Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISEKONOMIKASPORTASĮDOMYBĖSGIMTASIS KRAŠTASISTORIJA
ŽMONĖSGAMTA IR AUGINTINIAIŠEIMA IR SVEIKATAMOKSLAS IR ITKULTŪRAŠVIETIMASGYNYBAMULTIMEDIJA
ĮDOMYBĖS

Pekinas: devynių milijonų dviračių miestas

 
2012 07 27 8:41
Kinijos patriotas prie Uždraustojo miesto./Vaido Mikaičio nuotraukos
Kinijos patriotas prie Uždraustojo miesto./Vaido Mikaičio nuotraukos

Taip Pekiną apdainavo britų dainininkė Katie Melua. Daina graži, bet informacija apie devynis milijonus dviračių, važinėjančių šio miesto milžino gatvėmis, tinka praėjusiam šimtmečiui. Dabar dviračių Pekine kur kas mažiau, tačiau sparčiai daugėja automobilių.

Kinija manęs niekada nežavėjo. Maniau, ji bus ta šalis, kurią aplankysiu paskiausiai. Tačiau niekada nesakyk niekada. Radome tokių pigių bilietų, kad buvo nepadoru atsisakyti, ir netrukus sėdėjome lėktuve, kuris skraidino mus į devynių milijonų dviračių miestą.

Šiandien Pekinas galingas megapolis, vienas didžiausių pasaulio miestų, didžiausios pasaulio valstybės politinis, ekonominis ir kultūrinis centras. Jis ne visiems patinka. Kai kas Pekino nekenčia, tačiau abejingų šis didmiestis nepalieka.

Miesto aukso amžius buvo, kai jį valdė Mingų dinastija. Tuomet Pekinas gavo sostinės statusą, suklestėjo, išsiplėtė ir tapo vienu svarbiausių Azijos miestų. Vėliau sostinės statusą buvo praradęs, bet 1949 metais, kai į valdžią atėjo komunistai, vėl susigrąžino. Tuomet Kinijos imperija tapo Kinijos Liaudies Respublika. Skirtingai negu Sovietų Sąjunga, ji reformavosi, sugebėjo išvengti griūties ir išliko komunistinė.

Patogiausia priemonė keliauti po miestą - metro.
Patogiausia priemonė keliauti po miestą - metro.

Pasitiko milžiniška eilė  

Nors nusileidome naktį, judėjimas Pekino "Sostinės" oro uoste buvo tarsi dieną. Pasų kontrolė paprasta ir greita. Pasienietė išspaudė šypseną, o aš nuspaudžiau žalią mygtuką, kad aptarnavimą vertinu puikiai.

Autobusai į miestą jau nebevažiavo, tad vienintelis pasirinkimas buvo taksi - Pekine gana populiari ir nebrangi susisiekimo priemonė. Kelionė į miesto centrą gali trukti nuo pusvalandžio iki pusantros valandos - priklauso nuo paros laiko. Privatūs taksistai gaudo keleivius jau terminale ir siūlo brangias paslaugas. Geriau išeiti iš terminalo ir stoti į eilę prie valstybės kontroliuojamų taksi. Jų vairuotojai paprastai nelupikauja ir mokestį skaičiuoja pagal taksometrą. Taksistui būtina parodyti adresą, užrašytą kinų kalba, nes angliškai beveik neįmanoma susikalbėti. Nusileidus naktį eilė prie valstybinių taksi gali būti milžiniška. Mums taip ir nutiko. Teko skambinti draugams ir prašyti, kad parsivežtų mus iš oro uosto.

Pekinas - sparčiai statomas ir modernėjantis miestas. Jis ypač atsinaujino prieš olimpines žaidynes. Daug siaurų gatvelių pakeitė platūs prospektai. Statybos mieste vyksta ir dabar, tiesiami keliai. Prieš dešimt metų Pekine buvo tik dvi perkrautos metro linijos, o šiandien jų jau devynios. Dar devynias linijas planuojama atidaryti per artimiausius kelerius metus. Esama ambicijų pasistatyti aukščiausią pasaulio pastatą.

Užrašų anglų kalba užtektinai, tad gerai jautiesi Pekine ir vėlų vakarą.
Užrašų anglų kalba užtektinai, tad gerai jautiesi Pekine ir vėlų vakarą.

Tiesa, šalies sostinė, palyginti su Šanchajumi ir ypač su Honkongu, gerokai atsilieka dangoraižių gausa. Anot vietinių, Šanchajus ir Honkongas yra pusiau europietiški, kosmopolitiniai miestai, skirti vakariečiams, o Pekinas - kinų miestas.

Atstumai sostinėje milžiniški. Patogiausia naudotis metro, tačiau net ir tuomet sugaištama daug laiko. Iš mūsų draugų buto pasiekti miesto centrą trunka apie pusantros valandos. Važiuoti metro nėra didelis vargas, bet pasitaiko, kad tenka persėsti bent du kartus, o keičiant linijas tenka žingsniuoti gana ilgus atstumus žmonių spūstyje. Todėl neretai iš metro ištrūksti jau pavargęs ir pasiilgęs žalios lietuviškos pievelės, upelio čiurlenimo, medžių ošimo.

Kita vertus, vis tiek metro traukinys yra greičiausia transporto priemonė, nes automobilių spūstys neretai būna tokios įspūdingos, kad prognozuoti, kada atvyksi, neįmanoma. Vienkartinis bilietas kainuoja šiek tiek mažiau nei 2 litus.

Vyresni žmonės mėgsta masines mankštas parkuose.
Vyresni žmonės mėgsta masines mankštas parkuose.

Didžiuojasi gyvendami sostinėje

Pekinas išties milžiniškas. Plačios gatvės, masyvūs namai, didelės aikštės. Regis, reikalingas pastatas yra čia pat, tačiau einant jis artėja itin lėtai. Todėl sąvoka "pasivaikščioti po Pekiną" labai reliatyvi. Norėdamas patyrinėti bent jau miesto centrą, turi ne žingsniuoti mažais žingsneliais, o sukarti didelius atstumus.

Kinai nepasižymi švelnumu, grūsdamiesi metro traukinyje nevengia ir stumdytis. Juos galima suprasti: jei nekovosi už save, būsi nustumtas tolyn ir nespėsi išlipti reikiamoje stotelėje, nes atsidarius durims tiek įlipanti, tiek išlipanti minia savo tikslo siekia vienu metu.

Žinodamas, kiek Kinija turi gyventojų, maniau, kad Pekino gatvėse reikės tiesiog grūstis pro žmones. Taip nėra. Miestas toks didelis, kad jame telpa visi norintieji.

Kinai teigia, jog pekiniečiai labai didžiuojasi, kad gyvena sostinėje, todėl atvykėlius priima draugiškai, skirtingai negu, tarkime, arogantiški Šanchajaus miestiečiai, į turistus žvelgiantys iš aukšto. Pekiniečiai, priešingai nei kitų regionų gyventojai, domisi politika ir aktyviai dalyvauja visuomeniniame gyvenime.

Didžioji kinų siena - vos keliasdešimt kilometrų nuo Pekino.
Didžioji kinų siena - vos keliasdešimt kilometrų nuo Pekino.

Nors kartą gyvenime

Bičiulių žodžiais, dauguma žmonių, dieną marširuojančių Pekino gatvėmis, yra ne vietiniai, o atvykėliai iš kitų Kinijos vietovių. Neretas atvažiuoja į Pekiną nors kartą gyvenime, ir tai jam būna taip pat įspūdinga kaip užsieniečiui. Beje, jei Pekine jus užkalbins kinai, domėsis, iš kur esate, ar kvies drauge išgerti arbatos, greičiausiai jie bus turistai. Pekiniečiai to nedaro, o atvykėliams labai rūpi pademonstruoti, kad moka anglų kalbą.

Angliškų užrašų mieste daug, todėl orientuotis nesunku. Sako, anglų kalba Pekine labai išpopuliarinta prieš olimpiadą, iki tol pasiklysti mieste buvo paprasčiau. Kinai vangiai kalba angliškai. Sudėtinga važinėti ir miesto autobusais. Juose užrašų anglų kalba nėra, tad norint įlipti į reikiamą autobusą ar išaiškinti vairuotojui, kur važiuoji, tas pats, kas išspręsti lygtį su dviem nežinomaisiais. Metro viskas paprasta ir aišku.

Laukiant futbolo rungtynių.
Laukiant futbolo rungtynių.

Pekiną galima tyrinėti ir važinėjant dviračiu. Ir nors Kinija sparčiai kratosi dviračių krašto vardo, jų takų infrastruktūra mieste gera. Neretai dviračiu pasiekti tikslą galima greičiau nei bet kokiu viešuoju transportu.

Važinėdamas metro įsitikinau, kad Pekino gyventojai yra aistringi naujausių technologijų vartotojai. Bene kiekvieno žmogaus rankose - planšetinis kompiuteris ar išmanusis telefonas. Išvydęs jaunuolį, skaitantį knygą metro vagone, nesusilaikiau jo nepagyręs. Vaikinas atrodė tarsi atklydęs iš praėjusio amžiaus. Naujausios technologijos Kinijoje prigyja iškart. Žinoma, taip yra tik Pekine, kiti Kinijos regionai smarkiai atsilieka.

Kinams didelė garbė bent kartą gyvenime aplankyti sostinę.
Kinams didelė garbė bent kartą gyvenime aplankyti sostinę.

Geriausia vykti rudenį

Palankiausi orai lankyti Pekiną - rugsėjį ir spalį, kai vyrauja maloni rudens šiluma. Vasarą Pekine drėgna ir karšta, o žiemą šalta. Mes svečiavomės balandį, kai oras buvo maloniai šiltas.

Daugelis turistų nuogąstauja dėl nuolatinio smogo, gaubiančio Pekiną. Kai mes lankėmės šiame mieste, tokia teršalų migla kabojo tik vieną dieną, paskui dangus buvo žydras. Smogas Kinijos sostinę dažniausiai kankina žiemos mėnesiais.

Pasirinkti skrydį į Pekiną nesudėtinga. Mes radome pigius "Aeroflot" bilietus skristi iš Minsko per Maskvą. Kartais nebrangių bilietų į Pekiną siūlo ir suomių oro linijos "Finnair".

Kad pažintum Kinijos sostinę, reikia daug laiko. Įdomių ir lankytinų objektų - galybė. Paminėsiu keletą pačių svarbiausių.

Prie Mao Zedongo mauzoliejaus driekiasi didžiulė eilė.
Prie Mao Zedongo mauzoliejaus driekiasi didžiulė eilė.

Ritualą stebi minios

Tiananmenio aikštė - didžiausia pasaulyje. Ją supa masyvūs ir žymūs pastatai, tokie kaip Kinijos istorijos muziejus, Kinijos revoliucijos muziejus, Čianmenio vartai, Kinijos parlamentas, Mao Zedongo mauzoliejus ir Uždraustasis miestas. Šioje aikštėje vyko ir Tiananmenio žudynės. 1989 metų vasarą komunistinės Kinijos Liaudies Respublikos armija žiauriai numalšino studentų protestus - sakoma, kad per juos žuvo apie 2 tūkst. žmonių.

Tiananmenio aikštėje per saulėtekį ir saulėlydį dalyvaujant armijai pakeliama ir nuleidžiama Kinijos vėliava. Stebėti ritualo susirenka minios žmonių. Mes ten užklydome prieš saulėlydį. Vėliava nuleidžiama  per tiek laiko, kiek trunka Kinijos valstybės himnas.

Mao mauzoliejus priima lankytojus tik rytais. Dažniausiai reikia labai ilgai stovėti eilėje, kad lėtai praeitum pro mumifikuotą Mao kūną. Minios žmonių plaukia ten kiekvieną dieną atiduoti pagarbą Kinijos Liaudies Respublikos įkūrėjui. Jis - tarsi Sovietų Sąjungos Leninas. Patys kinai Mao veiklą vertina prieštaringai. Vieni jį aukština, kiti mano, kad komunistinės santvarkos įkūrimas Kinijoje pareikalavo per daug aukų.

Pakako 10 minučių

Uždraustasis miestas buvo garsiausių Kinijos imperatorių Mingų ir Čingų dinastijos rezidencija. Jis laikomas įspūdingiausiu Kinijos imperijos architektūros statiniu. Rezidencijos išorinės sienos aukštis - 10 metrų. Šis 178 akrų plotą užimantis miestas mieste buvo skirtas imperatoriaus šeimai ir dvariškiams. Paprastiems mirtingiesiems drausta tarti net jo vardą. 9 tūkst. kambarių gyveno nuo 8 iki 10 tūkst. žmonių. Uždraustajame mieste sukaupta didelė Kinijos meno kolekcija.

Pekine gausybė parkų ir šventyklų, garsiausios iš jų - Lamos ir Dangaus. Parkuose žmonės - dažniausiai vyresni, mat jaunimui nesolidu lankstytis viešai - mankštinasi. Prisidėjau prie jų ir sulaukiau daug smalsių žvilgsnių. Mankšta pasirodė nesunki: tiesiog rankų, kojų ir liemens judesiai, lydimi šūksnių. Tačiau jau po dešimties minučių man pritrūko kvapo, o senukai, regis, net nebuvo sušilę. Turėjau prigulti ant suolelio pailsėti, stebėdamasis jų fizine ištverme.

Daugeliui turistų malonu apsilankyti zoologijos sode. Pekine gyvena didžiosios pandos, bet jos neatrodė didelės, buvo purvinos ir skyrėsi nuo matytų per televizorių. Zoologijos sodas didžiulis, jame galima išvysti gausybę įdomių gyvūnų ir pasidžiaugti su vaikais.

Dideli plotai, spalvingai apšviesti pastatai, ryškios šviesos ir daugybė jaunų žmonių - toks šiandien olimpinis kaimelis. Jo simbolis yra olimpinis stadionas "Paukščio lizdas". Nuostabus vaizdas, ypač naktį.

Garsiausias Kinijos objektas - Didžioji kinų siena, ilgiausias pasaulyje rankų darbo statinys. Manoma, kad ji pradėta statyti prieš 3 tūkst. metų. Sienos ilgis siekia 9 tūkst. kilometrų. Pekinas - puiki vieta rengti ekskursijas prie sienos, kuri yra už keliasdešimties kilometrų. Išvykas organizuoja dauguma Pekino viešbučių, tačiau galima nuvažiuoti ir savarankiškai, net gerokai pigiau. Reguliariai kursuoja autobusai ir privatūs vežėjai. Už 50 km kelionę ten ir atgal automobiliu keturiese mokėjome po 40 litų. Tik lipdami siena turėtumėte įvertinti jėgas, nes yra labai stačių ir aukštų vietų.

Kainos beveik lietuviškos

Maisto įvairovė Pekine didžiulė, kainos taip pat svyruoja, todėl norintieji maitintis pigiai ir skaniai ras, ką rinktis. Pradedant mums įprasta kinų virtuve ir baigiant džiovintais skorpionais, tarakonais, gyvatėmis, kitais gyviais. Porciją saldžiarūgštės vištienos su ryžiais galima nusipirkti ir už 8 litus, tačiau viskas labai aštru. Po kelių dienų tai taip įgriso, kad teko rinktis europietiškus patiekalus. Bet jie irgi buvo labai aštrūs.

Populiariausia pasilinksminimų vieta Pekine - Sanlituno rajonas. Ten vakarais pramogauja tiek kinų, tiek užsieniečių jaunimas. Linksmybės nėra pigios. Jaukioje lauko kavinėje už skardinę kokakolos teko mokėti 12 litų, nors parduotuvėje ji kainuoja 2 litus.

Maisto kainos parduotuvėse pasirodė labai panašios į lietuviškas kainas. Kinija nėra brangi turistui, gal šiek tiek brangiau keliauti po šalį, mat atstumai joje - milžiniški.

Atsisveikinimo išvakarėse nuėjome į vietinės lygos futbolo rungtynes. Jas stebėjo apie 60 tūkst. žiūrovų. Kinai mėgsta futbolą. Tai buvo puikus įspūdis ir atsisveikinimo su Kinija akordas.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
ĮDOMYBĖS
Rubrikos: Informacija:
#ATEITIESLYDERIAIEkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasKontaktai
GynybaĮdomybėsIstorijaJurgos virtuvėReklaminiai priedai
KomentaraiKonkursaiKultūraLietuvaPrenumerata
Mokslas ir ITPasaulisSportasŠeima ir sveikataKarjera
ŠvietimasTrasaŽmonės
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"