Dėlionės nesustabdys protinio nuosmukio
Anks­čiau idė­ja „nau­do­kis ar­ba pra­rask“ bu­vo pla­čiai pri­pa­žin­ta. Nau­jau­sio ty­ri­mo duo­me­ni­mis, ne­atro­do, kad kry­žia­žo­džiai ir su­do­ku ap­sau­go­tų nuo pro­ti­nio nuo­smu­kio vy­res­nia­me am­žiu­je.

Kaip rašo „BBB News“, Škotijoje atliktas tyrimas atskleidė, kad žmonės, visą gyvenimą reguliariai įsitraukę į intelektinę veiklą, turi didesnius protinius gebėjimus. Pasak mokslininkų, dėl to jų protinis nuosmukis prasideda nuo „aukštesnio kognityvinio taško“. Tačiau tyrimas neparodė, ar šis nuosmukis vyksta lėčiau.

Priežastinis ryšys neįrodytas

Darbą, kuris vėliau buvo paskelbtas medicinos žurnale BMJ, atliko dr. Rogeris Staffas Aberdyno universitete. Jis tyrė 1936 metais gimusius 498 žmones, kurie 11 metų atliko grupinį intelekto testą. Dabartinis tyrimas prasidėjo, kai jiems buvo maždaug 64 metai. Tyrimo dalyviai 15 metų laikotarpiu buvo pakviesti iki penkių kartų atlikti atminties ir informacijos apdorojimo greičio testus.

Tyrimo duomenimis, įsitraukimas į problemų sprendimą neapsaugo individų nuo protinio nuosmukio. Vis dėlto intelektualiai stimuliuojama reguliari veikla buvo susijusi su aukštesniu protinių gebėjimų lygiu senatvėje.

Per tyrimą taikytas modeliavimas sąsajoms nustatyti, todėl negali būti įrodytas joks priežastinis ryšys. Be to, daugelis dalyvių negalėjo užbaigti viso tyrimo – kai kurie pasitraukė, kiti mirė.

Sodininkystė vietoj smegenų treniruotės

Anksčiau keletas tyrimų parodė, kad pažintinė veikla gali pagerinti kai kuriuos atminties ir mąstymo aspektus, ypač vidutinio amžiaus ir vyresniems žmonėms. Buvo nustatyta, kad vadinamosios smegenų treniruotės gali padėti vyresnio amžiaus žmonėms geriau atlikti savo kasdienes užduotis.

Galvosūkiai nėra laiko švaistymas, nors tyrimas ir nenustatė, kad jie padeda išvengti protinio nuosmukio senatvėje.

Jokie tyrimai neparodė, kad smegenų treniruotės apsaugo nuo demencijos. Ir Pasaulinės smegenų sveikatos tarybos ataskaitoje pernai rekomenduota, kad žmonės verčiau mokytųsi groti kokiu nors muzikos instrumentu, siūtų dygsniuotas antklodes, imtųsi sodininkystės ar kitos stimuliuojančios veiklos, bet ne smegenų treniruotės, kad padėtų išsaugoti jų funkcijas vėlesniame gyvenime. Kuo jaunesni pradės tokią veiklą, tuo geriau funkcionuos jų smegenys, kai bus vyresnio amžiaus.

Naudokis arba prarask

Dr. R. Staffas su kolegomis pabrėžė, kad galvosūkiai nėra laiko švaistymas, nors jų tyrimas ir nenustatė, jog jie padeda išvengti protinio nuosmukio.

Jungtinės Karalystės Alzheimerio tyrimų centro vyriausiasis mokslo darbuotojas dr. Davidas Reynoldsas sakė, kad naujasis tyrimas papildo tebevykstančią „naudokis arba prarask“ diskusiją. Tačiau demencija sergantys žmonės nebuvo tirti, todėl iš šių rezultatų negalima pasakyti, ar konkreti smegenų veikla gali turėti įtakos rizikai sirgti šia liga.

„Be to, būti protiškai aktyviems, išlaikyti gerą fizinę būklę, valgyti sveiką subalansuotą maistą, nerūkyti, saikingai vartoti alkoholį, išvengti antsvorio, padidėjusio cholesterolio kiekio ir padidėjusio kraujospūdžio yra geras būdas išlaikyti sveikas smegenis senėjant“, – patikino dr. D. Reynoldsas.

Alzheimerio draugijos tyrimų vadovas dr. Jamesas Picettas pridūrė: „Nors tokie „smegenų žaidimai“ kaip sudoku negali užkirsti kelio demencijai, buvo įrodyta, kad reguliariai pateikiant smegenims iššūkių galima sustiprėti jų gebėjimą susidoroti su liga.“

Parengė Milda KNIEŽAITĖ