„Barclays” išėjimas iš Lietuvos - fintech žaidėjų diktuojamas pokytis
Andrius Bičeika, „Revolut” verslo plėtros vadovas  

Antradienį pasitvirtino jau kurį laiką sklandę gandai apie tai, kad nuo 2009-ų metų Lietuvoje veikęs „Barclays” stabdo savo operacijų centro Lietuvoje veiklą. Visgi pasigilinus į naujienas matome, kad toks sprendimas yra labiau banko darbo ir krypties reorganizavimas - ne tik darbuotojus, bet ir patalpas iš „Barclays” perimanti „HCL Technologies” pranešime spaudai aiškiai įvardijama kaip „IT infrastruktūros paslaugų partnerė”, o „abi kompanijos įsipareigojo bendradarbiauti pasauliniu mastu, dėmesį skiriant skaitmeninių darbo vietų sprendimams”.

„HCL Technologies” yra technologijų įmonė, kuri padeda pasaulinėms įmonėms transformuoti jų verslą, paruošiant jį skaitmeninei erai. Mano nuomone, būtent tai yra viena svarbiausių žinučių šiose naujienose - būtent ji atspindi vieną pagrindinių šiandieninio bankinio sektoriaus tendencijų. Kartu - ir vieną didžiausių tradicinių bankų problemų. Jau kelis metus matome, kaip tradiciniai bankai vis atidžiau seka tai, ką daro fintech sektorius - ne vienas jų jau net sėkmingai įdiegė vieną ar kitą naujieną, pasiskolinę idėją iš vadinamųjų neobankų (tarkime, kino teatruose Londone tas pats „Barclays” šiuo metu transliuoja netrumpą reklamą apie galimybę kortelę užblokuoti ir atblokuoti išmaniojo telefono programėlėje - negalima ginčytis, kad tokia galimybė yra tikrai labai naudinga; būtent dėl to „Revolut” ją savo klientams siūlo jau beveik trejus metus).

Šiose lenktynėse kol kas daugiausiai laimi klientas: šiandien jau būtų gana trumparegiška teigti, kad fintech žaidėjai neprisidėjo prie greitesnio bankinio sektoriaus tobulėjimo ir skaitmeninimo. Būtent tokie nauji fintech žaidėjai ir paspartino bankų darbą diegiant naujoves. Tačiau „Barclays” ir „HCL” sandoris aiškiai parodo silpnąją tradicinių bankų vietą: egzistuoja esminis skirtumas tarp buvimo „skaitmenizuotu” (digitized - angl.) ir „skaitmeniniu” (digital) paslaugos teikėju.

Kai prisistatome, vis dar būna nustebusių, jog patys „Revolut” vadiname pirmiausiai technologijų kompanija, kuri teikia skaitmenines paslaugas. Būtent tai, kad mūsų darbas grįstas nuosavos technologijos kūrimu, mums atveria visiškai kitokias augimo, vystymosi ir plėtros galimybes, nei kad turi tradiciniai bankai. Mūsų pasirinkimas yra kurti technologiją, kuri palengvintų ir paspartintų eksponentinę plėtrą - ir kuri vėliau nereikalautų atleisti kelių šimtų darbuotojų todėl, kad darbą nutarta „skaitmeninti”, ruošiantis „skaitmeninei erai”.

Restruktūrizuoti darbą ir keisti kryptį dabartiniams didiesiems bankas yra ilgas ir sudėtingas procesas - tačiau tuo pačiu metu fintech rinkos žaidėjai gauna pakankamai laiko „atsiplėšti” dar toliau. Mūsų pačių kuriami ir nuolat tobulinami dirbtinio intelekto bei automatinio mokymosi algoritmai yra vienas iš pagrindinių atsakymų, ko reikia sparčiai ir tvariai plėtrai.

Dėl visų šių priežasčių vakarykštes naujienas iš „Barclays” pusės reiktų vertinti daug toliau, nei tik iš Lietuvos perspektyvos - tai yra bendros tradicinio bankinio sektoriaus situacijos atspindys. Ateitis priklauso technologijoms, ir tiems, kas augs būtent pačių kuriamos technologijos pagrindu