Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Paspaudę mygtuką „Sutinku“ arba naršydami toliau patvirtinsite savo sutikimą. Bet kada galėsite atšaukti savo sutikimą pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Jei pageidaujate, galite kontroliuoti ir/arba ištrinti slapukus. Išsamesnė informacija čia https://www.aboutcookies.org/ Jei ištrinsite slapukus, jums gali reikėti rankiniu būdu pakeisti kai kurias parinktis kaskart, kai lankysitės interneto svetainėje, o kai kurios paslaugos ir funkcijos gali neveikti.

Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISGYNYBAŠEIMA IR SVEIKATA
ŠVIETIMASKULTŪRA IR ŽMONĖSSPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITTRASAMULTIMEDIJA
PASAULIS

Propaganda žiniasklaidos kailyje

 
2018 10 28 15:30
nfokarai.lt nuotrauka

Kremliaus propagandinių naratyvų skleidėjas, televizijos kanalas RT pasiguodė, kad jis yra išmestas iš dviejų kabelinių tinklų JAV.

Pažymima, kad vienas iš tinklų – „Spectrum“ – nutraukė kanalo retransliavimą nuo rudens pradžios. Operatorius aiškino savo sprendimą didesniu dėmesiu interneto plėtrai. Tačiau RT pažymi, kad su kitais kanalais „Spectrum“ sutarčių nenutraukė, kas demonstruoja, jog minėtas sprendimas yra politinis.

Kitas bendradarbiavimą su RT nutraukęs operatorius yra „Comcast Chicago“. Ši įmonė tiesiogiai nurodo, jog savo sprendime vadovaujasi įstatyminėmis normomis, susijusiomis su nacionalinio saugumo klausimu (o konkrečiai, dar velionio senatoriaus Johno McCaino pasiūlyta pataisa).

Žinoma, šiuos precedentus dar anksti vertinti kaip įrodymą, jog Kremliaus remiami propagandos kanalai yra išmetami iš Vakarų pasaulio viešosios erdvės, jiems uždaromos durys. Tačiau tam tikrą tendenciją čia irgi galima pastebėti.

Kai 2005 metais Rusija įsteigė televizijos naujienų kanalą anglų kalba „Russian Today“ tai atrodė kaip gana natūralus žingsnis šiandieninio globalaus ir atviro pasaulio kontekste. Tarptautiniai naujienų kanalai, susiję su viena ar kita valstybe, jau nebuvo naujiena.

Maskva deklaravo, jog steigia televizijos kanalą, kuris pateiktų Rusijos požiūrį į įvykius pasaulyje. Iš esmės, į deklaruotą tikslą irgi buvo žiūrima ramiai, nors iškarto atsirado įtarimų, jog „Russia Today“ gali tapti ne informacijos kanalu su „rusišku akcentu“, o propagandos ir dezinformacijos sklaidos priemone.

Vėliau „Russia Today“ (nuo 2009 metų pakeitė pavadinimą į „RT“) skleidė nemažai Kremliui palankių naratyvų ir Maskvos formuluojamų „tiesų“. Pavyzdžiui, 2008 metų rugpjūtį kanalas Rusijos ir Gruzijos karo metu skleidė Vakarų auditorijai melą apie gruzinų neva vykdomą „osetinų genocidą“.

Tačiau esminis lūžis, kalbant apie požiūrį į Rusijos rengiamą ir skleidžiamą „informaciją“, Vakaruose įvyko po Krymo aneksijos 2014 metais. Plačiai aptarinėjamo hibridinio karo kontekste tapo tiesiog neįmanoma ignoruoti propagandos poveikio reikšmės bei to, kaip žmonės gali tapti tokios manipuliacijų objektu bei aukomis.

Reikšmingi yra ir įtarimai, kad Kremliaus „propagandos kariai“ (troliai ir botai) galėjo siekti padaryti įtaką 2016 metų JAV prezidento rinkimams priešrinkiminės kampanijos metu, o taip pat ir rinkimams kitose šalyse (pavyzdžiui – Prancūzijoje). Tai pademonstravo Vakarų pasauliui, jog propagandos iššūkis yra ne teorinis ir tolimas, bet daugiau nei aktualus. Neatsitiktinai 2016 metų rudenį Europos Parlamentas priėmė rezoliuciją, kurioje konstatavo, jog yra du pagrindiniai subjektai, kurių propagandiniai išpuoliai kelia pavojų Europos Sąjungai – tai teroristinė organizacija DAESH ir Rusija.

2017 metais Prancūzijos prezidentas Emanuelis Macronas bendroje spaudos konferencijoje su Rusijos lyderiu Vladimiru Putinu tiesiai šviesiai pasakė „RT“ žurnalistams, jog nelaiko jų žurnalistais, o „RT“, jo manymu, nėra žiniasklaidos priemonė. „RT“ atstovams, kaip ir V. Putinui, beliko „praryti“ šį Prancūzijos prezidento pasažą.

Visa tai rodo, jog Vakaruose atsiranda supratimas, jog ne visos priemonės, kurios išoriškai atrodo, kaip žiniasklaida – iš tikrųjų gali būti vadinamos žiniasklaidos priemonėmis. Tai būtent ta maskuotė, kurią naudoja „RT“, Sputnik, ar pastarajam giminingas Baltnews. Tokios priemonės prisidengia žiniasklaidos priemonės statusu, tačiau iš tikrųjų tampa kanalu propagandiniams pasakojimams bei atitinkamoms informacinėms manipuliacijoms skleisti. Pastebima, jog tokie „leidiniai“ dažnai apeliuoja į žodžio laisvės ir nuomonių įvairovės principus, nors pačios dirba profesionalios žurnalistikos užribyje. Dėl šios priežasties itin svarbu kalbėti apie tokių „informacijos priemonių“ prigimtį ir funkciją, nes gana aišku, jog žodžio ir spaudos laisvės principai privalo ginti žiniasklaidos priemones, užtikrinti galimybe joms laisvai ir nevaržomai funkcionuoti, tačiau šie principai neturėtų būti taikomi tiems, kas tik apsimeta „žiniasklaidos priemone“.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
PASAULIS
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaKomentaraiKonkursaiReklama
Kultūra ir žmonėsLietuvaMokslas ir ITPasaulisReklaminiai priedai
Rinkimų maratonasSportasŠeima ir sveikataŠvietimasPrenumerata
Trasa#AUGULIETUVOJE#LEGENDOS#SIGNATARŲDNRPrivatumo politika
#ŠIMTMEČIOINOVACIJOSKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2018 UAB "Lietuvos žinios"