Dėl stringančios vaiko pinigų sistemos – grumtynės merijose
Strin­gant vai­ko pi­ni­gų pra­šy­mus re­gis­truo­jan­čiai sis­te­mai, į ša­lies sa­vi­val­dy­bių so­cia­li­nės par­amos sky­rius su­plū­dę žmo­nės, no­rin­tys už­pil­dy­ti pra­šy­mus ko­kiai nors pa­šal­pai, vis dar pri­vers­ti lauk­ti va­lan­dų va­lan­das. Kai ku­riuos jų, lie­jan­čius įnir­šį, ten­ka tram­dy­ti ir me­ri­jų ap­sau­gi­nin­kams, ir po­li­ci­jai.

Lietuvos savivaldybių socialinės paramos skyriuose už galimybę pateikti prašymą gauti vadinamuosius vaiko pinigus, socialines, laidojimo pašalpas, nuolaidas šildymui, paramą maistu bei higienos prekėmis pastaruoju metu kaunamasi taip, kaip sovietmečiu buvo grumiamasi dėl dešros, batų, tualetinio popieriaus ar daugelio kitų kasdienai būtinų prekių. „Taip, mūsų skyriuje vyksta tokia kova, tarsi būtų kaunamasi už išgyvenimą. Gal ir nesmagu pripažinti savo silpnumą, bet aršiausiems kovotojams kvietėme policiją“, – vakar „Lietuvos žinioms“ prisipažino Alytaus miesto savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyriaus vedėja Sonata Dumbliauskienė. Kitų savivaldybių socialinės paramos skyrių vadovai tikino, kad ir ten padėtis neką geresnė.

Sonata Dumbliauskienė: „Ilgiau kaip valandą vietoj 10 minučių sugaištama dėl visoje Lietuvoje vaiko pinigams teikiamų prašymų. Jų, kaip ir prašymų gauti bet kurią kitą pašalpą, nespėja „suvirškinti“ kompiuterių serveriai.“

Tačiau paprašyta pakomentuoti susidariusią situaciją Socialinės apsaugos ir darbo ministerija vakar atsiuntė tik Informacinių technologijų skyriaus vedėjo pavaduotojo Stasio Puzo atsakymą, kad „ministerija ėmėsi visų priemonių SPIS greitai veikai padidinti, šiuo metu visos savivaldybės dirba sistemoje be sutrikimų, padidinto sistemos našumo aplinkoje“.

Nuo metų pradžios – sutrikimai

Alytaus miesto savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyriui vadovaujanti S. Dumbliauskienė teigė, kad žmonių antplūdis merijoje prasidėjo nuo pat metų pradžios. „Vos pasklidus žiniai apie vaiko pinigus, valstybės suplanuotus mokėti nuo 2018-ųjų, ir tai, kad būtina pateikti prašymus gauti tuos pinigus, kai kurie tėvai internetu, o kiti ir atėję į mūsų skyrių bandė tai daryti. Deja, paaiškėjo, kad elektroninės galimybės per menkos priimti visų norinčiųjų prašymus“, – sakė merijos darbuotoja.

S. Dumbliauskienė pasakojo, kad iki tol lankytojo prašymui (įvairioms išmokoms ar šildymo lengvatai) priimti pakakdavo 10 minučių. „Dabar tam reikia valandos ar dar daugiau“, – sakė ji. Socialinės paramos skyriaus vadovė pabrėžė, kad tiek laiko sugaištama dėl to, jog prašymus teikiant visoje Lietuvoje jų nespėja „suvirškinti“ kompiuterių serveriai. „Kompiuteris rodo, kad veiksmas vyksta, užklausa apdorojama, bet rezultato vis nematyti...“ – piktinosi Alytaus miesto merijos darbuotoja.

Žmonės turi galimybę prašymus šioms išmokoms pateikti elektroniniu būdu. „Daugelis žmonių mus tikino tai bandę padaryti, bet ilgiau nei valandą nesulaukę rezultato išjungė kompiuterį ir atvyko į mūsų skyrių“, – sakė ji. Merijos kompiuteriai neveikia greičiau nei asmeniniai. Dėl lėtai veikiančios prašymus registruojančios sistemos Socialinės paramos skyriaus darbuotojai nuolat atsiprašinėja klientų. Tačiau ne vienam lankytojui jų atsiprašinėjimai – nė motais. „Ir visa tai – dėl stringančios elektroninės sistemos. Deja, kai kuriems kantrybės netekusiems klientams dėl labai grėsmingo elgesio teko kviesti net policiją“, – neslėpė S. Dumbliauskienė. Įvertinusi tai, kas dabar vyksta šalies savivaldybių socialinės paramos skyriuose, ji darė prielaidą, kad, matyt, valdžios žmonės neįsivaizduoja tų skyrių darbo krūvio.

Sonata Dumbliauskienė / Alytaus miesto savivaldybės nuotrauka

Darbas tapo ekstremalus

Šakių rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyriaus vedėja Leonora Pocevičiūtė patvirtino, kad šio skyriaus darbas nuo pat šių metų pradžios tapo ekstremalus. „Ypač sunku bendrauti su vadinamųjų jautriausių kategorijų žmonėmis – t. y. socialinių pašalpų gavėjais ir tais, kam priklauso parama maistu ir higienos prekėmis“, – sakė ji.

Kupiškio rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyriaus vedėja Laima Bartulienė sakė, kad jų skyriuje tvyro didžiulė sumaištis, neišvengiama pykčio protrūkių. „Buvome nustatę tvarką, pagal kurią žmonės į mūsų darbuotojus kreipėsi iš anksto užsiregistravę, ir ta tvarka iki šių metų puikiausiai veikė. Tačiau dabar, kai dėl stringančios gyventojų prašymus registruojančios kompiuterinės sistemos vienam klientui vietoj dešimties minučių esame priversti skirti po valandą ir ilgiau, anksčiau sudarytos eilės susijaukė, ir tai kelia žmonių nepasitenkinimą“, – tvirtino L. Bartulienė. Ji teigė, kad dėl šių trukdžių Socialinės paramos skyriaus darbuotojai ypač skaudžiai išgyvena, kai tenka aptarnauti mirusį artimąjį laidojančius žmones, pateikiančius prašymus laidojimo pašalpoms. „Puikiai suprantame, kiek rūpesčių turi tie žmones, o mes juos ilgiau nei valandą laikome savo kabinetuose, nes tik tokiu greičiu veikia mūsų kompiuteriai“, – kalbėjo L. Bartulienė.

Klaipėdos miesto savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyriaus vedėja Audronė Liesytė irgi patvirtino, kad stringant elektroninei prašymų priėmimo sistemai skyriuje susijaukė visos jų sudarytos ir iki šiol pateisinusios lūkesčius išankstinės eilės. Dabar nuolat tenka konsultuoti prašymus išmokoms ketinančius pateikti, bet dėl deramai neveikiančios elektroninės sistemos to padaryti negalinčius klientus. „Deja, tuos žmones galime pamokyti vien pasisemti kantrybės. Tačiau toks patarimas nelabai veikia“, – sakė vedėja. Daugelis žmonių savo nepasitenkinimą lieja atėję į uostamiesčio merijos Socialinės paramos skyrių. „Tačiau mūsų skyriuje dirba apsaugininkai“, – užsiminė A. Liesytė.

Apie tai, kad žmonės daugybę laiko praleidžia merijoje dėl įvairių jų prašymų, kalbėjo ir Panevėžio rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyriaus vadovė Aldona Pranciška Paškevičienė. „Esame pasirengę dirbti ir viršvalandžius. Deja, ir po darbo valandų kompiuteriai greičiau nedirba, tad mūsų sėdėjimas prie jų duoda mažai naudos“, – pabrėžė merijos valdininkė.