Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Paspaudę mygtuką „Sutinku“ arba naršydami toliau patvirtinsite savo sutikimą. Bet kada galėsite atšaukti savo sutikimą pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Jei pageidaujate, galite kontroliuoti ir/arba ištrinti slapukus. Išsamesnė informacija čia https://www.aboutcookies.org/ Jei ištrinsite slapukus, jums gali reikėti rankiniu būdu pakeisti kai kurias parinktis kaskart, kai lankysitės interneto svetainėje, o kai kurios paslaugos ir funkcijos gali neveikti.

Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISGYNYBAŠEIMA IR SVEIKATA
ŠVIETIMASKULTŪRA IR ŽMONĖSSPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITTRASAMULTIMEDIJA
GYNYBA

Ar karinių sraigtasparnių pilotai gali katapultuotis?

 
Rusų „Kamov Ka-50“ serijos sraigtasparniai turi katapultas./
Rusų „Kamov Ka-50“ serijos sraigtasparniai turi katapultas./ wikipedia.org nuotraukos

Tokią situaciją esame matę ne viename filme. Naikintuvo pilotas suvokia, kad yra jo lėktuvas toliau skristi negali, todėl dar pasistengia jį nukreipti toliau nuo žmonių ir patraukia katapultos rankeną. Mažas raketinis variklis iššauna visą piloto sėdynę aukštai virš krentančio lėktuvo ir pilotas saugiai nusileidžia po parašiuto kupolu. Ar tokią galimybę turi sraigtasparnių pilotai? Juk ir jiems ji tikrai praverstų.

Tikriausiai iš karto atsakėte, kad sraigtasparnių pilotai katapultuotis negali. Ir tai daugeliu atvejų yra tiesa. Tačiau sraigtasparnių pilotų katapultavimo sistemos egzistuoja. Štai rusų „Kamov Ka-50“ serijos sraigtasparniai turi katapultas, kurios būtų naudojamos, jei sraigtasparnis būtų pamuštas. Žinoma, pirmiausia nedideli sprogstamieji užtaisai į šalį nušaudytų abiejų sraigtų mentis, o tik tuomet į viršų būtų išmesti pilotai.

Panaši sistema buvo bandoma ir amerikiečių eskperimentiniame sraigtasparnyje „Sikorsky S-72 X-wing“. Tai buvo sraigtasparnio ir lėktuvo hibridas, galintis nusileisti ir kilti vertikaliai, o skrydžio metu naudojantis įprastus sparnus. Pilotai taip pat galėjo evakuotis katapultomis, tačiau prieš tai buvo pašalinamos sraigto mentys. Šis sraigtasparnis toli nepasistūmėjo.

„Sikorsky S-72 X-wing“ buvo lėktuvo ir sraigtasparnio hibridas
„Sikorsky S-72 X-wing“ buvo lėktuvo ir sraigtasparnio hibridas

„Sikorsky S-72“ nepavyko dėl kitų priežasčių – mechanizmas buvo per daug sudėtingas ir neveikė taip gerai, kaip buvo tikėtasi. Tačiau katapultavimo sistema iš tikrųjų veikė gana gerai. Bent jau bandymai parodė, kad ji tikrai veiktų ir savo darbą atliktų – pilotai galėtų saugiai nusileisti parašiutais.

Egzistuoja ir dar keli patentai, kuriuose vaizduojamas sraigtasparnio pilotų katapultavimas į šoną ar net žemyn. Taip pat egzistuoja ir sistemų, kurios gali parašiutu nuleisti visą pilotų kabiną. Tai kodėl jos nepaplito plačiau?

Sraigtasparniai yra sukurti taip, kad galėtų nusileisti beveik bet kur – jiems nereikia daug vietos. Taigi, sugedusio sraigtasparnio pilotai dar turi galimybę nusileisti avariniu būdu. Tai, kad sraigtasparniai negali sklęsti yra tik mitas – jie sklendžia gana neblogai ir išlieka valdomi. Todėl jiems nusileisti kur kas lengviau nei lėktuvams.

Taip pat nereikėtų pamiršti, kad sraigtasparniai skraido kur kas žemiau nei lėktuvai. Katapultavimasis į šoną ar žemyn tiesiog nėra gera išeitis. Toks mechanizmas daug sveria, o naudos iš jo mažai, jei pasinaudoti galima tik esant tinkamame aukštyje. Vienintelė tinkama išeitis – katapultavimasis į viršų, tačiau tuomet reikalingi sprogmenys sraigto menčių pašalinimui. Visa tai – tiesiog per daug pavojinga ir sudėtinga.

Taigi, sraigtasparniai gali turėti katapultas – jos jau egzistuoja. Tiesiog jos montuojamos retai, nes trūkumai (didelis svoris, kaina, pavojingumas, mechanizmo sudėtingumas ir priežiūra) nusveria privalumus, o vietą sraigtasparniui nusileisti lengviau rasti nei lėktuvui.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
GYNYBA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaKomentaraiKonkursaiReklama
Kultūra ir žmonėsLietuvaMokslas ir ITPasaulisReklaminiai priedai
Rinkimų maratonasSportasŠeima ir sveikataŠvietimasPrenumerata
Trasa#AUGULIETUVOJE#LEGENDOS#SIGNATARŲDNRPrivatumo politika
#ŠIMTMEČIOINOVACIJOSKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2018 UAB "Lietuvos žinios"