Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Paspaudę mygtuką „Sutinku“ arba naršydami toliau patvirtinsite savo sutikimą. Bet kada galėsite atšaukti savo sutikimą pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Jei pageidaujate, galite kontroliuoti ir/arba ištrinti slapukus. Išsamesnė informacija čia https://www.aboutcookies.org/ Jei ištrinsite slapukus, jums gali reikėti rankiniu būdu pakeisti kai kurias parinktis kaskart, kai lankysitės interneto svetainėje, o kai kurios paslaugos ir funkcijos gali neveikti.

Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISGYNYBAŠEIMA IR SVEIKATALŽ RENGINIAI
ŠVIETIMASŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITTRASAMULTIMEDIJA
KOMENTARAI

Žiniasklaida – klausimai atsakymuose arba pradėkim nuo vazos

 
2017 10 23 11:52

Važiuojant į praktinį seminarą Vilniaus žurnalistams „Profesiniai žurnalistikos standartai, propagandos ir informaciniai karai“ galvoje sukosi daug minčių ir klausimų. Kaip aš galėčiau savitai parašyti apie įžvalgas pranešėjų, kurių pavardės kalba pačios už save. Kai kuriuos iš jų girdėsiu pirmą kartą. Ką pati galiu pasakyti naujo savo apibendrinimais.

Ir staiga pro autobuso langą parduotuvės vitrinoje pamačiau vazą. Tokią juodai baltą. Sukurtą išskirtinai.

Pradėkim nuo vazos

Pradedant nuo vazos ir kūrybiško mąstymo, vertėtų prisiminti, kas žurnalistikoje ir žiniasklaidoje išties svarbu. Pasak žurnalisto Ryto Staselio, žurnalistika neatsiejama nuo pasitikėjimo ir patikimumo. To tikrai dažnai joje ieško žmonės. Šiame kontekste aktuali informacijos paieška socialiniuose tinkluose.

Tai – tam tikra transformacija, kaita, leidžianti (nu)tolti nuo klasikinių informacijos priemonių. Atsiranda ryšys tarp naujienų ieškotojo ir jam (arba ne jam) rašančio žurnalisto. Jie abu kuria šios sferos ateitį. Daugėja informacijos platinimo ir gavimo kanalų, o auditorijos lūkesčiai keičiasi.

Vaza patraukli, bet ar patvari

Žurnalisto R. Staselio teigimu, informacijos kokybė krenta dėl to, kad redaktoriai ir žurnalistai turi vis mažiau laiko sprendimui priimti. Skubėjimas tampa iššūkiu kokybei. Kartais netgi tenka rinktis tarp greičio ir patikimumo, nepasiklysti informacijos šaltinių gausoje nei skaitant, nei prisidedant prie struktūrų kūrimo žiniasklaidoje. Nuo naujienlaiškių iki (ne)demaskuotų „melagingų naujienų“ („fake news“). Spektras platus.

Kitas aspektas yra kokybės kaina. Juk dažnai perskaitai ir pamiršti. Žurnalistams taip pat reikia gyventi, o reklama tą galimybę suteikia. Skaitytojas, galbūt, supyksta, kad tenka žiūrėti į reklamą prie įdomaus straipsnio apie, pavyzdžiui, „Islamo valstybę“, bet reklama – neišvengiama to straipsnio buvimo sąlyga. Netgi analitikos ir laiko sąlyga.

Auditorija linkusi tikėti, kad informacija yra nemokama, tačiau tikrovė daug kompleksiškesnė. Žiniasklaida atsiskleidžia daugiau kaip galimybė arba langas. Ką pro jį pamatysime – dar ir mūsų interpretacijos vaisius. Galbūt, mus apgaus. Galbūt, sudomins pavadinimu ir straipsnio įžanga. O gal reklama prie straipsnio bus pritaikyta taip, kad mums netrukdys.

Vis dėlto komunikacijos monstrai nepaliks mūsų be naujovių. Nepasitikėjimas taip pat niekur nedings, bet tai – kritiškos reakcijos prielaida. Taip pat – naujienų tikrinimo prielaida įvairiuose lygmenyse. Informacijos paieška, naujienos supratimas, viešųjų ryšių verslas. Netgi „išgalvotos naujienos“ gali turėti faktų pėdsakų. Sudomina kūrybiškas rašymas, įmantriai pritraukianti metaforiška vaza.

Vaza turi priešų

Pasak VU Žurnalistikos instituto mokslo redaktoriaus Dr. Viktoro Denisenko, mes gyvename eroje „Po tiesos“ („Post-truth“). Žurnalistai ir jų auditorija atsiduria informacinio karo lauke, kuriame žmonės vadovaujasi įsitikinimais ir emocijomis. Informacijos vartotojas mano turįs alternatyvių šaltinių, kartais ir jis pats vertina kritiškai, rinkdamasis tai, kas patraukė jo dėmesį.

Laikas – svarbus resursas ir redaktoriui, ir žurnalistui, ir skaitytojui. Temos įvairios. Vienam aktuali orų prognozė, kitam – „Brexit“, trečiam – ir tas, ir tas. Tai – karas, kuriame vaza gali būti neatsakingai ir nepelnytai sudaužyta. Jos vietą gali užimti propaganda, tariama etika. Tiesos nėra, vazos nėra, nėra ir atramos taško. O gal ir pati vaza – tik stereotipas.

Išgelbėti vazą

Galbūt, vazos nenori Šiaurės Korėja? Bet apie šią šalį mes žinome išties labai mažai. Vaza gali sprogti kaip burbulas ar nesėkmingai išbandyta balistinė raketa. Kita vertus, vaza gali rasti asmeninę erdvę socialiniuose tikluose. Vaza gali neįsileisti kritikų arba būti kritikuojama.

Vazą išgelbėti gali faktų patikra ir jų nešališkas pateikimas („fact checking“). Žiniasklaidos (o gal ir žurnalistikos) vaza prasideda nuo idėjos, nuo žinojimo nešimo, sugebėjimo bendrauti tikslingai, atrenkamų žodžių, informatyvumo. Pažymėtina, kad ir kritika yra variklis.

Vazos ornamentai

Pavyzdžiui, Donatas Puslys, portalo www.bernardinai.lt vyr. redaktorius pristato save kaip „Paribio žmogų“ ir akcentuoja asmens ir žiniasklaidos šaltinio tapatybės svarbą. Pasak jo, tapatybė neuždaro narve, o padeda kurti dialogo kultūrą. Naujiena ar straipsnis – tai atvirumas pasauliui, neišsižadant savęs, atstovaujant idėjinę prizmę.

Kita vertus, pokyčiai taip pat gali būti ne į gera. Atsirinkti ir išsigryninti savo misiją – kelio dalis, kartais rizikuojanti virsti savęs demonstravimu. Niša, modelis, auditorija padeda piešti vazos ornamentus, užmegzti santykį.

Vaza yra vaza

Tai, apie ką kalba žurnalistas ir dėstytojas Henrikas Vaitiekūnas, iš pirmo žvilgsnio nesusiję su žurnalistika. Iš pirmo žvilgsnio. Dažnai ieškoma atsakymo į klausimą, kokia žurnalistika turi teisę egzistuoti.

Taip pat – kiek svarbu kitaip mąstyti ir mokėti tai aprašyti. Daugiau klausti: „Kodėl?“. Ieškoti įdomesnių frazių. Sujungti nesujungiamus dalykus. Pritraukti kitu kampu.

Vazą nupirko

Kupina įspūdžių važiuoju namo. Pro autobuso langą dirsteliu į parduotuvės vitriną, kurioje mačiau vazą. Nusišypsau. Jos nebėra. Tikriausiai ją nupirko. Rado gražuolė savo namus. O gyvenime niekas neatsitinka veltui.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
KOMENTARAI
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaJurgos virtuvėKomentaraiReklama
KonkursaiKultūraLietuvaMokslas ir ITReklaminiai priedai
PasaulisSportasŠeima ir sveikataŠvietimasPrenumerata
TrasaŽmonės#ATEITIESLYDERIAI#AUGULIETUVOJEPrivatumo politika
#LEGENDOS#SIGNATARŲDNR#ŠIMTMEČIOINOVACIJOSKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2018 UAB "Lietuvos žinios"