Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Paspaudę mygtuką „Sutinku“ arba naršydami toliau patvirtinsite savo sutikimą. Bet kada galėsite atšaukti savo sutikimą pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Jei pageidaujate, galite kontroliuoti ir/arba ištrinti slapukus. Išsamesnė informacija čia https://www.aboutcookies.org/ Jei ištrinsite slapukus, jums gali reikėti rankiniu būdu pakeisti kai kurias parinktis kaskart, kai lankysitės interneto svetainėje, o kai kurios paslaugos ir funkcijos gali neveikti.

Kultūra ir žmonėsGamta ir augintiniaiŠeima ir sveikataMokslas ir ITSportasŠvietimasTrasaĮdomybėsRinkimų maratonas
KULTŪRA IR ŽMONĖS

Dvi gentys stovyklauja galerijoje 

2018 gruodžio 18 d. 14:00
Andrejaus Polukordo instaliacija „Galeristo įrankiai“.
Andrejaus Polukordo instaliacija „Galeristo įrankiai“.
Andrejaus Vasilenko nuotrauka

Kolegos iš skirtingų genčių – menininkai ir verslininkai – bendradarbiaudami surengė parodą Nacionalinėje dailės galerijoje (NDG) Vilniuje. Pirmoji instaliacija – Andrejaus Polukordo „Galeristo įrankiai“. Prieš keletą metų menininkas įkūrė mobilią galeriją „Galerie Uberall“ (liet. galerija visur). Jos biuras iki vasario veiks NDG fojė.

Galerininko „įrankiai“ atskleidžia galerijos kūrimo ypatumus. Jai įkurti ir vadovauti reikalingi: kostiumas, juodi batai, lagaminai dokumentams susidėti ir kūrinių archyvas. Jame surinkti parodos dalyvių eskizai ir užrašai, žiūrovai gali atidaryti bei patyrinėti archyvą, paslaptinguosius lagaminus. Be to, norintys galerijos vadovui gali siųsti savo piešinių elektroniniu paštu galerie.uberall@gmail.com.

Nevalingi piešiniai

Tarp minėtų piešinių – ir menotyrininko, menininko Ernesto Parulskio užrašai. „Doodle“ – vadinamosios spontaniškos, nevalingos paišalionės ant popieriaus skiautės. „Turbūt žinote, kaip kalbėdami telefonu ar per susitikimą žmonės ką nors užsirašinėja, paišo. Šie užrašai perteikia pirmąsias menininko arba verslininko mintis, idėjos tobulinimo eigą. Tai dar nėra aiškus tos idėjos aprašymas, veikiau – užšifruoti motyvai“, – pasakojo viena parodos kuratorių Eglė Mikalajūnė.

„Kadangi komikse pasakojau apie „True Insight Lab“ algoritmą, tai jų produktas įvertino ir pats save.“

Ji ir verslininkė Jelena Čerkasova mąstė apie kūrybiškumą versle. „Klasikiniai santykiai tarp menininko ir verslininko – kai šis būna rėmėjas. Į NDG dažnai ateina privatūs kolekcinininkai, pristatome jų surinktas kolekcijas. Kūrybinės industrijos taip pat yra jau įsitvirtinęs bendradarbiavimo modelis, remiamas Lietuvoje ir Europos Sąjungos programų, – parodos sumanymą aiškino E. Mikalajūnė. – Tarsi egzistuoja ryšys tarp verslinininkų ir menininkų, tačiau kasdienybėje galime matyti, kad šios bendruomenės – uždaros. Todėl pakvietėme penkis menininkus, pasiūlėme jiems susipažinti su verslininkais, išklausyti jų istorijų ir sukurti kūrinių.“

Įvertino dirbtinis intelektas

Komiksų piešėja, semiotikė, Lietuvos nacionalinės Martyno Mažvydo bibliotekos Judaikos tyrimų centro tyrėja Miglė Anušauskaitė nupiešė komiksą „Sluoksniuota idėja“. „Man įsiminė žodis „kūrybiškumas“: menininko, verslininko, jie įvairiose mokyklose mokomi kūrybiškai mąstyti, pristatyti savo produktus. Visokie kūrybiškumai jau virto preke ar paslauga“, – svarstė ji.

Komiksų autorė susipažino su startuolio „True Insight Lab“ įkūrėjais, sukūrusiais dirbtinio intelekto algoritmą. Analizuodamas žiūrovo akių judesius algoritmas nuspėja, kokias vaizdo vietas vartotojas pastebės greičiausiai, kur galbūt užtruks arba, priešingai, ko nepastebės visai.

Nors įprastai M. Anušauskaitė piešia nespalvotai, šįkart algoritmui pateikė spalvotą komiksą. Dirbtinis intelektas jį perskaitė ir pateikė savo išvadas. „Buvo įdomu sužinoti, kaip į mano komiksinį pasakojimą žiūrėjo algoritmas. O kadangi komikse pasakojau apie „True Insight Lab“ idėją, tai jų produktas įvertino ir pats save“, – paaiškino Miglė.

Visąlaik žmogaus akį traukia veidas. „Nupiešiau kompiuterį, sakantį: „Žmonės turbūt žiūrės čia, nes čia yra mano veidas“. Iš tiesų, algoritmas žiūrėjo į jį, bet nepastebėjo burbulo su užrašu. Nebūtinai bus pastebėtas žodis, užrašytas didelėmis raudonomis raidėmis. Bet dirbtinis intelektas susitelkė į žodį „emocinis“ – turbūt jis sukėlė kokias nors emocijas“, – juokavo M. Anušauskaitė.

Daugiau savo piešinių su užrašais Ernestas Parulskis įdėjo į Andrejaus Polukordo archyvą./Alinos Ožič (LŽ) nuotrauka
Daugiau savo piešinių su užrašais Ernestas Parulskis įdėjo į Andrejaus Polukordo archyvą./Alinos Ožič (LŽ) nuotrauka

Versle – ne vien startuoliai

Kita menininkė – Viktorija Damerell – nedideliame Lietuvos miestelyje sutiko verslininkę, kuri nenorėjo atskleisti savo tapatybės. Ji – erotinių prekių parduotuvės savininkė. „Nors jau buvau pradėjusi paieškas projektui su verslininkais, mintis pakviesti Severiją kilo ne iškart. Verslininkų kūrybiškumą siejau su startuoliais, mobiliosiomis programomis ir inovacijomis, o jos parduotuvė su tais dalykais neturėjo nieko bendro. Ir šiaip, meluočiau, jei sakyčiau, kad pirmą kartą ten atsidūriau vedama kokių nors projektų“, – rašė V. Damerell.

Jos kūrinys – vitrina, skulptūros, interviu su Severija ir filmas. Moterys kalbėjosi apie verslo kūrimą, prekes, erotiką, meilę ir santykius. Pokalbiai su verslininke įkvėpė skulptorę nulipdyti erotinių reikmenų kolekciją.

E. Parulskis parašė apsakymą „Paveiksliukai iš susirinkimo“. Jame aprašė projekto „Kolega iš kitos genties“ idėjos užuomazgą. Daugiau savo piešinių su užrašais įdėjo į A. Polukordo archyvą.

Su juodu lagaminėliu (vienu tokių kaip jo instaliacijoje) pasirodęs „Galerie Uberall“ įkūrėjas angliškai išvardijo parodos partrnerius, rėmėjus, kuratorius bei kolegas. Menininkas jiems nuoširdžiai padėkojo ir diplomatiškai paliko galerijos salę.

„Doodle“ – spontaniški, nevalingi piešiniai ar užrašai.
„Doodle“ – spontaniški, nevalingi piešiniai ar užrašai.

Kostiumėliai iš „Suomijos“

Keturi kūriniai nuolat eksponuojami galerijoje. Penktasis – renginių programa. Verslininkė Dalė Ruplėnienė bendradarbiavo su choreografe Austėja Vilkaityte. Parodos atidarymo vakarą vyko jos performansas.

„Projektas man buvo drąsus iššūkis, – prisiminė D. Ruplėnienė. – Save laikau nebe verslininke, o amatininke. Galvojau, kaip seksis dirbti su polėkio kupinu menininku, susikalbėti ir išgirsti jį? Radome bendrą kalbą. Užsimerkusi judu ir mane stebi mylinti akis. Jei pažinotumėte Austėją, suprastumėte, kad ji ir yra ta mylinti akis.“

Prieš daugiau nei dešimt metų Vilniuje veikė Dalės didelių dydžių drabužių parduotuvė moterims „Suomija“. Iš tų laikų ji pasiliko porą kostiumėlių, kurie tebekabo jos spintoje. Performansui ji išsitraukė senuosius apdarus.

„Telesoftas“, „Vinted“ dabar yra didelės, įsitvirtinusios įmonės, o anksčiau buvo vadinamos startuoliais. Kitus startuolius ir verslininkus rasti mums padėjo „Startup Lithuania“, Užimtumo tarnyba (ji prieš kelis mėnesius vadinosi Lietuvos darbo birža). Be to, menininkai kreipė dėmesį į smulkius verslus, domėjosi tomis verslininkų veiklomis, kurios nutrūko ar nepasiteisino“, – pridūrė E. Mikalajūnė.

Paroda „Kolega iš kitos genties. Menininkas susitinka su verslininku“ NDG veiks iki vasario 10 dienos.

GOOGLE rekomenduoja
DALINTIS
ŽYMĖS
_
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaKomentaraiKonkursaiReklama
Kultūra ir žmonėsLietuvaMokslas ir ITPasaulisReklaminiai priedai
Rinkimų maratonasSportasŠeima ir sveikataŠvietimasPrenumerata
TrasaKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2019 UAB "Lietuvos žinios."
Privatumo politika