Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Paspaudę mygtuką „Sutinku“ arba naršydami toliau patvirtinsite savo sutikimą. Bet kada galėsite atšaukti savo sutikimą pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Jei pageidaujate, galite kontroliuoti ir/arba ištrinti slapukus. Išsamesnė informacija čia https://www.aboutcookies.org/ Jei ištrinsite slapukus, jums gali reikėti rankiniu būdu pakeisti kai kurias parinktis kaskart, kai lankysitės interneto svetainėje, o kai kurios paslaugos ir funkcijos gali neveikti.

Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISGYNYBAŠEIMA IR SVEIKATA
ŠVIETIMASKULTŪRA IR ŽMONĖSSPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITTRASAMULTIMEDIJA
ŠEIMA IR SVEIKATA

Braškės visagalės – mažam ir dideliam

 
2018 06 09 12:00
Braškės - labai vertingos uogos, jose gausu ne tik geležies.
Braškės - labai vertingos uogos, jose gausu ne tik geležies. Neringos Banienės nuotrauka

Jei reikėtų rinkti lietuviškų uogų karalienę, tikriausiai laimėtų braškė. Deja, ji karūną nešioja labai trumpai – vos 3–4 savaites per metus, todėl visos mamos ir močiutės stengiasi, kad vaikai per tuo metu suvalgytų kuo daugiau skaniųjų uogų. Kalbiname vaikų ligų gydytoją dr. Algimantą Vingrą.

Geležis organizme nesikaupia

– Ar tikrai braškės tokios vertingos, kaip įsivaizduojame?

– Pirmosios vasaros uogos yra ne braškės, bet žemuogės. Jos turi daug naudingųjų medžiagų, o sėklos – geležies. Tačiau atminkite: geležį iš žemuogių ir braškių organizmas sugeba pasisavinti tik tuomet, kai uogų sėklos sutrinamos. Žemuogės labai trapios, nuskintos neilgai išlieka sveikos. Valgykite jas tik visiškai prinokusias ir ką tik nuskintas. Pusžalių žemuogių mitybos vertė menka, todėl nederėtų aklai rinkti dar neprinokusių uogų – juk jos laikomos neprinoksta kaip kokie bananai.

Žemuogių nereikėtų dėti į šaldytuvą. Turgelyje pirkite tik tiek, kad šeima iš karto suvalgytų, nes šviežios yra vertingiausios. Jei norite mėgautis žemuogėmis ilgėliau, geriau užšaldykite jas šaldiklyje, nei virkite uogienę. Žemuogės, kaip ir braškės, gerai dera su pieno produktais – jogurtu, varške. Jei žemuogėmis gardinate košes, uogas (geriau sutrintas per sietelį) dėkite prieš pat valgydami.

– Nuo seno tikima, kad vaikas, per sezoną sočiai privalgęs žemuogių ir braškių, paskui visus metus bus apsaugotas nuo mažakraujystės. Ar tai tiesa?

– Mamos ir močiutės, jei galėtų, sumaitintų mažiesiems visas sezono braškes ir žemuoges. Deja, šviežio derliaus uogomis neįmanoma vaiko primaitinti tiek, kad jis kelis mėnesius nejaustų geležies stokos. Geležis organizme nesikaupia, jos pasisavinama kiek reikia, o perteklius pašalinamas. Taigi geležies su maistu būtina gauti kasdien, suaugusiam žmogui – 10–20 miligramų. Rezorbuojasi 1–2 mg, tiek pat ir išskiriama – vyksta nuolatinė geležies apykaita.

Geležį mūsų organizmas pasisavina gana sunkiai. Maiste geležis būna dviejų formų – hemo geležis ir ne hemo geležis. Hemo geležies turi mėsa, žuvys, ji pasisavinama geriausiai – net 30 procentų. Ne hemo geležies pasisavinama mažai – tik 5 proc., jos esama augaliniame maiste: kruopose, daržovėse, vaisiuose ir mūsų aptariamose uogose – žemuogėse bei braškėse.

Nauda neginčijama

– Tad ar braškių ir žemuogių sezonu verta vaikui sumaitinti kuo daugiau uogų?

– 100 g braškių turi maždaug 0,9 mg geležies, žemuogės – panašiai, taigi nelabai daug. Šios uogos nėra pagrindinis geležies šaltinis. Jei skaičiuotume, kad vaikas kiekvieną dieną suvalgys maždaug 200 g šių uogų, jis gaus 1,8 mg geležies. Vaikas turi kasdien gauti 10 mg geležies, iš jos 10 proc. pasisavinama ir taip išlaikomas balansas. Deja, nėra tokio produkto, kurį vartojant būtų įmanoma prikaupti daug geležies atsargų, bet valgant įvairų maistą – tikrai galima.

Nors braškės ir žemuogės neišgydys mažakraujystės, pirkite ir duokite jų vaikui, nes tai labai vertingos uogos. Medžiagos, esančios žemuogėse ir braškėse, šalina iš organizmo toksines medžiagas, normalizuoja žarnyno veiklą, stiprina imuninę sistemą, padeda organizmui kovoti su užkrečiamosiomis ligomis, teigiamai veikia medžiagų apykaitą, gerina kraujodarą, apetitą, savijautą, stiprina kaulus, plaukus, nagus.

Algimantas Vingras: "Kad ir kaip būtų gaila, virtų žemuogių ir braškių patiekalų - džemų, uogienių, kompotų - vertė yra nedidelė."/Tomo Mazūro nuotrauka
Algimantas Vingras: "Kad ir kaip būtų gaila, virtų žemuogių ir braškių patiekalų - džemų, uogienių, kompotų - vertė yra nedidelė."/Tomo Mazūro nuotrauka

Braškėse ir žemuogėse yra medžiagų, kurios atpalaiduoja histaminą, o tai gali sukelti reakciją, panašią į alerginę (pseudoalerginę reakciją). Todėl braškių ir žemuogių atsargiai duokite vaikui, sergančiam alergine liga. Aišku, ir alergiškas mažylis nori braškių, tad duokite jų paragauti – po kelias trintas braškes arba po kelis arbatinius šaukštelius trintų žemuogių. Braškės ir žemuogės, kai jų valgoma kasdien, bet saikingai, net ir ilgiau kaip 2 savaites, nesukelia alergijos.

Suaugusiesiems šios uogos irgi labai reikalingos – padeda vandeniui pasišalinti iš organizmo, mažina kraujospūdį, didina seksualinį aktyvumą, gerina kepenų ir tulžies pūslės darbą, normalizuoja riebalų ir mineralinių medžiagų apykaitą.

Labai svarbu neužmiršti, kad sode užaugintas arba turguje nusipirktas žemuoges ir braškes būtina gerai nuplauti, nes ant jų būna įvairių mikroorganizmų, kirminų kiaušinėlių, galinčių sukelti žarnyno ligas. Sode auginamų braškių ir žemuogių nevalia gausiai tręšti organinėmis bei mineralinėmis medžiagomis.

Nereikia saldinti

– Ar tinka vaikams braškės su cukrumi ir pienu?

– Braškės taip yra saldžios, todėl su cukrumi jų neduokite. Neatimkite iš vaiko galimybės susipažinti su tikruoju braškų ar kitų uogų skoniu. Saldūs, riebūs patiekalai mažina apetitą. Vaikui ir suaugusiajam užtenka tiek cukraus, kiek jo turi pats produktas.

Braškės su pienu puikiai dera. Skanu, kai pieną pakeičia jogurtas, varškė.

– Kaip sukaupti braškių atsargų, kad išliktų daugiau vitaminų?

– Ne tik vitaminų, bet ir kitų medžiagų daugiausia išlieka, kai šviežios, kelis kartus tekančiu vandeniu nuplautos žemuogės ar braškės yra sutrinamos, supilstomos į mažus indelius, kad atidarius būtų galima suvalgyti iš karto, ir padedamos į šaldiklį. Jau praėjo laikai, kai braškės buvo verdamos, iš jų gaminamas džemas ar kompotas.

Parengta bendradarbiaujant su „Mamos žurnalu“

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
ŠEIMA IR SVEIKATA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaKomentaraiKonkursaiReklama
Kultūra ir žmonėsLietuvaMokslas ir ITPasaulisReklaminiai priedai
Rinkimų maratonasSportasŠeima ir sveikataŠvietimasPrenumerata
Trasa#AUGULIETUVOJE#LEGENDOS#SIGNATARŲDNRPrivatumo politika
#ŠIMTMEČIOINOVACIJOSKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2018 UAB "Lietuvos žinios"