Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Paspaudę mygtuką „Sutinku“ arba naršydami toliau patvirtinsite savo sutikimą. Bet kada galėsite atšaukti savo sutikimą pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Jei pageidaujate, galite kontroliuoti ir/arba ištrinti slapukus. Išsamesnė informacija čia https://www.aboutcookies.org/ Jei ištrinsite slapukus, jums gali reikėti rankiniu būdu pakeisti kai kurias parinktis kaskart, kai lankysitės interneto svetainėje, o kai kurios paslaugos ir funkcijos gali neveikti.

Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISEKONOMIKASPORTASĮDOMYBĖSGIMTASIS KRAŠTASISTORIJALŽ RENGINIAI
ŽMONĖSGAMTA IR AUGINTINIAIŠEIMA IR SVEIKATAMOKSLAS IR ITKULTŪRAŠVIETIMASGYNYBAPOPIEŽIAUS VIZITASMULTIMEDIJA
GIMTASIS KRAŠTAS

Klaipėdos ženklas sukėlė ažiotažą

 
2018 07 10 8:50
Naujo Klaipėdos prekės ženklo kūrėjai akcentavo veidrodinį atspindį vandenyje./Deniso Nikitenkos nuotrauka
Naujo Klaipėdos prekės ženklo kūrėjai akcentavo veidrodinį atspindį vandenyje./Deniso Nikitenkos nuotrauka

Klaipėdos miesto merijos praėjusią savaitę pristatytas naujas uostamiesčio prekės ženklas sulaukė klaipėdiečių kritikos. Paaiškėjo, kad jam kurti net nebuvo skelbtas viešas konkursas, paslaugos kaina – per 24 tūkst. eurų, o pats logotipas stebėtinai panašus į dar 2015-aisiais vieno dizainerio sukurtą ženklą.

Vakar Klaipėdos miesto savivaldybės administracijoje sušauktas pasitarimas. Per jį valdininkams nurodyta pateikti visą informaciją apie tai, kaip buvo parenkami ženklo kūrėjai, ar galimas plagiato atvejis ir kodėl procesas vyko uždarame rate.

Vytautas Grubliauskas: „Akivaizdu, jog trūko ir viešumo, ir skaidrumo, ir diskusijų.“

„Jei visuomenėje kilo toks ažiotažas, akivaizdu, kad trūko ir viešumo, ir skaidrumo, ir diskusijų. Nesu šios srities specialistas, tad vertinti naująjį logotipą galiu tik kaip paprastas vartotojas. Be abejo, kyla klausimas, ar šis ženklas tikrai atitinka užsakovų ir kūrėjų lūkesčius“, – „Lietuvos žinioms“ komentavo Klaipėdos meras Vytautas Grubliauskas.

Kainos detektyvas

Naują Klaipėdos prekės ženklą savivaldybės administracijos Informavimo ir e. paslaugų skyrius viešai pristatė Valstybės dienos išvakarėse, liepos 5-ąją. Anot skyriaus vedėjos Vilijos Venckutės-Palaitienės, atėjo laikas miestiečiams ir visos šalies gyventojams, partneriams bei turistams iš užsienio pristatyti kitokią Klaipėdą. Pastarąjį kartą uostamiesčio prekės ženklas buvo sukurtas 2005-aisiais ir naudotas daugiau kaip dešimtmetį.

Autorių teigimu, Klaipėdos prekės ženklo koncepcijoje svarbiausią vaidmenį atlieka atspindys – unikalus miesto identiteto vaizdinys, nes Klaipėda yra vienintelis Lietuvos didmiestis, turintis horizontą su atspindžiu. Esą tai įmanoma patirti tik prie jūros. Todėl ženklas – tai miestas ir jo atspindys jūros vandenyje.

„Du vienodi elementai vizualiai atspindi Klaipėdos ambiciją tapti „mėlynojo standarto“ miestu, taip pat jie reiškia augimą, progresiją, gyvybingumą. Miestas yra nuolat judantis. Ženklą sudaro stilizuota K raidė. Jos apatinė dalis yra viršutinės dalies atspindys. Raidė simbolizuoja tris segmentus: miestą, jūrą, inkarą“, – dėstoma ženklo pristatyme.

Savivaldybės tinklalapyje nurodoma, kad prekės ženklą sukūrė Vilniuje registruota ir net savo internetinio tinklalapio neturinti UAB „Alora“. Logotipas miestui neva atsiėjo 6655 eurus. Tačiau netrukus paaiškėjo, jog tikroji sutarties suma – gerokai didesnė.

Dokumentuose, kuriuos gavo „Lietuvos žinios“, nurodyta, kad 6655 eurais yra įvertintas „atnaujinto ženklo parengimas“, 9650 eurų – „ženklo naudojimo vadovo parengimas“, dar 7865 eurais – „įgyvendinimo ir komunikacijos plano parengimas“.

Taigi iš viso naujas ženklas klaipėdiečiams gali kainuoti 24 170 eurų. Tokios vertės sutartis dar 2017 metų spalio 23 dieną sudaryta su UAB „Alora“. Jos vadovas – buvęs skandalingojo bankininko Vladimiro Romanovo verslo partneris Eimuntas Silvestras Akromas.

Šio logotipo kūrimas ir pritaikymas įvertintas 24 tūkst. eurų.Klaipėdos miesto merijos nuotrauka
Šio logotipo kūrimas ir pritaikymas įvertintas 24 tūkst. eurų.Klaipėdos miesto merijos nuotrauka

Tiesa, pačią sutartį pasirašė ne jis, o kaip konsultantas įvardytas reklamos agentūros „Lukrecija BBDO“ vadovaujantis partneris Marius Vaupšas ir Klaipėdos miesto savivaldybės administracijos direktorius Saulius Budinas.

„Lietuvos žinių“ duomenimis, merija ženklo kūrėjams jau sumokėjo du trečdalius sutartyje numatytos sumos.

Įžvelgia plagiatą

Į naują Klaipėdos prekės ženklą žaibiškai reagavo tiek paprasti miestiečiai, tiek menininkai. Viešojoje erdvėje nusirito lavina kritikos. Ji dar labiau padidėjo paaiškėjus, kiek iš tiesų mokesčių mokėtojams kainavo K raidės ženklas.

„Būčiau sukūrusi ženklą už tūkstantį eurų. Klaipėdai – nemokamai, kaip tai padarė broliai Algirdas ir Remigijus Gataveckai Alytui. Gėda Klaipėdai. Sakau tai atsakingai kaip šio miesto kultūros ambasadorė, kaip Metų klaipėdietė ir šį gražiausią Lietuvos miestą mylintis žmogus. O dar norima, kad tikėtume valdininkais? Valstybe?“ – piktinosi žymi dizainerė, juvelyrė Jurga Karčiauskaitė-Lago.

Garsus uostamiesčio dailininkas Anatolijus Klemencovas teigė, jog išvydęs naują prekės ženklą buvęs šokiruotas. „Jokio pagrįstumo. Ar atskleidžia temą? Ne“, – žurnalistams komentavo jis.

Dar audringesnės diskusijos kilo paviešinus dizainerio Daliaus Stuokos 2015 metais sukurtą prekės ženklą, kuris, pašalinus vieną detalę, yra kone identiškas naujam Klaipėdos ženklui. Pats menininkas prisipažino nieko bendra su UAB „Alora“ neturėjęs.

Užkliuvo ir tai, kad Klaipėdos miesto savivaldybės administracija neskelbė viešo prekės ženklo kūrimo konkurso, o paslaugos vykdytoją parinko neskelbiamos apklausos tvarka.

Paanalizavus Mažos vertės pirkimų tvarkos aprašą galima įsitikinti, jog toks pirkimo būdas galimas, kai planuojama sutarties vertė yra mažesnė nei 10 tūkst. eurų arba esant numatytoms išimtims. Svarstoma, kad būtent jomis ir pasinaudota parenkant paslaugos teikėją be jokio konkurso.

Senasis Klaipėdos miesto prekės ženklas."Lietuvos žinių" archyvo nuotrauka
Senasis Klaipėdos miesto prekės ženklas."Lietuvos žinių" archyvo nuotrauka

Miesto valdžia aiškino, esą taip nuspręsta, nes kreiptasi į tos pačios reklamos agentūros („Lukrecija BBDO“), kuri kūrė logotipą 2005-aisiais, atstovus. Iš pradžių norėta atnaujinti senąjį prekės ženklą (laivelį-šypseną), o vėliau nuspręsta kurti visiškai naują.

Anot administracijos direktoriaus S. Budino, praėjusį mėnesį buvo kreiptasi į Valstybinį patentų biurą. „Mūsų prašymas registruoti prekės ženklą priimtas, jam taikomos laikinosios apsaugos priemonės. Jei Patentų biuras atsakys, kad negali registruoti logotipo, reikalausime teisinės kūrėjų atsakomybės. Tai, jog pristačius prekės ženklą kilo diskusijos, manau, yra gerai. Vadinasi, logotipas įdomus“, – vakar žurnalistams dėstė jis.

Beje, neseniai ažiotažas buvo kilęs ir gretimoje Kretingoje: savivaldybė už stilizuotą akį (rajono prekės ženklą) ir šūkį „Pamatykite širdimi“ UAB „New Agency“ sumokėjo per 12 tūkst. eurų.

Pasigedo viešumo

„Lietuvos žinioms“ praėjus domėtis, ką apie uostamiesčio naujo logotipo kūrimo istoriją mano politikai ir aukštas pareigas einantys valdininkai, ėmė aiškėti daugiau keistų aplinkybių.

Anot Klaipėdos miesto įvaizdžio komisijos pirmininkės Nijolės Laužikienės, komisijai buvo parodytas tik galutinis rezultatas. „Mūsų komisija tame kūrybiniame procese nedalyvavo. Buvo atneštas ir parodytas jau baigtas produktas bei paprašyta pareikšti pastabas. Pasakėme, kad galbūt reikėtų daugiau aiškumo, pavyzdžiui, apatinę K raidę padaryti banguotą. Tada žmonės labiau suprastų, jog tai atspindys vandenyje. Tačiau į pastabas neatsižvelgta. Kaip išrinko tą ženklą ir iš kokių variantų rinkosi, nežinau“, – neslėpė N. Laužikienė. Ji tikino naujo logotipo neiššifruojanti.

Logotipas stebėtinai panašus į dar 2015-aisiais vieno dizainerio sukurtą ženklą.
Logotipas stebėtinai panašus į dar 2015-aisiais vieno dizainerio sukurtą ženklą.

Teigiamo įspūdžio ženklas nepadarė ir buvusiam ilgamečiam Klaipėdos merui Rimantui Taraškevičiui. Jis prisiminė, kaip buvo kuriamas ankstesnis logotipas. „Pamenu, kad tai buvo ilgas procesas, dirbo didžiulė kompanija žmonių. Rinkomės į ne vieną posėdį, dalyvavo ir ženklo kūrėjai, ir politikai, ir administracijos atstovai, ir kviestiniai asmenys. Buvo pateikta gal 30–40 logotipo variantų, kol galų gale išrinkome laivelį-šypsenėlę. Jei atmintis neapgauna, anuomet buvo skelbiamas ir viešas konkursas“, – „Lietuvos žinioms“ sakė politikas.

Kilusį skandalą dėl dabartinio ženklo jis pavadino Klaipėdos miesto savivaldybės administracijos nepuošiančia istorija. „Visa tai skamba nelabai maloniai. Taip neturėtų būti. Ir kaina didoka, ir pats ženklas bent jau man jokio įspūdžio nepadarė, ir procedūros kelia įvairių minčių. Regis, kai kas užsidarė kabinete ir išrinko tą ženklą. Trūko diskusijų, viešumo“, – kalbėjo R. Taraškevičius.

Teisti neskuba

Klaipėdos meras V. Grubliauskas savivaldybės administraciją supurčiusio skandalo neskubėjo vertinti vienareikšmiškai. „Neįsigilinęs į situaciją nenoriu ko nors „nulinčiuoti“, besąlygiškai pasiduoti viešai, gausiai ir garsiai reiškiamoms abejonėms, priekaištams, kaltinimams. Tačiau reikia pripažinti – visa tai atrodo gana rimta, pagrįsta, argumentuota. Į visus klausimus, priekaištus, abejones, įtarimus ir kaltinimus turi būti viešai, aiškiai ir be jokių užuolankų atsakyta. Labai gerbiu menininkus ir kūrėjus, nenoriu kištis į jų „virtuvę“, o ir kitiems nerekomenduoju to daryti. Juo labiau prisimenant ne taip seniai paties popiežiaus Pranciškaus pasakytus žodžius: „Kas aš toks, kad teisčiau“?“ – savaitgalį socialiniame tinkle parašė meras.

Po vakarykščio pasitarimo su savivaldybės administracijos vadovybe V. Grubliauskas teigė preliminariai neįžvelgiantis procedūrinių pažeidimų. „Buvo pasirinkti tie patys autoriai, kurie kūrė senąjį prekės ženklą. Savivaldybė pagal galiojančias taisykles galėjo neorganizuoti konkurso. Į klausimą, ar išties tas ženklas gali būti kito kūrėjo darbo plagiatas, atsakys atitinkamos institucijos. Savivaldybės administracijai nurodžiau parengti ir visuomenei pateikti visą informaciją, kaip vyko naujo prekės ženklo pirkimo, kūrimo procedūros. Kodėl nuspręsta neskelbti konkurso? Kas derino procedūras? Kas parinko būtent tokį ženklą? Pabrėžiu – šioje situacijoje negalima vadovautis vien emocijomis, reikia atsižvelgti į visas faktines aplinkybes“, – „Lietuvos žinioms“ aiškino meras.

V. Grubliauskas. Deniso Nikitenkos nuotrauka
V. Grubliauskas. Deniso Nikitenkos nuotrauka

Esą vertinti logotipą sudėtinga, nes susiduriama su subjektyvia nuomone. „Patinka ar nepatinka – kiekvieno žmogaus reikalas. Matyt, neįmanoma sukurti prekės ženklo, kuris patiktų visiems. Pristačius tokio tipo produktą visada kyla didesnės ar mažesnės diskusijos. Tačiau vien tai, jog visuomenėje kilo toks didžiulis ažiotažas, sufleruoja, kad kažkas padaryta ne taip. Trūko viešumo ir skaidrumo. Kodėl reikėjo oficialiame pranešime visuomenei nurodyti vieną sumą, kai tikroji – kitokia?“ – stebėjosi politikas. V. Grubliauskas pridūrė, kad naujas prekės ženklas jo nesužavėjo.

Mero pavaduotojas Artūras Šulcas „Lietuvos žinioms“ teigė taip pat pasigedęs didesnio viešumo ir visuomenės dalyvavimo renkant naują uostamiesčio logotipą. „Niekas manęs nekvietė į diskusijas, nors turiu nemažai patirties kuriant prekės ženklus. Pamačiau tik galutinį rezultatą. Šis logotipas man atrodo pernelyg technokratiškas, jam trūksta šiltumo. Prekės ženklai kainuoja nemažus pinigus, tačiau daug kas priklauso ir nuo to, kaip vyksta procesas, kiek žmonių įtraukiama, kaip intensyviai dirba darbo grupė, vyksta diskusijas. Dabar pamatėme tik visos piramidės viršūnėlę“, – kalbėjo A. Šulcas.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
GIMTASIS KRAŠTAS
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaJurgos virtuvėKomentaraiReklama
KonkursaiKultūraLietuvaMokslas ir ITReklaminiai priedai
PasaulisPopiežiaus vizitasSportasŠeima ir sveikataPrenumerata
ŠvietimasTrasaŽmonės#ATEITIESLYDERIAIPrivatumo politika
#AUGULIETUVOJE#LEGENDOS#SIGNATARŲDNR#ŠIMTMEČIOINOVACIJOSKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2018 UAB "Lietuvos žinios"