Pilotų mokymams – 10 mln. eurų kainuojantis „Boeing“ treniruoklis
Bend­ro­vė “­BAA Trai­ning“ pri­sta­tė nau­ją or­lai­vio „Boeing 737 Ne­xt Ge­ne­ra­tion“ si­mu­lia­to­rių. Toks įren­gi­nys yra vie­nin­te­lis Pa­bal­ti­jo ­ša­ly­se. Skry­dis šiuo tre­ni­ruok­liu 99 proc. at­kar­to­ja rea­laus s­kry­džio po­jū­čius. 

Skrydžio pojūčiai: nuo turbulencijos iki audros

Bendrovės „BAA Training“ simuliatoriai pirmiausia skirti naujų pilotų mokymams. Naujasis „Boeing 737 Next Generaion“ prieinamas ne naujokams, o jau pažengusiems, licenziją turintiems pilotams, siekiantiems tobulinti įgūdžius valdant būtent šio tipo orlaivius. Įžengiame dar į dažais kvepiančią kabiną. Čia vietos nedaug – dvi pilotų kėdės ir dar dvi stebėtojams. Pilotų darbo vieta primena fantastikos filmuose regėtus erdvėlaivius: ant skydo ir virš galvų – tūkstančiai mygtukų, įvairių jungiklių. Prieš akis – penki monitoriai, kuriuose sekama orlaivio judėjimo trajektorija, greitis, aukštis, slėgis ir kiti parametrai.

Kabinoje tamsu, o prieš akis – Romos oro uostas. Į priekį driekiasi ilgas kilimo takas, šonuose žybsi šviesos. Matomas tako numeris, greta – tūnantis oro uosto pastatas, kiek toliau – gyvenamieji pastatai. Būtent tokį vaizdą prieš kildami iš šio oro uosto ankstyvą rytą mato pilotai.

Iš teisų, saulės vos keli spinduliai prasiskverbę pro debesis, tačiau lauke ganėtinai šviesu. Netikėtai užplūsta atostogų jaudulys, tik lagaminų greta nėra, palydovės nezuja aplinkui ir negirdi įprastų komandų „Užsisekite saugos diržus“. Tačiau mes iš tiesų kylame, atsiplėšiame nuo pakilimo tako ir šauname į viršų. Jaučiu, kaip užlieja aukščio baimė. Padais prisispaudžiu prie grindų ir suprakaitavusiais delnais įsikimbu į kėdės ranktūrius. Raminuosi, kad viso labo čia tik imitacija.

Andrius Daukševičius: „Simuliuoti galime aušrą, saulėlydį bet kokį paros laiką, kritulius, tako dangos paviršių, kaip ledas, šlapdriba ar sniegas, temperatūrą, audras, turbulencijas“.

Staiga kabiną ima nemaloniai kratyti – patekome į oro duobę. Pakilus pilotai neatsipalaiduoja – akylai stebi visus rodmenis monitoriuose. Sakytum, dabar vertėtų patogiai įsitaisyti ir pora valandų pasnausti. Bet staiga papuolame į patį audros sūkurį ir lėktuvą ima gerokai mėtyti į šalis. Išsigąstu, tačiau iš audros išneriame ir kelionės vadovas praneša – leidžiamės. O kur? Prahos oro uoste. Naktis, tačiau apačioje esančios sostinės šviesos vos įžiūrimos. Rūkas? Iš tiesų. Tačiau tūpiame. Truputį baugu. Palietęs tūpimo taką lėktuvas pora kartų kresteli ir sustoja. Atvykome. Užgesinus šviesas ir išjungus vaizdo imitaciją prieš akis – vėl baltos angaro sienos.

Pilotams – būtina mokymosi priemonė

Šis realaus skrydžio simuliatorius „Boeing 737 Next Generation“ į Vilnių atkeliavo spalio viduryje iš Kanados. Kiek bendrovei kainavo treniruoklis – neatskleidžiama. Įrenginio kaina rinkoje svyruoja tarp 9–11 mln. eurų.

Per mėnesį nuo atvykimo simuliatorius buvo sumontuotas, ir šiandien jame jau vyksta intensyvūs mokymai. Mat šis treniruoklis Pabaltyje analogų neturi. Artimiausias tokio tipo simuliatorius yra Čekijoje, o Europoje jų iš viso yra apie 40. Tačiau į Vilnių mokytis atvyksta pilotai ne tik iš kaimyninių šalių, bet ir visos Europos, net Azijos bei Afrikos.

Pasak „BAA Training“ TRTO departamento direktoriaus Vytauto Ledako, tarp aviakompanijų tokio tipo simuliatoriaus poreikis yra labai didelis. Mat vien Europoje skraido apie 2,5 tūkst. Boeing 737 Next Generation tipo orlaivių, o juos valdyti gali tik mokymus analogiškame simuliatoriuje baigę pilotai. Tokio aukštesnio lygmens mokymai su teorija, pratybomis treniruoklyje bei realiais skrydžiais vienam būsimam „Boeing 737 Next Generation“ pilotui atsieina apie 100 tūkst. eurų.

„Kiekvienam lėktuvui reikia ne dviejų pilotų, kaip dažnai manoma, o 10–15. Jų reikia tiek, kad aviakompanija galėtų užtikrinti nepertraukiamus skrydžius. Šiuose simuliatoriuose mokomi licenziją jau turintys pilotai. Mokslai trunka 3–4 savaites ir 36 valandas simuliatoriuje prieš einant dirbti į aviakompaniją. Pilotai, kurie jau skraido šiuo lėktuvu, privalo kartą per pusę metų grįžti atnaujinti žinių. Kodėl? Nes yra tokių dalykų, kurie dažnai neįvyksta: turbulencijos, variklių gedimai, įrengimų gedimai – visa tai yra simuliuojama šiame treniruoklyje. Tai reiškia, kad mažiausiai dar 13 valandų pilotas turi per metus sugrįžti ir pasimokyti. Pilotams tai yra įprasta procedūra“, – sakė Vytautas Ledakas.

Įdiegti visų pasaulio oro uostų žemėlapiai

Bendrovės „BAA Training“ Infrasturktūros simuliatorių departamento direktorius Andrius Daukševičius pridūrė, kad pilotai treniruoklyje mokosi ne tik pakelti ar nutupdyti „Boeing 737 Next Generation“ orlaivį ar reaguoti į gedimus, bet ir manevruoti įvairiomis sudėtingomis oro sąlygomis.

„Mes treniruotėms turime 10 specifinių ir visų bendrųjų pasaulio oro uostų žemėlapius. Specifiniuose modeliuosi infrastruktūra atvaizduota realistiškai, o vadinamųjų bendro tipo oro uostų žemėlapiai yra bendro pobūdžio: takas, navigaciniai švyturiai, kurių dėka pilotai randa oro uostą ir leidžiasi blogomis oro sąlygomis, bet pastatų gali nebūti arba jie gali būti ne tokie, kokie yra tikrovėje. Simuliuoti galime įvairiausias situacijas: aušrą, saulėlydį bet kokį paros laiką ir bet kokias oro sąlygas, kritulius, tako dangos paviršių, kaip ledas, šlapdriba ar sniegas, temperatūrą, debesuotumą ir jo lygį, net visiškai blogas oro sąlygas, audras, turbulencijas ir kitus reiškinius“, – vardijo Andrius Daukševičius.

Bendrovė „BAA Training“ be „Boeing 737 Next Generation“ simuliatoriaus taip pat įsigijo vienintelį Baltijos šalyse „Airbus A320“ durų ir avarinio trapo treniruoklį. Šiuo metu montuojamas ir naujas „Airbus A320“ realaus skrydžio simuliatorius, о 2019 metų pabaigoje Vilnių turėtų pasiekti „Airbus A320 NEO“ realaus skrydžio treniruoklis. Bendros investicijos į tipo kvalifikacijos mokymų infrastruktūrą siekia 23 milijonus eurų. Iki 2023-ųjų planuojama pilotų mokymus vykdyti iš viso keturiuose realaus skrydžio treniruokliuose.