Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Paspaudę mygtuką „Sutinku“ arba naršydami toliau patvirtinsite savo sutikimą. Bet kada galėsite atšaukti savo sutikimą pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Jei pageidaujate, galite kontroliuoti ir/arba ištrinti slapukus. Išsamesnė informacija čia https://www.aboutcookies.org/ Jei ištrinsite slapukus, jums gali reikėti rankiniu būdu pakeisti kai kurias parinktis kaskart, kai lankysitės interneto svetainėje, o kai kurios paslaugos ir funkcijos gali neveikti.

Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISEKONOMIKASPORTASĮDOMYBĖSGIMTASIS KRAŠTASISTORIJALŽ RENGINIAI
ŽMONĖSGAMTA IR AUGINTINIAIŠEIMA IR SVEIKATAMOKSLAS IR ITKULTŪRAŠVIETIMASGYNYBAPOPIEŽIAUS VIZITASMULTIMEDIJA
EKONOMIKA

SGD terminalas už 160 mln. eurų: mąstoma, tarsi pirktume butą

 
2018 04 11 13:34
Rasos Pakalkienės (LŽ) nuotrauka

Tarptautinių konsultantų išvada, kad daugiausiai naudos Lietuva gautų, išpirkusi Klaipėdos suskystintų gamtinių dujų (SGD) terminalo laivą-saugyklą „Independence“ po 2024 metų už 121 mln. iki 160 mln. eurų, ekspertams kelia daug klausimų.  

Tarptautinės konsultacijų bendrovės „Poyry Management Consulting“ konsultantai, SGD terminalo operatorės „Klaipėdos nafta“ užsakymu atliko kaštų ir naudos analizę dėl ilgalaikio SGD tiekimo Lietuvai užtikrinimo.

Jei tu planuoji, kad ateityje terminalo nereikės, tai būtent reikia ne pirkti, o nuomotis. Nebent nuomos sąlygos yra super-nelanksčios.

„Mūsų išvados yra, kad SGD laivo-saugyklos išlaikymo nauda nusveria jo sąnaudas ir dėl to Lietuvai yra naudinga turėti SGD laivą-saugyklą ir po 2024 metų. Didžiausia nauda Lietuvai kyla iš to, kad SGD turi įtakos didmeninei dujų kainai. SGD buvimas rinkoje leidžia Lietuvai turėti konkurencingas dujų kainas ir mažina riziką, kad vienintelis tiekėjas gali piktnaudžiauti rinka“, – trečiadienį spaudos konferencijoje kalbėjo „Poyry Management Consulting“ konsultantas Johnas Williamsas.

Jau pernai gruodį, atlikę pirminę analizę, konsultantai teigė, kad Lietuvai reikės SGD terminalo ir po 2024 metų. Po to buvo analizuojamos trys alternatyvos – laivo išpirkimas, ar nuomos pratęsimas 10 ar 20 metų.

Jau vien tas faktas, kad svarstyti tik šie variantai sukėlė ekspertų abejones.

„Dujų terminalas: įsigyti už valdiškus pinigus ar nuomotis už valdiškus pinigus? O kodėl buvo nagrinėtos tik šios dvi alternatyvos? Kodėl nenagrinėtas variantas pvz. terminalą įsigyti kartu su privačiais investuotojais?, – savo „Facebook“ profilyje klausimus įvardino Lietuvos laisvos rinkos instituto vadovas Žilvinas Šilėnas.

Jis pažymėjo, kad valstybinių institucijų mąstymas apie SGD terminalo ateitį labai primityvus.

„Apie terminalą nereikia mąstyti kaip apie butą – maždaug, „kam mokėti nuomą, jei galima turėti savo“. Ar nusipirktas, ar nuomojamas, terminalo infrastruktūros kaštai turės būti įtraukti į dujų kainą. Nepriklausomai nuo to, kam priklauso dujų terminalas, už jį vis tiek reikės mokėti dujų vartotojams. Tai kam dar terminalo nuosavybėje užšaldyti valdiškos įmonės ar neduokdie – biudžeto pinigus?“, – toliau klausė Ž.Šilėnas.

Pasak „Poyry Management Consulting“ konsultantų, „SGD laivo-saugyklos išpirkimas kelia tam tikrų rizikų, konkrečiai tai, kad grynoji ekonominė nauda neviršija tos, kuri būtų gauta laivą nuomojant. Vis dėlto, mūsų manymu, laivo-saugyklos išpirkimas suteikia Lietuvai daugiausiai lankstumo reaguoti į netikėtas aplinkybes, pavyzdžiui, dujų paklausos mažėjimą, nes laivas esant reikalui gali būti parduotas.“

Galutinėje ataskaitoje rašoma, jog ilgalaikė laivo-saugyklos nuoma būtų nelankstus sprendimas, nebent būtų susitarta dėl pakankamo lankstumo. Skaičiuojama, kad priklausomai nuo to, kuriam laikui būtų pratęsta nuoma, laivo nuomos sąnaudos siektų 25–35 mln. eurų per metus.

Tai irgi sukėlė klausimų Ž.Šilėnui: „Na, o išvada, kad nepaisant visko terminalą nusipirkti apsimoka, nes pasikeitus situacijai terminalą bus galima parduoti yra apskritai keistas. Jei tu planuoji, kad ateityje terminalo nereikės, tai būtent reikia ne pirkti, o nuomotis. Nebent nuomos sąlygos yra super-nelanksčios. Bet tada klausimas yra, kam reikėjo pasirašinėti tokią super-nelanksčią sutartį.“

2014 metais pasirašyta „Klaipėdos naftos“ ir „Hoegh LNG“ sutartis numato, kad laivas bus išpirktas po 10 metų – 2024-ųjų pabaigoje. 2015 metais Lietuva kalbėjosi su norvegais dėl laivo išpirkimo anksčiau nei po 10 metų, tačiau šie nesutiko. Vėliau „Klaipėdos nafta“ ketino iš bankų skolintis 300 mln. eurų ir išpirkti laivą, tačiau pradėjus konsultacijas su Europos Komisija, Latvija ir Estija dėl galimos ES finansinės paramos SGD terminalui, skolinimosi procedūros buvo sustabdytos.

Tačiau iki pernai rudens trims Baltijos šalims nepavykus susitarti dėl regioninio SGD terminalo, buvo prarasta galimybė gauti europinės 100–150 mln. eurų ES paramos.

Visi dujų vartotojai 2017 metais sumokėjo apie 88,5 mln. eurų SGD terminalo mokesčio. Į šią sumą įeina ir pinigai, skirti SGD dujų tiekėjai „Litgas“. Už SGD laivo nuomą „Klaipėdos nafta“ per metus moka 68,9 mln. JAV dolerių (dabartiniu kursu – apie 55,7 mln. eurų), o per 10 metų sumokės – 689 mln. dolerių (apie 557 mln. eurų). „Hoegh LNG“ ne tik nuomoja laivą su įgula, bet ir teikia jo priežiūros ir operavimo paslaugas.

„Ši studija bus pagrindas tolimesnei diskusijai, grįstai argumentais, o ne emocijomis. Toks ir buvo jos tikslas – turėti paskaičiavimus perspektyvoje, kokia būtų terminalo nauda ir ar apskritai Lietuvai reikalingas tiekimo saugumas po 2024 metų“, – konsultantų išvadų pristatymo spaudos konferencijoje kalbėjo energetikos ministras Žygimantas Vaičiūnas.

„Terminalo problema, nuo pat jo sumanymo pradžios yra tai, kad vienintelis keliamas klausimas buvo, tu „už“ ar „prieš“ terminalą. Reikėjo (ir tebereikia) klausti „kaip“. Kaip finansuojame, kas prisiima terminalo veiklos riziką ir t.t. Dabar, lyg ir progresas – klausiama „pirkti ar nuomotis“. Bet vėl per mažai klausiama „kaip?“ – savo įžvalgas ir klausimus apibendrino Lietuvos laisvos rinkos instituto vadovas.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaJurgos virtuvėKomentaraiReklama
KonkursaiKultūraLietuvaMokslas ir ITReklaminiai priedai
PasaulisPopiežiaus vizitasSportasŠeima ir sveikataPrenumerata
ŠvietimasTrasaŽmonės#ATEITIESLYDERIAIPrivatumo politika
#AUGULIETUVOJE#LEGENDOS#SIGNATARŲDNR#ŠIMTMEČIOINOVACIJOSKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2018 UAB "Lietuvos žinios"