LIETUVAKOMENTARAIPASAULISEKONOMIKASPORTASĮDOMYBĖSGIMTASIS KRAŠTASISTORIJALŽ RENGINIAI
ŽMONĖSGAMTA IR AUGINTINIAIŠEIMA IR SVEIKATAMOKSLAS IR ITKULTŪRAŠVIETIMASGYNYBAPOPIEŽIAUS VIZITASMULTIMEDIJA

Identiškų dvynių DNR po metų kosmose nebesutampa

2018 03 19 15:04
AFP/Scanpix nuotrauka

NASA skelbia, kad po metų, praleistų kosmose astronauto Scott Kelly DNR nebesutampa su identiško dvynio DNR.

Scott Kelly Tarptautinėje kosminėje stotyje gyveno nuo 2015 metų kovo iki 2016 m. kovo mėnesio, palikdamas savo, tuo metu jau pensijoje buvusį, brolį Žemėje.

Mokslininkai nustatė, kad net praėjus dvejiems metams po grįžimo atgal į Žemę, 7 proc. Scott genų neatgavo savo įprastinės būsenos. Paviešindama naujausius atradimus NASA paskelbė, kad du buvę identiški dvyniai, nuo šiol genetine prasme nebėra vienodi.

54 metų broliai abu dalyvavo tyrime, kurio metu buvo išsamiai analizuojama, kas tiksliai vyksta kūne prieš, per ir po metų praleistų kosmose

Mokslininkai matavo vyriškių metabolitus, kurie yra reikalingi gyvybės palaikymui; citokinus, kurie aktyvina imuninę sistemą; bei proteinus – kiekvienos ląstelės varomąją jėgą.

Mokslininkai išsiaiškino, kad kosmoso kelionės yra susijusios su deguonies nepritekliaus stresu, išaugusiais uždegimais bei dramatiškais maistinių medžiagų pasikeitimais, kurie daro įtaką genų ekspresijai.

Sugrįžus į Žemę, Scott teko išgyventi pakartotinį prisitaikymą prie Žemės gravitacijos, o dauguma biologinių pasikeitimų, kuriuos jis išgyveno kosmose, netrukus sugrįžo į jo priešskrydinę būseną – kai kurie iš šių procesų įvyko per kelias valandas, o kiti per kelis mėnesius nuo sugrįžimo.

Mokslininkų teigimu, 93 proc. Scott genų grįžo į savo normalią būseną, tačiau likę septyni gali demonstruoti galimus ilgalaikius pasikeitimus.

Tai yra susiję su jo imunine sistema, DNR reparaciniais procesais, kaulų formavimosi tinklais, hipoksija ir hiperkapnija bei kt. Dar praėjusiais metais NASA paskelbė savo pirmojo dvynių tyrimų raundo rezultatus ir šių metų atradimai didele dalimi patvirtina juos.

Scott vienerių metų trukmės kelionė Tarptautinėje kosminėje stotyje, kuri buvo šešiais mėnesiais ilgesnė už bet kurio kito astronauto, yra stiprus pamatas trijų metų misijai į Marsą, skelbia NASA.

ĮdomybėsIstorijaJurgos virtuvėKomentaraiReklama