Išgyventi per egzaminus: patarimai abiturientams ir jų tėvams
Ge­gu­žę ir bir­že­lį abi­tu­rien­tai rink­sis lai­ky­ti svar­biau­sių vals­ty­bi­nių bran­dos eg­za­mi­nų. Kaip efek­ty­viai mo­ky­tis, su­val­dy­ti stre­są ir iš­gy­ven­ti ne­sėk­mę, ga­vus ma­žes­nį nei ti­kė­ta­si įver­ti­ni­mą, pa­ta­ria psi­cho­lo­gė, „Ren­kuo­si mo­ky­ti!“ mo­ky­to­ja Ag­nė Pet­ku­tė. Spe­cia­lis­tė tu­ri pa­ta­ri­mų ir tė­vams, koks jų el­ge­sys iš tie­sų pa­de­da, o ne ke­lia pa­pil­do­mą įtam­pą šiuo su­dė­tin­gu lai­ko­tar­piu.

– Kokios mokymosi strategijos, Jūsų nuomone, yra efektyviausios rengiantis egzaminui? Kas padeda geriausiai įsiminti reikalingą informaciją?

– Kiekvienam besiruošiančiam egzaminui patarčiau „pasimatuoti“ skirtingas strategijas ir įsivertinti, kuri tinka labiausiai, priklausomai nuo turimų mokymosi įpročių ir asmeninių mąstymo ypatybių. Tai ir bus efektyviausias būdas mokytis.

Reikėtų sutelkti dėmesį į savo kvėpavimą, pasistenkite kvėpuoti giliai, iškvėpti lėtai. Ramus ir lėtas kvėpavimas nuramina mūsų kūną ir mintis, priešingas, greitas ir paviršutinis, praneša apie stresą, įtempia kūną, blaško mintis.

Mokymasis su pertraukomis naudingas tuo, jog pailsime ir galime vėl efektyviai mokytis. Todėl net ir trumpas atitrūkimas nuo mokymosi, toks kaip pasivaikščiojimas gryname ore, kita aktyvi, su mokymusi nesusijusi veikla, padeda susitelkti, gerina atmintį ir smegenų funkcijas. Svarbu įvertinti situaciją – jei jaučiate, jog dėmesį mokymuisi sutelkiate iš lėto ir labai greit išsiblaškote, nereikėtų daryti pertraukėlių kas penkiolika minučių. Ir atvirkščiai, jei labai įsitraukiate į mokymosi procesą ir per visą dieną pamirštate pailsėti, pertraukas verta susiplanuoti, nusistatyti priminimus apie poilsio laiką, jo neignoruoti.

Siūlyčiau išmėginti ir mokymosi turinio vizualizavimą: informaciją sisteminti, piešti, grafiškai žymėtis. Taip pat efektyvus ir įdomus mokymosi būdas – diskusijos su kitais besimokančiais. Susiplanavę susitikimus, pasidalinsite savo žiniomis, kartu besikapstydami klausimų ir atsakymų paieškose pagilinsite ir praplėsite žinias.

Manau, jog vertingiausia susikurti rutiną – mokymosi planą, kada ir kiek laiko skirsite mokymuisi, kada ilsėsitės. Plano turėjimas suteikia ramybės, padeda objektyviau įvertinti savo pastangas mokantis, lengviau paskirstyti mokymosi turinį laike.

– Egzaminai – tai stresas. Ką daryti, kad stresas neužblokuotų jau turimų žinių?

– Stresą dėl artėjančių egzaminų jausti natūralu ir nereikėtų jo vertinti tik kaip trukdžio. Jausdami lengvą stresą dėl besikeičiančių situacijų ar iššūkių, mes mobilizuojamės, nukreipiame savo energiją ir resursus, susikaupiame ir imamės veiksmų, padedančių išeiti iš stresinės situacijos. Todėl jausdami lengvą stresą, jaučiamės labiau motyvuoti sutelkti savo dėmesį į ruošimąsi egzaminams.

Problema iškyla, jei streso lygis tampa aukštas ir mes nebegalime jo sukontroliuoti. Tokiu atveju atmintis tarsi užsiblokuoja, sunku įsiminti naują ir prisiminti jau žinomą informaciją, sutelkti ir išlaikyti dėmesį, gali pablogėti miegas, atsirasti bendras kūno nuovargis, raumenų įtampa, fiziniai skausmai. Jei jaučiame, jog stresas didelis ir trukdo mokytis, gadina kasdienio gyvenimo kokybę, pirmiausia turime išmokti stresą valdyti, rasti būdų save nuraminti. Čia gali padėti kvėpavimo pratimai, atsipalaidavimas, fizinis aktyvumas, miegas, taip pat kalbėjimasis su panašius jausmus išgyvenančiais draugais, emocinė parama.

– Ką patartumėt abiturientams išbandyti?

– Turbūt pats efektyviausias pagalbos sau būdas, nereikalaujantis jokių papildomų priemonių ir puikiai tinkantis egzamino metu – gilus kvėpavimas. Reikėtų sutelkti dėmesį į savo kvėpavimą, pasistenkite kvėpuoti giliai, iškvėpti lėtai. Ramus ir lėtas kvėpavimas nuramina mūsų kūną ir mintis, priešingas, greitas ir paviršutinis, praneša apie stresą, įtempia kūną, blaško mintis.

Mokymosi procese ir besiruošdami egzaminams, leiskite savo mintims pailsėti, išbandykite meditaciją, relaksaciją, miegą ar bet kurią kitą veikla, kuri padeda „išjungti“ mintis. Leiskite sau nors trumpam pamiršti apie egzaminus, susitelkite į kitą malonią veiklą. „Išleiskite“ savo stresą: bėkite, šokite, sportuokite, pieškite, dainuokite – užsiimkite bet kuria jums patinkančia ekspresyvia spontaniška veikla, atpalaiduojančia kūną ir nuraminančia mintis. Eksperimentuokite ieškodami nusiraminimo metodų, išbandykite ką nors naujo.

– Daugelis, gavę mažesnį nei tikėjosi įvertinimą, vertina tai kaip kurtų ateities planų, būsimos karjeros ar net svajonių žlugimą. Kaip susidoroti su nesėkme?

– Gavus prastesnį įvertinimą nei tikėjomės ir jaučiant, jog turimos žinios nebuvo tinkamai atskleistos, kyla įvairių negatyvių jausmų. Svarbu leisti sau atsipalaiduoti, priimti kylančių jausmus ir stengtis pažvelgti į esamą situaciją iš perspektyvos. Taip pat svarbu neprarasti tikėjimo savo gebėjimais – adekvačiai įvertinkite situaciją, kurioje esate, rezultatus, kuriuos gavote, ir veiksmus, kurių imsitės. Padėkite sau suprasti, jog šis pasaulis staiga nesustojo ir kartais keliame sau per aukštus lūkesčius, siekdami būti geriausiais visose įmanomose srityse.

Stengiantis išvengti po egzaminų kylančio streso, svarbu nepergalvoti situacijos iš naujo vėl ir vėl, neaptarinėti egzamino užduočių jam pasibaigus, neieškoti teisingų atsakymų ar patvirtinimų, jog atsakėte teisingai. Stenkitės nukreipti savo dėmesį kitur.

– Egzaminų laikotarpis yra išbandymas ir tėvams. Ką patartumėte jiems? Kaip padėti, palaikyti savo vaiką, nekurti papildomos įtampos?

– Ir tėvai, ir mokytojai nuoširdžiai nori padėti abiturientams, dažnai ir patys jaučia stresą, todėl renkasi ne visuomet apgalvotas ir ne pačias geriausias strategijas.

Norėdami paskatinti abiturientus mokytis, tėvai ir mokytojai dažnai jiems primena apie artėjančius egzaminus, taip suteikdami tam dar daugiau reikšmės ir keldami papildomą stresą. Esu tikra, jog nėra abituriento, kuris pamirštų apie artėjančius egzaminus, todėl nuolatinis priminimas nebūtinas. Taip pat nebūtina perdėta globa ir užuojauta, nes taip tik skatiname abiturientus egzaminus vertinti neadekvačiai, suteikiant jiems pernelyg daug reikšmės, priimant kaip neįveikiamą iššūkį.

Vertingiausia, ką galime padaryti būdami su abiturientais – išlikti ramūs, domėtis, kaip jie jaučiasi, būti pasiruošę padėti, jei mūsų pagalba reikalinga ir laukiama.

Agnės palinkėjimai abiturientams:

1. Rūpinkis savimi: gerk daug vandens, treniruokis, valgyk sveiką maistą, pakankamai miegok.

2. Rūpinkis savo mintimis: pasidžiauk savo sėkmėmis, mokymuisi skiriamu dėmesiu. Mažink stresą prieš egzaminą – stenkis išlikti pozityvus, neužsisuk negatyviose mintyse.

3. Nepamiršk, kad egzaminai staiga netapo visu tavo gyvenimu. Taip, šiuo metu jie yra svarbi tavo gyvenimo dalis, tad skirk jiems dėmesio ir ruoškis atsakingai, tačiau išlaikyk rutiną, rask laiko pasimėgauti mėgstamomis veiklomis, poilsiu.