Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Paspaudę mygtuką „Sutinku“ arba naršydami toliau patvirtinsite savo sutikimą. Bet kada galėsite atšaukti savo sutikimą pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Jei pageidaujate, galite kontroliuoti ir/arba ištrinti slapukus. Išsamesnė informacija čia https://www.aboutcookies.org/ Jei ištrinsite slapukus, jums gali reikėti rankiniu būdu pakeisti kai kurias parinktis kaskart, kai lankysitės interneto svetainėje, o kai kurios paslaugos ir funkcijos gali neveikti.

Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISEKONOMIKASPORTASĮDOMYBĖSGIMTASIS KRAŠTASISTORIJA
ŽMONĖSGAMTA IR AUGINTINIAIŠEIMA IR SVEIKATAMOKSLAS IR ITKULTŪRAŠVIETIMASGYNYBAMULTIMEDIJA
LIETUVA

Galimu seksualiniu priekabiavimu kaltinamas garsus teatro režisierius

 
2018 02 04 18:04
pixabay.com nuotrauka

Scenografė Simona Biekšaitė savo „Facebook“ paskyroje parašė, kad prie jos galimai priekabiavo žinomas teatro režisierius Jonas Vaitkus. Pasak scenografės, toks žinomo režisieriaus elgesys – vieša paslaptis, o nemalonus nutikimas esą nutiko beveik prieš dešimt metų, kuomet scenografė, ką tik pabaigusi Vilniaus Dailės akademiją (VDA), su J. Vaitkumi susitiko viename projekte. 

Savo „Facebook“ paskyroje scenografė prisipažįsta, kad apie buvusį galimą priekabiavimą ji niekada iki šiol nekalbėjo, nes jos profesiniame rate tokie dalykai, esą buvo priimami, kaip „įprasti ir natūralūs“ reiškiniai.

„Gana ilgai laukiau tinkamos progos pasidalinti šia asmenine patirtimi, kurią čia noriu aprašyti; p a g a l i a u besiplečiantis,augantis #metoo suteikia man galimybę padaryti tai vietoje ir labai laiku. Kodėl laukiau ir (viešai) tylėjau beveik 10 metų, nuo pat 2009-ųjų? Todėl, kad tai, ką noriu visiems papasakoti buvo ir turbūt vis dar yra laikoma savaime suprantamu ir toleruotinu dalyku tiek plačiam visuomenės, tiek siauram mano profesiniam kontekste. Ypač pastarajame tai taip „įprasta ir natūralu“, kad temos nagrinėti „kaip ir nebereikia, nes visi viską ir taip žino bei supranta kas vyksta, nieko naujo čia nepasakysi“. Pasijuok, jei gali ir nori, arba tylėk ir gerbk didį autoritetą.

O aš manau, kad visgi pakalbėsime, šį kartą – apie taip gerbiamą įvairių Lietuvos teatrų „piligrimą“ Joną Vaitkų. Apie šią personą ir jo seksualinį priekabiavimą prie LMTA studenčių bei savo trupės aktorių jau dešimtmečiais sklandė legendos. Na o aš, prieš gerą dekadą būdama visai ne iš LMTA, net ne aktorė, ir nebe studentė, o ką tik VDA baigusi scenografijos bakalaurė, su J. Vaitkumi susitikau viename projekte, kur dirbau scenografės asistente. Jonas Vaitkus, turėdamas plačiai žinomą ryškų potraukį jauniems talentams, man pasakė, jog ruošiasi statyti spektaklį pagal D. Harrower pjesę „Juodasis Strazdas“ ir pasiūlė man sukurti spektaklio scenografiją. Aš jaučiausi kaip laimėjusi visišką jackpot. Mane, tokią „žalią“ ir be patirties, ką tik iš akademijos, toks didis ir nusipelnęs režisierius kviečia į savo komandą...Ir ne bet ko, o kurti dekoracijas ir kostiumus jo režisuojamam spektakliui.

Paskraidžius iš laimės su smarkiu užsidegimu per keletą dienų pripiešiau eskizų ir nuėjau į susitikimą. J. Vaitkaus namuose. Keista, ar ne? Susitikimas pas režisierių jo paties apartamentuose. Pasirodo, žmona išvykus, kavinėse darbui nesusikaupsi, o teatras nedirba, nes vasara.Buvau apsirengusi suknele (ilgis – žemiau kelių) nes suknelės man patiko ir patinka, atsinešiau „papkutę“ su eskizais. Jonas duris užrakino, po „labas“ ištraukė ir padėjo ant stalo gruziniško vyno.

Na, menininkų tarpe vynas liejasi laisvai, kaip ir nieko įtartino, bet iš jaudulio man nelabai jis „geriasi“, ypač dėl to, kad tai juk pirmas kartas, kai tokiam garbiam maestro siūlysiu savo kūrybines idėjas. Po gero pusvalandžio ar valandos diskusija turbūt pasidarė per „sausa“; – buvo atsineštas popieriaus lapas ir aistringais judesiais pradėtas piešti mano portretas.

Toliau sekė ropojimas aplink stalą keturiomis ir kriokimas tiesiogine to žodžio prasme, kas vėliau peraugo į strategiškai patogią poziciją slinkti link mano blauzdomis į viršų, link šlaunų, kur buvo sustota ir liepta parodyti „savo trikampėlį“. T r i k a m p ė l į.

Na, neparodžiau, nes sėdėjau ant kėdės, sustingus iš panikos ir baimės, blaiva kaip ir dabar, berašant šį „postą“, ir besižvalgydama į duris, kurios buvo užrakintos ir galbūt net visai lengvai atrakinamos, bet tas, kas yra pakliuvęs į panašią situaciją supranta, ką tai reiškia, kai apimta siaubo negali pajudėti iš vietos, negali pabėgti.

Kiek visa tai tęsėsi aš neprisimenu.Švintant Jonas atrakino duris ir „lūžo“. Aš išėjau.

Sekančią dieną apdujusi nuo nakties patirčių, nuėjau pas draugę, Vaikaus tuometinę studentę ir papasakojau viską, kas nutiko. Pasirodo, man kliuvo dar „lengvas Jono kalibras“. Psichologinis smurtas, priekabiavimai ir nuolatinis žeminimas, kurį jos išgyveno bestudijuodamos LMTA yra nepalyginamos su mano patirtim. Nes tai buvo vadinama aktoriaus auklėjimo m e t o d u ir tęsėsi m e t a i s, nuo LMTA iki teatro trupės ir taip toliau.

Man pasidarė labai greit aišku, kad norėdama dirbti tai, kas man patinka ir kur ruošiuosi siekti aukštumų, aš negaliu turėti pusilgių plaukų ir nešioti suknelės, kaip ir negaliu užeiti pas režisierių į svečius aptarti pjesės, nes mano idėjos, eskizai ir talentai yra visiškai nesvarbu; svarbus yra mano „trikampėlis“, kurį reikia parodyti, jei esi „šviežia ir nepatyrus“. Aš supratau, kad tokių šlykščių stuobrių mano profesiniam gyvenime bus ne vienas ir ne du, o spektaklis juk dažnai prasideda nuo režisieriaus ir scenografo, dviese brainstorminančių ramioje aplinkoje...

Tą pačią dieną nusipirkau plaukų skutimo mašinėlę ir nusirėžiau pusilgius plaukus 2 numeriu.

Nes man nepatinka ir netinka būti auka, kaip ir baimintis, kad norėdama būti tuo, kuo aš noriu būti ir veikti tai, ką noriu veikti, turiu pakelti suknelę ir parodyti savo „trikampėlį“ kuris magiškai atvers visas kitas duris. Mano plaukai seniai ataugo, aš rengiuosi džinsais ir bomberiais, o kai noriu – vasarinėmis suknelėmis ir esu tuo, kuo noriu būti.

Aš tiesiog nebetylėčiau daugiau tuos 8 metus: eičiau ir rėkčiau iš kart.“, – savo „Facebook“ paskyroje rašo scenografė S. Biekšaitė.

„Lietuvos ryto“ televizijai jis teigė, kad negali konkrečiau komentuoti savo elgesio prieš daug metų.

„Šitam kontekste, kas vyksta Lietuvoje, visiškai nenustebino, aš dar galvoju, kodėl taip vėlai pasirodė tas viskas. Aš neskaičiau, aš negaliu apie savo elgesį prieš dešimt metų kažką pasakyti konkrečiau. Buvo bendravimas, buvo keli spektakliai, Jūratė Paulėkaitė buvo parekomendavusi man ją kaip perspektyvią scenografę ir viskas, ir tas bendravimas buvo toks, koks jis ir buvo. Gandai, kad aš nesantuokinių vaikų turių, kad aš banditas, kad teroristas – man tai ne naujiena“, – sakė režisierius.

Šią savaitę plačiai nuskambėjo liudijimai apie nederamą Vilniaus dailės akademijos (VDA) dėstytojų seksualinį elgesį.

Pirmiausia internetiniame tinklaraštyje pasirodė buvusių VDA studenčių anoniminiai liudijimai apie Nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatą tapytoją Joną Gasiūną – kelios merginos teigia studijų metais turėjusios intymių santykių su J. Gasiūnu, patyrusio jo spaudimą, žeminimą.

Po šių liudijimų kelios merginos televizijai „Info TV“ pareiškė studijų metais patyrusios nacionalinės premijos laureato fotografo Gintauto Trimako seksualinį priekabiavimą. Ketvirtadienį minėtame tinklaraštyje atsirado liudijimas ir dėl nederamo psichologo Arvydo Liepuoniaus elgesio.

J. Gasiūnas iš akademijos jau pasitraukė. VDA Senato etikos komiteto pirmininkas architektas Marius Šaliamoras penktadienį sakė, kad G. Trimako ir A. Liepuoniaus elgesiui su studentais įvertinti trūksta informacijos.

Anksčiau kaltinimų nederamu seksualiniu elgesiu sulaukė režisierius Šarūnas Bartas – režisieriaus aukomis tapusios viešai prisipažino aktorė Julija Steponaitytė bei dailininkė Paulė Boculaitė.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
LIETUVA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaJurgos virtuvėKomentaraiReklama
KonkursaiKultūraLietuvaMokslas ir ITReklaminiai priedai
PasaulisSportasŠeima ir sveikataŠvietimasPrenumerata
TrasaŽmonės#ATEITIESLYDERIAI#AUGULIETUVOJEKarjera
#LEGENDOS#SIGNATARŲDNR#ŠIMTMEČIOINOVACIJOS
Visos teisės saugomos © 2013-2018 UAB "Lietuvos žinios"