Stiliaus akcentas – druska ir soda
Nuo pra­di­nės mo­kyk­los lai­kų drau­gau­jan­čios vil­nie­tės Ko­try­na Bu­ruc­kai­tė ir Ug­nė Smals­ky­tė ori­gi­na­liai pa­žvel­gė į de­šimt­me­čiais ži­no­mas pro­duk­tų, esan­čių ko­ne kiek­vie­no­je vir­tu­vė­je, pa­kuo­tes – val­go­mo­sios drus­kos ir so­dos. Kū­ry­bin­gos mer­gi­nos šių pa­kuo­čių vaiz­dus per­kė­lė ant marš­ki­nė­lių ir jie ta­po itin po­pu­lia­rūs tarp jau­nų, sa­vi­tu­mo ieš­kan­čių sti­lei­vų.

Šiuo metu abi bičiulės yra Olandijoje. Kotryna – Roterdame, ten baigė audiovizualinio dizaino bakalauro studijas, Ugnė – Amsterdame, atlieka praktiką pas vieną garsiausių šios šalies dizainerių Iris van Herpen. Atsidūrė pas ją po eksperimentinės mados specialybės studijų Vilniaus dizaino kolegijoje.

„Turėjome du tikslus: parodyti unikaliai atrodančias įprastų produktų pakuotes ir priminti, kad palaidinė aukštu kaklu yra labai patogus drabužis.“

Pažvelgė kitaip

Kotryna pasakojo, kad iš karto, kai tik baigėsi mokslai Roterdame, grįžo į Vilnių išsilaikyti vairavimo egzamino. Susitiko Ugnę, su kuria lankė ir tą patį vaikų darželį, vėliau susidraugavo. „Jau nuo mokyklos laikų vis prikrėsdavome kokių nors šunybių“, – juokėsi ilgametės draugystės pradžią prisiminusi Kotryna.

Vilniuje susitikusios draugės ėmėsi bendro projekto, kuris paskatino sukurti prekės ženklą „Eina sau“. Pasak merginų, jos visada jautė savo viduje maištautojų dvasią, todėl ir prekės ženklui ieškojo ko nors neįprasto, kas keltų nuostabą, priverstų sušukti: „Eina sau, kaip įdomu!“

„Sodos ir druskos pakelių idėją pasiūlė Kotryna. Ji šešerius metus studijavo užsienyje, o aš tuomet mokiausi Lietuvoje, niekur toli nebuvau išvažiavusi. Man tie parduotuvėje matomi pakeliai atrodė visai įprasti, o Kotryna pažvelgė į juos nauju žvilgsniu: labai įdomus pakuočių dizainas, lydintis mus nuo pat vaikystės. Net nuo mano močiutės vaikystės laikų. Mums jis toks įprastas, kad nebepastebime, nors yra labai estetiškas, minimalistinis ir, manau, patrauklus“, – aiškino Ugnė.

Darė sau, patiko kitiems

Pirmiausia Kotryna ir Ugnė nutarė pasidaryti marškinėlius su sodos ir druskos pakuočių atvaizdais sau. Dėvėtų drabužių parduotuvėse prisipirko eksperimentuoti tinkamų marškinėlių ir Kotrynos tėvų namų svetainėje ėmėsi darbo. „Mama labai pyko, nes bandydamos atspausti ant marškinėlių piešinius išterliojome visus namus“, – neslėpė Kotryna.

Merginos sakė sutarusios naudoti ne tik kiekvienam įprastus marškinėlius trumpomis rankovėmis, bet ir ilgomis rankovėmis bei aukštu kaklu. Anot pašnekovių, Lietuvoje paprastai tenkinamasi trumparankoviais vasariniais marškinėliais arba tam metų laikui skirtais bluzonais. „Pamanėme, kad mūsų klimato juostoje, kai net vasarą dažnai peršalame, vadinamosios vėžlio kaklo (angl. turtleneck) palaidinės būtų itin tinkamos. Jos puikiai atrodo tiek dėvimos merginų, tiek vaikinų. Taigi kurdamos prekės ženklą „Eina sau“ turėjome du tikslus: parodyti unikaliai atrodančias įprastų produktų pakuotes ir priminti, jog palaidinė aukštu kaklu – labai patogus mūsų klimatui drabužis“, – aiškino merginos.

Ugnė neslėpė, kad savo prekės ženklą rinkai jos pristatė vos prieš penkis mėnesius, o kūrė tris savaites, kol Kotryna viešėjo Vilniuje. Draugės, pasiūliusios originalumo ieškantiems pirkėjams šiuos marškinėlius ir palaidines, puolė ieškoti eksperimentuoti nesibaiminančių gamintojų, kurie apsiimtų įgyvendinti jų idėjas. Ir tokius rado.

Lietuviai išrankūs

Sukūrusios prekės ženklą „Eina sau“ Ugnė ir Kotryna sulaukė daugelio susižavėjusiųjų atsiliepimų. „Tik išvykusi atlikti praktikos į Amsterdamą pas dizainerę I. van Herpen po kurio laiko supratau, kad lietuviai gana išrankūs pirkiniams: gerai apgalvoja, ką pirks, nepuola griebti bet ko, jiems itin svarbi kokybė. Tuo metu Olandijoje vietiniai dažniausiai tiesiog įsigyja prekę pernelyg nemąstydami, ar ji kiniška, ar indiška: jeigu nebrangu, ir perka“, – kalbėjo Ugnė.

Stilingos palaidinės gali būti nešiojamos ir šaltuoju metų laiku.

Kotryna užsiminė, kad pristatydamos rinkai prekės ženklą „Eina sau“ pirmiausia su Ugne internete pasiūlė išankstinių užsakymų paslaugą. Merginų kurtus marškinėlius mielai užsisakinėjo užsienyje gyvenantys lietuviai. Kotrynos manymu, jų gaminiai iš Lietuvos išvykusiems žmonėms galbūt kelia nostalgiją, primena nuolat gimtinės parduotuvėse matytus produktus. Jaunosios kūrėjos tikino, kad nesiekė sukurti vieno sezono „kolekcijos“. Šie originalūs drabužiai, merginų įsitikinimu, gali būti nešiojami metų metus ir nepasenti, lygiai kaip ir ant jų atspausti dešimtmečius gyvuojančių pakuočių atvaizdai.

Gręžiasi į istoriją

„Ilgainiui planuojame pristatyti naujų gaminių. Sodos ir druskos pakuočių atspaudai buvo mūsų pareiškimas, į ką ketiname sutelkti dėmesį ateityje. Dabar nagrinėjame tarpukario ir pokario metų reklamas, anuomet populiarias dizaino idėjas. Esame jaunosios kartos atstovės, matome, jog dažnai vyresni žmonės lyg ir gėdijasi to laikotarpio, kai Lietuva gyveno 50 metų okupuota.

Įprastų produktų parduotuvių lentynose prekės ženklo "Eina sau" kūrėjos rado originalią drabužio dizaino idėją.

O mums atrodo, kaip tik turime didžiuotis, kad atlaikėme, išlikome tuo sunkiu metu, išsaugojome savo šaknis, kalbą, kultūrą, tapatybę. Neseniai kalbėjau su savo seneliu. Diskutavome, kodėl lietuvių kalba išliko tokia švari, palyginti su kaimynų. Abu priėjome prie išvados, jog lietuviai šiuo požiūriu unikalūs, nes visuomet puoselėjo savo vertybes. Didžiuojuosi, kad tuo sunkiu ir skausmingu laiku išlikome tvirti, įrodėme pasauliui, kad esame stiprūs, kai būname visi kartu, todėl neturime ko gėdytis“, – savo požiūrį dėstė 26-erių Ugnė. Bičiulės mintims pritarė ir Kotryna.

Ji šiuo metu Olandijoje kuria dokumentinį filmą apie vieną jaunimo judėjimų universitete, kuriame pati studijavo. Kotryna taip pat užsiima fotografija, svarsto apie tolesnes studijas režisūros srityje. Ugnė šiuo metu įnikusi į darbą su dizainere I. van Herpen, tačiau prisipažįsta, kad visada domėjosi kino projektais, kūrė jiems kostiumus, stilių. Ji, kaip ir bičiulė Kotryna, ketina tęsti studijas, dairosi magistrantūros mokslų futuristinės mados srityje.