Pats svarbiausias keleivis
Pa­sau­ly­je kas aš­tuo­nias mi­nu­tes per au­to­mo­bi­lių ava­ri­jas žūs­ta vai­kas, dar dau­giau su­nkiai su­ža­lo­ja­ma. Daž­niau­siai eis­mo įvy­kių au­ko­mis tam­pa 5–17 me­tų vai­kai. Lie­tu­vos au­to­mo­bi­li­nin­kų są­jun­gos (LAS) pre­zi­diu­mo na­rys Ša­rū­nas Jan­kaus­kas pa­ta­ria, kaip sau­giai vež­ti to­kius ke­lei­vius.

Vienas aukšto rango Rusijos Federacijos policijos generolas yra pasakęs: „Saugiausias vaiko vežimo būdas yra motinos rankos.“ LAS Saugaus eismo institutas ir kitos tarptautinės organizacijos gali tai kategoriškai paneigti. „Pagal statistiką per eismo įvykius, jei nėra naudojama vaikiška kėdutė arba ji naudojama netinkamai, šeštadalis mažųjų keleivių žūsta, o trečdalis tampa neįgalūs visam gyvenimui, – tvirtino Š. Jankauskas. – Važiuojant 50 km per valandą greičiu ir staiga stabdant arba susiduriant su kliūtimi vaiko svoris padidėja beveik 30 kartų. Tuo metu išlaikyti mažylį, apsaugoti jį, kad neatsitrenktų į priekinį automobilio stiklą ar kitas detales, beveik neįmanoma.“

Šarūnas Jankauskas: „Jei vaikas žemesnis nei 150 cm, jis turi būti vežamas kėdutėje, net jeigu yra vyresnis kaip 12 metų. Sprendimui, ar reikia kėdutės, reikšmingi du veiksniai – ūgis ir svoris, o amžius – tik rekomendacinio pobūdžio.“

Specialistas, remdamasis bandymais ir įrodytais faktais, primena, kam apskritai reikia prisisegti automobilyje. Jam nesuprantama, kodėl XXI amžiuje tėvai į šiurpią statistiką žvelgia taip atsainiai ir neprisega vaikų saugos diržais, nenuperka saugių kėdučių, veža juos laikydami ant kelių.

Vairuotojų pasiteisinimai

LAS Saugaus eismo institutas, analizuodamas eismo įvykius, vairuotojų elgesį ir dalydamasis patirtimi su kitais Europos klubais, sudarė dažniausiai nurodomų pasiteisinimų trejetuką: 1) daugelis tėvų mano, kad vairuoja saugų automobilį; 2) kiti teisinasi esantys puikūs vairuotojai, todėl jiems nieko nenutiks; 3) treti važiuoja trumpą atstumą, tad kėdutė tiesiog nereikalinga.

„Visais atvejais klystama, – sakė Š. Jankauskas. – Saugaus automobilio sąvoka, vairuotojų supratimu, yra vienokia, o štai bandytojų požiūris visai kitoks. Mašinų saugumas testuojamas naudojantis manekenais, kurie yra nuo 150 cm aukščio, – vadinasi, net pats saugiausias automobilis gali tapti grėsme mažyliui. Kad apsaugotume vaikus, turime sodinti juos į vaikiškas kėdutes. Tinkamas tokių kėdučių naudojimas gali sumažinti nelaimių skaičių net 80 procentų.“

Trumpa kelionė, nedidelis greitis, specialisto manymu, irgi nėra pasiteisinimas vežti mažametį neprisegtą. Riedant 50 km per valandą greičiu negali būti nė kalbos apie jokį saugumą, jei vaikas mašinoje sėdi ne jam skirtoje kėdutėje. „Automobiliui staiga susidūrus su kliūtimi visi nepritvirtinti fizikiniai kūnai juda 50 km per valandą greičiu, kol patys atsitrenkia į kliūtį (priekinį stiklą, krėslą ir kt.), – dėstė jis. – Esate puikus vairuotojas? Mes nė kiek tuo neabejojame. Bet pagalvokite, kiek aplink jus yra ne taip puikiai vairuojančių žmonių. Juk kelyje esate ne vienas.“

Vaiko vežimo ABC

Naujagimis – pažeidžiamiausias eismo dalyvis. Jam vežti reikia ne tik ypač kruopščiai parinkti, bet ir gerai prisegti kėdutę, tinkamai ją naudoti. Kaip pasakojo Š. Jankauskas, naujagimio galvos masė sudaro trečdalį (~33 proc.) viso kūno masės, tuo metu suaugusiojo galvos – 1/14 (~7 proc.), todėl labai svarbu, kad kūdikis automobilyje būtų vežamas nugara (pakaušiu) į važiavimo kryptį. Dažniausia klaida – per anksti kėdutė pakeičiama į tokią, kurioje vaikas sėdi veidu į priekį.

Ir paūgėjusio vaiko negalima segti suaugusiųjų saugos diržu, nes automobilio saugos elementai yra pritaikyti asmenims, aukštesniems nei 150 centimetrų. „Automobiliui staiga stabdant ar atsitrenkiant į kliūtį saugos diržas, prieš susidūrimą buvęs ties juosmeniu, atsiduria prie pilvo. Vaikas tiesiog išslysta iš jo, prieš tai patirdamas smūgį į patį saugos elementą, kuris turėjo apsaugoti, t. y. į saugos diržą“, – paaiškino pašnekovas.

Be to, kaip pažymėjo specialistas, suaugusiojo dubuo yra stabilus, o vaiko iki 12 metų dar nesuaugęs į vieną kaulą, tad saugos diržas neįsitvirtina į tam tikras vietas. Tam kėdutėse ar paaukštinimuose yra įrengtos kilpos, per kurias turi būti perveriamas diržas. Kitu atveju net ir po nedidelio incidento vaikutis gali tapti luošas.

Lietuvos kelių eismo taisyklės nurodo, kad vaikus būtina vežti kėdutėse iki 12 metų. Šveicarijoje šis reikalavimas galioja nuo 2010-ųjų, Austrijoje – nuo 1994 metų, Vokietijoje – nuo 1993 metų. Tačiau žemesnis nei 150 cm vaikas turi būti vežamas kėdutėje net ir tuo atveju, jeigu yra vyresnis kaip 12 metų. Sprendimui, ar reikia kėdutės, reikšmingi du veiksniai – ūgis ir svoris, o amžius – tik rekomendacinio pobūdžio. Bet ką daryti, jei 14 metų paauglio ūgis yra 147 cm, svoris – 45 kg, o ant kėdutės parašyta „vaikams iki 36 kg“? „Kėdutė atlaikys ir tokį svorį. Rekomenduojama vežti joje“, – patarė specialistas.

Retai kuris susimąstome, kad vaiko saugumui automobilyje kenkia stori, pūsti drabužiai. Jų tarpas, susidarantis tarp kūnelio ir saugos diržų, staiga stabdant ar susiduriant su kliūtimi gali tapti sužalojimo priežastimi, nes kūnas pirma atsitrenks į saugos diržą. Saugus tarpas tarp diržo ir kūnelio (ne drabužių) yra piršto storio.

Nesaugu vežti vaiką ir blogai pritvirtintoje, tabaluojančioje kėdutėje. Ji, pritaisyta prie automobilio sėdynės, gali judėti į šonus ne daugiau kaip po 2 centimetrus.

Kėdutės užpakalinė sienelė turi maksimaliai priglusti prie automobilio sėdynės nugarinės dalies.

Tarp vaiko kūnelio (ne drabužių) ir kėdutės saugos diržo rekomenduojamas 1,5–3 cm tarpas.

Pritvirtintos automobilio kėdutės rekomenduojamas laisvumas – ne didesnis nei 2 centimetrai.

Kūdikių kėdutės-lopšiai visuomet privalo būti tvirtinami prieš važiavimo kryptį. Pagal naują (ECE-R129) standartą – iki 15 mėnesių.

Griežtai draudžiama kūdikio kėdutę-lopšį tvirtinti ant priekinės automobilio sėdynės, jei ten yra įrengta saugos oro pagalvė ir jos neįmanoma išjungti. Jeigu galima išjungti oro pagalvę, būtinai taip ir padarykite.

Jei automobilis turi šoninio smūgio oro pagalves, svarbu, kad vaikas nebūtų arti jų.

Visuomet atkreipkite dėmesį, ar pasirinkta kėdutė yra tinkamo dydžio jūsų mažyliui. Ypač daug dėmesio turi būti skiriama vaikučio galvytei.

Vaikus iki 12 metų arba iki 150 cm ūgio privaloma vežti automobilio kėdutėje arba pritvirtinus paaukštinimą. Dideliems vaikams saugiau keliauti sėdint ant užpakalinės sėdynės.