ŠVIETIMASKULTŪRA IR ŽMONĖSSPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITTRASAMULTIMEDIJA

Paukščių kiaušinių spalvų įvairovė paveldėta iš dinozaurų

2018 11 01 13:43
Asociatyvi iliutracija /
Asociatyvi iliutracija /  pixabay.com nuotrauka

Paukščių giminystė su dinozaurais dar artimesnė nei manyta, rodo trečiadienį paskelbti tyrimo rezultatai, atskleidžiantys, kad sparnuočiai savo kiaušinių spalvų įvairovę tiesiogiai paveldėjo iš savo žvynuotųjų protėvių.

Evoliucinis ryšys tarp dinozaurų ir paukščių pripažįstamas jau ilgiau kaip šimtmetį, bet ornitologai buvo ilgą laiką įsitikinę, kad paukščių gebėjimas dėti spalvingus kiaušinius išsivystė kelis kartus kaip išlikti padedantis mechanizmas, nes plėšrūnams sunkiau pastebėti su aplinka susiliejančius kiaušinius.

Paukščiai – vieninteliai žinomi dabartiniai gyvūnai, gebantys dėti spalvotus kiaušinius. Tai lemia tik du pigmentai – raudonas ir mėlynas.

Naudodamiesi lazeriais, tyrėjai JAV, Taivane ir Šveicarijoje išanalizavo 18 dinozaurų kiaušinių lukštų fosilijų, tikėdamiesi jose rasti tų pačių pigmentų pėdsakų.

Jie nustatė, kad kiaušinių pigmentacija buvo būdinga kelių rūšių dinozaurams, įskaitant velociraptorius (Velociraptor), maždaug prieš 75 mln. metų gyvenusius dabartinės Mongolijos teritorijoje.

„Tai visiškai keičia mūsų supratimą, kaip išsivystė kiaušinių spalvos“, – sakė Jeilio universiteto paleontologė ir šios studijos pagrindinė autorė Jasmina Wiemann.

Pasak jos, mokslininkai kelia prielaidą, kad atsiradus pigmentacijai atvirus lizdus įsirengdavusių dinozaurų kiaušiniai tapo labiau apsaugoti. Ši ypatybė vėliau buvo paveldėta paukščių, beveik visada bent trumpam paliekančių savo kiaušinius nepridengtus, kol šie išskyla.

„Spalvingi kiaušiniai ilgiau kaip šimtmetį laikyti unikalia paukščių ypatybe“, – sakė Markas Norellas, Amerikos gamtos istorijos muziejaus Paleontologijos skyriaus kuratorius.

„Dabar žinome, kad kiaušinių spalvos, panašiai kaip plunksnos ir varnakauliai, išsivystė jų pirmtakams dinozaurams – daug anksčiau nei atsirado paukščiai“, – pridūrė jis.

Šis straipsnis buvo paskelbtas mokslo žurnale „Nature“.