Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Paspaudę mygtuką „Sutinku“ arba naršydami toliau patvirtinsite savo sutikimą. Bet kada galėsite atšaukti savo sutikimą pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Jei pageidaujate, galite kontroliuoti ir/arba ištrinti slapukus. Išsamesnė informacija čia https://www.aboutcookies.org/ Jei ištrinsite slapukus, jums gali reikėti rankiniu būdu pakeisti kai kurias parinktis kaskart, kai lankysitės interneto svetainėje, o kai kurios paslaugos ir funkcijos gali neveikti.

Kultūra ir žmonėsGamta ir augintiniaiŠeima ir sveikataMokslas ir ITSportasŠvietimasTrasaĮdomybėsRinkimų maratonas
LIETUVA

Saulius Skvernelis kartoja Algirdo Butkevičiaus žodžius: „Lietuvai reikia prezidentinio lėktuvo“ 

2018 lapkričio 20 d. 13:42
Krašto apsaugos ministerija jau ieško variantų, kokį lėktuvą būtų galima įsigyti arba nuomotis vietoje nuolat gendančių "Spartan"./
Krašto apsaugos ministerija jau ieško variantų, kokį lėktuvą būtų galima įsigyti arba nuomotis vietoje nuolat gendančių "Spartan"./
Kariuomenės nuotrauka

Kaskart po neįvykusių šalies vadovų vizitų į užsienio valstybes kyla diskusijų, ar nereikėtų Lietuvai dar vieno lėktuvo, kuriuo naudotųsi tik aukšti šalies pareigūnai. Šįkart idėją bando gaivinti Premjeras Saulius Skvernelis, iš Briuselio priverstas grįžti reisiniu lėktuvu. 

Visi lėktuvus turi, tik Lietuva – ne

Ministras pirmininkas Saulius Skvernelis sako, kad Lietuvai reikia lėktuvo šalies vadovams ar kitokioms delegacijoms, nes skraidyti gendančiais kariuomenės orlaiviais yra nesaugu.

„Turėti tokį lėktuvą yra būtinybė. Net ir vakar būnant Briuselyje, kur vyko gynybos ir užsienio reikalų ministrų susitikimas, mes matėme lėktuvus, kurie yra Lenkijos, Slovakijos, Čekijos, Slovėnijos, Makedonijos ir visų kitų valstybių, išskyrus Lietuvos. Aš pasitikiu mūsų lakūnais ir specialistais, bet tai rodo sisteminį požymį, kad tai nėra saugu daryti“, – įsitikinęs Saulius Skvernelis.

Pasak jo, Krašto apsaugos ministerija jau „pakankamai seniai“ ieško variantų, kokį lėktuvą būtų galima įsigyti arba nuomotis.

Genda antrąkart per tris dienas

Šiuo metu šalies vadovai į užsienio valstybes vyksta Lietuvos kariuomenei priklausančiais lėktuvais „Spartan“. Pastarieji Vyriausybės sprendimu įsigyti prieš 12 metų iš Italijos bendrovės „Alenia Aeronautika“ už beveik 75 mln. eurų. Į lėktuvus „Spartan“ yra montuojama speciali kapsulė – aukšto rango pareigūnams skirtas salonas.

„Spartan“ lėktuvų mūsų valstybė turi tris, tačiau iš jų tinkamas naudojimui šiandien yra vienas. Mat vienas „Spartan“ po pernai įvykusio gedimo vis dar yra remontuojamas.

Antrasis iš neva veikiančių lėktuvų genda kone kasdien. Mat sekmadienį, kuomet Prezidentė Dalia Grybauskaitė turėjo išvykti į Latvijos Nepriklausomybės šimtmečio minėjimą, paaiškėjo, kad šio aukščio valdymo sistema neveikia. Prezidentė liko Vilniuje, o, pašalinus gedimą, pirmadienį į šį lėktuvą buvo įlaipintas Saulius Skvernelis. Premjeras lėktuvu pasidžiaugė tik kelionės pirmyn metu. Grįžti atgal šiuo lėktuvu buvo neįmanoma dėl sugedusio atsarginio jėgainės generatoriaus. Į Vilnių grįžtantis Premjeras buvo priverstas sėsti į reisinį lėktuvą.

GOOGLE rekomenduojaStraipsnio tęsinys – žemiau

Be minėtų dviejų lėktuvų yra dar ir trečiasis, kuriuo sekmadienį Prezidentė pasinaudoti negalėjo. Mat nebuvo baigti reglamento darbai.

Lėktuvai pirmiausia skirti kariams

Krašto apsaugos ministerijos Visuomenės informavimo skyriaus vedėja Asta Galdikaitė tikina, kad aukštų Lietuvos pareigūnų pervežimas nėra pagrindinė Krašto apsaugos ministerijos funkcija, todėl dabartinių resursų pritaikomumas specialiųjų lėktuvų valstybės vadovų vizitams į užsienio šalis yra ribotas.

„Lietuvos karinių oro pajėgų Karinių oro pajėgų transporto orlaivių C-27J „Spartan“ pagrindinė paskirtis – užtikrinti karių ir karinių krovinių nuolatinį pervežimą tiek Europoje, tiek už jos ribų, t.y. ten, kur pratyboms ir tarptautinėms operacijoms dislokuojami Lietuvos kariai. Turimi resursai tenkina Lietuvos kariuomenės poreikius ir padeda užtikrinti pagrindinių funkcijų vykdymą“, – teigia Asta Galdikaitė.

Valdas Adamkus naudojosi pervežimo paslaugomis

Diskusijų dėl Lietuvos vadovų užsienio vizitams skirto lėktuvo būta ir anksčiau. Paskutinį kartą tokį klausimą prieš penkerius metus kėlė Premjeras Algirdas Butkevičius, kai Prezidentė Dalia Grybauskaitė, nepaisydama protokolo, vizito į Londoną išvyko pigių avialinijų lėktuvu. Premjero svarstymai į rimtesnes diskusijas neišsivystė, tad šalies vadovai ir toliau naudojasi Lietuvos kariuomenei priklausančiais „Spartan“.

Dvi kadencijas dirbęs prezidentas Valdas Adamkus ne kartą minėjo, kad vyriausybinis lėktuvas iš dalies padėtų išspręsti Lietuvos įvaizdžio problemą. Diskusija ypač sustiprėjo 2007-aisiais, kai vos nežlugo prezidento Valdo Adamkaus vizitas į Portugaliją. Seimo Užsienio reikalų komitetas tąkart rekomendavo Vyriausybei 2008 metų valstybės biudžete numatyti lėšų vyriausybiniam lėktuvui įsigyti.

Visgi 2008-ųjų balandį po ilgų svarstymų paaiškėjo, kad pirkti ar nuomoti vyriausybinį lėktuvą pernelyg brangu. Nuspręsta pirkti ne lėktuvą, o pervežimo paslaugą. Ją nuo 2008-ųjų teikė konkursą laimėjusi bendrovė „Aeroservisas“. Jos paslaugomis naudojosi Prezidentas Valdas Adamkus.

2009-ųjų vasarą kadenciją pradėjusi prezidentė Dalia Grybauskaitė galimybe skristi nuomotais orlaiviais iki šiol nesinaudojo. Į visas keliones ji skrido reisiniais lėktuvais arba svarbiems asmenims pritaikytu kariniu „Spartan“.

Tiesa, vieną prezidentinį lėktuvą Lietuva visgi turėjo. Jis buvo įsigytas Algirdo Brazausko vadovavimo metu už beveik 2,9 mln. eurų. Tačiau paaiškėjo, kad pirkinio būta ne itin vykusio: devynių vietų „Jet Star-731“ jau tuo metu buvo 21 metų senumo ir nuolat gedo. Paaiškėjus, kad tokį lėktuvą išlaikyti šaliai per brangu, jis 2000 m. buvo parduotas už 2,3 mln. eurų.

DALINTIS
ŽYMĖS
_
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaKomentaraiKonkursaiReklama
Kultūra ir žmonėsLietuvaMokslas ir ITPasaulisReklaminiai priedai
Rinkimų maratonasSportasŠeima ir sveikataŠvietimasPrenumerata
Trasa#AUGULIETUVOJE#LEGENDOS#SIGNATARŲDNRPrivatumo politika
#ŠIMTMEČIOINOVACIJOSKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2018 UAB "Lietuvos žinios"