Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Paspaudę mygtuką „Sutinku“ arba naršydami toliau patvirtinsite savo sutikimą. Bet kada galėsite atšaukti savo sutikimą pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Jei pageidaujate, galite kontroliuoti ir/arba ištrinti slapukus. Išsamesnė informacija čia https://www.aboutcookies.org/ Jei ištrinsite slapukus, jums gali reikėti rankiniu būdu pakeisti kai kurias parinktis kaskart, kai lankysitės interneto svetainėje, o kai kurios paslaugos ir funkcijos gali neveikti.

Kultūra ir žmonėsGamta ir augintiniaiŠeima ir sveikataMokslas ir ITSportasŠvietimasTrasaĮdomybėsRinkimų maratonas
KULTŪRA IR ŽMONĖS

Arno Mikalkėno džiazo medžioklė 

2018 spalio 10 d. 15:00
Kaunietis pianistas, būgnininkas, akordeonininkas Arnas Mikalkėnas įkūrė džiazo akademiją.
Kaunietis pianistas, būgnininkas, akordeonininkas Arnas Mikalkėnas įkūrė džiazo akademiją.
„Jazz Academy“ nuotrauka

Dėstytojas, kompozitorius ir džiazo improvizuotojas Arnas Mikalkėnas Kaune įkūrė naują muzikos studiją – „Jazz Academy“. Nuo rudens jaunimas renkasi į džiazo akademijos meistriškumo kursus ir kūrybines dirbtuves, muzikuoja kamerinėje salėje.

A. Mikalkėnas sakė norintis suteikti išsilavinimą kūrybingiems, gabiems, valstybinėse muzikos mokyklose neišsitenkantiems muzikams. Akademija taps ne paskaitų skaitymo, bet džiazavimo ir improvizacijos erdve. Lietuvos muzikos ir teatro akademijos (LMTA), Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) Muzikos akademijos ir Juozo Gruodžio konservatorijos dėstytojas A. Mikalkėnas drauge su mokiniais muzikuos bei koncertuos, į pagalbą kviesdami kolegų iš visos Lietuvos.

Mintis kurti džiazo akademiją kirbėjo seniai. „Kurį laiką dėsčiau meistriškumo studijoje „AGATA langai“. Tai buvo įrodymas, kad Lietuvoje reikalingos ne institucinės meistriškumo mokyklos, – kalbėjo A. Mikalkėnas ir paaiškino. – Valstybinėse švietimo įstaigose visiems keliami vienodi reikalavimai, rengiami egzaminai, o tiesioginio bendravimo trūksta. Mūsų veikla nukreipta į atlikimą ir atlikėją, domimės, ko reikia atėjusiam žmogui, turime atsižvelgti į kiekvieno gebėjimus ir kūrybiškumą.“

Džiazas negimė didmiestyje

Džiazo akademija atidaryta Kauno pakraštyje – Baltų prospekte, – kad susisiekimas būtų patogus vilniečiams ir klaipėdiečiams. Jos steigėjai – A. Mikalkėnas ir verslininkė Daiva Masaitytė. Būtent mecenatė akademijai skyrė patalpas. „Šią idėją įgyvendinome kartu su Daiva – ji pasirūpino patalpų įrengimu ir patogumais, kuriuos dabar turime. Mano indėlis buvo menkas – tik padėti išrinkti instrumentus“, – kuklinosi A. Mikalkėnas.

Lankyti džiazo akademiją gali gimnazijose besimokantys ar jau studijuojantys vaikinai ir merginos, turintys muzikos pagrindus ir su ja siejantys savo ateitį. Jiems siūlomos individualios pamokos su konkrečiu pedagogu, meistriškumo kursai, galima būti laisvu klausytoju ar atsidėti nuolatinėms dvejų metų studijoms. Atranka į nuolatines studijas vyks pirmosiomis spalio savaitėmis.

Kaip steigėjai ir tikėjosi, iškart sulaukė norinčiųjų mokytis. Be to, Arnas tikisi atrasti nepastebėtų talentų. „Tačiau mokinių gausa nėra mūsų prioritetas. Linkstame į mažesnius miestelius, provinciją. Paskaičius žymiausių Lietuvos džiazo atlikėjų biografijas tampa akivaizdu, kad ne vienas jų kilo iš mažesnių vietovių. Esu įsitikinęs, kad visi miestai turėtų susitelkti bendram tikslui – plėtoti muzikinės kultūros ateitį, – svarstė pašnekovas. Ir pridūrė: – Šiais laikais talentus pastebėti paprasta – padeda internetas, skaitmeninės technologijos. Norintys tobulėti ir patys mus suranda, o mes padedame atsiskleisti jų gabumams.“

Improvizuotas blynų receptas

Rugsėjį akademijoje jau viešėjo svečias – pianistas, džiazo virtuozas Viačeslavas Ganelinas. Nacionalinės premijos laureatas skaitė paskaitą apie muzikos klausymą ir analizę.

GOOGLE rekomenduojaStraipsnio tęsinys – žemiau

„Ji buvo aktuali grojantiems įvairiais instrumentais ir dainuojantiems jaunuoliams. V. Ganelinas davė nedidelių užduočių. Buvo smagu, kad jo paskaitoje mes – mokytojai ir mokiniai – visi buvome lygūs: diskutavome, analizavome, kalbėjomės, – pasakojo A. Mikalkėnas. – Turbūt visi esame susidūrę su stereotipiniu dėstytoju. O čia dalijomės įspūdžiais. Didžiausią įspūdį paliko tai, kad daug patirties turintis ir į Lietuvos džiazo istoriją jau įėjęs žmogus yra atviras ir neaukština savęs.“

Kaip sako fortepijonu, akordeonu ir būgnais grojantis Arnas, negalime įlįsti į kompozitoriaus darbo kambarį pasižiūrėti, kaip šis rašo naujausią opusą. Tačiau džiazo koncerte turime galimybę pažvelgti, kaip toji muzika gimsta prieš mūsų akis.

Arnas Mikalkėnas

Lengva pasakyti, o štai pirmąkart į šalį atidėti partitūrą ir improvizuoti muzikos mokyklų auklėtiniams turbūt ne taip paprasta. „Iš tiesų improvizacija yra specifinis mokslas. Dažniausiai mokoma įgūdžių, o kaip juos taikyti nepasitelkus natų, – ne. Žinome, kaip pagroti gamą, bet nežinome, kur dar ją panaudoti“, – palygino dėstytojas.

LMTA jis dėsto improvizaciją magistrantams. Šiemet jų įstojo ypač daug. „Taikau, rodau konkrečius improvizacijos metodus. Tačiau galiausiai ir jie nepasitvirtina – kiekvienas atranda savo improvizacinę kalbą. Ir gyvenime visi improvizuojame. Imsime šakutę ar šaukštą? Kuria ranka? Kiek miltų dėsime kepdami blynus? Įdomiausi – neplanuoti dalykai“, – įsitikinęs Arnas.

Vargu ar kiti tiek nueina

Džiazo akademijos kamerinėje salėje, kurioje telpa 50 žiūrovų, jau muzikuoja du nauji ansambliai. Spalį bus renkamas ir trečiasis. Kuo daugiau studentų – tuo daugiau ateityje bus įvairių kolektyvų.

Renginiai planuojami kiekvieną mėnesį. Štai improvizacinės muzikos koncertų ciklas „Improdimensija“ buvo persikėlęs į sostinę. Šiemet koncertai vėl vyks dviejuose miestuose – Vilniuje ir Kaune, šioje kamerinėje salėje.

A. Mikalkėnas muzikuoti pradėjo nuo akordeono, savarankiškai pramoko groti būgnais. Jis mokėsi tose pačiose mokyklose, kuriose dabar dirba – J. Gruodžio konservatorijoje, VDU Muzikos akademijoje.

Nuolatinis džiazo festivalių „Vilnius Jazz“, „Kaunas Jazz“, „VDU Jazz jungtys“ dalyvis yra ir ansamblių Arno Mikalkėno trio, Liudo Mockūno trio, „Ąžuoliniai berželiai“, „Dueto menas“, „A. Mikalkėnas / D.Vyšniauskas duo“, „Kauno džiazo kvintetas“, „Vilnius – Kaunas Jazz 4“ bei kitų narys.

„Pradėjęs mokytis klasikinės muzikos dalyvavau konkursuose ir mąsčiau, kad klasika – mano ateitis. Kiti žanrai jai neprilygsta. Tik susipažinęs su džiazu, improvizacija supratau, kad kiekvienas žanras – savitas ir svarbus. Kol atradau sau artimiausią, įdėjau daug darbo, nuėjau ilgą tobulėjimo kelią. Kartais pagalvoju: vargu ar tokį nueina kitų specialybių studentai“, – susimąstė Arnas.

„Visi improvizuojame: imsime šakutę ar šaukštą? Kuria ranka? Kiek miltų dėsime kepdami blynus? Įdomiausi – neplanuoti dalykai.“

Garsų gaudymas

A. Mikalkėnas kūrė ir teatre. Kaip galima numanyti, buvo spektaklių „Vietų nėra“ (režisierius Arvydas Lebeliūnas), „Oedipus“ ir „Oedipus reconstruct“ (režisierius Justinas Kalinauskas) kompozitorius. Taip pat – aktorius. Arnas sukūrė Džordžo vaidmenį Gyčio Padegimo spektaklyje „Stebuklingasis Tenesis“, vaidino dirigentą J. Kalinausko muzikiniame epe „Vilgaudas“.

Improvizatorius – visur improvizatorius. „Avantiūra – iš smalsumo norėjau pasižiūrėti, kaip veikia teatro virtuvė. Tie mano vaidmenys nebuvo reikšmingi. Bet buvo įdomu stebėti spektaklio kūrimo procesą, išgirsti režisierių pastabas. Teatralai, kaip ir muzikai, turi savo profesinį žargoną ir taip pat kelia didelius reikalavimus“, – prisiminė A. Mikalkėnas.

Ir savo mokinius jis pastūmėja avantiūrų link. „Visus studentus stengiuosi nors šiek tiek supažindinti su improvizacijos menu. Net jei jie nepasirinks šio kelio, žinios suteiks privalumų: padės suprasti, ką ir kaip groja, kaip parašytas kūrinys. Absoliučiai visų sukurtų kūrinių pradinis taškas buvo improvizacija“, – tikino kompozitorius.

Anksčiau Arnas diktofonu fiksavo aplinkos garsus, įvykius ar net triukšmą: automobilių ūžesį, kylančius lėktuvus, medžių šnarėjimą, kalbos intonacijas. Šį archyvą vėliau naudojo kūryboje. „Kauno technologijų universitete studijuodamas elektroakustinės muzikos kompoziciją užsiėmiau garsų medžiokle. Man įdomu tai, kad bet kokią aplinką – pavyzdžiui, miško – galima sukurti koncertų salėje. O jei panaudoji muzikinius kanonus, tai – kaip naujų instrumentų konstravimas“, – sakė A. Mikalkėnas.

DALINTIS
ŽYMĖS
_
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaKomentaraiKonkursaiReklama
Kultūra ir žmonėsLietuvaMokslas ir ITPasaulisReklaminiai priedai
Rinkimų maratonasSportasŠeima ir sveikataŠvietimasPrenumerata
Trasa#AUGULIETUVOJE#LEGENDOS#SIGNATARŲDNRPrivatumo politika
#ŠIMTMEČIOINOVACIJOSKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2018 UAB "Lietuvos žinios"