Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Paspaudę mygtuką „Sutinku“ arba naršydami toliau patvirtinsite savo sutikimą. Bet kada galėsite atšaukti savo sutikimą pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Jei pageidaujate, galite kontroliuoti ir/arba ištrinti slapukus. Išsamesnė informacija čia https://www.aboutcookies.org/ Jei ištrinsite slapukus, jums gali reikėti rankiniu būdu pakeisti kai kurias parinktis kaskart, kai lankysitės interneto svetainėje, o kai kurios paslaugos ir funkcijos gali neveikti.

Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISGYNYBAŠEIMA IR SVEIKATA
ŠVIETIMASKULTŪRA IR ŽMONĖSSPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITTRASAMULTIMEDIJA
EKONOMIKA

Dėl 90 centų skolos – užblokuotos visos sąskaitos

 
2018 05 11 8:40
Žinia apie įšaldytą sąskaitą paprastai užklumpa netinkamiausiu metu: kai reikia atsiskaityti už prekes ar jau suteiktas paslaugas.
Žinia apie įšaldytą sąskaitą paprastai užklumpa netinkamiausiu metu: kai reikia atsiskaityti už prekes ar jau suteiktas paslaugas. www.pixabay.com nuotrauka

Bankai viešai tikina neblokuojantys kliento sąskaitų, net kai šiems susikaupia skola už tuščių sąskaitų administravimą. Tačiau ne vienas vartotojas pasakoja, kad iš tiesų už menką banko sąskaitoje susidariusią keliasdešimt centų skolą jiems buvo įšaldytos visos banke jų turimos sąskaitos.

Banko „sankcijos“ už euro nesiekiančią skolą vilnietį Vaidą (vardas ir pavardė redakcijai žinoma) užklupo mokėjimo kasoje atsiskaitant už pirkinius. Kasininkė jį informavo, kad sąskaitoje nepakanka lėšų. Vyras neslėpė, kad tai išgirdus jį išpylė prakaitas: dar prieš valandą pinigų jo sąskaitoje buvo gana daug. Akimirksniu mintyse jis perbėgo visus savo finansinius įsipareigojimus, bet jautėsi esąs tikras – tiek pinigų, kiek buvo sąskaitoje, niekas nuskaityti negalėjo – nei antstolių, nei mokesčių inspekcijos ar policijos nemalonės jis nėra užsitraukęs.

Prisijungęs prie SEB internetinės bankininkystės jos klientas įsitikino, kad jokių skolų ar baudų nuskaitymų ir nebuvo – pinigai iš jo sąskaitos tiesiog „išgaravo“. Ir, kaip paaiškėjo, šitaip „pasistengė“ ne kokie nors įsilaužėliai plėšikai, o jo paties pasirinktas bankas.

Susisiekus su SEB banku šio konsultantas Vaidui paaiškino, kad, pasirodo, vienoje iš dviejų banke turimų jo sąskaitų nepakako lėšų nuskaičiuoti bankui mokesčio už būtent šios sąskaitos tvarkymą, todėl suformuota 90 centų skola. Kadangi įplaukų į šią sąskaitą vis nebuvo, tad bankas negalėjo nuskaičiuoti skolos, ir sistema užblokavo visas tame banke kliento turimas sąskaitas.

Kodėl bankas nenuskaitė 90 centų nuo kitos SEB banke to paties kliento turimos sąskaitos, kurioje pinigų buvo pakankamai? SEB konsultantas atsakė, kad „taip sistema neveikia – bankas pats lėšų nenuskaito“.

Banko darbuotojas Vaidui patarė padengti skolą – įdėti bent kiek lėšų į tą tuščią sąskaitą, esą tuomet visos kitos jo sąskaitos banke bus aktyvintos. Vaidas neįsivaizdavo, kaip tai padaryti – juk visos jo turimos lėšos sąskaitose užblokuotos. Banko darbuotojo nuomone, „verta paprašyti ko nors iš pažįstamų pervesti pinigų į jūsų sąskaitą“.

Banko klientas piktinasi pasiūlymu prašyti niekuo dėtų asmenų pervesti jam pinigų – juk pats susisiekė su banku, viską išsiaiškino, tad bankas paprasčiausiai galėtų atblokuoti sąskaitas ir leisti banko klientui padengti skolą.

Be to, Vaidas „Lietuvos žinias“ patikino, kad apie sąskaitų užblokavimą bankas jo neįspėjo – net internetinės bankininkystės paskyroje jis nerado jokio įspėjimo. SEB konsultantas paaiškino, kad bankas jokių įspėjimų dėl sąskaitų klientams nesiunčia.

„Jei būčiau gavęs perspėjimą, iškart būčiau pervedęs pinigų, – sakė Vaidas. – Paklausiau, ar šiame IT amžiuje nėra galimybės bent SMS žinutę atsiųsti. Konsultantas atsakė, kad gal ir būtų, bet jie to, deja, nedaro. Man tai visiškai nesuvokiama. Dar vienas sprendimas, kuris galėtų būti įgyvendintas, bent jau tiems, kas naudojasi banko programėle, tai pranešimas programėlėje. Negi taip sunku programiniu būdu tai įgyvendinti?“

Jis taip pat stebėjosi, kodėl bankas priverčia savo klientus pakliūti į situacijas, kai šie negali atsiskaityti už kelionę, degalus, maistą, pramogas, pietus ar pan. Vyras pabrėžė, kad kai kuriais atvejais toks banko veiksmas asmeniui gali kainuoti ir verslo sandorį.

„Lietuvos žinioms“ žinoma ir daugiau panašių istorijų. Vieną jų papasakojo vilnietis Mantas (vardas ir pavardė redakcijai žinoma), kuris dar prieš porą metų susidūrė su banko „bausme“ už skolą. Atsiskaitant parduotuvėje kasininkė jį informavo, kad mokėjimo kortelė užblokuota. Netrukus paaiškėjo, kad visos jo SEB banke turimos sąskaitos – tiek einamoji, tiek kredito kortelės – užblokuotos, nes vienoje jų susikaupė nedidelė euro nesiekianti skola.

Pašnekovas pasakojo buvęs priverstas pasiskolinti iš kaimyno truputį grynųjų ir į sąskaitą, kurioje bankas suformavo jam keliasdešimties centų skolą, pinigų įnešti per bankomatą grynaisiais pinigais. Kitą dieną jo sąskaitos buvo atblokuotos.

Praktika – priešinga

Tačiau SEB bankas neigia be įspėjimo įšaldantis savo klientų sąskaitas. Pavienės situacijos, kai taip įvyksta, esą „gali susiklostyti tik esant tam tikroms aplinkybėms“.

Vaido Žagūnio, SEB banko valdybos nario, Mažmeninės bankininkystės tarnybos direktoriaus, teigimu, bankas neriboja galimybės naudotis kliento turima sąskaita, net jeigu sąskaitoje nėra lėšų sąskaitos tvarkymo mokesčiui sumokėti ar yra susidariusi skola už suteiktas sąskaitos tvarkymo paslaugas. Nesumokėti mokesčiai už sąskaitos tvarkymo paslaugas yra dengiami iš kliento gaunamų įplaukų į sąskaitą.

Be to, kaip tikino V. Žagūnis, jei tame pačiame SEB banke klientas turi kitą sąskaitą, kurioje yra lėšų, mokestis už sąskaitos tvarkymo paslaugas, anot jo, nurašomas nuo kitos kliento sąskaitos.

„Jeigu klientas laiku nepadengė sąskaitos tvarkymo mokesčio, SEB bankas netaiko sąskaitų įšaldymo praktikos ar kitaip neriboja kliento galimybės naudoti jo turimą sąskaitą, t. y. gauti į jas įplaukas, įsinešti lėšų ir atlikti mokėjimus bei pan. Toks nesumokėtas mokestis bus nurašytas iš įplaukų, gautų į kliento sąskaitą“, – tvirtino jis.

Bankas prašė „Lietuvos žinių“ pateikti jam pretenzijas pareiškusių klientų kontaktus, kad galėtų išanalizuoti konkrečias situacijas. Tačiau dienraščio pašnekovai nesutiko būti viešai įvardyti. Tad neturėdamas išsamios informacijos apie konkretų klientą bankas galėjo tik svarstyti, kodėl galėjo įvykti kitaip, nei numato banko praktika.

„Scenarijų gali būti įvairių, pavyzdžiui, galėjo būti, kad kliento sąskaitos lėšoms buvo uždėtas apribojimas pagal PLAIS (per centralizuotą Piniginių lėšų apribojimų informacinę sistemą), t. y. bankas vykdė trečiosios šalies pareikalavimą užblokuoti ar įšaldyti asmens sąskaitas banke. Arba galbūt kliento antra sąskaita buvo kredito kortelės su kredito limitu sąskaita, tačiau jis negalėjo juo naudotis, nes einamojoje sąskaitoje neturėjo lėšų, ir pan. Apgailestaujame, jog klientui teko patirti nepatogumų, ir rekomenduotume tiesiogiai kreiptis į banką, kad šis galėtų išnagrinėti konkrečią situaciją individualiai ir išsiaiškinti visas su situacija susijusias aplinkybes“, – sakė V. Žagūnis.

LB skundų nesulaukia

Lietuvos banko (LB) Priežiūros tarnybos atstovės Renatos Babkauskaitės pastebėjimu, praktika rodo, kad Lietuvoje veikiantys bankai paprastai neblokuoja klientų sąskaitų, net jeigu tas ir nėra sumokėjęs sąskaitos administravimo mokesčio.

„Tokių skundų kol kas nesame sulaukę. Jeigu asmuo kreiptųsi, jūsų minėtą atvejį tirtume, tačiau tam, kad išsiaiškintume konkrečias šio veiksmo priežastis, mums reikia žinoti visas aplinkybes. Vis dėlto pagal įstatymą pirmiausia klientas turi kreiptis paaiškinimo į savo banką. Jeigu jo negautų arba atsakymas netenkintų, klientas gali kreiptis į Lietuvos banko Priežiūros tarnybą“, – sakė ji.

Apskritai mokėjimo paslaugų teikėjai kliento sąskaitą gali blokuoti tik tam tikrais atvejais, pavyzdžiui, vadovaudamiesi teisės aktais, reglamentuojančiais pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevenciją, ar kai kliento sąskaitos lėšos yra apribojamos PLAIS nurodymu.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaKomentaraiKonkursaiReklama
Kultūra ir žmonėsLietuvaMokslas ir ITPasaulisReklaminiai priedai
Rinkimų maratonasSportasŠeima ir sveikataŠvietimasPrenumerata
Trasa#AUGULIETUVOJE#LEGENDOS#SIGNATARŲDNRPrivatumo politika
#ŠIMTMEČIOINOVACIJOSKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2018 UAB "Lietuvos žinios"