimo apie kiaušinius ir salmoneles. 1988 metų gruodį ji pasakė: „Didžioji dalis kiaušinių produkcijos šiuo metu šalyje, deja, yra apkrėsta salmonelėmis“.

E. Currie pareiškimas galiausiai jai kainavo atsistatydinimą. Tačiau salmonelių kiaušiniuose problema tuo metu iš tikrųjų buvo. Ir dešimtąjį dešimtmetį gamintojai pradėjo skiepijimo programą.

Dabar, po 30 metų, Jungtinėje Karalystėje kiaušiniai yra vieni saugiausių pasaulyje, bent jau salmonelių atžvilgiu. Liūto ženklas, kuriuo pažymėti dauguma komercinių kiaušinių, rodo, kad juos padėjusios vištos yra paskiepytos nuo salmonelių. Pernai šiuo ženklu pažymėti kiaušiniai buvo paskelbti saugiais net tokioms pažeidžiamoms grupėms kaip nėščios moterys ir maži vaikai.

Ekspertų teigimu, salmonelių rizika yra tokia menka, kad nereikėtų nerimauti.

Kaip kiaušinius ruošti?

Be abejonės, paprasčiausia ir maistingiausia – kiaušinius virti ar kepti.

Daugelis dietologų nerekomenduoja kepti kiaušinių dėl papildomų riebalų ir didesnio cholesterolio kiekio.

Gerai išvirti kiaušiniai yra saugiausias variantas, jei vis dar baiminamasi apsinuodyti.

Kaip saugiausia laikyti?

Niekada nepirkite sudužusių ar įtrūkusių kiaušinių, nes į juos galėjo patekti nešvarumų ar bakterijų.

„BBC Good Food“ rekomenduoja laikyti kiaušinius šaldytuve dėžutėje arba atskirame dengtame skyriuje.

Daugelis žino, kaip patikrinti, ar kiaušinis vis dar šviežias. Reikia įdėti į šalto vandens dubenį: jei kiaušinis grimzta į dugną, jis šviežias, jei kyla į viršų – nelabai.

Reikėtų atkreipti dėmesį į datą, iki kada kiaušiniai yra geriausi. Daugumos kiaušinių tinkamumo vartoti terminas yra 28 dienos nuo tada, kai buvo padėti. Taip pat svarbu laikytis virtuvės higienos.

Alergija kiaušiniams

Kai kurie žmonės yra alergiški kiaušiniams. Ši alergija labiausiai paplitusi tarp vaikų iki penkerių metų, tačiau reta paauglystėje.

Dauguma reakcijų lengvos: paraudimas ir patinimas aplink burną, pilvo skausmai, vėmimas, viduriavimas.

Retai būna sunki, gyvybei pavojinga reakcija. Visais atvejais reikėtų kreiptis į gydytoją.

Tie, kurie nėra alergiški kiaušiniams, gali juos valgyti, pasak dr. F. Phillips, įvairiai paruoštus. Tik rekomenduotina susilaikyti nuo druskos.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
ŠEIMA IR SVEIKATA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaJurgos virtuvėKomentaraiReklama
KonkursaiKultūraLietuvaMokslas ir ITReklaminiai priedai
PasaulisPopiežiaus vizitasSportasŠeima ir sveikataPrenumerata
ŠvietimasTrasaŽmonės#ATEITIESLYDERIAIPrivatumo politika
#AUGULIETUVOJE#LEGENDOS#SIGNATARŲDNR#ŠIMTMEČIOINOVACIJOSKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2018 UAB "Lietuvos žinios"