Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Paspaudę mygtuką „Sutinku“ arba naršydami toliau patvirtinsite savo sutikimą. Bet kada galėsite atšaukti savo sutikimą pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Jei pageidaujate, galite kontroliuoti ir/arba ištrinti slapukus. Išsamesnė informacija čia https://www.aboutcookies.org/ Jei ištrinsite slapukus, jums gali reikėti rankiniu būdu pakeisti kai kurias parinktis kaskart, kai lankysitės interneto svetainėje, o kai kurios paslaugos ir funkcijos gali neveikti.

Kultūra ir žmonėsGamta ir augintiniaiŠeima ir sveikataMokslas ir ITSportasŠvietimasTrasaĮdomybėsRinkimų maratonas
KULTŪRA IR ŽMONĖS

Prakalbino Eduardo Mieželaičio „Žmogų“, tas pasakė: „ou“ 

2018 gegužės 9 d. 14:00
Piešinių parodai „ou“ dailininkas Žygimantas Augustinas pasirinko Eduardo Mieželaičio poemą „Žmogus“ ir pavertė ją priešingų idėjų kovos lauku. /
Piešinių parodai „ou“ dailininkas Žygimantas Augustinas pasirinko Eduardo Mieželaičio poemą „Žmogus“ ir pavertė ją priešingų idėjų kovos lauku. /
Romo Jurgaičio (LŽ) nuotrauka

Negana Justino Marcinkevičiaus, Salomėjos Nėries, Petro Cvirkos – ką tik dėmesio sulaukė dar viena žinomumo aukštumas pasiekusi sovietmečio literatūros asmenybė – poetas Eduardas Mieželaitis.

Menininkas Žygimantas Augustinas Vilniaus grafikos meno centro (VGMC) galerijoje „Kairė-dešinė“ atidarė kuklią, bet konceptualiai didingą piešinių parodą „ou“.

Vaikystėje sovietų maitintas lozungais apie žmogaus didybę („mano dvi kojos remiasi į žemės rutulį, / mano dvi rankos paremia saulės rutulį...“) Ž. Augustinas pasirinko E. Mieželaičio poemą „Žmogus“ ir pavertė ją priešingų idėjų kovos lauku.

„Aš pats iš dalies perėmiau socrealizmo stilių, jis jaučiamas mano piešiniuose. Vis dėlto daugelio darbų turinys toli gražu neidealizuoja tikrovės.“

Dvi tradicijos

„Sovietų Sąjungoje man nuo mažumės kalė, kad žmogus yra didingas, kūrybingas pasaulio valdovas ir kosmoso užkariautojas. Iš tokios nuostatos bus atsiradusios ir paties E. Mieželaičio eilės“, – teigė „Lietuvos žinių“ kalbinamas Ž. Augustinas.

Antika ir renesansu besiremianti humanistinė tradicija tiko ir sovietmečio ideologams, kūrusiems naująjį žmogų. Todėl to laiko menininkai buvo verčiami komunizmo „statytoją“ vaizduoti kaip harmoningą galingo stoto ir iškilaus raumens asmenybę.

Tačiau, pasak Ž. Augustino, yra ir kita tradicija, kuriai žmogus – tik nereikšminga visatos dalis, prilygstanti žolei, augalui ar molekulei. „Ta tradicija labai propaguojama šiais laikais ir kyla iš Tolimųjų Rytų, kur žmonės neva yra kuklūs, gražūs, neambicingi, gerai sutaria“, – aiškino Ž. Augustinas.

Vis dėlto apsilankęs Kinijoje menininkas tos tradicijos apraiškų neišvydo. Kinija jam pasirodė ta pati Sovietų Sąjunga su nužemintų žmonių miniomis ir prabangos viršūnėlėje gyvenančia valdžia.

„Ten nusivylęs supratau, kad priešingų ideologijų teiginiai nieko verti, tai tik žodžių žaismas“, – kalbėjo menininkas.

GOOGLE rekomenduojaStraipsnio tęsinys – žemiau

Nusausino poemą, palikdamas balses

Taip jam kilo naujos parodos idėja – „sumiksuoti“ prieštaraujančius teiginius. Ž. Augustinas nusprendė iš E. Mieželaičio „Žmogaus“ palikti tik balses ir sukurti garso įrašą, kuris kas penkias minutes dabar skamba VGMC salėje. Kitaip tariant, siekė panaikinti turinį, kad liktų tik melodija.

Žygimantas Augustinas. "Edmundas". / Asmeninio archyvo nuotrauka
Žygimantas Augustinas. "Edmundas". / Asmeninio archyvo nuotrauka

Už 1961 metais parašytą „Žmogų“ E. Mieželaitis sulaukė didžiausio SSRS menininkams skiriamo įvertinimo – Lenino premijos. Sunku dabar spėlioti, „kas būtų, jeigu būtų“, tačiau literatūrologas Rimantas Kmita yra išdėstęs teoriją, esą paskutines poemos eilutes „komunistas – / žmogus – / aš...“ už poetą prirašė vertėjai.

Ž. Augustiną maloniai nustebino „balsingo“ kūrinio panašumas į kinų kalbą. „Vis dėlto „Žmogus“ nėra mano mėgstamas kūrinys. Kas kita – eilėraštis „Infliacija“. Jis man pasirodė labai avangardinis, eksperimentinis, šiuolaikiškas. E. Mieželaitis buvo labai kūrybingas poetas, kuris tiesiog privalėjo atlikti kai kuriuos užsakymus. Taip yra atsitikę daugeliui menininkų visais laikais“, – teigė Ž. Augustinas.

Žygimantas Augustinas. "Kazimieras".
Žygimantas Augustinas. "Kazimieras".

Lyg būtų patingėję

Hiperrealistinės tapybos virtuozo piešiniai taip pat atskleidžia tų ideologijų priešpriešą. Parodoje matome senosios piešimo mokyklos pastangas sutaurinti žmogaus kūną, o čia pat – gamtos ar paties žmogaus klaidas, kurios darbuose atsiveria anatominiais netikslumais, nukrypimais nuo idealo.

Tarkime, „Edmundas“ (2016) atrodo sudėtas iš dviejų žmonių kūnų, tarsi gamta ar Dievas būtų patingėję užbaigti savo kūrinį. Žvelgiant į vieną jo dalį norisi kalbėti apie Michelangelo, tačiau kita liudija piktų jėgų įsikišimą.

Žygimantas Augustinas. "Graikiškos skulptūros kopija".
Žygimantas Augustinas. "Graikiškos skulptūros kopija".

Greta „Edmundo“ parodos autorius sąmoningai rodo „Graikiškos skulptūros kopiją“ (2017). Idealios formos, antikinis kanonas pateikiamas su antropometrine vaizdavimo schema. „Aja“ (2017) ir „Vytas“ (2018) išsiskiria nepriekaištingu atlikimu, užtat visai kitokią proporcijų žaismę Ž. Augustinas demonstruoja padedamas „Ramūno“ (2013).

Visuose piešiniuose, išskyrus „Žygimantas Augustas ir kurtizanė“ (2014), menininkui pozavo Vilniaus dailės akademijos modeliai. Savojo ir Lietuvos didžiojo kunigaikščio vardo panašumu dažnai žongliruojantis Ž. Augustinas teigė piešimo mokęsis iš meistrų, kurie anuomet buvo verčiami vaizduoti didingą žmogų, kaip to reikalavo socrealizmo tradicija.

„Aš pats iš dalies perėmiau tą stilių, jis jaučiamas mano piešiniuose. Vis dėlto daugelio mano darbų turinys toli gražu neidealizuoja tikrovės. Atsiranda tam tikra priešprieša – neideali tikrovė ir žmogaus šlovinimui skirtas stilius, atsiradęs humanizmo laikais“, – teigė menininkas.

..

DALINTIS
ŽYMĖS
_
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaKomentaraiKonkursaiReklama
Kultūra ir žmonėsLietuvaMokslas ir ITPasaulisReklaminiai priedai
Rinkimų maratonasSportasŠeima ir sveikataŠvietimasPrenumerata
Trasa#AUGULIETUVOJE#LEGENDOS#SIGNATARŲDNRPrivatumo politika
#ŠIMTMEČIOINOVACIJOSKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2018 UAB "Lietuvos žinios"