Bėda – tūkstančiai be priežiūros paliktų automobilių.
Bend­ro­jo nau­do­ji­mo vie­to­se pa­lik­tos ne­pri­žiū­ri­mos, nau­do­ji­mui ne­tin­ka­mos trans­por­to prie­mo­nės ke­lia di­de­lių ne­pa­to­gu­mų mies­tų gy­ven­to­jams ir eis­mo da­ly­viams bei ter­šia ap­lin­ką. Pa­ste­bi­ma, kad to­kių au­to­mo­bi­lių dau­gė­ja at­vė­sus orams ir užk­lu­pus žie­mai.

Pastaraisiais metais Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacija (ENTPTA) kasmet vidutiniškai gauna apie 1,5 tūkst. pranešimų iš gyventojų apie bendrojo naudojimo vietose paliktas eksploatuoti netinkamas transporto priemones.

Vien šių metų sausio-rugsėjo mėnesiais tokių pranešimų gauta per 1,4 tūkst., o daugiausia jų sulaukta iš Vilniaus miesto (787 pranešimai), Kauno (315) ir Klaipėdos (108) apskričių.

„Asociacijos gautų pranešimų srautas apie viešose vietose paliktus eksploatuoti netinkamus automobilius neslopsta ir didėja. Tai akivaizdžiai parodo, kad senstant automobilių parkui su šia problema vis dar susiduria visų Lietuvos miestų ir miestelių bendruomenės“, – pranešime spaudai sako ENTPTA vadovas Vladimiras Jankoitas.

Jo teigimu, tendencijos nesikeičia – vis daugiau senų automobilių be priežiūros paliekama užklupus vėsesniems orams ar žiemai. Tokie automobiliai tampa kliūtimi išvažiuoti iš daugiabučių kiemų, gatvėse valyti sniegą ir panašiai.

„Gyventojai, kuriems rūpi švari aplinka ir kurie nelinkę taikstytis su pažeidėjais, dėl viešose vietose paliktų senų transporto priemonių gali tiesiogiai kreiptis ir į savivaldybių viešosios tvarkos skyrius ar policiją. Pažeidėjai turėtų žinoti, kad už neatsakingą elgesį gresia piniginės baudos ar net automobilio konfiskavimas“, – primena ENTPTA vadovas.

Lengvųjų automobilių, pranešus apie jų sunaikinimą, šiemet tebuvo išregistruota 6 tūkstančiai.„Lietuvos žinių“ archyvo nuotrauka

Administracinių nusižengimų kodeksas numato, kad už neeksploatuojamos ir be priežiūros paliktos transporto priemonės laikymą bendrojo naudojimo vietose gyventojui gresia bauda arba automobilio konfiskavimas. Už pirmą kartą padarytą pažeidimą numatyta bauda siekia nuo 70 iki 140 eurų, o už antrąkart – iki 300 eurų su (arba be) automobilio konfiskavimu.

Pagal teisės aktus nuo šių metų gegužės 20-osios eksploatuoti netinkami lengvieji automobiliai (M1 klasės) ir transporto priemonės iki 3,5 tonos bei 9 sėdimųjų vietų (N1 klasės) išregistruojami tik pateikus jų sunaikinimo pažymėjimą.

Kol kas duomenys ne itin džiugina. Valstybės įmonės „Regitra“ duomenimis, 2018 metų sausio-rugsėjo mėnesiais buvo išregistruota 109,6 tūkst. lengvųjų automobilių ir beveik 7,1 tūkst. mikroautobusų. Lengvųjų automobilių, pasibaigus jų eksploatavimui (pranešus apie sunaikinimą), šiemet tebuvo išregistruota 6 tūkst., pernai tuo pat metu – šiek tiek daugiau nei 5 tūkst., o per visus metus – 7,3 tūkstančio.

Kasmet vidutiniškai gaunama apie 1,5 tūkst. pranešimų iš gyventojų apie bendrojo naudojimo vietose paliktas eksploatuoti netinkamas transporto priemones.

Gamintojų ir importuotojų asociacijos vadovė Veronika Masalienė primena, kad gyventojams draudžiama patiems ardyti eksploatuoti netinkamas transporto priemones – jas gali ardyti tik asmenys, kurie turi tokiai veiklai leidimus ir licencijas.

„Atliekų turėtojas turėtų eksploatuoti netinkamas transporto priemones perduoti su gamintojų ir importuotojų asociacijomis bendradarbiaujantiems atliekų tvarkytojams, jų sąrašą galima rasti atliekos.lt arba autotvarkymas.lt„, – teigia V. Masalienė.

Kai kurios automobilių dalių atliekos, pavyzdžiui, įvairūs filtrai ar alyva, turi pavojingų medžiagų. Panaudota alyva yra užteršta įvairiais sunkiaisiais metalais (magniu, variu, cinku ir kt.). Į aplinką patekę sunkieji metalai ir toksinės medžiagos gali sukelti vėžį. Alyvų atliekoms patekus į vandens telkinius, šių paviršius apsitraukia orui nepralaidžia plėvele ir dėl sumažėjusios deguonies koncentracijos vandenyje jame esantys gyvi organizmai gali pradėti dusti. Į gruntinius vandenis patekusi panaudota alyva gali pridaryti žalos žmonėms.