Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Paspaudę mygtuką „Sutinku“ arba naršydami toliau patvirtinsite savo sutikimą. Bet kada galėsite atšaukti savo sutikimą pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Jei pageidaujate, galite kontroliuoti ir/arba ištrinti slapukus. Išsamesnė informacija čia https://www.aboutcookies.org/ Jei ištrinsite slapukus, jums gali reikėti rankiniu būdu pakeisti kai kurias parinktis kaskart, kai lankysitės interneto svetainėje, o kai kurios paslaugos ir funkcijos gali neveikti.

Kultūra ir žmonėsGamta ir augintiniaiŠeima ir sveikataMokslas ir ITSportasŠvietimasTrasaĮdomybėsRinkimų maratonas
EKONOMIKA

Nelegalių taksistų gaudynės gąsdina užsieniečius 

2018 rugsėjo 19 d. 11:00
Alinos Ožič (LŽ) nuotrauka

Tarptautinio Vilniaus oro uosto teritorijoje savivaldybės „policijos“, vilniečių pramintos raudonąja, vykdomi reidai prieš taksistus jų klientams asocijuojasi su antiteroristinėmis operacijomis.

Vilniaus miesto savivaldybės Viešosios tvarkos skyrius teigia, jog šią vasarą į Vilniaus oro uostą siuntė papildomas pajėgas tikrinti taksi įmonių ir pavėžėjimo paslaugas teikiančių asmenų darbo teisėtumo.

Šiemet Vilniaus oro uoste taksi ir pavėžėjimo paslaugas teikiantiems asmenims už pažeidimus surašyti keli šimtai administracinio nusižengimo protokolų.

Taksi vairuotojų liudijimu, Viešosios tvarkos skyriaus pareigūnai šių reidų metu puldavo fotografuoti taksistų ir jų keleivių, šiems net nespėjus išlipti iš automobilio, ir tokiu savo elgesiu gąsdino užsienio svečius. Savivaldybė nesutinka – pareigūnai esą elgiasi labai mandagiai, o fotografuoja tik „nusikaltimo įrankį“ automobilį, bet ne juo atvežtus keleivius.

Vilniaus oro uosto teritorija itin mėgstama Viešosios tvarkos skyriaus pareigūnų – baudos už pažeidimus, per daug nesistengiant, čia byra tarsi iš gausybės rago. Vien šiemet Vilniaus oro uoste ir jo prieigose taksi ir pavėžėjimo paslaugas teikiantiems asmenims už pažeidimus surašyti keli šimtai administracinio nusižengimo protokolų.

Pamanė: vykdoma antiteroristinė operacija

Vilnietis taksi vairuotojas (redakcijai vardas ir pavardė žinoma) pasakojo neseniai patyręs nemažą stresą, kai buvo priverstas raminti du vokiečių turistus, išgąsdintus savivaldybės „policininkų“ galbūt nederamo elgesio Vilniaus oro uoste.

Taksisto liudijimu, vos atvykusio automobilio puolė fotografuoti kažkokie žmonės. „Gerokai nustebę keleiviai teiravosi, kas čia vyksta: „Gal antiteroristinė operacija?“ Prasta anglų kalba paaiškinau, kad jaustųsi ramūs, nes tikriausiai tie pripuolę žmonės tikrins mano smulkaus verslo legalumą.“ Kol iš bagažinės kėlėme lagaminus, buvome vėl fotografuojami. O visa procedūra baigėsi tuo, kad man išrašė 150 eurų baudą“, – pasakojo vilnietis taksistas.

„Sulaikytasis“ vyras klausė Viešosios tvarkos skyriaus pareigūnų, ar juos domina jo individualios veiklos liudijimas. „Ne, mums tai nerūpi“, – atsakė šie. – „Tai kas jums rūpi?“ – „Ar teisėtai valdote automobilį?“ – paaiškino tarnautojai.

Taksistas iš tikrųjų automobilį „valdė neteisėtai“. Vilnietis pagal individualios veiklos pažymą dirba vienoje stambiausių sostinės taksi ir pavėžėjimo paslaugų įmonių UAB „Dallis“, valdančioje išmaniąsias progamėles „eTransport“ ir „1424.LT“.

GOOGLE rekomenduojaStraipsnio tęsinys – žemiau

Vairuotojas pasakojo, jog į sostinės gatves paprastai važiuoja vienu iš trijų jam priskirtų automobilių, tačiau tąkart, lyg tyčia, vyko pakaitiniu automobiliu, kurį vairuoti įgaliojimo neturėjo. Tai jis ir bandė paaiškinti jį sulaikiusiems pareigūnams – kad automobiliai genda, patenka į eismo įvykius, kad tam yra pakaitiniai automobiliai. Tačiau pareigūnai buvo nepalenkiami – teigė taksistą „suprantantys“, bet „formaliai“ jis valdė „ne tą“ automobilį, neturėjo savininko įgaliojimo jį vairuoti, todėl baudžiamas 150 eurų bauda.

„Formaliai viskas gerai – jie teisūs. Tik man kyla klausimas: ar Vilniaus meras, buvęs Laisvosios rinkos instituto direktorius, buvęs ir, regis, tebesantis liberalas, šitokiomis baudomis skatina smulkųjį ir vidutinį verslą? Juk užuot sėdėjęs darbo biržoje, aš sėdu, vairuoju ir užsidirbu pragyvenimui. Manyčiau, už pažeidimą, kurį padariau, galėtų būti įteiktas įspėjimas arba 20, galbūt 50 eurų bauda. Bet 150 eurų suma tikrai per didelė. Tiek pinigų galiu uždirbti per dvi savaites, tai mano pusė mėnesio algos. Per dieną vidutiniškai uždirbu 20 eurų, – atviravo vilnietis. – Baudos dydis, jeigu kalbame apie smulkiojo ir vidutinio verslo skatinimą, yra neadekvatus.“

Išvengti sulaikymo padeda pokalbių programėlė

Taksistas pasakojo, jog savivaldybės policijos gaudynės Vilniaus oro uoste vyksta nuolat, tarsi tai būtų nuolatinė savivaldybės tarnautojų darbo vieta. Kartais čia budi net po kelis „raudonųjų“ policininkų ekipažus. Jie čia gaudo nelegaliai dirbančius taksistus. Į paspęstus spąstus dažnai pakliūva pavėžėjimo paslaugas neteisėtai teikiantys studentai. O patyrę vairuotojai spąstų išvengia, nes naudojasi tarpusavio pokalbių programėle. „Kaip situacija VNO?“ – pasak pašnekovo, tai bene dažniausiai šios programėlės vartotojų taksistų užduodamas klausimas. VNO yra tarptautinis Vilniaus oro uosto šaukinys.

„Jeigu Vilniaus miestas įvardijamas kaip liberalus, laisvas miestas, tai tokio miesto oro uoste, kaip ir bet kur kitur, turėtų dirbti visos taksi įmonės. Tuo tarpu dabar vietas čia yra išsipirkusios kelios firmelės, ir tik jų automobiliai turi teisę aptarnauti keleivius. Visus kitus gaudo. Mes nesame tarp privilegijuotųjų, tad atvežti galime, išvežti – ne. Kur logika?“ – stebėjosi vyras.

Net jeigu keleivis išsikviečia taksi telefonu, jie turi su visais lagaminais eiti į aikštelę prie oro uosto, nes daugumai taksistų privažiuoti prie keleivių išėjimo zonos draudžiama. Tai leidžiama tik kelioms išrinktosioms taksi įmonėms.

Sutikti keleivius – išrinktųjų privilegija

Kaip aiškino Tarptautinio Vilniaus oro uosto Komunikacijos skyriaus vadovas Marius Zelenius, Vilniaus oro uosto taksi linijoje yra numatytos 9 laukimo vietos ir 2 įlaipinimo vietos. Į taksi liniją įvažiavęs taksi automobilis privalo vadovautis eilės principu: laukimo vietoje stoti į eilę už paskutinio taksi automobilio ir laukti savo eilės patekti į įlaipinimo vietą. Atvykę keleiviai lipa į pirmą automobilį, esantį įlaipinimo vietoje.

Šiuo metu Vilniaus oro uosto administracija yra pasirašiusi 48 sutartis, iš kurių viena – su juridiniu asmeniu UAB „M&N Logistic“. Leidimus patekti į taksi liniją turi du šios bendrovės automobiliai. Kitos sutartys pasirašytos su 47 fiziniais asmenimis, keli iš jų valdo po du automobilius. Tad iš viso į taksi liniją šiuo metu gali patekti 51 automobilis. Taksi linijoje yra įrengti automatiniai kelio užtvarai, nesankcionuotai patekti čia neįmanoma dėl automatinės numerių atpažinimo sistemos.

Alinos Ožič (LŽ) nuotrauka
Alinos Ožič (LŽ) nuotrauka

„Sutartys yra neterminuotos, tačiau gali būti nutrauktos bet kurios iš šalių. Už nusižengimus ir finansinių įsipareigojimų netesėjimą Vilniaus oro uostas sutartis gali nutraukti vienašališkai“, – teigė M. Zelenius.

Norintys teikti paslaugas šioje „privilegijuotoje“ vietoje gali kreiptis į oro uosto administraciją elektroniniu paštu ir registruotis į laukiančiųjų eilę. „Atsiradus laisvai vietai, pagal eilę su asmenimis yra susisiekiama ir sudaroma sutartis“, – tvirtino M. Zelenius.

Šioje Vilniaus oro uosto teritorijos dalyje taikoma ypatinga tvarka, pasak M. Zeleniaus, padeda teikti kokybiškas paslaugas. Be to, administracija nuolat atlieka „slapto pirkėjo“ tyrimą.

„Taip stengiamės išvengti pažeidinėjimų, nesąžiningai klientams nustatomų kainų, milžiniškos ne tik finansinės, bet ir reputacijos žalos mūsų bendrovei, Vilniaus miestui ir visai Lietuvai. Kad kuriama sistema veikia, rodo gaunami duomenys. Prieš keletą metų su taksi paslaugomis susijusių pažeidimų per mėnesį užfiksuodavome dešimtis, o pastaruoju metu jie tapo pavieniais incidentais“, – tikino pašnekovas.

Kitos Vilniaus oro uosto teritorijoje esančios aikštelės, pasak M. Zeleniaus, yra viešoji vieta, ir jos prieinamos visiems naudotojams. Centrinėje aikštelėje suteikiama galimybė vieną kartą per 3 valandas stovėti nemokamai 15 minučių. Ilgesnis stovėjimas apmokestinamas pagal galiojančius tarifus. Centrinė aikštelė priešais atvykimo terminalą yra pritaikyta atvykstantiems keleiviams pasitikti. Išvykstančius keleivius galima paleisti prie išvykimo terminalo – ant panduso.

M. Zelenius tikino, kad Vilniaus oro uoste taikoma tvarka nėra kuo nors ypatinga, esą „taksi linijų praktika“ veikia daugumoje oro uostų ir kitose šalyse. „Konkurencija Vilniaus oro uosto taksi linijoje nėra ribojama, nes sąlygos dirbti suteikiamos visiems fiziniams ir juridiniams asmenims, atitinkantiems reikalavimus, atsižvelgiant į oro uosto infrastruktūros galimybes“, – dėstė jis.

Oro uostui – ypatingas dėmesys

Vilniaus miesto savivaldybės administracijos Viešosios tvarkos skyriaus vedėjo pavaduotojas Marius Urvikis „Lietuvos žinioms“ teigė, kad šią vasarą Tarptautiniame Vilniaus oro uoste organizavo daugiau reidų, kurių metų tikrino, kaip taksi įmonės ir taksi vairuotojai laikosi nustatytų teisės aktų.

Pasak pareigūno, Keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais ir lengvaisiais automobiliais taksi taisyklių laikymosi kontrolė yra viena iš savivaldybės administracijos funkcijų, kurią vykdyti įgalioja ir įpareigoja Administracinių nusižengimų kodekse įtvirtintos teisės normos.

„Vasaros metu, reaguojant į gaunamus Vilniaus gyventojų bei miesto svečių nusiskundimus ir atsižvelgiant į viešojoje erdvėje pasirodančią informaciją apie oro uoste nekokybiškai teikiamas taksi paslaugas, skirta šiek tiek daugiau dėmesio Keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais ir lengvaisiais automobiliais taksi taisyklių laikymosi kontrolei Tarptautiniame Vilniaus oro uoste“, – teigė V. Urvikis.

Jis tikino, jog Viešosios tvarkos skyriaus pareigūnai Vilniaus oro uoste nuolat nebudi. Tiesiog vasaros metu, organizuojant tikslines kontrolės priemones, „nors ir ne kiekvieną savaitę, vienas Viešosios tvarkos skyriaus pareigūnų ekipažas darbo dienomis oro uoste dirbdavo iki 3 valandų per parą“.

Savivaldybės tarnautojas tvirtino, kad šio skyriaus pareigūnai fotografuoja transporto priemones, bet ne taksistus ir keleivius.

„Nustačius taksi ar „pavėžėjimo“ paslaugas teikiančio asmens padaryto administracinio nusižengimo faktą, automobilio, kuriuo teikiamos paslaugos, nuotraukos iš tiesų yra daromos, kadangi jos yra būtinos kaip įrodomoji medžiaga administracinio nusižengimo byloje. Tačiau įprastai nuotraukos yra daromos jau nustačius galiojančios tvarkos pažeidimą, t. y. po atlikto patikrinimo. Taigi Viešosios tvarkos skyriaus darbuotojai tikrai nepuola fotografuoti taksistų bei jų keleivių – fotografuojama tiktai transporto priemonė, su kuria buvo įvykdytas nusižengimas“, – teigė jis.

Pažeidimus skaičiuoja šimtais

Savivaldybės pareigūnas negalėjo įvardyti, kokio masto yra nelegalo taksi paslaugų rinka Vilniuje, tai nustatyti neva sunkoka. „Be abejo, aktyvi kontrolė ir už pažeidimus numatytos nemažos piniginės baudos skatina paslaugas teikti teisėtai, deklaruoti savo veiklą. Tačiau yra tam tikra kategorija vadinamųjų nelegalų, kurie reikalavimus ignoruoja nepaisydami gresiančios atsakomybės“, – teigė V. Urvikis.

Savivaldybės duomenimis, nuo šių metų pradžios Vilniaus oro uoste ir jo prieigose taksi ir pavėžėjimo paslaugas teikusiems asmenims už pažeidimus iš viso surašyti 197 administracinio nusižengimo protokolai: 144 – pagal Administracinių nusižengimų kodekso (ANK) 150 straipsnį (Komercinės ar ūkinės veiklos tvarkos pažeidimas) ir 53 – pagal ANK 449 straipsnį (Keleivių vežimo lengvaisiais automobiliais taksi taisyklių pažeidimas).

Kiek ir kokio dydžio piniginių baudų per metus surenkama už šiuos pažeidimus, nežinoma, nes Viešosios tvarkos skyrius tokios informacijos nekaupia ir nesistemina. „Administracinių nusižengimų registro duomenų valdytoja yra Vidaus reikalų ministerija. Administracinio nusižengimo protokolo surašymas dar nereiškia, kad asmeniui būtinai bus skirta bauda, nes asmuo visais atvejais gali nesutikti su padarytu pažeidimu ir ginčyti administracinio nusižengimo faktą“, – aiškino V. Urvikis.

Jis pabrėžė, kad šių baudų dydį nustatė ne Vilniaus miesto savivaldybė ar Vilniaus meras. Teisės pažeidimų kodeksus ir sankcijas už tokius nusižengimus nustato Seimas. Baudų dydžiai yra įtvirtinti Administracinių nusižengimų kodekse. O bylos nagrinėjimo metu asmenį pripažinus kaltu padarius nusižengimą, baudos dydis yra skiriamas konkrečiame Administracinių nusižengimų kodekso straipsnyje numatytos sankcijos ribose.


Tekstinis blokas: 1

. . .

„Nelegalams“ taksistams – nuo 150 iki 1500 eurų baudos

Baudos už Administracinių nusižengimų kodekso (ANK) 150 str. (Komercinės ar ūkinės veiklos tvarkos pažeidimas) numatytus nusižengimus (skiriamos taksi ir „pavėžėjimo“ paslaugas neteisėtai teikiantiems asmenims) gali siekti nuo 300 iki 850 eurų, o padarius tokio pobūdžio nusižengimą pakartotinai – nuo 850 iki 1500 eurų. Pirmą kartą padarius nusižengimą ir tai pripažįstant, asmeniui geranoriškai siūloma susimokėti pusę minimalios baudos – 150 eurų.

Baudos už ANK 449 str. (Keleivių vežimo lengvaisiais automobiliais taksi taisyklių pažeidimas) numatytus administracinius nusižengimus, priklausomai nuo jų pobūdžio, gali siekti nuo 14 iki 300 eurų. Pirmą kartą padarius nusižengimą, jį padariusiam asmeniui siūloma susimokėti 7 eurų baudą.

Šaltinis: Vilniaus miesto savivaldybės administracijos Viešosios tvarkos skyrius

DALINTIS
ŽYMĖS
_
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaKomentaraiKonkursaiReklama
Kultūra ir žmonėsLietuvaMokslas ir ITPasaulisReklaminiai priedai
Rinkimų maratonasSportasŠeima ir sveikataŠvietimasPrenumerata
Trasa#AUGULIETUVOJE#LEGENDOS#SIGNATARŲDNRPrivatumo politika
#ŠIMTMEČIOINOVACIJOSKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2018 UAB "Lietuvos žinios"