Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies). Paspaudę mygtuką „Sutinku“ arba naršydami toliau patvirtinsite savo sutikimą. Bet kada galėsite atšaukti savo sutikimą pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Jei pageidaujate, galite kontroliuoti ir/arba ištrinti slapukus. Išsamesnė informacija čia https://www.aboutcookies.org/ Jei ištrinsite slapukus, jums gali reikėti rankiniu būdu pakeisti kai kurias parinktis kaskart, kai lankysitės interneto svetainėje, o kai kurios paslaugos ir funkcijos gali neveikti.

Kultūra ir žmonėsGamta ir augintiniaiŠeima ir sveikataMokslas ir ITSportasŠvietimasTrasaĮdomybėsRinkimų maratonas
EKONOMIKA

Lietuviški lazerių pasaulio „Lamborghini“ 

2017 balandžio 23 d. 19:54
"Altechna" archyvo nuotrauka

Paprašius užsieniečiams trumpai papasakoti, kuo garsi mūsų šalis, greta nuvalkiotų istorinių klišių bei cepelinų, mintyse dažniausiai ima suktis lazeriai. Juk Lietuva – visame pasaulyje garsi lazerių gamintojų šalis, ar ne?

Šįsyk #ŠimtmečioInovacijos kalbasi su lazerių optinius elementus gaminančios kompanijos „Altechna“ atstovu Tomu Jankausku. Ši įmonė yra gavusi daugybę verslo apdovanojimų už nesustojančią plėtrą bei augimą, 2014 metais buvo apdovanota Ūkio ministerijos prizu už eksporto iniciatyvas. Nors įmonė yra įsikūrusi Vilniuje, tačiau 80 proc. sandorių vyksta su užsienyje veikiančiomis laboratorijomis, mokslo institucijomis, valstybinėmis ir privačiomis kompanijomis.

Rytų ir Vakarų jungtis

„Altechna“ savo veiklą pradėjo prieš 21 metus. Sugriuvus Sovietų Sąjungai, didelis mokslo institucijų ir laboratorijų tinklas suskeldėjo. „Mūsų įkūrėjas Gintas Šlekys tuo metu studijavo doktorantūrą Vokietijoje ir turėjo kontaktų buvusioje Sovietų Sąjungoje“, – pasakoja T. Jankauskas.

Vokietijos mokslininkus tuo metu itin domino įvairūs Rytų Europos laboratorijose auginami kristalai. G. Šlekys čia įžvelgė galimybę ne tik kurti verslą, bet ir prisidėti prie mokslinių tyrimų sklaidos. Tokiu būdu užgimusi „Altechna“ tapo tiltu tarp Rytų ir Vakarų.

„Plėtėmės daug metų, kaip perpardavinėtojai, tačiau pamatėme, kad toks verslo modelis netvarus. Ėmėme galvoti, kaip atnešti klientams vertę. Investavome į laboratoriją ir dabar siekiame užtikrinti gaminamų komponentų kokybę.“ – teigia T. Jankauskas.

Pradėjusi savo veiklą nuo 3 darbuotojų, šiandien „Altechna“ vienija virš 80 specialistų, o jai priklausančioje „Optidoje“ dirba dar 60 žmonių kolektyvas.

Inovacijų gamyba

2013 metais pardavusi dalį akcijų rizikos kapitalo fondui, „Altechna“ įsigijo ilgalaikę savo bendradarbę „Optidą“, kurios specializacija – optinių dangų gamyba. Tokiu būdu kompanijai pavyko centralizuoti lazerių komponentų gamybą, po vienu sparnu sutelkiant visus proceso žingsnius. Dabar įmonė gamina ne tik optikos dalis, bet ir padengia jas reikalinga medžiaga, pavyzdžiui, gaminant optinius veidrodžius.

Lietuvos rinka yra pakankamai glausta, visi yra Vilniuje, visi kovoja dėl Vilniaus universiteto Fizikos fakulteto absolventų.

„Lazeriams veidrodėliai yra labai svarbūs, nes turi būti labai tikslus atspindys, labai aukštas. Mat kiekvienas procentas prarastas kainuoja galią ir gali nebeišeiti kažko suvirinti ar pjaustyti“, – svarbą pabrėžia T. Jankauskas. Šių dangų gamyba, pasak pašnekovo, užtrunka valandų valandas ir yra sudėtingas procesas, todėl reikalauja didelių investicijų.

„Daug metų dirbom kaip perpardavinėtojai, pamatėm, kad taip netvaru ir neišsilaikysim, pradėjom kurti viduje pridėtinę vertę. Dabar esame čia ir kol kas viskas atrodo visai neblogai“, – teigia T. Jankauskas.

"Altechna" archyvo nuotrauka
"Altechna" archyvo nuotrauka

Mūšis dėl darbuotojų

Anot „Altechnos“ atstovo, rasti darbuotojų Lietuvoje nelengva. „Lietuvos rinka yra pakankamai glausta, visi yra Vilniuje, visi kovoja dėl Vilniaus universiteto Fizikos fakulteto absolventų“, – teigia jis.

Pasirodo, tik šio fakulteto studentai studijų metu gali susipažinti su optikos pagrindais bei mokytis lazerių technologijų pagrindų. Prie darbuotojų paieškos problemos prisideda kasmet mažėjantis studentų skaičius ir tai, jog apie pusė visų baigusiųjų nenori savo ateities sieti su fizika.

Tomas Jankauskas / "Altechna" archyvo nuotrauka
Tomas Jankauskas / "Altechna" archyvo nuotrauka

Todėl lazerių rinkoje dirbančios bendrovės yra linkusios samdyti žmones neturinčius darbo patirties bei patys auginti reikiamus specialistus. Tai sukuria kitą iššūkį – įgiję patirties, žmonės dažnai išeina dirbti į kitą konkuruojančią įmonę arba kuria savo verslą. T. Jankausko skaičiavimu, vien iš „Altechnos“ išėję darbuotojai yra įkūrę bent 6 naujas lazerių srityje dirbančias kompanijas.

Pašnekovas teigia, jog šiuo metu Lietuvos įstatymų bazė yra gana palanki lazerių technologijų gamintojams, taip pat gausu įvairių Europos Sąjungos projektų. Didžiausia problema – netinkamas eksporto reglamentavimas, tačiau susivienijusios Lietuvos kompanijos bando inicijuoti teigiamus pokyčius.

Nearši konkurencija

Lietuvoje optinius komponentus perka tik 2 lazerius gaminančios įmonės, todėl tik mūsų šalyje naujoms kompanijoms konkuruoti būtų sunku. Tuo tarpu pasaulinė rinka – beribė.

Šiuo metu „Altechna“ dirba su klientais iš 70 pasaulio valstybių. Naujus kontaktus megzti ir palaikyti senas pažintis padeda įvairios pasaulinės pramonės parodos. „“Altechnos“ vardas jau yra žinomas pasaulyje, ypač tose šalyse, kur jau esame įstatę koją – Prancūzijoje, Vokietijoje, Izraelyje, JAV, Kinijoje, Japonijoje. Mūsų vardas asocijuojasi su tam tikra kokybe ir kainos bei aptarnavimo lygiu.“ – privalumus vardina T. Jankauskas.

Šios verslo srities specifika – gana artimi ar net asmeniniai santykiai su kai kurių šalių pirkėjais. Pavyzdžiui, Izraelyje būtina turėti vietinį platintoją, su kuriuo pirkėjai galėtų asmeniškai susitikti ir konsultuotis, kitaip parduoti savo lazerių komponentus praktiškai neįmanoma.

Mūsų vizija viena – norime tapti optikos pasaulio „Lamborghini“.

Aukštosios lazerių technologijos yra naudojamos įvairiose srityse, ypač dažnai – karo pramonėje. „Nedirbame su šalimis, kurios užsiima kažkuo neaiškiu. Yra pakankamai griežti draudimai eksportuoti optinius komponentus už ES ribų. Nesinori patiems tokio vardo užsitraukti. Patikriname, ką kompanija gamina, kas yra klientai, peržiūrime kontraktus, pasidomime ar jie etiški.“ – apie darbo vingrybes pasakoja T. Jankauskas.

"Altechna" archyvo nuotrauka
"Altechna" archyvo nuotrauka

Solidi ateitis

„Mūsų vizija viena – norime tapti optikos pasaulio „Lamborghini“, – sako T. Jankauskas. Anot jo, kompanijų, kurios gali itin greitai pagaminti didelius kiekius optinių komponentų ir per dieną juos pristatyti į bet kurią pasaulio šalį yra daug, todėl su jomis konkuruoti būtų itin sudėtinga.

„Iki šiol bandėm užsiimt viskuo, gavosi nei šis nei tas. Pastebėjom kad geriausiai sekasi gaminti prie kliento poreikių pritaikytus komponentus. [...] Norime, kad „Altechna“ būtų tas vardas, kuriam nereikia pristatymo ir lauktume tų klientų, kurie norėtų eiti su mumis koja kojon metų metus. Mes dėl jų tobuliname save, o jie su mūsų pagalba daro pasaulį geresniu“, – pasakoja T. Jankauskas.

Savo ateitį „Altechna“ sieja su Lietuva ir ieškoti laimės išsikelti svetur neketina. „Svarstome apie savo atstovybės atidarymą, galbūt, Tolimuose Rytuose“, – sakė pašnekovas.

GOOGLE rekomenduoja
DALINTIS
ŽYMĖS
_
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaKomentaraiKonkursaiReklama
Kultūra ir žmonėsLietuvaMokslas ir ITPasaulisReklaminiai priedai
Rinkimų maratonasSportasŠeima ir sveikataŠvietimasPrenumerata
TrasaPrivatumo politika
Visos teisės saugomos © 2013-2018 UAB "Lietuvos žinios"