Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Paspaudę mygtuką „Sutinku“ arba naršydami toliau patvirtinsite savo sutikimą. Bet kada galėsite atšaukti savo sutikimą pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Jei pageidaujate, galite kontroliuoti ir/arba ištrinti slapukus. Išsamesnė informacija čia https://www.aboutcookies.org/ Jei ištrinsite slapukus, jums gali reikėti rankiniu būdu pakeisti kai kurias parinktis kaskart, kai lankysitės interneto svetainėje, o kai kurios paslaugos ir funkcijos gali neveikti.

Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISGYNYBAŠEIMA IR SVEIKATALŽ RENGINIAI
ŠVIETIMASŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITTRASAMULTIMEDIJA
POPIEŽIAUS VIZITAS

Popiežius Pranciškus (ne)gali išgelbėti katalikybės

 
Popiežius Pranciškus Airijoje / 
Popiežius Pranciškus Airijoje /  AFP/Scanpix nuotrauka

Jei Bažnyčia nesusitaikys su žmonių poreikiu pokyčiams, ji paprasčiausiai nunyks, rašo „Foreign Policy“, paremdama šį teiginį popiežiaus vizito Airijoje pavyzdžiu, kur buvo išdalinta 500 000 nemokamų bilietų, bet mišiose dalyvavo tik 130 000 žmonių. Ar tai nepasikartos ir Lietuvoje? 

Oficiali popiežiaus Pranciškaus vizito į Airiją priežastis buvo Romos katalikų bažnyčios pasaulinis šeimų susitikimas, kas trejus metus organizuojamas tarptautinis renginys, skirtas atšvęsti šeimos svarbą Bažnyčios gyvenime. Tačiau popiežiui Pranciškui paliekant Airiją tapo aišku, kad vizitas buvo kur kas reikšmingesnis.

Tačiau jei jam nepavyks įtikinti daugumos žmonių dėl Bažnyčios nusiteikimo kovoti su seksualiniu išnaudojimo organizacijos viduje, krizė Airijos katalikų Bažnyčioje gali pasiekti lūžio tašką.

Artėjantis popiežiaus apsilankymas Airijoje pažadino viltis, kad Bažnyčia labiau užjaus nukentėjusius dėl seksualinio išnaudojimo ir taps skaidresne šiuo atžvilgiu.

Bėgant paskutinei pasiruošimo vizitui savaitei viltys tik stiprėjo, ypač pasirodžius Pensilvanijos didžiosios prisiekusiųjų žiuri ataskaitai, kurioje aptariami ištisi dvasininkų seksualinio išnaudojimo priedangos dešimtmečiai. Airijai tokie nutikimai ir tyrimai nėra svetimi: nuo 2005 čia vyko šeši dideli valstybės finansuoti tyrimai apie Bažnyčios pridengiamą seksualinį išnaudojimą ir kiekvienu atveju pasitvirtino šokiruojantis išnaudojimo mastas.

Tačiau dieną po popiežiaus Pranciškaus vizito Airijoje pabaigos dienraščio „The Irish Times“ ir viešosios nuomonės agentūros „Ipsos MRBI“ atliktoje apklausoje aiškintasi, ar vizito metu popiežius atkreipė pakankamai dėmesio į vaikų išnaudojimą Katalikų Bažnyčios viduje. Didžioji apklaustųjų dalis , net 55 procentai, atsakė, kad ne, tuo tarpu 31 vienas procentas pasisakė, jog taip, o 14 procentų iš viso neturėjo jokios nuomonės.

To negalima laikyti popiežiaus Pranciškaus nesėkme. Tačiau apklausos rezultatai atskleidė, kiek daug žalos seksualinio išnaudojimo bei kiti skandalai padarė Bažnyčios reputacijai. Daugeliui Airijoje popiežius Pranciškus atrodo paskutine Bažnyčios viltimi teisingai ir humaniškai atkreipti dėmesį į seksualinio išnaudojimo problemą. Vienas įsimintiniausių jo vizito momentų įvyko per Mišias Dublino Fenikso parke, kur jis meldėsi už atleidimą nusidėjusiems išnaudotojams, o jo maldos buvo kur kas nuoširdesnės už Airijos Bažnyčios lyderių.

Dieną prieš tai privačiame susitikime su seksualinio išnaudojimo aukomis Pranciškui buvo pasakyta, kad Bažnyčios valdomos institucijos iš vienišų motinų Airijoje nuolat atimdavo vaikus. Motinoms ir vaikams mėginant vienas kitą surasti jiems būdavo sakoma, kad jų pastangos yra mirtina nuodėmė. Mišių metu popiežiui pasakius „tai nėra mirtina nuodėmė, tai yra ketvirtasis Įsakymas“, tikintieji ėmė ploti.

Tačiau plojimai nebuvo tokie garsūs, kokie galėjo būti. Nors organizatoriai išdalino 500 000 nemokamų bilietų, skaičiuojama, kad mišiose dalyvavo tik 130 000 žmonių. Gal dėl mažesnio dalyvaujančiųjų skaičiaus kalti buvo smarkus vėjas ir stiprus lietus, tačiau tikėtina, kad Airijos katalikai tiesiog nebe taip pasitiki Bažnyčia.

Popiežius Pranciškus Airijoje yra populiarus: 2017 metais vykdytoje apklausoje jis buvo išrinktas airių mėgiamiausiu pasaulio lyderiu. Tačiau jei jam nepavyks įtikinti daugumos žmonių dėl Bažnyčios nusiteikimo kovoti su seksualiniu išnaudojimo organizacijos viduje, krizė Airijos katalikų Bažnyčioje gali pasiekti lūžio tašką.

Besiruošiant Pranciškaus atvykimui žiniasklaidoje pasirodė aibė palyginimų su 1979 metais vykusiu Jono Pauliaus II vizitu. Tuomet Bažnyčios ateitis Airijoje atrodė užtikrinta ir saugi. Katalikų valstybinį mokymą saugojo įstatymai. Kontraceptinės priemonės negalėjo būti perkamos ar parduodamos, skyrybos ar abortai taip pat buvo draudžiami, o homoseksualumas laikytas nusikaltimu. Valstybė Bažnyčiai buvo patikėjusi sveikatos ir švietimo sistemų kontrolę. Žmonės buvo religingi, 90 procentų gyventojų save vadino katalikais, panašiai tiek kas savaitę lankydavosi mišiose. Į Fenikso parke Jono Pauliaus II laikytas mišias sugužėjo daugiau nei milijonas žmonių, tuomet tai sudarė daugmaž trečdalį visų Airijos gyventojų.

Dabar save katalikais vadina 78, tačiau mišias lanko tik 35 procentai žmonių, 1980 metais kontracepcija buvo legalizuota, o skyrybų atžvilgiu varžantys įstatymai buvo pakeisti referendumų 1995 ir 2018 metais metu, net Bažnyčios pozicijai visai nesikeičiant. 2015 metais Airija tapo pirmąja pasaulyje valstybe, įstatymu įtvirtinusia tos pačios lyties asmenų santuokas visuotiniu referendumu. Viešoji nuomonė pritaria tam, kad Bažnyčios įtaka sveikatos ir švietimo sferose mažėtų.

Viešoji nuomonė sparčiai keičiasi ne vien dėl seksualinio išnaudojimo skandalų. Žmonių religingumas labiausiai krito paskutiniame praėjusio amžiaus dešimtmetyje ir šio amžiaus pradžioje – laikotarpiu, kuomet Airijos ekonomika beprecedentiškai pakilo. Keltų tigro era baigėsi 2008 metais, tačiau prieš krizę Airija iš vienos vargingiausių Europos valstybių tapo viena turtingiausių. Dėka naujų ekonominių resursų vis daugiau moterų prisijungė prie darbo jėgos, didėjo prieinamumas prie aukštojo mokslo bei augo atvirumas išoriniam pasauliui. Sekuliarizacijos vajus Airijoje beveik pasivijo Vakarų Europos lygį.

Tačiau airiai savo tikėjimo toli gražu neišsižadėjo. 2018 metais pasirodžiusioje tyrimų centro „Pew“ ataskaitoje Airija užėmė trečią vietą tarp religingiausių Vakarų Europos valstybių – net 24 procentai airių rodė didelį religinį atsidavimą.

Tačiau religinio atsidavimo lygis neatspindi paramos oficialiam Bažnyčios mokymui. Tų pačių dienraščio „The Irish Times“ ir viešosios nuomonės agentūros „Ipsos MRBI“ atliktoje apklausoje išsiaiškinta, kad didžioji dauguma buvo nepatenkinti tuo, kaip popiežius Pranciškus tvarkosi su seksualinio išnaudojimu Bažnyčios ribose. Taip pat paaiškėjo, kad net 89 procentai airių galvoja, jog dvasininkams turėtų būti leista tuoktis, 85 procentai pasisakė už tai, kad moterys galėtų būti dvasininkėmis, 91 procentas manė, kad kontraceptinės priemonės yra leistinos visais atvejais, o 76 procentai manė, jog Bažnyčia turėtų pripažinti tos pačios lyties santuokas. Praktikuojančių katalikų tarpe skaičius nelabai skyrėsi, nes didžioji dauguma Airijos gyventojų laiko save katalikais.

Keli neseniai atlikti akademiniai tyrimai patvirtino, kad dauguma praktikuojančių katalikų yra nusivylę tuo, ką patys vadina „institucine“ Vatikano vyskupų Bažnyčia. Jie nori, kad Bažnyčia pasikeistų, kad būtų girdimi ir neignoruojami visi pasauliečiai, įskaitant ir moteris.

Iki XX amžiaus pabaigos Airijos moterys šeimyninį gyvenimą organizuodavo aplink katalikiškus ritualus bei praktikas. Nereta savo vaikus skatindavo ieškoti pašaukimo dvasininko keliui ir religingumui. Airijos konstitucijoje vis dar yra minima moters vieta namuose, tikinant, kad to reikia „bendram gėriui“. Tikėtina, kad ši remarka bus pašalinta po spalio mėnesį vyksiančio referendumo. Nors moterys religiją praktikuoja dažniau, nei vyrai, Bažnyčia turi stoti akis į akį su moderniomis Airijos moterimis, kurioms nėra aišku, kodėl jų indelis į Bažnyčios veiklą nėra vertinamas.

Tam reikia struktūrinių reformų – kad ir sukurti forumus, kuriuose pasauliečių dalyvavimas taptų reikšmingų ir tikintieji galėtų prisidėti prie pokyčių Bažnyčios mokymuose ir politikoje. Tai atspindi II Vatikano Susirinkimo nuostatą, kad Šventoji Dvasia yra regima visuose Dievo žmonėse. Jėzuitų teologas Gerry O‘Hanlonas pasiūlė, kad pirmuoju žingsniu galėtų tapti nacionalinis Airijos žmonių sinodas, kuriame dalyvautų ir pasauliečiai. Reformos grupės, tokios, kaip Katalikų dvasininkų asociacija, pasiūlė pradėti dialogą dėl seksualinio išnaudojimo krizės.

Likus mažiau nei porai savaičių iki vizito į Airiją popiežius Pranciškus sureagavo į Pensilvanijos didžiosios prisiekusiųjų žiuri ataskaitą pasauliniu „Laišku Dievo žmonėms“. Jis pasmerkė klerikalizmą – dvasininkų, kaip aukštesnio už pasauliečius luomo, idealizavimą. Būtent klerikalizmas lėmė priedangą išnaudojimo skandalui, tad popiežius skatino „aktyvų Dievo žmonių įsitraukimą“ tvarkantis su išnaudojimo krize.

Tačiau daugelis tikinčiųjų nesuprato šių žodžių – jų neįtikino pačių dalyvavimo svarba. Praėjusiais metais Airijoje Bažnyčios rėmuose seksualinį išnaudojimą patyrusi Marie Collins atsistatydino iš pontifiko nepilnamečių apsaugos komisijos, kurią įkūrė popiežius Pranciškus, teigdama, kad Vatikanas ignoravo jos pasiūlymus.

Nedaug žmonių abejoja Pranciškaus pokyčių troškimu. Tačiau popiežiui ant pečių nugulė Vatikano biurokratija, pilna klierikų, kurie priešinasi beveik visiems bandymams reformuoti struktūras bei mesti iššūkius egzistuojančiai tvarkai. 2015 metais Pranciškus parėmė komisijos rekomendaciją, kad būtų įkurtas tribunolas, kuriame vyskupai būtų teisiami dėl seksualinio išnaudojimo liudijimų ignoravimo, tačiau ją atmetė Tikėjimo doktrinos kongregacija.

Savo remarkose apie popiežiaus Pranciškaus mišias Dublino arkivyskupas Diarmuidas Martinas kalbėjo apie „pavasario viltį Airijos Bažnyčiai“. Tačiau tai, kad net itin populiariam popiežiui nepavyksta keisti visuomenės nuomonės, tik parodo, kad tokios viltys yra bergždžios. Institucinė Bažnyčia Airijoje turi šansą įgyvendinti tikrus pokyčius, o jei to nepadarys – pasmerks save būti nustumtai į Airijos visuomeninio gyvenimo paribius.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
POPIEŽIAUS VIZITAS
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaJurgos virtuvėKomentaraiReklama
KonkursaiKultūraLietuvaMokslas ir ITReklaminiai priedai
PasaulisSportasŠeima ir sveikataŠvietimasPrenumerata
TrasaŽmonės#ATEITIESLYDERIAI#AUGULIETUVOJEPrivatumo politika
#LEGENDOS#SIGNATARŲDNR#ŠIMTMEČIOINOVACIJOSKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2018 UAB "Lietuvos žinios"