Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Paspaudę mygtuką „Sutinku“ arba naršydami toliau patvirtinsite savo sutikimą. Bet kada galėsite atšaukti savo sutikimą pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Jei pageidaujate, galite kontroliuoti ir/arba ištrinti slapukus. Išsamesnė informacija čia https://www.aboutcookies.org/ Jei ištrinsite slapukus, jums gali reikėti rankiniu būdu pakeisti kai kurias parinktis kaskart, kai lankysitės interneto svetainėje, o kai kurios paslaugos ir funkcijos gali neveikti.

Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISEKONOMIKASPORTASĮDOMYBĖSGIMTASIS KRAŠTASISTORIJA
ŽMONĖSGAMTA IR AUGINTINIAIŠEIMA IR SVEIKATAMOKSLAS IR ITKULTŪRAŠVIETIMASGYNYBAMULTIMEDIJA
KOMENTARAI

Reaguojančios ir nereaguojančios politikos ydos

 
2018 04 30 9:52

Prieš savaitę įvykusi itin skaudi ir tragiška avarija Vilniuje leido valdančiajai Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungai vėl užlipti ant savo mėgstamo antialkoholinio retorinio arkliuko.

Galima priminti, jog įvykį, kuris nusinešė jaunos moters gyvybę, sukėlė gerokai išgėręs vairuotojas (jam buvo nustatytas 1,51 promilės girtumas). Reaguodami į tai valdantieji prabilo apie būtinybę įvesti „0 promilių“ taisyklę visiems vairuotojams (dabar nepatyrusiems vairuotojams, kurių stažas iki 2 metų, leidžiama norma yra 0,2 promilės, kitiems – 0,4 promilės).

Lietuvoje jiems pamatyti šiek tiek trūksta tiek visuomeninės, tiek, visų pirma, politinės brandos.

Pats pasiūlymas, žinoma, gali būti svarstomas ir net, galimai, yra to vertas. Tačiau čia yra keli aspektai, kurie daug ką pasako ne tiek apie LVŽS, kiek bendrai apie Lietuvos politiką ir joje įsitvirtinusias ydingas tendencijas.

Pirmiausiai, atitinkami Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos atstovų pasiūlymai stipriai kvepia populizmu, arba, kitaip sakant, pigiu politiniu spektakliu. Suprantama, jog „0 promilių“ reikalavimas nesustabdys vairuotojų, kurie piktybiškai vairuoja išgėrę, nes problema ne promilėse, o mąstyme („aš ir išgėręs gerai vairuoju“, „man taip, kaip aniems, nenutiks“ ir pan.). Galbūt LVŽS siūlymas būtų logiškas, jeigu minėtą tragišką avariją sukėlusiam vairuotojui būtų nustatytas tik nežymiai normą viršijantis girtumas, tačiau atstumas tarp 1,51 promilių ir leistinų 0,4 pernelyg ženklus, tad šiuo atveju vargu ar „0 promilių“ norma būtų ką nors pakeitusi.

Kitas paminėjimo vertas dalykas – tai, kad Lietuvos politika yra reakcinio pobūdžio. Neblaivaus vairavimo problema tikrai nėra nauja, tačiau reikia tragiško įvykio, kad apie ją būtų prisiminta aukščiausiu lygiu. Ir tai nėra vienintelis pavyzdys. Taip ir apie smurto artimoje aplinkoje problemą prisimenama tada, kai nutinka kas nors itin skaudaus, kaip, pavyzdžiui, šulinyje paskandinti vaikai. Po tokių įvykių kyla natūrali visuomeninio ir politinio šurmulio banga, tačiau blogiausia, kad ji po to nuslūgsta – dažnai, be realių sprendimų – iki kito žiauraus įvykio.

Reakcinio pobūdžio politika turi ir kitus požymiui. Pavyzdžiui, minėtos tragiškos avarijos metu jos kaltininkas važiavo automobilių dalijimosi paslaugos „CityBee“ mašina. Priekaištai akimirksniu pasipylė ir šią paslaugą teikiančiai įmonei. Būtina paminėti, jog „CityBee“ paslaugos sutartyje, su kurios sąlygomis sutinka kiekvienas klientas, labai aiškiai pažymėta, jog paslaugos naudotojas privalo laikytis kelių eismo taisyklių bei nevairuoti apsvaigęs. Žinoma, galima žerti kaltinimus, kad „to nepakanka“, tačiau įmonė natūraliai vadovaujasi įsitikinimu, jog su ja sutartį sudaro pilnamečiai, adekvatūs asmenys, suprantantys jų prisiimamus įsipareigojimus ir, atitinkamai, prisiimantys atsakomybę už savo veiksmus. Kaip ten bebūtų, „CityBee“ jau paskelbė, jog reaguodami į šį tragišką nutikimą pradeda testuoti vadinamųjų alkospinų sistemą, kuri neleidžia užvesti automobilio, jeigu prie vairo sėda neblaivus asmuo.

Dar vienas niuansas – avarijoje dalyvavo ir BMW automobilis, tik šį kartą jis priklausė vienai iš nukentėjusiųjų pusių, tad dabar nesulaukėm tradicinio siūlymo įvesti kokį nors apribojimą galingoms mašinoms ar specialių kriterijų tokias mašinas galintiems vairuoti asmenims. Tačiau esu įsitikinęs, jog jeigu avarijos kaltininkas važiuotų BMW – tokie pasiūlymai iškarto iškiltų ir politiniame diskurse, kaip jau nutikdavo anksčiau.

Trečias niuansas yra susijęs su tuo, jog susidaro įspūdis, kad LVŽS yra privatizavusi alkoholio gamybos ir vartojimo reguliavimo darbotvarkę, o kitos politinės jėgos iš esmės yra sutikusios su tokia situacija. Visi nuolankiai pripažįsta, jog tai yra žaliųjų ir valstiečiu tema, kuria jie toliau sėkmingai galės eksploatuoti – iki pat politinio absurdo ribos, o gal ir žemiau.

Tačiau esu įsitikinęs, jog jeigu avarijos kaltininkas važiuotų BMW – tokie pasiūlymai iškarto iškiltų ir politiniame diskurse, kaip jau nutikdavo anksčiau.

Itin apmaudu, jog šia situacija nesugeba pasinaudoti liberalios jėgos, išgyvenančios Lietuvoje gilią krizę. Kur alternatyvūs pasiūlymai ir alternatyvi darbotvarkė? Situacijoje, kai LVŽS toliau prastumia draudimų ir apribojimo politiką sėkmingai galima būtų pasiūlyti alternatyvų diskursą, paremta visuomenės švietimu, piliečių sąmoningumo skatinimu, klaidingo stereotipinio mąstymo (kaip ir minėta – „man tai tikrai taip nenutiks“) paneigimu ir pan. Vien alternatyvių pasiūlymų atsiradimas praturtintų Lietuvos politinį gyvenimą, priartintų jį prie realios politinių idėjų konkurencijos bei gal net paskatintų piliečių aktyvumą per kitus rinkimus, parodydamos, jog skirtingos politinės jėgos iš tikrųjų siūlo skirtingą požiūrį į politiką ir problemų sprendimą.

Visi minėti dalykai, lyg tai, yra akivaizdūs, tačiau labai dažnai atrodo, jog Lietuvoje jiems pamatyti šiek tiek trūksta tiek visuomeninės, tiek, visų pirma, politinės brandos.

Viktoras Denisenko – politikos apžvalgininkas, socialinių mokslų daktaras, Vilniaus universiteto lektorius, analitinio centro „EAST-Center“ (Varšuva) ekspertas.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
KOMENTARAI
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaJurgos virtuvėKomentaraiReklama
KonkursaiKultūraLietuvaMokslas ir ITReklaminiai priedai
PasaulisSportasŠeima ir sveikataŠvietimasPrenumerata
TrasaŽmonės#ATEITIESLYDERIAI#AUGULIETUVOJEKarjera
#LEGENDOS#SIGNATARŲDNR#ŠIMTMEČIOINOVACIJOS
Visos teisės saugomos © 2013-2018 UAB "Lietuvos žinios"