Linksmosios naktelės: vaikas nenori miego
„Nors ma­no sū­nui jau dve­ji me­tu­kai, dar nė vie­nos nak­ties jis ne­iš­mie­go­jo ne­pra­bu­dęs“, „Mū­sų sū­nus vi­dur­nak­ty at­sis­to­ja sa­vo lo­ve­lė­je ir no­ri su mu­mis žais­ti“, „Du­kra už­mie­ga tik tuo­met, kai kam­ba­ry­je de­ga nak­ti­nė lem­pu­tė“. Sta­tis­ti­kos duo­me­ni­mis, maž­daug pu­sei vai­kų nors ir ret­kar­čiais, bet vis dėl­to su­trin­ka mie­gas, o tai šei­mo­je ke­lia įtam­pą. Pa­ta­ria psi­chia­trė Au­ri­ma Di­lie­nė.

Mitas apie kūdikių miegą

Pirmosiomis naujagimio gyvenimo savaitėmis naktys būna trumputės ir su pertraukomis, nes mažylis išalksta, dar neskiria dienos nuo nakties, nejaučia tikslaus miego ir pabudimo ritmo, neskiria dienos nuo nakties. Tačiau jau po 3–4 savaičių dažniausiai reikalai susitvarko, o po 3 mėnesių dauguma kūdikių išmiega nepabusdami beveiki visą naktį.

Kiekvienas žinome posakį „miega kaip kūdikis“. Taip sakoma dažnai, bet juk toli gražu tai nėra teisybė. Iš pradžių naujagimis miega beveik visą parą trumpam nubusdamas kas 1,5–3 valandas. Nubudęs retkarčiais jis trumpam nusnūsta, tad tėvams dažnai sunku būna atskirti, kad vaikas miega. Mažyliai gali miegoti atsimerkę. Tuo metu jų akys būna it stiklinės, patamsėjusios, primerktos. Akies obuoliai judrūs, trumpam gali pasimatyti baltymas.

Tikrovės nuojauta

Paskutinėmis nėštumo savaitėmis moters miegas prisitaiko prie jos vaisiaus miego. Tuo metu dauguma moterų naktimis po kelis kartus prabunda, dažnai po valandą, prasivarto lovoje ir nebegali užmigti. Taip atsitinka dėl to, kad paskutiniais nėštumo mėnesiais sutampa vaisiaus ir motinos miego ir būdravimo fazės. Taip būna iki gimdymo. Paskui moters organizmas tuoj pat grįžta prie ankstesnio dienos ir nakties ciklo, o kūdikis išlaiko tą ritmą, kuriuo gyveno dar negimęs. Tik palengva mažieji žmogučiai prisitaiko prie laiko kaitos. Tam padeda išoriniai dirgikliai – tamsa, nakties tyla, skirtinga apranga.

Vaikų ir suaugusiųjų miego skirtumai

Ilgai apie miegą mažai kas žinota. Gydytojai suko galvas, kodėl kūdikiai taip ilgai miega.

Maždaug prieš 40 metų amerikiečių mokslininkai nustatė, jog miegas nėra ištisinis snaudulys, jį sudaro kelios skirtingos fazės. Nuo pat kūdikystės mūsų smegenų veiklą lemia elektriniai impulsai. EEG (elektroencefalograma) galima juos tiksliai išmatuoti. Palyginus miegančio vaiko ir miegančio suaugusiojo smegenų impulsus, paaiškėjo esminiai skirtumai. Yra dvi žmogaus miego fazės: aktyvusis miegas, t.y. miegas su sapnais, moksliškai pavadintas REM miegu (angl. rapid eye movement), ir ramus gilusis miegas. Šios dvi fazės per naktį kaitaliojasi keletą kartų. Būtent vaikų sapnų ir gilaus miego fazės kaitaliojasi daug dažniau, naujagimių miego ciklas visada prasideda nuo sapno fazės, o gilaus miego fazei būdinga tai, kad jos metu organizmas gamina augimo hormoną.

Specialistai, tyrinėjantys miegą, mano, kad aktyvusis miegas padeda formuotis smegenims, jo metu apdorojami ir surikiuojami dienos įspūdžiai.

Tiek blogai, tiek gerai miegantys vaikai dažniausiai tokie jau gimsta. Atkreipkite dėmesį, su kokiomis problemomis tenka susidurti Jūsų šeimos nariams, – juk obuolys nuo obels netoli tenurieda.

Kaip padėti savo kūdikiui pajusti ritmą

Kuo šeimos gyvenimas yra ritmiškesnis (kai jos nariai visada tuo pačiu metu valgo, žaidžia, eina pasivaikščioti bei maudytis), tuo paprasčiau ir kūdikiui priprasti prie ritmo. Vaikai, jaučiantys miego ir būdravimo ritmą, yra atidesni, labiau domisi aplinka, mažiau verkia, yra labiau patenkinti.

Paruoškite vaikui jaukią vietelę miegui, tuomet jis savo lovelėje gerai jausis. Kūdikiui patinka ribota erdvė, nes tokia ji buvo motinos įsčiose.

Daugeliui kūdikių patinka maudytis vakarais prieš einant gulti. Jiems smagu, jie mėgaujasi šiluma, paskui greitai, be problemų užmiega.

Galite pamėginti net kūdikius prieš naktį kiekvieną kartą pervilkti pižama. Tai gera idėja, nes vien drabužio pakeitimas mažam žmogui yra ženklas, kad keičiasi paros laikas.

Šviesa labai svarbi formuojantis dienos ir nakties pojūčiui. Todėl specialistai pataria kasdien mažiausiai pusvalandį pasivaikščioti su vaiku lauke. Taip gaunama ir gryno oro, ir šviesos.

Labai svarbi yra šiluma, nes nėra nieko blogiau, kai vaikas sušalęs prabunda naktį. Žemiausia temperatūra kambaryje turėtų būti 20ºC.

Labai svarbi yra šiluma, nes nėra nieko blogiau, kai vaikas sušalęs prabunda naktį. Žemiausia temperatūra kambaryje turėtų būti 20ºC.

Pavargę ir miego norintys kūdikiai gali užmigti prie triukšmo ir ryškios šviesos. Vis dėlto nereikėtų tokiais išoriniais dirgikliais pabrėžti skirtumo tarp nakties ir dienos. Tai reiškia, kad jokiu būdu nereikia vaikščioti ant pirštų galų, kai vaikutis miega. Priešingai, prislopinti garsai, tyli muzika bei pokalbių nuotrupos nesąmoningai persiduoda kūdikiui, jaučiančiam, jog jis nėra vienas.

Kada nerimauti?

Jei miegodamas kūdikis dejuoja, čepsi, murma ar mosuoja rankutėmis, tėvams nereikėtų išsigąsti – tai normalu. Neskubėkite imti jo ant rankų, nes galite prižadinti, geriau palaukite. Paprastai mažylis jau po kelių minučių toliau ramiai miega.

Jeigu vaikas ne tik neramiai miega, tačiau dar ir:

kvėpuoja su ilgesnėmis pauzėmis;

knarkia;

prakaituoja, nors jam ne per karšta;

be garso gaudo orą,

reikėtų kuo skubiau parodyti jį gydytojui.

MAŽIEJI MAMŲ ATRADIMAI MIGDANT (Komentuoja psichiatrė)

Išsigelbėjimas – pašildyta antklodėlė

Mūsų sūnelio kelionė į miego pasaulį pasidarė lengvesnė, kai pradėjau supti jį į truputį pašildytą antklodėlę ir panešioju arba pasupu, laikydama glėbyje. Kol nenaudojau pašildytos antklodėlės, migdymas trukdavo ne mažiau kaip pusvalandį, o dabar „nulūžta“ per penkias-dešimt minučių.

Ar kada nors susimąstėte, kodėl gimdymo namuose tik gimusį kūdikį paguldo mamai ant krūtinės? Vaikui labai svarbu visu savo kūneliu pajusti mamos šilumą ir išgirsti jos širdies plakimą. Šiluma reikalinga visiems mažyliams – ir maži viščiukai slepiasi po perekšlės sparnais, ir ką tik gimę kačiukai glaudžiasi prie katės šono. Naujagimį šiluma ramina, jis pasijunta saugesnis. Todėl gudrybė su kiek pašildyta antklodėle yra puiki išmonė.

Prieš miegą – ritualai

Mūsų mažylio migdymas paremtas tam tikrais ritualais, kurie būtinai turi vykti tuo pat metu ir tam tikra seka. Vaikutį perrengiu pižamyte, nuprausiu vonioje, tada einame į miegamąjį išgerti šilto pienuko buteliuko. Po šių ritualų gana greitai užmiega.

Ritualai labai svarbūs prieš miegą – tiek visai leliukams, tiek jau paaugusiems vaikams. Prausimasis, dantų valymasis, persirenginėjimas naktiniais drabužėliais, pasakėlė, dainelė ar lopšinė, pabučiavimas, praėjusios dienos aptarimas – visa tai ritualai, suteikiantys ramybę, sukeliantys miego norą, jeigu tai kartojama nuolat.

Vietoj nešiojimo ant rankų – supamasis fotelis

Ir aš, ir vyras turime problemų dėl stuburo, todėl vaikelio nešiojimą ant rankų stengiamės pakeisti kitomis gudrybėmis. Kai reikia dukrytę užmigdyti, pasiimame ją į glėbį, atsisėdame į supamąjį fotelį ir sūpuojamės tol, kol akelės ima merktis. Kartais sūpuoju dukrytę ne glėbyje, o pasiguldžiusi su ant krūtinės veiduku į save. Mūsų mažajai tai irgi labai patinka.

Mamos krūtinė – pats saugiausias mažylio uostas, kur jam gera ir ramu. Kūneliu jausdamas mamos kūno šilumą, jis girdi širdies plakimą, užuodžia mamos kvapą, mato mamos veidą. Monotoniški supimo judesiai ramina. Taigi supamasis krėslas tikrai gali būti puiki alternatyva nešiojimui ant rankų.

Prieš miegą – į lauką

Gal kitoms mamoms tai atrodys keistai, bet mes įpratome prieš nakties miegelį dar kartą su vežimėliu išeiti pasivaikščioti į lauką. Pastebėjau, kad šaltas oras, nors jame pabūname vos 10–15 minučių, veikia migdančiai. O kai blogas oras ir negalime vaikštinėti, stengiuosi bent gerai išvėdinti kambarį. Net žiemą palieku atidarytą visą langą, kad oras kambaryje būtų vėsus.

Grynas oras padeda ne tik užmigti, bet ir sveikiau, „kiečiau“ išsimiegoti. Todėl tiek pasivaikščiojimas prieš miegą vakare, tiek išvėdintas miegamasis – puikūs miego pagalbininkai.

Reikėtų atkreipti dėmesį ir į dar vieną svarbų dalyką. Jeigu savo naujagimiui pirkote naują lovytę ar vežimėlį, ir jie skleidžia „naujumo“ kvapą, kambarį vėdinkite dar dažniau ir ilgiau negu įprastai. Nauji daiktai, ypač sintetiniai, gali skleisti kvapą, kuris yra kenksmingas sveikatai, nes tai formaldehidų junginiai.

Kambarį, kuriame miega kūdikis, reikėtų vėdinti po 2–3 kartus per dieną po pusvalandį. Kad kambario oras labai neatvėstų, geriau vėdinti trumpesnį laiką atidarius langą negu ilgesnį laiką palikus orlaidę.

Masažas prieš miegą

Mūsų dukrytė užmiega lengviau, jei prieš miegą padarau švelnų masažiuką, paglostau visą kūnelį, ypač nugarytę. O mūsų tėtis atrado dar vieną puikų būdą, jis glosto ir masažuoja pėdutes, švelniai brauko per padukus, „suskaičiuoja“ kojyčių pirštelius. Mūsų mažoji rimsta, rimsta ir užmiega.

Kai kurios mamos mano, kad masažą kūdikiui gali daryti tik profesionalūs masažistai, tačiau nereikėtų painioti dviejų dalykų: gydomojo masažo, kai vaikutis turi tam tikrų sveikatos problemų, nuo profilaktinio masažo, kurį gali daryti kiekviena mama sveikam kūdikiui. Kiekvienam kūdikiui malonu jausti mylinčios mamos prisilietimus. Žmogui visą gyvenimą lieka svarbūs kito žmogaus prisilietimai, mokslininkai sako, kad suaugusiam žmogui, kad jis jaustųsi gerai, per dieną reikia bent 20 kartų prisiliesti prie kito žmogaus – paspaudžiant ranką, patapšnojant per petį. O kūdikiui prisilietimų reikia dar daugiau. Švelniai liečiamas ir glostomas vaikutis jaučiasi mylimas, saugus ir ramus.

Jei prieš miegą daromas lengvas glostomasis masažas, atsipalaiduoja jo raumenukai, pagerėja kraujotaka, limfos apytaka, teigiamai veikiama centrinė nervų sistema, todėl vaikutis geriau miega.

Lopšinė prieš miegą būtina

Aurima Dilienė.Asmeninio albumo nuotrauka

Migdymo ritualo nebeįsivaizduoju be lopšinės. Kartais tai būna kokia nors liaudies daina, bet pastebėjau, kad dar veiksmingesnė yra pati paprasčiausia lopšinė, kur pagal melodiją niūniuoji nesibaigiančią tiradą: „Miau miau miau katytė, au au au šuniukas, kva kva kva varlytė, bu bu bu buliukas...“ Ir taip apdainuoji visus gyvūnėlius, kokie tik šauna į galvą. Jau taip įpratinau prie dainelių, kad turiu dainuoti net lauke, jei migdau vežimėlyje. Tačiau mano balsas sūnelį labai ramina, man sekasi užmigdyti kur kas greičiau negu tėčiui ar močiutėms.

Mamos balsas kūdikį veikia raminamai. Kai kurios mamos pastebi, kad kūdikis ramiausiai užmiega tada, kai jos kalba mobiliuoju telefonu. Dviguba nauda – ir vaikutis ramiai miega, ir reikalus telefonu galima sutvarkyti ar su drauge maloniai paplepėti.

Kai kurie kūdikiai pamėgsta tam tikrą melodiją ir ramiai migdosi būtent skambant tai melodijai.

Geriausia – palikti vieną

Mano migdymas kai kurioms mamoms gali pasirodyti žiaurokas, tačiau aš manau, kad geriausia vaikutį paguldyti į lovelę, apkloti ir išeiti iš kambario. Po kiek laiko atidariusi duris matau ramiausiai miegantį savo angelėlį.

Visi čia aprašyti migdymo būdai geri ir priimtini. Juk kiekvienas mažylis vis kitoks, o mamos ir tėčiai geriausiai pajunta, ko galbūt tokio individualaus gali norėti jų „kūnas ir kraujas“. Čia tikrai labai svarbu intuityviai veikti – juk kūdikis nepasakys, ko jam norisi.

Be abejo, yra vaikų, kurie lengviau užmiega tyloje ir ramybėje, neblaškomi dėmesio, prisilietimų ar garsų. Tai tik dar kartą įrodo, kokie mes visi skirtingi.

Užmiega automobilyje

Iš savo asmeninės patirties galiu papasakoti, kad tekdavo vieną iš mūsų vaikų migdyti važiuojant automobiliu aplink namų kvartalą. Tokių vaikų poreikių esu girdėjusi ir iš kelių kitų mamyčių.

Automobilio supimas važiuojant migdo daugelį kūdikių, todėl šis metodas tikrai veiksmingas.

Parengta bendradarbiaujant su „Mamos žurnalu“ (www.mamoszurnalas.lt)