Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Paspaudę mygtuką „Sutinku“ arba naršydami toliau patvirtinsite savo sutikimą. Bet kada galėsite atšaukti savo sutikimą pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Jei pageidaujate, galite kontroliuoti ir/arba ištrinti slapukus. Išsamesnė informacija čia https://www.aboutcookies.org/ Jei ištrinsite slapukus, jums gali reikėti rankiniu būdu pakeisti kai kurias parinktis kaskart, kai lankysitės interneto svetainėje, o kai kurios paslaugos ir funkcijos gali neveikti.

Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISEKONOMIKASPORTASĮDOMYBĖSGIMTASIS KRAŠTASISTORIJA
ŽMONĖSGAMTA IR AUGINTINIAIŠEIMA IR SVEIKATAMOKSLAS IR ITKULTŪRAŠVIETIMASGYNYBAPOPIEŽIAUS VIZITASMULTIMEDIJA
KOMENTARAI

„#MeToo“ atriedėjo ir į „Euroviziją“

 
2018 05 15 6:00

Baigėsi dar vienas „Eurovizijos“ festivalis. Išgirdus laimėjusią dainą (jei taip galima ją įvardyti), kyla klausimas, ar ji nugalėjo dėl to, kad daugeliui patinka, kaip kvailiojama „Eurovizijos“ scenoje. O gal dėl to, kad ir niekalui paėmus keletą žodžių iš vadinamųjų „naujųjų vertybių“ rinkinio atsiranda daugiau šansų laimėti.

„Eurovizija“ yra tam tikras šių dienų Europos atspindys. Vertindamas pačią dainą „Žaisliukas“, kurią atliko Izraelio atstovė Netta Barzilai, pasiremsiu žinomu BBC apžvalgininku, juo labiau kad daina atlikta anglų kalba. Komentuodamas N. Barzilai pasirodymą „BBC Four“ apžvalgininkas Rylanas Clarkas-Nealas paklausė, ar norite dainos, ar tik viščiukų triukšmo? Jei norite pastarojo, paklausykite Izraelio atstovės pasirodymo. Po jos BBC „Eurovizijos“ apžvalgininkas prisipažino dabar pats besijaučiantis tarsi viščiukas. Beje, buvo išskirtos ir kačių natos.

Britai taip pat ironizuoja, kad nors daina buvo atlikta anglų kalba, joje netrūko ir tokių žodžių kaip „prrrrrmmmmm pom pom brrrruppp“. Šiame pasirodyme gausu šou elementų, o pati atlikėja – gana charizmatiška. Vis dėlto, kaip teigė ir „Eurovizijos“ apžvalgininkai, ne tai jos esminė galia.

Magiški žodžiai, manau, atvėrę kelią šio kūrinio atlikėjai, buvo „#MeToo“. Šių žodžių dainos tekste nebuvo, bet N. Barzilai prieš savo pasirodymą pabrėžė, kad jos muzikos kūrinys – apie moters jėgos pažadinimą ir socialinį teisingumą. Ji pridūrė, jog dainos lyrika skirta „#MeToo“ judėjimui. Iškart po to prabilta, kad Izraelio atstovė šįmet yra tarp potencialių kandidatų laimėti.

Įvardiję ją kaip galimą nugalėtoją, apžvalgininkai N. Barzilai dainos tekste bandė surasti, kuri jos vieta gali būti skirta „#MeToo“. Tačiau tai padaryti buvo nelengva, todėl pagaliau sutarė, kad tai – pats dainos pavadinimas „Žaisliukas“ ir dar jos žodžiai: „Aš ne tavo žaisliukas, o tu kvailas berniukas. Aš nuleisiu tave žemyn.“ Daina apie begėdžius vyrus, kurie moterį paverčia žaisliuku, tarsi nebūtų ir priešingų pavyzdžių. Ar čia ta #MeToo“ „naujoji vertybė“?

Ir tegu nepasakoja biurokratai, ilgus metus vadovaujantys „Eurovizijai“, kad joje nėra politikos. Juk akivaizdi tendencija, kad net ir niekalas, susirinkęs „ant bangos“ esančių lozungų rinkinį, gali tapti kandidatu laimėti. Beje, ir daugiau atlikėjų savo dainoms pasirinko aiškią politinę potekstę. Prancūzų duetas dainą pavadino „Merci“ („Ačiū“ – pranc.), bet paskubėjo pareikšti, kad daina apie sunkią pabėgėlių, kurie dabar plūsta į Europą, dalią. Italai savo pasirodymą iliustravo įvairių kalbų frazėmis, jose užsiminta apie karo grėsmę.

Airis savo pasirodymo partneriais pasirinko porą vaikinų, kurie labai artimai bendravo scenoje. Kinijos „TV Mango“ neteko galimybės transliuoti „Eurovizijos“ finalo, nes per pusfinalį iš savo programos iškirpo šį romantišką, kaip rašo „France 24“, vaikinų šokį. Be to, „Eurovizijos“ atstovai atkreipė dėmesį, kad kinai transliacijos metu nerodė LGBT bendruomenės vaivorykštės spalvų vėliavų, nuolat šmėžavusių prieš kameras šalia nacionalinių vėliavų. Kai kas tai pastebėjo. O ar kas nors atkreiptų dėmesį, jei iš ekrano dingtų toje bekraštėje vėliavų jūroje plevėsuojanti kokios nors konkrečios šalies vėliava? Tikrai nežinau. Galbūt.

Jau buvo bepuolančių BBC apžvalgininką, kad šis demonstruoja netolerantiškumą kitokioms vertybėms ir būtent todėl reiškia nepasitenkinimą N. Barzilai pasirodymu. Tačiau ar tuo galima apkaltinti žmogų, 2015 metais gavusį LGBT bendruomenės premiją. Žurnalisto nepasitenkinimo priežastis yra kita, jo nuomone, tai niekalas, prifarširuotas „ant bangos“ idėjų.

O ką daryti tokiems „Eurovizijos“ atlikėjams kaip lietuvaitė Ieva Zasimauskaitė, kuri atliko tikrai gražų, jaudinantį kūrinį, turintį gilią potekstę. Arba ispanų duetui, arba visiems tiems, kas dainuoja apie vyro ir moters meilę ir žino, kas tai yra ir gyvenime. Šios dainos, beje, greičiausiai buvo konkurentės.

Ar ne panašiems atlikėjams, rengsiantiems savo pasirodymus kitai „Eurovizijai“, siunčiama žinia: idėjų paieškokite „naujųjų vertybių“ rinkinyje. Juk dainuoti apie vyro ir moters meilę, juolab jei moteris – ne feminizmo idėjas puoselėjantis asmuo, yra labai senamadiška. Jei skirtumėte ją „#MeToo“ ar įdėtumėte kitą magišką frazę, kas žino, gal jau ir būtumėte laimėję „Euroviziją“. Praėjusių metų portugalo pasirodymas greičiau buvo išimtis iš šios taisyklės.

Meno kūriniai yra tai, kuo gyvena ne vienas žmogus. Jie smarkiai prisideda formuojant pažiūras, pasaulėžiūrą.

Ne vienas meno žmogus, siekiantis gauti europinių ir kitų tarptautinių fondų paramą parodai organizuoti, filmui kurti, pripažįsta: jei kūrinyje bus atspindėtos „naujosios vertybės“, jis turi daugiau galimybių gauti lėšų. Todėl neretai taip ir daro.

Tačiau meno kūriniai yra tai, kuo gyvena ne vienas žmogus. Jie smarkiai prisideda formuojant pažiūras, pasaulėžiūrą. Atitinkamai keičiasi ir visa Europa. Taigi tie, kam vis dėlto artimos tradicinės vertybės, vis dažniau pasijunta, tarsi būtų suspausti iš dviejų pusių. Lietuva yra Europos valstybė. Norime būti europinės ir transatlantinės bendrijos nariai dėl ekonomikos, dėl savo saugumo, kitų interesų. Europinė idėja yra gyvybiškai svarbi mums dar ir dėl to, kad iš Rytų į nugarą alsuoja agresyvi politika, nors ir skelbia ginanti tradicines vertybes.

Siekiame būti demokratinės Europos dalimi, bet jos vertybinis turinys tampa vis labiau išplaukęs, tai pademonstravo ir ši „Eurovizija“. Demokratinė Europa – vis mažiau atspari išorės vėjams, o tai jau didelė problema ir Lietuvai.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
KOMENTARAI
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaJurgos virtuvėKomentaraiReklama
KonkursaiKultūraLietuvaMokslas ir ITReklaminiai priedai
PasaulisPopiežiaus vizitasSportasŠeima ir sveikataPrenumerata
ŠvietimasTrasaŽmonės#ATEITIESLYDERIAIPrivatumo politika
#AUGULIETUVOJE#LEGENDOS#SIGNATARŲDNR#ŠIMTMEČIOINOVACIJOSKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2018 UAB "Lietuvos žinios"