Žiemos metą lengva pargriūti
Drau­di­mo bend­ro­vių duo­me­ni­mis, daž­niau­siai vai­kai pa­ti­ria ran­kų ir ko­jų lū­žius, pa­si­tem­pia raiš­čius, pra­sis­ke­lia gal­vą, su­si­žei­džia vei­dą, nu­sis­ke­lia dan­tį. Ta­čiau tai ne­reiš­kia, kad šal­tuo­ju me­tų lai­ku vai­kui rei­kia sė­dė­ti na­muo­se ir sau­go­tis ne­parg­riū­ti. Kon­sul­tuo­ja sos­ti­nės „Stra­ka­liu­ko“ ju­de­sio stu­di­jos tre­ne­rė ki­ne­zi­te­ra­peu­tė Ag­nė Ora­daus­kai­tė.

Dvi dažniausios priežastys, dėl ko vaikai krinta ant slidaus grindinio, yra silpna liemens kontrolė ir nepakankamai išugdyta pusiausvyra bei koordinacija. Tyrimais įrodyta, kad pusiausvyros lavinimas sumažina traumų riziką. Pusiausvyra, kaip ir kitos fizinės savybės, turi būti lavinama pradedant nuo paprastų pratimų ir einant prie vis sudėtingesnių, nuo statinės pusiausvyros iki dinaminės bei funkcinių judesių.

Kaip lavinama pusiausvyra

Statinė pusiausvyra gali būti lavinama atliekant paprastą pratimą – pavyzdžiui, stovint ant pirštų galų. Kitas pratimas – balansuojama ištiestomis per kelius kojomis. Sudėtingesnis variantas – stovint ant vienos kojos arba stovint užsimerkus. Pusiausvyrą galima lavinti žingsniuojant: žingsnis į priekį, žingsnis atgal, žingsnis į šoną.

Dinaminei pusiausvyrai lavinti tinka tokie pratimai, kaip ėjimas tiesia linija, ėjimas tiesia linija kulnas-pirštai (mažinant gravitacijos plokštumą), pasilenkimas stovint ant vienos kojos ir pritūpiant, paskui vėl grįžtant į pradinę padėtį.

Paprasti pratimai po kurio laiko vaikams pasidaro neįdomūs, todėl svarbu būti kūrybingiems ir pusiausvyros lavinimą paversti žaidimais ar kitokia veikla, kuri pritrauktų vaikų dėmesį. Tai galėtų būti važiavimas dviračiu, riedučiais, čiuožimas pačiūžomis ar slidinėjimas, šokinėjimas per virvutę.

Liemuo yra centrinė kūno dalis, jos dinaminis stabilumas turi lemiamą reikšmę pagrindiniams funkciniams kūno judesiams. Tarkime, paslydus ant ledo, visas kūno svoris svyra atgal, kojos slysta į priekį. Norint išsilaikyti ant kojų, reikia turėti stiprius pilvo raumenis, jiems įsitempus, kūno centras grąžinamas atgal. Mokslininkai teigia, jog atliekant bet kokį judesį pirmiausia aktyvinami liemens raumenys, kurie stabilizuoja stuburą, o tik vėliau aktyvinami kojų raumenys.

Kaip išvengti paslydimų

* Avėti tinkamą avalynę, pritaikytą slidiems paviršiams.

* Einant pėdas dėti plačiau, kad išlaikytume svorio centrą per vidurį.

* Eiti nedideliais žingsniais.

* Paslydus pirmiausia stengtis apsaugoti galvą, kaklą ir stuburą.

* Jei pažeista čiurna, vengti pakartotinio jos traumavimo. Tinka šaldantys kompresai (po 15–20 min. iki 8 kartų per dieną). Patinimą mažina elastinis sutvarstymas.

* Traumuotą galūnę reikėtų laikyti pakeltą, kad sumažėtų patinimas.

Puslapis parengtas bendradarbiaujant su „Mamos žurnalu“