Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Paspaudę mygtuką „Sutinku“ arba naršydami toliau patvirtinsite savo sutikimą. Bet kada galėsite atšaukti savo sutikimą pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Jei pageidaujate, galite kontroliuoti ir/arba ištrinti slapukus. Išsamesnė informacija čia https://www.aboutcookies.org/ Jei ištrinsite slapukus, jums gali reikėti rankiniu būdu pakeisti kai kurias parinktis kaskart, kai lankysitės interneto svetainėje, o kai kurios paslaugos ir funkcijos gali neveikti.

Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISEKONOMIKASPORTASĮDOMYBĖSGIMTASIS KRAŠTASISTORIJALŽ RENGINIAI
ŽMONĖSGAMTA IR AUGINTINIAIŠEIMA IR SVEIKATAMOKSLAS IR ITKULTŪRAŠVIETIMASGYNYBAPOPIEŽIAUS VIZITASMULTIMEDIJA
EKONOMIKA

Europoje atlikta techninė apžiūra galios – baiminamasi „frankenšteinų“

 
2018 05 18 10:12
Naudotų automobilių pardavėjai ramina: daug jų į rinką neplūstelės, nes pakilus remonto kainoms neapsimoka perdaryti smarkiai apgadintų automobilių./
Naudotų automobilių pardavėjai ramina: daug jų į rinką neplūstelės, nes pakilus remonto kainoms neapsimoka perdaryti smarkiai apgadintų automobilių./ Reuters/Scanpix nuotrauka

Nuo gegužės 20 dienos Lietuvoje įsiteisėja kitose Europos Sąjungos (ES) šalyse atlikta automobilių techninė apžiūra (TA). Perspėjama, kad dėl naujos tvarkos keliuose gali padaugėti „ratuotų frankenšteinų“ – antram gyvenimui po avarijų prikeltų mašinų, turinčių galiojančius TA dokumentus. Tačiau naudotų automobilių pardavėjai ramina: daug jų į rinką neplūstelės, nes pakilus remonto kainoms neapsimoka perdaryti smarkiai apgadintų automobilių.

Nuo šių metų gegužės 20-osios įsigalioja keletas Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo korekcijų ir keičiama į Lietuvą iš Europos ekonominės erdvės (EEE) valstybių įvežamų transporto priemonių registravimo bei techninės apžiūros tvarka.

Iki šiol, kaip nurodė Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacija „Transeksta“, nenaujas automobilis būdavo registruojamas tik pasirūpinus privalomuoju civilinės atsakomybės draudimu ir atlikus privalomąją techninę apžiūrą. Netrukus registravimo procedūra taps paprastesnė. Jei iš kurios nors EEE šalies atgabentas automobilis turės galiojančią techninės apžiūros pažymą, patikrinti jo „sveikatos“ kuriame nors Lietuvos techninės apžiūros centre nereikės – „Regitra“ galės iškart registruoti tą automobilį.

Gegužės 20-ąją keičiasi ir transporto priemonių išregistravimo tvarka. Nuo šiol automobilis, kai sustabdoma jo registracija dėl negaliojančios techninės apžiūros ar draudimo ir per 180 dienų to nesutvarkoma, nebebus išregistruojamas. Iš naujo atlikus techninę apžiūrą ar apdraudus mašiną leidimas važinėti ja bus atnaujinamas be jokio papildomo mokesčio ir pakartotinių registracijos procedūrų.

Perspėja apie riziką

„Transekstos“ duomenimis, šiuo metu atliekant automobilių, įvežtų į Lietuvą, patikrą teigiamą išvadą pirmu bandymu gauna apie 57 proc. transporto priemonių. Nors tai šiek tiek geresnis rodiklis nei Lietuvoje ilgą laiką eksploatuojamų mašinų (kontrolieriai didelių trūkumų neaptinka daugiau kaip 52 proc. lengvųjų automobilių), vis dėlto kyla nerimas dėl atsirandančių naujų galimybių šalies transporto parką papildyti „ratuotais frankenšteinais“.

„Norime atkreipti dėmesį, kad nemaža dalis transporto priemonių iš EEE valstybių į Lietuvą patenka jau būdamos ganėtinai ilgai išregistruotos jų kilmės šalyje. Galbūt ir dėl eismo įvykių, nes po jų paprastai naikinamas transporto priemonės techninės apžiūros galiojimas. Tačiau ir tais atvejais, kai informacija apie automobilio konstrukcijos apgadinimus, padarytus per avariją ir turinčius įtakos saugiam eismui, atsiduria atitinkamose duomenų bazėse, techninės apžiūros pažymoje jokių papildomų įrašų neatsiranda. Todėl transporto priemonė, net oficialiai pripažinta „pavojinga atlieka“, bet atgavusi automobilio išvaizdą, Lietuvoje galės grįžti į eismą. Tereikės pateikti galiojančią techninės apžiūros pažymą, kuri savaime neturi jokių apsaugos saugiklių nuo klastojimo ir gali būti išspausdinama paprasčiausiu spausdintuvu“, – perspėjo „Transekstos“ direktoriaus pavaduotojas Audrius Glėbus.

Duomenų bazės nesusietos

Jei iš kurios nors EEE šalies atgabentas automobilis tebeturi galiojančią techninės apžiūros pažymą, tikrinti jo Lietuvos techninės apžiūros centre nereikės – „Regitra“ galės iškart įregistruoti tokią mašiną.Romo Jurgaičio (LŽ) nuotrauka
Jei iš kurios nors EEE šalies atgabentas automobilis tebeturi galiojančią techninės apžiūros pažymą, tikrinti jo Lietuvos techninės apžiūros centre nereikės – „Regitra“ galės iškart įregistruoti tokią mašiną.Romo Jurgaičio (LŽ) nuotrauka

Asociacija, atsižvelgdama į pirmą kartą Lietuvoje registruojamų transporto priemonių kiekį ir jų techninę būklę, mano, kad visavertis techninės apžiūros, atliktos kitoje valstybėje narėje, galiojimo pripažinimas gali būti įgyvendintas tik susiejus nacionalines informacines sistemas ir duomenų bazes. Taip būtų garantuotas už transporto priemonių apžiūrą, registravimą ir patvirtinimą atsakingų valstybių narių institucijų, techninės apžiūros centrų keitimasis informacija dėl TA dokumentų apžiūros galiojimo. „Kol kas, mūsų žiniomis, toks susiejimas neįgyvendintas“, – pridūrė A. Glėbus.

Tarptautinėje duomenų bazėje EUCARIS, kuria naudojasi Lietuva, informacija apie atliktas technines apžiūras ir jų galiojimą nekaupiama. Tik kelios valstybės (Belgija, Olandija) po eismo įvykių nurodo, kad tam tikrai transporto priemonei būtina atlikti specialų techninį patikrinimą. Jis apima platesnę, nei šalyje numatyta periodinė techninė apžiūra, patikrą.

„Transekstos“ vadovų ir specialistų manymu, rizika nukentėti nuo nesąžiningų, „nurašytus“ automobilius parduodančių ir duomenis klastojančių veikėjų sumažėtų tuo atveju, jei supaprastinta tvarka būtų registruojamos tik tos transporto priemonės, apie kurių apžiūros galiojimą informacija būtų pasiekiama elektroniniu būdu. Kitaip tariant, reikėtų turėti galimybę visais kanalais patikrinti jos eksploatavimo istoriją ir statusą. Būtent tokių nuostatų laikomasi kaimynėje Latvijoje, kuri taip pat į nacionalinę teisę perkėlė Europos Parlamento ir Tarybos nuostatas.

„Nurašytus“ automobilius parduodančių ir duomenis klastojančių veikėjų sumažėtų, jei supaprastinta tvarka būtų registruojamos tik tos transporto priemonės, apie kurių techninės apžiūros galiojimą informacija būtų pasiekiama elektroniniu būdu.

Pavojaus varpais skambina lobistai

Bendrovės „Autopark“ direktorius, Naudoto transporto pardavėjų asociacijos atstovas Vismantas Baršys „Lietuvos žinioms“ teigė, jog neva kylančiomis grėsmėmis bando gąsdinti monopolinės Lietuvos techninės apžiūros įmonės. Jis priminė, kad tvarka, kai Lietuvoje pripažįstama kitoje Europos šalyje atlikta techninė apžiūra, galiojo ir anksčiau, tik esą dėl lobistinių veiksmų buvo panaikinta.

„Grėsmių esama visur. Bet, pavyzdžiui, jei Vokietijoje automobilis smarkiau sudaužomas, jo techninės apžiūros registracija paprastai anuliuojama – tam veikia duomenų bazės. Artimiausiu metu, po metų ar trejų, tokios nacionalinės duomenų bazės bus sujungtos. Kuo toliau, tuo sunkiau bus nuslėpti avarijas. Todėl nereikia skalambyti varpais, neva iš Europos priveš baisių mašinų. Ir šiaip naudotų automobilių gabenimas iš Europos yra sumažėjęs – lietuviai gręžiasi į naujus automobilius, – kalbėjo V. Baršys. – Baimintis nėra reikalo. Aišku, pirkėjas turi suprasti, kad jei automobilis ganėtinai senas (pavyzdžiui, apie 12 metų – tokias mašinas lietuviai perka dažniausiai), per tuos metus, kol galioja europinė techninė apžiūra, jo techninė būklė ir taip gali pablogėti. Neišprususių pirkėjų, kurie kada nors apsigavo, yra daug. Tiesiog nereikia pirkti pačios pigiausios mašinos.“

Jis neatmetė, kad pavienių atvejų, kai Lietuvą pasieks antram gyvenimui prikeltas, tačiau galiojančius europinius techninės apžiūros dokumentus turintis automobilis, pasitaikys. Tačiau bandymų parduoti smarkiai apgadintas ir tik kosmetiškai paremontuotas mašinas pastaraisiais metais esą sumažėjo. „Lietuvoje darbo jėga taip pabrango, kad ekonomiškai nenaudinga tokius automobilius taisyti. Tai atspindi apnykęs remontininkų verslo segmentas. Taigi šios problemos – jau praeityje“, – sakė bendrovės direktorius.

Jo įsitikinimu, naudotų mašinų pardavėjai nesiims importuotų automobilių techninės būklės tikrinti Lietuvoje, kad išsklaidytų lietuvių baimes. Tam nėra reikalo. „Dėl to, jog bus pripažįstama užsienyje atlikta techninė apžiūra, labai smarkiai prieš traukinį tikrai nebus bėgama. Tai tiesiog palengvinimas – neteks mokėti dvigubai. Galima pažiūrėti ir kitaip: lietuvių techninė apžiūra eksportuojant mašiną į Vokietiją pripažįstama, tad kodėl mes neturėtume pripažinti vokiečių apžiūros?“ – retoriškai klausė pašnekovas.

V. Baršys taip pat pridūrė, kad nauja tvarka aktuali transporto įmonėms, kurios sukuria nemažą dalį šalies bendrojo vidaus produkto. Europoje dirbantiems transportininkams buvo nepatogu vežti vilkiką į Lietuvą tik tam, kad čia būtų atlikta jo techninė apžiūra.

Papildomai tikrina servisuose

Valentinas Naujalis, bendrovės „Varanas“, administruojančios Kauno automobilių turgų, direktorius, irgi mano, jog esminių pokyčių dėl naujos tvarkos nebus. Pirmiausia todėl, kad iš aikštelėje esančių 1300 automobilių tik apie 20 proc. turi galiojančius užsienyje atliktos techninės apžiūros dokumentus.

„Beveik nebūna taip, kad užsieniečiai tik atlieka techninę apžiūrą ir parduoda automobilį. Praeina laiko, kol jis nuperkamas Vokietijoje, kol atvežamas čia. Dar turguje kitąsyk užsibūna keturis mėnesius. Taip tas dvejų metų apžiūros galiojimo laikas ir prabėga“, – aiškino V. Naujalis.

Be to, kai kurių šalių techninės apžiūros dokumentuose pažymima, jei automobilis buvo smarkiai apdaužytas. Tačiau juose, kaip teigė pašnekovas, nenurodoma, ar mašinos geometrija gera, ar yra oro pagalvės ir daugelis kitų pirkėjams svarbių dalykų. Išsamesnę patikrą galima atlikti tik servise, todėl dažnas prieš pirkdamas automobilį tikrina jį papildomai. Tad pagrindinė naujos tvarkos nauda, anot V. Naujalio, yra tai, kad nereikės dar kartą mokėti už techninę apžiūrą ir gaišti tam laiko.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaJurgos virtuvėKomentaraiReklama
KonkursaiKultūraLietuvaMokslas ir ITReklaminiai priedai
PasaulisPopiežiaus vizitasSportasŠeima ir sveikataPrenumerata
ŠvietimasTrasaŽmonės#ATEITIESLYDERIAIPrivatumo politika
#AUGULIETUVOJE#LEGENDOS#SIGNATARŲDNR#ŠIMTMEČIOINOVACIJOSKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2018 UAB "Lietuvos žinios"