Aštuoni iš dešimties žmonių nežino, ką padovanoti
Pasirodo, dovana nėra toks lengvas reikalas: 8 iš 10 žmonių prisipažįsta, kad jiems sudėtinga išrinkti dovaną, rodo startuolio „Ką padovanoti.lt“ užsakymu atliktas RAIT tyrimas. Tuo tarpu beveik du trečdaliai sako gavę dovanų, kurios buvo netinkamos, nepritaikomos ar nereikalingos.  Tik 14 proc. žmonių išrinkti dovaną nesudaro jokių keblumų. Todėl gana suprantama, kodėl šventinis Kalėdų laikotarpis siejasi su stresu, kai tenka surasti ir išrinkti bent keletą dovanų artimiesiems.

Sandėliukas, Caritas, atokus spintos kampas – matyt, nemažos dalies dovanų laukia toks likimas, nes 60 proc. gyventojų prisipažįsta gavę dovanų, kurios joms yra netinkamos ar nereikalingos. Kas antru atveju priežastis – tiesiog nesutampantis skonis (56 proc.) Ir nors absoliuti dauguma – net 92 proc., sako, kad jų buvo teirautasi, kokia dovana galėtų juos nudžiuginti, mažiau nei trečdalis sugeba gana konkrečiai įvardyti savo norus.

Dovanų startuolio „Ką padovanoti.lt“ įkūrėjos Gitana Baliutavičienė ir Renata Jakimavičienė pastebi, kad dažnai renkant dovanas koją pakiša mums įgimtas santūrumas.

„Jeigu teiraujamasi, kokia dovana tave ar vaiką galėtų nudžiuginti – reikėtų galvoti ne apie kuklumą, o kaip palengvinti klausiančiąjam dovanos rūpestį ir kaip sumažinti nereikalingų daiktų kiekį savo aplinkoje. Juk dauguma (78 proc.) prisipažįsta, kad turi kažkokį norą, svajonę, trokštamą dalyką, tačiau mažiau nei trečdalis sugeba tai gana aiškiai įvardyti. Dažniausiai sutrukdo kažkoks nesmagumas (28 proc.), tuomet atsakoma, kad tinka viskas, nesirūpink – deja, tokia frazė rūpesčio nė kiek nepalengvina“, – sako Gitana Baliutavičienė.

Du trečdaliai turi trokštamos dovanos idėją

Tyrimo atsakymai dvilypiai: viena vertus žmonės sako, kad turi savo norus, svajones, planuojamus pirkinius (net 78 proc.) – tačiau konkrečiai įvardinti sugeba mažiau nei trečdalis (29 proc.). Kiti užklupti iš netyčių nesugeba jų prisiminti (23 proc.), o penktadalis net patys nežino, kas juos nudžiugintų dovanų (18 proc.).

„Lietuvoje teikiame gana didelę reikšmę dovanoms, yra įprasta jas teikti per Kalėdas, gimtadienius, vestuves, krikštynas, taip pat įkurtuvių, išleistuvių ar kitomis progomis. Progų daug, tad visai nestebina, kad beveik 86 proc. apklaustųjų prisipažįsta, kad išrinkti dovaną dažnai būna nemenkas galvos skausmas. Pastebiu, kad ypač sunku išrinkti dovanas šeimoms, kuriose jau auga ne pirmas vaikas. Mat tuomet ir žaislų, ir daiktų jau yra prikaupta daug, ypač jei šeima nieko nestokoja“, – pastebi Renata Jakimavičienė.

Pasak jos, iš tyrimo peršasi išvada, kad mes nelinkę skirti laiko ir susidėlioti bent galvoje savo pačių norų, jau nekalbant apie jų sąrašus.

„Galbūt atrodo, kad tos norimos dovanos bus neįperkamos, per didelės. Retai kas nori tiek vargintis, kad pasirūpintų jungtine didesne dovana nuo grupės svečių“, – pastebi R. Jakimavičienė. Vis dėlto, kaip rodo tyrimas, net du trečdaliai (66 proc.) norėtų gauti jungtines dovanas, tad pasistengti verta.  

Pasak G. Baliutavičienės, jungtinės trokštamos dovanos – taip pat viena iš startuolio misijų.

„Kaip rodo mūsų tyrimas, žmonės linkę pildyti troškimus – 7 iš 10 sako rečiau dovanotų pinigus, dovanų čekius, o stengtųsi įteikti ar prisidėti prie laukiamos dovanos, jeigu žinotų žmogaus troškimus, tad tikrai verta atskleisti savo norus ir susikurti norų sąrašą“.

Svetainė veikia paprastai: visi norintys gali čia užsiregistruoti ir sudaryti trokštamų dovanų ar tiesiog savo numatomų didesnių pirkinių ar patirčių, svajonių sąrašus, nuorodą galima įdėti siunčiant kvietimą arba tiesiog pasidalinti savo socialiniuose tinkluose.

Laužantiems galvą, kuo nustebinti draugę, kolegą, mylimą žmogų – pirmiausia verta bus pasitikrinti, galbūt jis yra susikūręs savo norų sąrašą, o tada belieka iš jo išsirinkti, pažymėti, kad dovana rezervuota arba nupirkta. Šiuo metu startuolis žvalgosi mokėjimų sistemos partnerio, kad galėtų svetainės lankytojams suteikti galimybę iškart susimesti bendrai dovanai.

Portale bus taip pat gausu patarimų, kaip išsirinkti gerą dovaną bet kokiai progai – Kalėdoms, krikštynoms, įkurtuvėms, išleistuvėms, gimtadieniui, jubiliejui, verslo partneriui, vestuvėms, lauktuvėms į užsienį ir kt. progoms, patarimų apie dovanų kultūrą.

„Tikimės, kad ilgainiui užsukti į portalą pažiūrėti dovanų idėjų, ko trokšta konkretus žmogus, bus taip pat įprasta kaip ir ieškoti informacijos „Google“. Tuomet ir mūsų aplinkoje po truputį mažės bereikalingų daiktų“, – sako dovanų norų centro įkūrėjos.

Dovanų startuolio„Ką padovanoti.lt“ misija – padėti žmonėms teikti ir gauti trokštamas dovanas bei mažinti nereikalingų ar nebūtinų daiktų kiekį mūsų aplinkoje. Ji suteikia galimybę internete lengvai susidaryti savo sąrašus – vieno mygtuko paspaudimu iš bet kurios e-parduotuvės įtraukti prekes ar paslaugas, automatinę nuorodą į e-parduotuvę, taip pat prekės kainą, tikslų dizainą ir dydį. Taip pat padeda kooperuotis teikiant jungtines dovanas.

Internetinį reprezentatyvų pilnamečių Lietuvos gyventojų tyrimą atliko rinkos tyrimų bendrovė RAIT.