Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Paspaudę mygtuką „Sutinku“ arba naršydami toliau patvirtinsite savo sutikimą. Bet kada galėsite atšaukti savo sutikimą pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Jei pageidaujate, galite kontroliuoti ir/arba ištrinti slapukus. Išsamesnė informacija čia https://www.aboutcookies.org/ Jei ištrinsite slapukus, jums gali reikėti rankiniu būdu pakeisti kai kurias parinktis kaskart, kai lankysitės interneto svetainėje, o kai kurios paslaugos ir funkcijos gali neveikti.

Kultūra ir žmonėsGamta ir augintiniaiŠeima ir sveikataMokslas ir ITSportasŠvietimasTrasaĮdomybėsRinkimų maratonas
GYNYBA

Karinis analitikas palygino F-22, Su-57, ir J-20 „nematomus“ lėktuvus 

technologijos.lt nuotraukos

Rusijai ir Kinijai pradedant bandyti savo radarais nesusekamus lėktuvus, Business Insider prisėdo su karo analitiku Michaelu Kofmanu, ir paprašė pasidalinti savo įspūdžiais, palyginti su JAV sunkiai susekamais karo lėktuvais.

Kofmano teigimu, Rusijos Su-57 slaptumo savybėmis neprilygsta JAV F-22 ar F-35, bet būtų tinkama platforma.

Jis taip pat sakė, kad nors Kinijos lėktuvo J-20 avionika ir programinė įranga gera, už Su-57 jis prastesnis, nes variklis senesnis, o paviršius didelis.

Nelipčiau į jokį kinų lėktuvą su kinų varikliais.

Radarais sunkiai užfiksuojamų lėktuvų pasaulyje pastaraisiais mėnesiais pastebimas sujudimas – Rusija savo Su-57 dislokavo Sirijoje, o Kinija pranešė, kad jos J-20 pasirengęs mūšiui.

Vis daugiau šalių naudojant ir bandant pateikti rinkai radarais sunkiai aptinkamus lėktuvus (RSA), Business Insider pasikalbėjo su Michaelu Kofmanu, CNA vyr. tyrėju ir Wilson Center mokslo darbuotoju, besispecializuojančiu Rusijos kariuomenės ir gynybos tyrime, ir paprašė palyginti Su-57 ir J-20 su JAV RSA lėktuvais.

Pokalbio nuorašas buvo redaguotas.

Daniel Brown: Ką manote apie Su-57 dislokavimą Sirijoje?

Michael Kofman: Jie buvo dislokuoti Sirijoje dėl dviejų priežasčių. Pirma, taip siekiama pakeisti pastarąsias dvi savaites Sirijoje vyraujantį naratyvą ir didelę dalį medijų dėmesio nukreipti į Su-57. Antra, iš tiesų pademonstruoti lėktuvus, tikintis sukelti galimų pirkėjų susidomėjimą, nes Sirijoje dislokuota ne viena ginklų sistema.

Jie nuolatos ieško daugiau investuotojų į šią technologiją. Penktosios kartos lėktuvai – brangūs.

GOOGLE rekomenduojaStraipsnio tęsinys – žemiau

Brown: Ką bendrai manote apie Su-57?

Kofman: Manau, jie sunkiau aptinkami, nei tipiški ketvirtos kartos lėktuvai. Nemanau, kad jis slaptumu – ar kaina – prilygsta F-22 ar F-35. Manau, tai „biudžetiniai“ RSA lėktuvai. Tai bus labai tinkama platforma. Bet kažin ar jis prilygs ar konkuruos mažo pastebimumo parametrais su JAV lėktuvais.

Antra vertus, jis, be jokios abejonės, bus laipteliu aukščiau virš ketvirtos kartos naikintuvų – manevringumo. Rusijos lėktuvai šiuo aspektu visada pasižymėdavo.

F-22 manevringumas irgi iš tiesų geras. F-35 – nelabai, tačiau F-22 tiesą sakant, yra puikus lėktuvas. Daug jų tebeturime. Bet Su-57 nebuvo kuriamas kaip tiesioginis F-22 ar F-35 konkurentas.

JAV F-22
JAV F-22

Brown: Panašu, Rusija juos taip pozicionuoja.

Kofman: Taaaip, esu tikras, kas nors mano, kad jų Honda Civic geresnė už BMW.

Štai ką reikia suprasti: ar yra rinka penktos kartos lėktuvams? Kur galima kreiptis, norint įsigyti penktos kartos orlaivį? JAV labai saugo F-35 naudojamas technologijas. Vieninteliai kinai dar vysto tai.

Tad tikrasis klausimas yra toks: ar Su-57 geresnis už J-20?

Brown: Ar Su-57 geresnis už J-20?

Kofman: Na, technologijų dizaino prasme, jis tikrai toli – jei ne dar toliau.

Svarbu štai kas: kiekvieno lėktuvo pagrindas yra variklis – variklis yra svarbiausia. Visa kita gali būti įdomu, bet esmė yra variklis.

Su-57 gamyba nėra serijinė, nes variklis jam dar nebaigtas. Jis skraido su patobulintu Su-35S varikliu, tad negali būti laikomas penktos kartos lėktuvu netgi pagal Rusijos standartus.

Taigi, ar tai yra radarais sunkiai aptinkamas Su-35 giminaitis? Taip. Ar tai yra radarais sunkiai aptinkamas F-35 giminaitis? Vargu. Bet žinote, jeigu būtų, tikriausiai niekas negalėtų leisti sau jo įsigyti, ir mažiausiai – pati Rusija. Negalima leisti „geriausiam“ tapti „prieinamo“ priešu.

Kinijos J-20
Kinijos J-20

Brown: Kaip vertinate J-20 lėktuvą F-22 ar Su-57 atžvilgiu? Kokia jo padėtis?

Kofman: Įtarius, J-20 tikriausiai turi puikią avioniką ir programinę įrangą, bet variklio dizainas, kaip visada, siaubingas. Tiesą sakant, tokie kinų RSA orlaiviai, kaip J-31 skraido su senesniais rusiškais Klimovo varikliais, nes kinai variklio gaminti negali. Kiti varikliai yra rusiški Saturn, arba kinų varikliai, paremti vakarietišku dizainu.

Tokia, mano manymu yra jų padėtis. Kalbant apie nepastebimumą, įtariu, kad jis turi nemenkų problemų.

Brown: Bet juk kinai neseniai pareiškė, kad jis parengtas kovai?

Kofman: Taip, tačiau tokius pareiškimus vertinu itin skeptiškai.

Be to, glumina jų dizainas. Matote, koks jis didelis? Jame tiek daug paviršių ir daugelis jų atrodo visai neblogai atspindintys radaro bangas. Šio orlaivio nepastebimumas radarams kelia nemenkas abejones.

Brown: Tad, rinktumėtės Su-57, o ne J-20?

Kofman: Rinkčiausi bet kurį rusų dizaino lėktuvą su rusišku varikliu vietoje bet kurio kinų sukurto lėktuvo su senesniu rusišku varikliu.

Nelipčiau į jokį kinų lėktuvą su kinų varikliais.

DALINTIS
ŽYMĖS
_
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaKomentaraiKonkursaiReklama
Kultūra ir žmonėsLietuvaMokslas ir ITPasaulisReklaminiai priedai
Rinkimų maratonasSportasŠeima ir sveikataŠvietimasPrenumerata
Trasa#AUGULIETUVOJE#LEGENDOS#SIGNATARŲDNRPrivatumo politika
#ŠIMTMEČIOINOVACIJOSKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2018 UAB "Lietuvos žinios"