Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Paspaudę mygtuką „Sutinku“ arba naršydami toliau patvirtinsite savo sutikimą. Bet kada galėsite atšaukti savo sutikimą pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Jei pageidaujate, galite kontroliuoti ir/arba ištrinti slapukus. Išsamesnė informacija čia https://www.aboutcookies.org/ Jei ištrinsite slapukus, jums gali reikėti rankiniu būdu pakeisti kai kurias parinktis kaskart, kai lankysitės interneto svetainėje, o kai kurios paslaugos ir funkcijos gali neveikti.

Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISEKONOMIKASPORTASĮDOMYBĖSGIMTASIS KRAŠTASISTORIJA
ŽMONĖSGAMTA IR AUGINTINIAIŠEIMA IR SVEIKATAMOKSLAS IR ITKULTŪRAŠVIETIMASGYNYBAPOPIEŽIAUS VIZITASMULTIMEDIJA
PASAULIS

Rusijos „trolių fabriko“ darbuotojų išpažintis glumina

 
2018 02 20 13:01
Buvusi Sankt Peterburgo „trolių fabriko“ darbuotoja, Liudmila Savčiuk, irgi sakė, kad tai buvo efektyvi įstaiga, generuodavusi komentarus ir kitokias žinutes apskritą parą./
Buvusi Sankt Peterburgo „trolių fabriko“ darbuotoja, Liudmila Savčiuk, irgi sakė, kad tai buvo efektyvi įstaiga, generuodavusi komentarus ir kitokias žinutes apskritą parą./ AFP/Scanpix nuotrauka

Nors Rusijos pareigūnai atmeta praėjusią savaitę JAV paskelbtą dokumentą, kuriuo 13 rusų kaltinami vykdę slaptą kampaniją ir siekę paveikti 2016-ųjų prezidento rinkimų rezultatus, keli asmenys, dirbę tame pačiame vadinamajame „trolių fabrike“ Sankt Peterburge, sako manantys, kad tie kaltinimai yra pagrįsti.

Maratas Mindijarovas, dirbęs komentatoriumi už atlyginimą Interneto tyrimų agentūra pavadintoje įstaigoje, pasakojo, kad šios organizacijos „Facebook“ departamentas samdė puikiai anglų kalbą mokančius žmones, kad šie prisidėtų prie JAV viešosios nuomonės formavimo kampanijos socialiniuose tinkluose.

Naujienų agentūrai AP jis sakė, kad jo paties patirtis toje agentūroje verčia jį tikėti JAV paskelbtu kaltinimu: „Manau, kad viskas taip ir buvo – ir kad tai padarė jie.“

Penktadienį paskelbtame federaliniame kaltinime minimas vienas verslininkas, siejamas su Rusijos prezidentu Vladimiru Putinu, ir dar 12 šios šalies piliečių.

Dokumente tvirtinama, kad Rusijos žiniasklaidoje „Putino virėju“ vadinamas verslininkas Jevgenijus Prigožinas ir jo valdomos bendrovės teikė finansavimą minimam „trolių fabrikui“, iš kurio per netikras socialinių tinklų paskyras buvo platinamos tendencingos žinutės.

Ši agentūra siekė arba paveikti rinkėjų nuomonę, arba priversti juos nepasitikėti JAV politine sistema, sakoma 37 puslapių dokumente, paskelbtame specialiojo prokuroro Roberto Muellerio.

V. Putino atstovas Dmitrijus Peskovas žurnalistams pirmadienį sakė, kad pastarajame dokumente kalbama apie atskirus „Rusijos piliečius“, tad „įrodymų, kad Rusijos vyriausybė buvo į tai kaip nors įsitraukusi, nėra“.

Jis pabrėžė, kad Maskva nesikišo į 2016-ųjų JAV prezidento rinkimus.

Lyg gimtakalbių sukurtas turinys

M. Mindijarovas pasakojo, kad jam nepavyko išlaikyti egzamino, kad gautų darbą Interneto tyrimų agentūros „Facebook“ skyriuje. Pasak jo, ten būdavo mokamas dvigubai didesnis atlyginimas nei „fabriko“ skyriuje, iš kurio buvo bandoma daryti įtaką Rusijos vidaus politikai.

JAV auditorijai skirtas turinys atrodė lyg būtų sukurtas gimtakalbių, sakė M. Mindijarovas.

„Tai buvo žmonės, puikiai mokėję (anglų) kalbą – vertėjai, universitetų absolventai, – sakė vyras. – Buvo sunku pasakyti, kad tuos (komentarus) rašė užsieniečiai, nes jie buvo nuostabiai įvaldę kalbą.“

Anglų kalbos egzamine, kurį vyriškis bandė laikyti, reikėjo parašyti tekstą apie JAV Demokratų partijos kandidatės Hillary Clinton šansus nugalėti prezidento rinkimuose, prisiminė M. Mindijarovas.

„Parašiau, kad jos šansai (laimėti) buvo gana dideli, ir ji galėtų tapti pirmąja prezidente“, – sakė jis AP.

Dauguma tuomet rašytų komentarų buvo apie konfliktą Rytų Ukrainoje ir Vakarų sankcijas Rusijai, o ne politines varžybas Vakaruose, sakė jis.

M. Mindijarovas sakė, kad „trolių fabrike“ įsidarbino 2014-ųjų pabaigoje, nes tuo metu neturėjo darbo ir jam buvo smalsu. Tada keturiuose vieno verslo centro aukštuose dirbo apie 400 žmonių; jie dirbdavo pamainomis po 12 valandų, pasakojo vyras.

Dauguma tuomet rašytų komentarų buvo apie konfliktą Rytų Ukrainoje ir Vakarų sankcijas Rusijai, o ne politines varžybas Vakaruose, sakė jis.

Surežisuotos diskusijos

Tame „fabrike“ taip pat buvo ir vaizdo įrašų bei nuotraukų departamentai, teigė M. Mindijarovas. Darbuotojai atlyginimą gaudavo grynaisiais bei dirbdavo komandomis, bandydami surežisuoti netikras diskusijas ir taip pakurstyti visuomenės susidomėjimą.

„Dirbdavome trijų žmonių grupėje: vienas buvo niekšas, kitas – herojus, o trečias laikydavosi neutralios pozicijos, – pasakojo vyras. – Pavyzdžiui, vienam parašius, kad Putinas blogas, kitas parašydavo, kad tai netiesa, o trečias patvirtindavo antrojo nuomonę įterpdamas kokį nors paveikslėlį.“

Po kelių mėnesių M. Mindijarovas išėjo iš „fabriko“. Jis sakė, kad nekentė to darbo.

„Pasaulis tuose komentaruose buvo padalytas į juoda ir balta: Amerika buvo bloga, o Putinas – geras, – sakė jis. – Buvo giriama viskas, kas susiję su Putinu, ir kritikuojama viskas, kas susiję su Amerika, „gėjų Europa“ ir taip toliau. Toks buvo darbo principas.“

Kita buvusi Sankt Peterburgo „trolių fabriko“ darbuotoja, Liudmila Savčiuk, irgi sakė, kad tai buvo efektyvi įstaiga, generuodavusi komentarus ir kitokias žinutes apskritą parą.

Kaip ir M. Mindijarovas, L. Savčiuk dirbo tos organizacijos „vidaus reikalų“ skyriuje. Ji pasakojo, kad jos patirtis tame darbe atitinka kaltinimus, suformuluotus JAV pareigūnų paskelbtame dokumente.

„Žinutės ir komentarai kuriami siekiant suformuoti Rusijos piliečių nuomonę tam tikrais klausimais. Kaip matome, tai tinka ir kitoms šalims“, – sakė moteris AP.

Svarbiausias darbo principas buvo turėti paskyrą, panašią į tikro žmogaus

Apmokami „troliai“ naudodavosi kruopščiai sukurtomis išgalvotomis tapatybėmis, primenančiomis tikrus žmones, sakė L. Savčiuk.

„Svarbiausias darbo principas buvo turėti paskyrą, panašią į tikro žmogaus, – sakė ji. – Sukuriami tikri personažai, parenkama jų lytis, vardas, gyvenamoji vieta ir profesija. Taigi, sunku pasakyti, kad ta paskyra būtų sukurta propagandos tikslais.“

„Putino virėjas“

„Putino virėju“ vadinamam J. Prigožinui priklauso keli restoranai ir bendrovė, tiekusi maistą Kremliuje vykstantiems priėmimams. Jis ne kartą buvo nufotografuotas su prezidentu.

Jo restoranų ir maitinimo grupei „Konkord“ („Concord“) nuo 2017 metų taikomos JAV sankcijos. Ji taip pat minima kaltinime ir yra laimėjusi maitinimo sutarčių su Gynybos ministerija.

J. Prigožiną Rusijos žiniasklaida sieja su grupe „Vagner“, esą siuntusią samdinius į Siriją kovoti drauge su Rusijos ginkluotosiomis pajėgomis. Tačiau šis veikėjas neigia esantis kaip nors susijęs su „Vagner“.

Savo ruožtu jis atmetė jam keliamus kaltinimus ir valstybinei naujienų agentūrai „RIA Novosti“ tvirtino: „Visai neliūdžiu dėl to, kad atsidūriau šiame sąraše. Jei jie nori matyti velnią – tegul.“

Melagingos naujienos

Interneto tyrimų agentūros „troliai“ ne tik rašydavo respublikoną Donaldą Trumpą palaikančias ir jo priešininkę H. Clinton juodinančias žinutes socialiniuose tinkluose, bet ir pirkdavo internetinę reklamą, pasinaudodami užvaldytomis amerikiečių paskyromis, bei rengdavo politines diskusijas apsimesdami amerikiečių politiniais aktyvistais, sakoma R. Muellerio pateiktame dokumente.

„Trolių fabrikas“ taip pat mokėdavo žmonėms iš JAV, kad šie paremtų arba pašieptų kandidatus į prezidentus, teigiama jame.

„Trolių fabrikas“ taip pat mokėdavo žmonėms iš JAV, kad šie paremtų arba pašieptų kandidatus į prezidentus, teigiama jame.

Analitikai ir žurnalistai išsiaiškino, kad kai kurios rusų valdomos paskyros turėjo sekėjų iš JAV, o kraštutinių dešiniųjų pažiūrų amerikiečiai ir kai kurie D. Trumpo kampanijos nariai dalydavosi pranešimais, sukurtais Sankt Peterburge.

Pranešama, kad pasinaudodami sufalsifikuotais vaizdo įrašais „troliai“ skleidė melagingas naujienas apie tariamą džihadistų judėjimo „Islamo valstybė“ ataką vienoje Luizianos chemijos gamykloje bei neva užfiksuotą Ebolos viruso atvejį Džordžijos valstijoje.

Siekdama paskleisti nesantaiką prieš prezidento rinkimus, ta agentūra išplatino melagingą vaizdo įrašą, kuriame esą matoma, kaip Atlantoje juodaodę moterį nušauna baltaodis policininkas.

Veiksmingas „trolių“ darbas

„Visi troliai žinojo, kad už viso šito stovi Prigožinas. Tačiau niekas neturėjo įrodymų“, – pasakojo M. Mindijarovas, Interneto tyrimų agentūrą palikęs 2015-ųjų pradžioje.

Jis sakė, kad „trolių fabriko“ darbuotojai nemėgo J. Prigožino – iš dalies todėl, kad jis nepasirūpino įrengti kavinės arba valgyklos pastate, kur veikė organizacija, nors jam priklausė klestintis restoranų verslas.

„Žmonės turėdavo atsinešti maisto iš namų, – sakė M. Mindijarovas. – Prigožinas negerai elgėsi su „troliais“. Jis bent jau galėjo juos pamaitinti.“

Nors tame JAV dokumente minima 13 rusų, į tą kampaniją galėjo būti įsipainioję gerokai daugiau žmonių, sakė L. Savčiuk.

„Čia juokiamasi iš naujienų, kad 13 žmonių galėjo paveikti JAV rinkimus, bet tai darė daug daugiau žmonių, – sakė moteris. – Tos technologijos yra neįtikėtinai efektyvios.“

Ji pasakojo supratusi, koks efektyvus yra „trolių fabriko“ darbas, kai išvydo, kad paprasti žmonės dalijasi nuomonėmis ir informacija, kurią paskleidė „troliai“.

„Jie manė, kad tai buvo jų mintys, bet aš mačiau, kad tos mintys buvo suformuotos propagandistų“, – teigė L. Savčiuk.

„Tauškalai“

Ji pasakojo supratusi, koks efektyvus yra „trolių fabriko“ darbas, kai išvydo, kad paprasti žmonės dalijasi nuomonėmis ir informacija, kurią paskleidė „troliai“.

Kaip pranešama, Interneto tyrimų agentūra persikėlė į kitą verslo centrą, esantį šiaurinėje Sankt Peterburgo dalyje. Neaišku, ar ši organizacija tebeveikia tuo pačiu pavadinimu.

Žiniasklaidos grupės RBK žurnalistas Andrejus Zacharovas, vienas iš žurnalistinio tyrimo apie Sankt Peterburgo „trolių fabriką“ autorių, sakė, kad JAV paskelbtas 13 rusų, kaltinamų kišimusi į rinkimus, sąrašas jam pasirodė „gana atsitiktinis“.

„Jie paprasčiausiai įtraukė į jį visus vardus, kuriuos galėjo surasti, – sakė žurnalistas AP. – Remiantis mūsų turima informacija, kai kurie iš tų žmonių dabar nedirba „fabrike“ ir net nedirbo ten per (JAV) rinkimus. Tai neprimena rimto tyrimo rezultato.“

Tuo tarpu Rusijos užsienio reikalų ministras Sergejus Lavrovas „tauškalais“ pavadino kaltinimus Maskvai, kad ši kišosi į JAV prezidento rinkimus, laimėtus respublikono D. Trumpo.

„Kol nepamatysiu faktų, visa kita yra tauškalai“, – Miuncheno saugumo konferencijoje praėjusią savaitę teigė S. Lavrovas, JAV apkaltinus 13 rusų vykdžius slaptą kampaniją ir siekus paveikti rinkimų rezultatus.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
PASAULIS
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaJurgos virtuvėKomentaraiReklama
KonkursaiKultūraLietuvaMokslas ir ITReklaminiai priedai
PasaulisPopiežiaus vizitasSportasŠeima ir sveikataPrenumerata
ŠvietimasTrasaŽmonės#ATEITIESLYDERIAIPrivatumo politika
#AUGULIETUVOJE#LEGENDOS#SIGNATARŲDNR#ŠIMTMEČIOINOVACIJOSKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2018 UAB "Lietuvos žinios"