Paroda „Mokykla 2018“: nuo šachmatų integravimo pamokose iki „Minecraft“ dirbtuvių
Spar­čiai į prie­kį žen­gian­tis pa­sau­lis ke­lia vis nau­jų iš­šū­kių mo­ki­niams, to­dėl jie na­tū­ra­liai dau­giau ti­ki­si ir iš švie­ti­mo sis­te­mos bei pe­da­go­gų. Ka­dan­gi į at­ei­tį ir jos ke­lia­mus iš­šū­kius ga­li­ma žvelg­ti tiek per šiuo­lai­ki­nių lai­mė­ji­mų, tiek per lai­ko pa­ti­krin­tų me­to­dų pri­zmę, „Švie­sa“ di­džiau­sio­je mo­kyk­lai skir­to­je par­odo­je „Mo­kyk­la 2018“ kvies lan­ky­to­jus at­ras­ti, kuo su­si­ję šach­ma­tai, mi­kro­kom­piu­te­riai ir kū­ry­biš­kas prob­le­mų bei už­duo­čių spren­di­mas.

Skaitmeninių technologijų kalba

Psichologė Asta Blandė teigia, kad šiuolaikiniams mokiniams svarbu ne tik žinių turinys, bet ir jų pateikimo forma. Daugiau dėmesio sulaukia praktinės užduotys, o ne sausa teorija. Pasaulį norisi pažinti ne kalbant, o patiriant jį.

„Pripažįstame, kad naujoji mokinių karta vos ne nuo pat pirmųjų dienų jau gyvena ir virtualioje erdvėje. Dėl šios priežasties ugdymo procese turi atsirasti ir jų pasaulio dalis: skaitmeninės technologijos turėtų būti integruojamos atliekant bene visų mokomųjų dalykų užduotis. Šiandienos mokiniams nestinga motyvacijos ieškoti atsakymų ir tobulėti, todėl, tinkamai ir saikingai naudojant technologijas, galima atskleisti jaunosios kartos potencialą“, – pasakoja A. Blandė.

Specialistė tvirtina, kad visais laikais svarbiausia profesionalaus pedagogo savybė buvo gebėjimas kalbėti mokinių kalba. Skaitmeninis amžius – ne išimtis. Norint greičiau su mokiniais užmegzti ryšį, pravartu pasidomėti jų pasaulio subtilybėmis. Kam nors tai gali būti pažintis su „Minecraft“ žaidimu, kam nors – mikrokompiuterio veikimo principų perpratimas.

Apie šachmatų naudą – iš jais nemokėjusios žaisti mokytojos lūpų

Parodoje „Mokykla 2018“ vyksiančioje diskusijoje bus pristatytas „Šviesos“, Lietuvos šachmatų federacijos bei kitų partnerių organizuotas projektas „Šachmatai mokykloje“. 40 šalies mokyklų išbandė šio žaidimo principus įvairiausiose pamokose – šachmatai padėjo mokytis lietuvių kalbos, matematikos, istorijos ir kitų mokomųjų dalykų. „Šviesos“ direktorė Jurgita Nacevičienė teigia, kad šio tūkstantmetę istoriją turinčio žaidimo ugdomi gebėjimai savo svarbos nepraranda ir šiandien.

„Šachmatai lavina gebėjimą susikaupti, loginį mąstymą, skatina savarankiškai priimti sprendimus ir prisiimti atsakomybę už jų pasekmes. Tai ne tik mąstymą, bet ir bendruosius gebėjimus ugdanti veikla. Šachmatai žingsnis po žingsnio įsitvirtina kitų šalių ugdymo programose. Lietuvoje šachmatų naudą patvirtino geri eksperimente dalyvavusių mokytojų bei mokinių atsiliepimai, o jau nuo šių metų rugsėjo Vilniaus kolegijoje besimokantys būsimieji priešmokyklinio, ikimokyklinio ugdymo ir pradinių klasių pedagogai gilinasi į šachmatų elementų panaudojimo galimybes ugdant vaikus“, – apie šachmatų kelią į Lietuvos mokyklas pasakoja „Šviesos“ vadovė.

Diskusijos dalyviams bus pristatyti užsienio šalių pavyzdžiai ir šio intelektinio sporto teikiama nauda. Klausytojai susipažins su šachmatų ugdymo priemonių komplektu, o savo patirtimi dalysis „Šiaurės licėjaus“ pradinių klasių mokytoja Renata Trumpokais, kuri prisipažins pati iki projekto pradžios gyvenime neatlikusi nė vieno šachmatų ėjimo.

Anglų kalbos mokysis pasitelkdami „Minecraft“

Šiuolaikinėje mokykloje ugdymo turinį ir mokymo priemones neretai renkasi patys mokiniai. Taip Kauno Kazio Griniaus progimnazijos klasėse atsirado mokinių pamėgtas kompiuterinis žaidimas „Minecraft“. Dar 2015 metais mokyklos direktoriaus pavaduotoja ugdymui Edita Rabizaitė ryžosi išmėginti šią platformą anglų kalbos pamokose.

„Mano mokiniai nuolat entuziastingai pasakodavo apie šį žaidimą, todėl ėmiau ieškoti informacijos užsienyje. Su vyresniais mokiniais nusprendėme sukurti „Minecraft“ pasaulį, kuriame būtų galima pasitikrinti anglų kalbos žinias. Kad išlaikytų šį testą, penktokai turėjo sėkmingai pasiekti finišą, o to nepadarę – toliau klaidžioti gilindami ir kartodami svarbią mokomąją medžiagą“, – apie pirmuosius žingsnius „Minecraft“ pasaulyje pasakoja E. Rabizaitė. Anot jos, šis mokymo būdas ugdo algoritminį mokinių mąstymą ir kartu moko kūrybiškai spręsti problemas, pastebėti dėsningumus ir daryti prasmingus apibendrinimus.

Savo patirtimi Kauno Kazio Griniaus mokyklos mokytojai ir mokiniai dalysis parodoje „Mokykla 2018“ vyksiančiose dirbtuvėse. Čia trys mokinių komandos „Minecraft“ aplinkoje kurs savo svajonių mokyklą. Lankytojai taip pat galės susipažinti su „Micro:bit“ kompiuteriuko galimybėmis – įgyti programavimo pradžiamokslį ir išbandyti savo pačių sukurtus žaidimus.

„Tiek „Minecraft“ žaidimas, tiek „Micro:bit“ kompiuteriai turėtų būti neatsiejama šiandienės mokyklos dalis. Pirmasis jų parodo, kad patrauklūs žaidimai ar pramoga gali tapti sėkminga motyvuojančia mokymo priemone. O programuodami mažaisiais kompiuteriukais mokiniai gali sukurti savo išmaniąją apyrankę, skaičiuotuvą ar net grojančius mokyklos laiptus. Tiek patys mažiausi laimėjimai, tiek dideli pasiekimai yra svarbūs, nes įkvepia ieškoti naujų saviraiškos galimybių“, – teigia J. Nacevičienė.

Kol žemesnių klasių mokiniai mokysis programavimo ir kurs svajonių mokyklą, nepamiršti bus ir vyresnieji. Intelektualių iššūkių ieškantys abiturientai bei jų mokytojai parodoje „Mokykla 2018“ galės išbandyti jėgas atlikdami testą „Prieš egzaminą“. Į dešimt klausimų teisingai atsakiusių žaidėjų lauks „Šviesos“ prizai.

Pajusti mokyklos pulsą

Nors mokymo priemonių pasirinkimą diktuoja mokinių gyvenimo būdas, didžiausia atsakomybė dėl jų pasirinkimo tenka mokytojui. Pedagogas lydi mokinius nuo pat ikimokyklinės klasės iki valstybinių egzaminų, tad iš jo tikimasi empatijos, kūrybiškumo ir gebėjimo organizuoti mokymą taip, kad atsiskleistų kiekvieno mokinio potencialas.

„Rengdami mokymo priemones ar organizuodami seminarus bei paskaitas nuolat bendradarbiaujame su profesionaliausiais šalies pedagogais. Tai padeda pajusti, kuo šiandien gyvena mokykla, kokie naujosios vaikų kartos lūkesčiai. Jų sukaupta patirtis virsta inovacinėmis mokymo priemonėmis, kurias pristatysime šių metų parodoje. Supažindinsime svečius su ikimokyklinukams skirta knyga, kviečiančia atlikti eksperimentus lauke, namie ar darželyje, kitaip pažvelgsime į kūno kultūros pamokas bei išmokysime naujo burtažodžio STEAM. Taip vadinamas ugdymas, sujungiantis gamtos mokslų, tiksliųjų mokslų ir menų mokymą“, – apie parodoje vyksiančius renginius ir naujoves pasakoja „Šviesos“ vadovė.

Parodoje vyksiančioje diskusijoje bus aptariami leidyklos atlikto tyrimo „MokyklaTelefone.lt“ rezultatai. Juo buvo siekiama išsiaiškinti, kaip tėvai ir mokytojai vertina šiuolaikinių technologijų teikiamas galimybes pamokose. Anot „Šviesos“ Skaitmeninių produktų skyriaus vadovo Tado Puko, mokytojai ieško galimybių panaudoti technologijas ugdymui, tad verslo misija – būti šalia ir padėti tai padaryti.

„Apklausus daugiau nei 3 tūkst. mokytojų matyti, kad dauguma jų palankiai vertina informacines technologijas. Šiandien jiems netrūksta galimybių virtualioje erdvėje pateikti interaktyvias užduotis, mokomąją medžiagą ar net dalyvauti nuotoliniuose mokymuose. Žengti koja į koją su pažanga padeda skaitmeninė edukacijos laboratorija EDUKA, kuri visada atvira ne tik mokytojų klausimams ir pasiūlymams, bet ir kritikai“, – pasakoja T. Pukas. Jis kviečia pedagogus nemokamai pagilinti žinias internetinėse paskaitose, kurių datas galima rasti „Šviesos“ internetiniame puslapyje www.sviesa.lt/renginiai.

Apie dabartinės mokinių kartos poreikius parodoje „Mokykla 2018“ kviečiame diskutuoti ŠVIESOS ir EDUKA stende lapkričio 23–24 dienomis. Stende pristatysime „Minecraft: Education Edition“ dirbtuves, kviesime programuoti su fondu „Kompiuteriukai vaikams“, diskutuosime su ekspertais apie šachmatų reikšmę ugdymui pasaulyje ir Lietuvoje, mažesnius vaikus kviesime į dirbtuves su Matematikos miestelio gyventojais, o abiturientams mesime iššūkį atsakyti į 10 klausimų ir laimėti leidinius „Prieš egzaminą“. Susitikime ŠVIESOS ir EDUKA stende!