Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Paspaudę mygtuką „Sutinku“ arba naršydami toliau patvirtinsite savo sutikimą. Bet kada galėsite atšaukti savo sutikimą pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Jei pageidaujate, galite kontroliuoti ir/arba ištrinti slapukus. Išsamesnė informacija čia https://www.aboutcookies.org/ Jei ištrinsite slapukus, jums gali reikėti rankiniu būdu pakeisti kai kurias parinktis kaskart, kai lankysitės interneto svetainėje, o kai kurios paslaugos ir funkcijos gali neveikti.

Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISGYNYBAŠEIMA IR SVEIKATA
ŠVIETIMASKULTŪRA IR ŽMONĖSSPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITTRASAMULTIMEDIJA
KULTŪRA IR ŽMONĖS

D.Tarabildienės nuojauta neapgavo

 
2007 08 03 0:00

Domicelė Tarabildienė (1912-1985) - žinoma grafikė, knygų vaikams iliustratorė, tapytoja, keramikė, o neseniai pirmąkart parodytos jos nuotraukos atvertė naują puslapį kūrėjos biografijoje, net fotografijos istorijoje.

Rytoj Lenkijoje, Vroclavo fotografijos centre "Domek Romanski", atidaroma lietuvių menininkės D.Tarabildienės fotografijos paroda iš M.K.Čiurlionio dailės muziejaus archyvo.

Kūrybos periodai

Pasak parodos kuratorės Muziejinės dokumentacijos ir fototekos sektoriaus vadovės Vaidos Rakutienės, parodoje pristatomos 54 fotografijos. Tarp jų 44 pačios D.Tarabildienės darytos nuotraukos, kitos - jos vyro menininko Petro Tarabildos bei kolegos Vaclovo Kosciuškos kūriniai. Fotografijos atskleidžia du įdomius Europos prieškario istorijos periodus. Tai 1930-1932 metų menininkės studijoje Kaune darytos fotografijos, kai ji, pati tapusi modeliu, eksperimentuodavo su šviesa, nuotraukas papildydavo pieštomis detalėmis, kitais dalykais. Kiti darbai sukurti 1937-1938 metais. Tada dailininkei, Kauno aukštesniojoje meno mokykloje baigusiai skulptūros studijas, skyrė stipendiją, ir ji 1937-aisiais išvyko stažuoti į Paryžių, o vėliau kartu su P.Tarabilda ir V.Kosciuška keliavo po Prancūziją bei Italiją. Gyvenimą Vakaruose nutraukė Antrasis pasaulinis karas, smarkiai pakoregavęs gabios menininkės likimą, jos kūrybą sovietinėje Lietuvoje.

Įdomi pasauliui

"D.Tarabildienės nuotraukos perteikia lietuviškos tarpukario kultūros įvairovę, kur pynėsi XIX amžiaus palikimas ir XX amžiaus naujovės, kaimo ir miesto gyvenimo detalės, savitai reiškėsi masinės kultūros įtaka, - LŽ kabėjo V.Rakutienė. - Lenkų muziejininkai, mūsų fonduose pamatę D.Tarabildienės fotografijas, jas prilygino garsios prancūzų autorės darbams ir panoro, kad lietuvės paroda būtų pristatyta Vroclavo žiūrovams."

Eksponuojamos fotografijos - dalis parodos "Nematyta ir nepažįstama Domicelė Tarabildienė". 2002 metais ji buvo surengta Vilniuje, Lietuvos dailininkų sąjungos parodų salėje, vėliau Kaune, Nacionaliniame M.K.Čiurlionio dailės muziejuje.

"Kauno muziejui padovanojome ekspoziciją, sudarytą iš 71 fotografijos, ir visus namie saugotus mamos fotografijų negatyvus", - LŽ kalbėjo dailininkės sūnus, taip pat menininkas Rimtas Tarabilda, sudaręs ir kuravęs parodas Lietuvoje. Jis prisiminė, kad per parodos atidarymą Vilniuje Fotomenininkų sąjungos vadovai žavėjosi D.Tarabildienės, pradėjusios fotografuoti anksčiau, nei susikūrė Lietuvos fotomėgėjų (dabar - fotomenininkų) sąjunga, nuotraukomis. Jos ne tik profesionalios, patraukia menine raiška, bet ir užpildo savotišką baltą dėmę mūsų fotografijos istorijoje.

Akivaizdu, jog D.Tarabildienės prieškario nuotraukos šiandien svarbios ne tik Lietuvos fotografijai. Ši lietuvių menininkės paroda buvo sėkmingai pristatyta ir Norvegijoje, dabar - kelionė į Lenkiją.

Iš šeimos albumo

"Šios ir kitų parodų gal nė nebūtų, jei ne menotyrininkė Giedrė Jankevičiūtė. Ji užėjo pas mus į svečius ieškodama iliustracijų tekstui apie prieškario Lietuvos meno istoriją, - prisiminė R.Tarabilda. - Parodėme mamos fotografijų, kurias daug metų saugojome šeimos albume. Tai, kas mums atrodė įprasta ir gerai žinoma, sužavėjo menotyrininkę. Ji ne tik paskatino paviešinti mamos, garsios dailininkės, o ne fotografės kūrinius, bet ir pati ėmėsi aktyvios veiklos rengiant parodą, sudarant katalogą."

Jau nekyla abejonių, kad unikalios D.Tarabildienės fotografijos yra labai vertingos, vis didesnė jų reikšmė Lietuvos kultūros istorijai. "Beje, mama tarsi žinojo, kad jos nuotraukos bus eksponuojamos parodose, - prisiminė R.Tarabilda. - Dar 1975-aisiais ji pusiau juokais man apie tai kalbėjo..."

Neatsitiktinai, matyt, paroda atidaroma Vroclavo fotografijos centro "Domek Romanski", kur pristatomi garsiausi pasaulio fotomeistrai, salėje. Čia buvo buvo surengtos ir dvi garsaus XX amžiaus pradžios Vilniaus metraštininko Jano Bulhako (1876-1950) parodos, sudarytos iš jo fotografijų, saugomų Nacionalinio M.K.Čiurlionio dailės muziejaus archyve.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
KULTŪRA IR ŽMONĖS
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaKomentaraiKonkursaiReklama
Kultūra ir žmonėsLietuvaMokslas ir ITPasaulisReklaminiai priedai
Rinkimų maratonasSportasŠeima ir sveikataŠvietimasPrenumerata
Trasa#AUGULIETUVOJE#LEGENDOS#SIGNATARŲDNRPrivatumo politika
#ŠIMTMEČIOINOVACIJOSKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2018 UAB "Lietuvos žinios"