Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Paspaudę mygtuką „Sutinku“ arba naršydami toliau patvirtinsite savo sutikimą. Bet kada galėsite atšaukti savo sutikimą pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Jei pageidaujate, galite kontroliuoti ir/arba ištrinti slapukus. Išsamesnė informacija čia https://www.aboutcookies.org/ Jei ištrinsite slapukus, jums gali reikėti rankiniu būdu pakeisti kai kurias parinktis kaskart, kai lankysitės interneto svetainėje, o kai kurios paslaugos ir funkcijos gali neveikti.

Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISGYNYBAŠEIMA IR SVEIKATA
ŠVIETIMASKULTŪRA IR ŽMONĖSSPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITTRASAMULTIMEDIJA
KULTŪRA IR ŽMONĖS

„ArtVilniaus“ vaikštinėtojai traukė fotografuotis su Jonu Meku

 
2018 06 09 11:00
Dusetų dailės galerijos stende šalia mamos tapytojos Nomedos Saukienės darbų pasirodė menotyros daktarė Monika Saukaitė su dukryte Elena Saukaite-Velykyte.
Dusetų dailės galerijos stende šalia mamos tapytojos Nomedos Saukienės darbų pasirodė menotyros daktarė Monika Saukaitė su dukryte Elena Saukaite-Velykyte. Mindaugo Kluso nuotrauka

2018-ųjų meno mugės „ArtVilnius“ rengėjos prisidirbo ir atsipalaidavo. „0 % Work ir 100 % Relax“. O lankytojams dabar pats karštymetis – tik dairykis, tik žavėkis, tik spėliok, gerai padaryta ar nelabai, menas ar kas kita. Prieš sėsdamas prie šio teksto, pirmiausiai turėjau atsakyti į klausimą: kas svarbiau – kūrinio estetika ar meninio išsisakymo konceptualumas? Aišku, geriausia, kai tai sudera. Suskamba.

Tokių sąskambių „ArtVilniaus“ mugėje, vykstančioje birželio 7– 10 dienomis „Litexpo“ rūmuose, daug. Kas gali būti geriau, kai patys žiūrovai dalyvauja veiksme, tampa jo dalimi. Fotografuoja ir „asmenuoja“ save telefonu šalia darbų, skęsta balionuose, muša būgną ar staiposi prieš judesius kartojantį ekraną. Kaip pas Jurgą Barilaitę.

Ko gero, vienus subtilesnių mugės darbų sukūrė Audra Vau, išmaniuoju išmaniai nufilmavusi Joną Meką veidrodyje. Senolis lėtai prisimerkia ir kviečia pasidaryti atvaizdą su juo.

Žiūrovų telefonai pakelti, regis, girdėti, kaip plekši. O kolekcininkų ir pirkėjų darbas atsiskleidžia tyliai, nepastebimai. „The Rooster Gallery“ stende susirinkę menininkai, atstovaujantys šiai galerijai, kažko labai džiaugėsi raudona spalva. Tapytojas Andrius Zakarauskas rodė ranka į savo ir kolegų paveikslus – štai raudona, anava raudona ir čia raudona. Nematau to raudonumo, nors tu ką. Pasirodo, jis ne darbuose, o šalia jų – toks mažas taškiukas, žymintis parduotą kūrinį.

Įvykiai „Matricoje“

Geriausiu mugės jaunuoju menininku pripažintas Rimas Sakalauskas turėjo atlaikyti visą gausą interviu, taip pat Vilniaus mero vizitą. Antikos mąstytojus kraujuojančiomis burnomis į „Posėdį“ sukvietęs ir tuo užsienio žiūrovams gerokai įsiminęs videomenininkas šį kartą nusprendė supažindinti su pačia savo kūrybos esme. O toji esmė glūdi ten, kur sąveikauja garsas ir vaizdas.

Instaliacijoje „Karantinas“ jis susiejo kino, stereofilmo ir televizijos medijas, taip pat savo vaizdo užrašus. Miesto architektūra, Mariupolio kasyklos ir kelionių peizažai, mikro– ir makro– gamta ritmiškai atakuoja žiūrovą izoliuotoje aplinkoje, lyg „Matricoje“, leisdami patirti nesvarumo būseną, svaigulį. Vertas geriausiojo, vertas.

Su gražiausiu savo kūriniu Dusetų dailės galerijos stende šalia mamos tapytojos Nomedos Saukienės darbų ir pačios autorės pasirodė menotyros daktarė Monika Saukaitė: rankose laikė brangiausią savo turtą – metų ir keturių mėnesių dukrytę Eleną Saukaitę-Velykytę.

Viena maloniausių mugės staigmenų – Paryžiuje gyvenančio dueto Svajonės ir Pauliaus Stanikų instaliacija „Carstvo“. Akivaizdus ir labai intriguojantis posūkis – pabėgimas nuo dvimačio vaizdo į tūrį, talpą, naujas kūrybos medžiagas ir, suprantama, gelmę.

Latvijos rytuose – sodybų tuštėjimo metas

Jau kelinti metai „ArtVilniuje“ renkamos ne dvi – lietuvių ir užsienio, – o net septynios geriausios galerijos. Taip įprasta kiekvienoje save gerbiančioje užsienio mugėje. „Almos“ stende prie galingų staklių darbavosi geriausiu mugės menininku pripažintas latvis Ivaras Drulė.

Dvylikos metrų ilgio popieriaus lakšte, lėtai judančiame po jo ranka, paišė reflektavo savo kaimo Vidzemėje vaizdus. Galimybė stebėti kūrybos veiksmą traukė mugės vaikštinėtojų dėmesį. Mėginau išsiaiškinti, kaip menininkas prižiūri savo darbo vietą, kai, tarkime, norisi papietauti ar aplankyti nykštukus. Nes I. Drulės Vidzemėje jau buvo atsiradęs vienas kitas lietuviškas įrašas, pavyzdžiui, „Aš esu gejus“.

Latvio kaimas ir apylinkės labai tuštėja – tai liūdna viso regiono bėda. Ivaras žemėlapyje apsibrėžė 15 km spindulio apskritimą ir su fotoaparatu leidosi archyvuoti apleistų sodybų. Jų tiek daug, kad niekaip negali užbaigti savojo sumanymo.

Būti tuo, kuo Dievas nesukūrė

„ArtVilniaus“ partnerė „Lewben Art Foundation“ šiemet Projektų erdvėje pristato parodą „Pasakos? Kodėl gi ne“. Kol skamba Piotro Čaikovskio „Gulbių ežero“ muzika, čia pasakas savo kūriniais seka Slovėnijoje dirbantis rusas Vadimas Fiškinas, amerikietis Andrea Crespo ir į Jungtinę Karalystę persikėlęs persas Reza Aramešas.

Parodos kuratorė, meno konsultantė Francesca Ferrarini aiškino, kad pastarasis ilgai kūrė fotografiją, tačiau dabar jį paviliojo antikos ir renesanso skulptorių estetika. Iraniečio darbų humanizmas kyla iš jėgos struktūrų psichologiškai prievartaujamų, niekinamų, žeminamų žmonių sukilninimo. Mugėje rodoma marmuro skulptūra vaizduoja 2014 metais Ramloje, Izraelyje, per policijos reidą suimtą vyrą.

Kas gali būti geriau, nei kai patys žiūrovai dalyvauja veiksme, tampa jo dalimi.

Dabar jau 25-erių A. Crespo – berniukas, kuris žaidė močiutės svetainėje apimtas jausmo, kad kažko trūksta. Tačiau jam trūko ne įsivaizduojamo draugo, o to, kas galėtų būti dalele jo paties. Neįprastoje, asmeninėje menininko istorijoje, kuri rodoma videofilme, atskleidžiamas jo noras būti tuo, kuo Dievas nesukūrė.

Sovietų Sąjungoje gimęs V. Fiškinas kuria pasitelkdamas technologijas. Sidabrinės skraidančios pagalvės lėtai mėgdžioja klasikinio baleto judesį tour en l'air, kai šokėjas strykteli ir apsisuka ore. Ekspozicijoje „Pasakos? Kodėl gi ne“ V. Fiškinas privers žvaigždes sklandyti ore ir šokti valsą.

Pasibaigus antrajai mugės dienai žiūrovai – visi, kas nepatingėjo, patraukė į galerijas praleisti jose nakties.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
KULTŪRA IR ŽMONĖS
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaKomentaraiKonkursaiReklama
Kultūra ir žmonėsLietuvaMokslas ir ITPasaulisReklaminiai priedai
Rinkimų maratonasSportasŠeima ir sveikataŠvietimasPrenumerata
Trasa#AUGULIETUVOJE#LEGENDOS#SIGNATARŲDNRPrivatumo politika
#ŠIMTMEČIOINOVACIJOSKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2018 UAB "Lietuvos žinios"