Karlas Gustavas Jungas. Patarimai, siekiantiems laimės
Bū­tent šis švei­ca­rų psi­chia­tras tei­gė, jog žmo­gaus va­ro­mo­ji gy­ve­ni­mo jė­ga yra ne vien tik ins­tink­tai. K. G. Jun­gas at­sig­rę­žė į są­mo­nę ir pra­dė­jo tir­ti pa­są­mo­nės sri­tį, pir­ma­sis pra­kal­bo apie ko­lek­ty­vi­nę są­mo­nę bei įve­dė ar­che­ti­po ter­mi­ną. 

Bandant trumpai pristatyti Karlą Gustavą Jungą (1875–1961), būtina paminėti, kad jis yra ne tik garsiojo Sigmundo Froido pasekėjas, praplėtęs pastarojo idėjas bei atribojęs jas nuo libido seksualinės interpretacijos, tačiau ir įžymus psichiatras, analitinės psichologijos kūrėjas, psichoterapijos ir modernios psichologijos tėvas.

Būtent šis šveicarų psichiatras teigė, jog žmogaus varomoji gyvenimo jėga yra ne vien tik instinktai. K. G. Jungas atsigręžė į sąmonę ir pradėjo tirti pasąmonės sritį, pirmasis prakalbo apie kolektyvinę sąmonę bei įvedė archetipo terminą. Jis taip pat pasiūlė dabar gerai žinomą asmenybės tipų – intravertų ir ekstravertų – apibūdinimą. Neabejotinai, labai paprasti patarimai, kaip gyventi laimingą gyvenimą, kuriuos pasiūlė šis žymus psichinio žmogaus pasaulio tyrinėtojas, gali būti aktualūs ir mums šiandien, nuolatos skubantiems ir niekaip nespėjantiems paskui savo laimę.

Privalote rūpintis savo fizine ir psichine sveikata

Tikriausiai toks patarimas retą dar gali nustebinti, tačiau mes vis tiek dažnai pamirštame to laikytis. Akivaizdu, kad besirūpindami savo kūnu geriau jaučiamės, turime daugiau energijos. Sportuojant smegenys išskiria endorfinus – tai tokie hormonai, dar vadinami laimės hormonais, kurie sukelia malonumą, gali sumažinti skausmą. Beje, juos išskiria ir saldumynų valgymas, bet taip pat ir mankšta, fizinis aktyvumas. Kaip bebūtų, mokslininkai vieningai sutaria, kad fizinė sveikata ir sveikas gyvenimo būdas daro įtaką mūsų psichinei sveikatai ir bendrai savijautai.

Investuokite į santykius ir negailėkite laiko kitiems žmonėms

Esame socialios būtybės, todėl mūsų psichinei sveikatai palaikyti būtini santykiai su kitais žmonėmis. Mums reikalingi romantiški saitai, tačiau taip pat ir draugystės, paprasti pokalbiai, susitikimai su kolegomis ir kaimynais.

Žinoma, mes negalime mėgti visų ir norėti su visais leisti savo laiką. Tačiau mylimi žmonės, tie, kurie asmeninius santykius laiko vertingais ir juos brangina, jaučiasi laimingi kur kas dažniau nei bijantys pasitikėti, apsitveriantys cinizmo ar vienatvės tvoromis ir nenorintys su kitais dalintis savo džiaugsmais ir rūpesčiais.

Laimingesni jaučiamės tuomet, kai laimingus darome kitus. Mes patys patiriame daug pasitenkinimo matydami kitų džiaugsmą, kurį žmonės išgyvena mūsų dėka. Dalindamiesi, išties ir patys tampame turtingesni.

Stebėkite aplinką ir atkreipkite dėmesį į grožį, slypintį detalėse

Daugelis gyvename labai intensyvų gyvenimą, dažnai jaučiamės pavargę ir neturime laiko dalykams, kurie neduoda greito rezultato. Bet, jei tikrai norime būti laimingesni, turime bent retkarčiais leisti sau sustoti, nusiraminti ir apsidairyti aplinkui. Neskubant pavalgyti restoranėlyje, pauostyti rožes, augančias sode, pasišildyti saulėje ar leisti laiką su žmonėmis, nežvilgčiojant į laikrodį (šiais laikais – telefono ekraną. Vert. past.). Grožis slypi visur aplink mus. Tereikia stabtelėti ir tai pamatyti. Pastebėti.

Mėgaukitės tuo, ką darote

Žmones galima suskirstyti į dvi grupes – tuos, kurie dirba, kad gyventų, ir tuos, kurie gyvena, kad dirbtų. Daug laimingesni yra tie, kuriems nereikia brėžti linijos tarp gyvenimo ir kasdienės savo veiklos. Turėtume stengtis rasti tokį darbą, pasirinkti tokį karjeros kelią, kuris mums tikrai patiktų ir dėl kurio kiekvieną dieną augtume kaip asmenybės, tobulėtume ir daugiau sužinotume, o ne tik keiktume kiekvieną valandą, kurią tenka nuobodžiai sėdėti darbo vietoje, laukiant kada visa tai baigsis.

Sakysite, lengva apie tai kalbėti? Žinoma, darbas nėra toks paprastas dalykas – kiekvienas gyvename skirtingomis aplinkybėmis ir turime atsižvelgti į tai, kad kartais turime dirbti tam, kad išgyventume. Bet visada galime rasti kompromisą su savimi. Juk laimei svarbiausia yra ne karjeros aukštumas ar nulių skaičius banko sąskaitoje, bet tai, kaip mes jaučiamės dirbdami, kokią prasmę savo veikloje įžvelgiame. Gyvenime būna situacijų, kurios nėra vien tik malonios. Kiekvienas savo kasdienybėje neretai susiduriame su aplinkybėmis, kurios sukelia stresą. Tad negalime nekęsti savo darbo vien todėl, kad jis nėra tobulas.

Mokykitės išlaikyti pusiausvyrą tarp širdžiai mielos ir kasdienės savo veiklos darbe. Abi jos kiekvieno žmogaus gyvenime yra pamatinės. Jų vienovė – tobulas variantas.

Labai svarbu kažkuo tikėti

Neabejotinai, tikėjimas aukštesne jėga daro mus laimingesnius ir padeda savo gyvenimą grįsti moralinėmis bei dvasinėmis vertybėmis. Vien mintis, kad mūsų egzistencija nesibaigia su mirtimi, itin ramina ir padeda įveikti mirties baimę, kuri neretai trikdo ir kelia nerimą. Tikintis žmogus jaučiasi ramesnis, jį mažiau kankina egzistencinis nerimastingumas.

Parengė Dominyka Navickaitė