Kaip maža mėlyna tabletė per 20 metų pakeitė pasaulį
Pre­kiau­ti ja prieš du de­šimt­me­čius pra­dė­ta Jung­ti­nė­se Vals­ti­jo­se. Nuo ta­da vi­sa­me pa­sau­ly­je bu­vo par­duo­ta mi­li­jar­dai „Viag­ros“ tab­le­čių, ku­rios ta­po ne­ti­kė­tu pa­ja­mų šal­ti­niu far­ma­ci­jos kom­pa­ni­jai „Pfi­zer“.

Nuo netikėto atradimo iki daugybės klastočių – štai ką mėlynajai piliulei, skirtai potencijai gerinti, teko patirti per praėjusių dvidešimt metų.

Atsitiktinis atradimas

Dešimtojo praėjusio amžiaus dešimtmečio pradžioje „Pfizer“ mokslininkai vykdė bandymus su nauju vaistu sildenafilu, skirtu hipertenzijai ir krūtinės anginai gydyti. Nors krūtinės ląstos skausmo jis nenumalšino, mokslininkai pastebėjo netikėtą šalutinį poveikį vyrams: vaistas skatino erekciją.

Dauguma tyrimuose dalyvavusių vyrų sakė, kad vartojant šį vaistą pagerėjo jų seksualinis gyvenimas.

Tuomet „Pfizer“ sutelkė savo dėmesį į šį vaisto poveikį, nes potencijos problemos kankina trečdalį vyresnių nei 40 metų vyrų. O iki „Viagros“ atsiradimo gydymo metodai buvo nepraktiški ir neefektyvūs.

Galiausiai 1998 metų kovo 27 d. JAV maisto ir vaistų administracija (FDA) aprobavo naują vaistą, ir mėlynosios tabletytės pasirodė JAV vaistinių lentynose.

Sėkmė – per naktį

Vaistas sulaukė fantastiškos sėkmės: per pirmas dvi savaites nuo vaisto pasirodymo rinkoje Jungtinėse Valstijose buvo išrašyta 150 tūkst. receptų. Ir net dar vaistui nepasirodžius už JAV ribų, susidomėjimas juo buvo milžiniškas. Medikamentas jau spėjo pasirodyti „juodojoje“ rinkoje Izraelyje, Lenkijoje ir Saudo Arabijoje ir kainavo penkis kartus daugiau už legalią kainą Amerikoje, kuri siekė apie 10 JAV dolerių.

1998 metais pradėjus prekyba „Viagra“ Europoje, šis vaistas greitai tapo bendrovės „Pfizer“ „pelninga karvute“. 1999 ir 2000 metais „Viagros“ pasauliniai pardavimai padidėjo daugiau nei 30 proc. ir greitai per metus viršijo 1 mlrd. JAV dolerių ribą. Tokia fantastiška sėkmė nustebino net pačią vaistų gamybos kompaniją, kuri prognozavo, kad metiniai pardavimai sieks apie 100 mln. JAV dolerių.

Klastotės visur

„Viagros“ reklamoje 1999 metais nusifilmavo buvęs kandidatas į Jungtinių Valstijų prezidentus Bobas Dole‘as, o 2002 metais – futbolo legenda Pele.

Tačiau rinkoje netruko atsirasti ir klastočių. Praėjus vos kelioms savaitėms nuo pirmo pasirodymo rinkoje atsirado ir Tailande ar Indijoje pagamintų „Viagros“ klastočių, nes sukčiai iš karto suvokė, kad šis vaistas yra tikra „aukso gysla“.

Verta paminėti, kad 2011 metais „Pfizer“ atliktas tyrimas parodė, kad 80 proc. internete parduodamos „Viagros“ sudaro klastotės. Be to, kai kuriose tabletėse gali būti net toksiškų produktų, kaip pesticidai, tinkas ar ... rašalas spausdintuvams.

Ne tik miegamojo reikalams

Su „Viagra“ eksperimentuoja ir ... sportininkai. Tačiau Pasaulio antidopingo agentūra (WADA) nusprendė neįtraukti šios vaisto į draudžiamų preparatų sąrašą. Tiesa, pastebėta, kad sildenafilas turi dopingo efektą tik dideliame aukštyje.