Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Paspaudę mygtuką „Sutinku“ arba naršydami toliau patvirtinsite savo sutikimą. Bet kada galėsite atšaukti savo sutikimą pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Jei pageidaujate, galite kontroliuoti ir/arba ištrinti slapukus. Išsamesnė informacija čia https://www.aboutcookies.org/ Jei ištrinsite slapukus, jums gali reikėti rankiniu būdu pakeisti kai kurias parinktis kaskart, kai lankysitės interneto svetainėje, o kai kurios paslaugos ir funkcijos gali neveikti.

Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISEKONOMIKASPORTASĮDOMYBĖSGIMTASIS KRAŠTASISTORIJA
ŽMONĖSGAMTA IR AUGINTINIAIŠEIMA IR SVEIKATAMOKSLAS IR ITKULTŪRAŠVIETIMASGYNYBAPOPIEŽIAUS VIZITASMULTIMEDIJA
GIMTASIS KRAŠTAS

Politikas siūlo pažymėti senjorų automobilius

 
2018 02 04 19:00
Shoalhaven Driving School nuotrauka

Alytaus miesto politikui iškėlus idėją, kad senjorai vairuotojai savo automobilius turėtų paženklinti rudos spalvos klevo lapo ženklu, lygių galimybių kontrolieriai primena, kad amžius savaime negali būti kriterijus tokiai idėjai pagrįsti.

Alytaus miesto savivaldybės tarybos ir miesto Saugaus eismo komisijos nario Sauliaus Janulevičiaus nuomone, neva kiti vairuotojai, išvydę rudos spalvos klevo lapo ženklą, galės atpažinti automobilius, kuriuos vairuoja senjorai, ir bus atidesni dėl didesnės avarijų tikimybės.

Tačiau garbaus amžiaus vairuotojai tokius pasiūlymus vadina diskriminacija dėl amžiaus, o draudikai ir policininkai pabrėžia, kad pagal avaringumo lygį vyresnio amžiaus vairuotojai nėra pirmaujanti grupė.

Siekia saugumo?

Alytaus miesto tarybos narys liberalas S. Janulevičius savo idėją privalomai žymėti specialiais ženklais vyresnių nei 70 metų asmenų vairuojamas transporto priemones pateikė socialiniame tinkle. Tačiau toks siūlymas sulaukė ne tik palaikymo, bet ir kategoriško prieštaravimo. „Tik pasiūliau diskusijos temą. Manau, kad diskutuojant galima rasti visiems priimtiną sprendimą“, – „Lietuvos žinioms“ sakė politikas. Pasak jo, siūlymas diskutuoti dėl senjorų vairuojamų automobilių ženklinimo kilo aptarus su kolegomis eismo saugumo reikalus Alytaus mieste.

Buvo kalbama ir su policijos pareigūnais, vairavimo mokyklų instruktoriais. Pažymėta, kad mieste labai gausėja prie vairo sėdinčių vyresnio amžiaus žmonių, ypač prieš lapkričio 1-ąją bei pavasarį, kai kolektyviniuose soduose prasideda darbai. „Kai kurių jų vairavimo įgūdžiai yra prasti ir kelia nerimą. Vieną kartą garbaus amžiaus vairuotojas per reidą Alytuje policijos automobilį su įjungtais švyturėliais beveik palaikė šviesoforu. Kitą kartą senjoras, neatsargiai manevruodamas kieme, apdaužė greta stovinčius automobilius“, – tikino Alytaus politikas.

Alytaus miesto savivaldybės tarybos Saugaus eismo komisijos narys teigė ir pats porą kartų tik per plauką išvengęs susidūrimų su garbaus amžiaus žmonių vairuojamais automobiliais. Todėl esą reikia imtis kokių nors priemonių, kad būtų apsaugoti tiek kiti eismo dalyviai, tiek garbaus amžiaus vairuotojai. S. Janulevičius teigė, kad, tam tikrais duomenimis, tarp civilinės atsakomybės automobilio draudimą turinčių žmonių vyresni kaip 75 metų senjorai sudaro apie 3 proc., tačiau jų avaringumas beveik toks pats kaip 18–25 metų jaunuolių.

Liberalas pateikė ir pavyzdžių iš užsienio. Esą Japonijoje taip specialiais ženklais žymimi automobiliai, kuriuos vairuoja jaunuoliai nuo 18 iki 22 metų bei vyresni nei 70 metų asmenys. O kaimynėje Lenkijoje šiuo metu svarstoma, ar vyresniems kaip 70 metų vairuotojams neturėtų būti taikoma griežtesnė sveikatos patikra.

Įžvelgia diskriminaciją

Tačiau ne vienas „Lietuvos žinių“ kalbintas vyresnio amžiaus vairuotojas tikino, kad politiko siūlymas specialiais ženklais žymėti vyresnių nei 70 metų vairuotojų automobilius – sunkiai logiškai paaiškinamas ir yra diskriminacija dėl amžiaus. Beveik 50 metų automobilius vairuojantis marijampolietis Juozas teigė, kad žmogaus amžius negali nurodyti jo kaip vairuotojo patirties ir įgūdžių.

„Vienas asmuo ir 80 metų sulaukęs dar puikiausiai geba vairuoti automobilį, o kitas jau ir 65 metų dėl sveikatos problemų nenori sėsti prie automobilio vairo, nes pats supranta, kad gali kilti bėdų. Ne žmogaus amžius turėtų būti pagrindinis svertas, o realios kiekvieno asmens galimybės“, – pabrėžė Juozas. Anot jo, jei medikai pripažįsta, kad žmogus geba vairuoti automobilį, jo mašinos žymėjimas specialiu ženklu būtų diskriminacija.

Apie tai, kad senjorų vairuojamų automobilių ženklinimas būtų vertinamas kaip diskriminacija dėl amžiaus, viešai prabilo ir Susisiekimo ministerijos Kelių transporto ir civilinės aviacijos politikos departamento Saugaus eismo skyriaus vedėjas Vidmantas Pumputis. Pasak jo, vyresnio amžiaus vairuotojai keliuose gali būti pranašesni už jaunuolius, nes jie yra atsargesni, vairuoja atidžiau ir važiuoja lėčiau. Tokių vairuotojų sukeliamų avarijų padariniai lengvesni.

griswoldhomecare.com nuotrauka
griswoldhomecare.com nuotrauka

Vien kalbų nepakanka

Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos Komunikacijos skyriaus vedėja Mintautė Jurkutė „Lietuvos žinioms“ teigė, kad, teisininkų nuomone, bet kokie ribojimai ar įpareigojimai dėl amžiaus teisės aktuose turėtų būti pagrįsti objektyviais duomenimis dėl tokio reglamentavimo būtinumo bei svarbaus visuomenei tikslo siekimu.

„Vyresnių žmonių vairuojamų automobilių žymėjimas kaip priemonė dėl saugaus eismo yra labai abejotina, nes nėra jokių objektyvių duomenų, preziumuojančių, kad vyresnis amžius yra susijęs su nesaugiu eismu ar pavojingu vairavimu“, – pabrėžė specialistė.

scoopnest.com nuotrauka
scoopnest.com nuotrauka

Jei jau būtų apsispręsta, jog amžius turi tiesioginės įtakos asmens sveikatos būklei ar pakitusiai reakcijai, būtų galima griežtinti vairuotojų medicinos patikrą, kad ji leistų individualiai nustatyti kiekvieno vairuotojo gebėjimą saugiai vairuoti. Amžius šiuo atveju savaime negali būti kriterijus.

Eismo saugumo ekspertų teigimu, norint įgyvendinti alytiškio siūlymą reikia atsižvelgti į dar vieną aplinkybę – nepatyrusių vairuotojų automobilių žymėjimas žaliu klevo lapu nelaikomas diskriminacija, nes taip ženklinami automobiliai atsižvelgiant ne į vairuotojo amžių, o į jo vairavimo stažą. Įvairiais ženklais 2 metų stažo neturinčių vairuotojų automobiliai žymimi ne tik Lietuvoje, bet ir kitose Europos Sąjungos šalyse.

Nėra nedrausmingi

Lietuvos kelių policijos tarnybos Administracinės veiklos ir eismo priežiūros skyriaus vyresnioji specialistė Marija Kazanovič „Lietuvos žinioms“ teigė, kad policija neišskiria 70 metų amžiaus kategorijos eismo įvykių kaltininkų statistikoje. Tačiau pastebima, kad jei vyresnio amžiaus vairuotojai ir būna avarijų kaltininkai, tai tik labai smulkių. „Tai dažniausiai techniniai eismo įvykiai, pasitaikantys dėl neapsižiūrėjimo. Į tokius įvykius policijos pareigūnai net nekviečiami“, – aiškino M. Kazanovič.

Draudimo bendrovės ERGO Lietuvoje Transporto priemonių draudimo skyriaus vadovas Rimvydas Pocius tikino, kad visose amžiaus grupėse yra įvairios patirties ir vairavimo kultūros vairuotojų. Tačiau turimi duomenys rodo, kad vyresnio amžiaus vairuotojai nėra pirmaujanti grupė pagal avaringumo lygį.

Marija Kazanovič: „Jei vyresnio amžiaus vairuotojai ir būna avarijų kaltininkai, tai tik labai smulkių. Į tokius įvykius policijos pareigūnai net nekviečiami.“

„Jeigu vertinsime eismo įvykių skaičių vyriausiojo amžiaus vairuotojų grupėje, jis yra kelis kartus mažesnis nei pradedančiųjų vairuotojų“, – pabrėžė R. Pocius. Anot jo, paprastai vyresnio amžiaus vairuotojai, sėdę prie vairo, neviršija leistino greičio, o kartais jie lėčiau važiuoja ar kelyje atlieka kai kuriuos manevrus.

Nepatyrusių vairuotojų automobilių žymėjimas žaliu klevo lapu nelaikomas diskriminacija, nes taip ženklinami automobiliai atsižvelgiant ne į vairuotojo amžių, o į jo vairavimo stažą. Oresto Gurevičiaus nuotrauka
Nepatyrusių vairuotojų automobilių žymėjimas žaliu klevo lapu nelaikomas diskriminacija, nes taip ženklinami automobiliai atsižvelgiant ne į vairuotojo amžių, o į jo vairavimo stažą. Oresto Gurevičiaus nuotrauka

Draudimo bendrovės atstovo teigimu, eismas Lietuvoje, o ypač didmiesčiuose, intensyvėja ir tampa vis sudėtingesnis, todėl rečiau į keliones išsirengiantiems vyresnio amžiaus vairuotojams gali būti sunkiau prisitaikyti prie pokyčių. Be to, vienas vairavimo kultūros ypatumų mūsų šalyje yra skubėjimas, tad nuolat skubantiems vairuotojams lėtesni eismo dalyviai labiau matomi.

„Visgi kelyje geriau elgtis lėčiau, bet užtikrintai ir nesukeliant pavojingų situacijų. Statistika rodo, kad eismo įvykių, į kuriuos patenka vyresnio amžiaus vairuotojai, nėra daug“, – pabrėžė R. Pocius.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
GIMTASIS KRAŠTAS
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaJurgos virtuvėKomentaraiReklama
KonkursaiKultūraLietuvaMokslas ir ITReklaminiai priedai
PasaulisPopiežiaus vizitasSportasŠeima ir sveikataPrenumerata
ŠvietimasTrasaŽmonės#ATEITIESLYDERIAIPrivatumo politika
#AUGULIETUVOJE#LEGENDOS#SIGNATARŲDNR#ŠIMTMEČIOINOVACIJOSKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2018 UAB "Lietuvos žinios"