Pedagogus vilios ir stipendijomis, ir butais
Su pe­da­go­gų sty­giu­mi su­si­du­rian­čia­me Pa­ne­vė­žy­je par­eng­ta šios sri­ties spe­cia­lis­tų pri­trau­ki­mo prog­ra­ma – dar­že­lių auk­lė­to­jams ir mo­kyk­lų mo­ky­to­jams bus siū­lo­ma įvai­riau­sių leng­va­tų.

Pažvelgus į vienos Panevėžio gimnazijos (etikos sumetimais ugdymo įstaiga neįvardijama) pedagogų kolektyvą, akivaizdu, kad tik vienas iš 72 specialistų yra 34 metų. Kitiems, iš įpročio vis dar vadinamiems jaunais mokytojais, jau ne mažiau kaip 42 metai. Su moksleiviais dirbančių šios gimnazijos specialistų amžiaus vidurkis – 56 metai.

Šiuos skaičius „Lietuvos žinioms“ pateikusi Panevėžio miesto savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotoja Sandra Jakštienė pabrėžė, kad į mokyklas ir vaikų darželius neateina dirbti jauni pedagogai, tad Aukštaitijos sostinėje jaučiamas jų stygius. Nerimaujant, kad po metų kitų nebus kam mokyti jaunųjų panevėžiečių, Panevėžio merijos suburtų specialistų komanda parengė programą, kurioje numatyta į ugdymo įstaigas pritraukti jaunų specialistų. Pedagogikos mokslus pasirinksiantiems jauniems žmonėms numatoma mokėti stipendijas, pradėjusiems dirbti pedagogams – suteikti butus, o važinėjantiems iš kitų miestų – mokėti kelionpinigius.

Skatins motyvaciją

Anot S. Jakštienės, mieste sparčiai mažėja darbingo amžiaus pedagogų, todėl jų trūkumas po kelerių metų gali tapti sunkiai išsprendžiama problema. „Švietimo ir mokslo ministerija pateikė informaciją, kad Panevėžio pedagogų kvalifikacija yra viena aukščiausių Lietuvoje. Tačiau mūsų pedagogai – vieni vyriausių šalyje, jų amžiaus vidurkis – 51 metai“, – kalbėjo ji. Ką tik atliktos analizės duomenimis, jau šį rugsėjį miesto mokykloms ir darželiams trūks 40 pedagogų, panašus jų stygius bus ir kitąmet, ir dar vėliau.

„Vertiname bėgant metams sukauptas pedagogų žinias, jų patyrimą, tačiau kaip ir visose gyvenimo srityse, taip ir mokyklose bei darželiuose reikalinga specialistų kaita“, – sakė S. Jakštienė. Ji apgailestavo, kad niekas iš Panevėžio kolegijos rengiamų darželių auklėtojų, baigę mokslus, neateina dirbti į miesto ikimokyklinio ugdymo įstaigas. „Suprantame, kad jie neturi motyvacijos. Todėl pradėjome ieškoti būdų tą motyvaciją skatinti, ir buvo sukurta pedagogų pritraukimo programa“, – pasakojo Panevėžio merijos atstovė.

Kelios priemonės

Kitiems mokslo metams Panevėžiui reikės matematikos, meninio ugdymo, ikimokyklinio ugdymo bei kitų sričių pedagogų, nes kai kurie pedagogai pareiškė eisiantys užtarnauto poilsio. „SOS signalo dar neskelbiame, nes švietimo įstaigų vadovai teigia dar turintys rezervą – bandys į mokyklas susigrąžinti kiek anksčiau į pensiją išėjusius specialistus. Vis dėlto Panevėžiui tikrai reikia jaunų mokytojų“, – pažymėjo S. Jakštienė. Parengtoje programoje numatyta suteikti galimybę Panevėžyje dirbti kituose miestuose gyvenantiems pedagogams, jiems bus mokami kelionpinigiai.

Kitas numatytas būdas pritraukti pedagogų – suteikti jiems butus. Panevėžiui reikalingiems specialistams bus statomas daugiabutis. „Taip pat esame pasirengę mokėti savivaldybės stipendijas gerai besimokantiems studentams, už jas jie privalėtų atidirbti penkerius metus“, – dėstė S. Jakštienė. Pedagogų pritraukimo programa, kurią svarstys ir kuriai, tikėtina, pritars miesto taryba, iš visų šalies savivaldybių kol kas parengta tik Panevėžyje. Ją rengti sumanyta dar iki tol, kai Lietuvoje buvo iškeltas tikslas pedagogo profesiją padaryti prestižinę.

Sandra Jakštienė: "Panevėžyje sparčiai mažėja darbingo amžiaus pedagogų, todėl jų trūkumas po metų kitų gali tapti sunkiai išsprendžiama problema."/pvvg.lt nuotrauka

Bevaisės paieškos

Panevėžio lopšelio-darželio „Žvaigždutė“ direktorė Aldona Morkūnienė, iki šiol vadovavusi miesto ikimokyklinio ugdymo įstaigas jungiančiai asociacijai, patvirtino, kad šiose įstaigose vaikus ugdo auklėtojos, kurių dauguma vaikams – tarsi močiutės. Tačiau ir jų trūksta. „Jauni specialistai neateina dirbti į Panevėžio ikimokyklinio ugdymo įstaigas – baigę Panevėžio kolegiją ir įgiję ikimokyklinio ugdymo kvalifikaciją, jie renkasi darbą užsienyje“, – pažymėjo ji.

Pastaruoju metu ne vienas lopšelis-darželis skelbė ikimokyklinio ugdymo pedagogo paieškas, bet jos buvo bevaisės. „Tokiais atvejais tenka prašyti, kad į darbą grįžtų į pensiją išleistos specialistės“, – sakė pedagogė.

Panevėžio „Žemynos“ progimnazijos direktorius Romualdas Grilauskas, vadovaujantis Lietuvos mokyklų asociacijos Panevėžio skyriui, teigė, jog pastaruosius 15 metų nė vienas ką tik mokslus baigęs pedagogas neatėjo dirbti į jo vadovaujamą mokyklą. Direktorius net neprisiminė atvejo, kad toks specialistas būtų teiravęsis darbo.

„Nemanau, kad atsiras norinčiųjų dirbti mokytojais, nes atlyginimai – maži, o darbas – itin sunkus“, – apgailestavo jis. Anot direktoriaus, progimnazijų chemijos, fizikos, biologijos bei kitų dalykų mokytojams dėl nedidelio šio tipo įstaigose besimokančių moksleivių skaičiaus suteikiama galimybė dirbti gana mažu krūviu, tad norėdami užsidirbti jie būtų priversti bėgioti per dvi tris mokyklas. „Tai, žinoma, yra kvailystė, tad reikėtų pradėti rengti specialistus, galinčius dėstyti po kelis dalykus, pavyzdžiui, būti anglų ir rusų kalbų ar biologijos ir chemijos, kitų „sudvigubintų“ dalykų mokytojais“, – aiškino R. Grilauskas.