Alkoblokas – panacėja girtiems vairuotojams stabdyti?
Po to, kai iš trum­pa­lai­kės nuo­mos bend­ro­vės „Ci­ty Bee“ nuo­mo­tu au­to­mo­bi­liu gir­tas vy­ras su­kė­lė ava­ri­ją, nu­si­ne­šu­sią nie­kuo dė­tos mer­gi­nos gy­vy­bę, į die­nos švie­są trau­kia­ma kiek pri­mirš­ta al­kob­lo­kų įdie­gi­mo idė­ja. Tie­sa, abe­jo­jan­čių, ar ši prie­mo­nė tap­tų pa­na­cė­ja, ne­trūks­ta.

Tik nusižengusiųjų rūpestis

Susisiekimo ministerija (SM) pateikė Vyriausybei teisės aktų pataisas, kuriomis bus siūloma įteisinti antialkoholinius variklio užraktus (AVU), dar vadinamus tiesiog alkoblokais. Pagrindinė jų funkcija – neleisti užvesti automobilio variklio, jeigu vairuotojas sėda prie vairo neblaivus.

Vos pasigirdus platesnio alkoblokų naudojimo pasiūlymams, daug vairuotojų suskubo dvejoti ir klausti už ką gi čia dar reikės mokesčių mokėtojams mokėti. Visgi tokie nuogąstavimai nepagrįsti. Alkoblokai privalomai montuojami nebus. Pasak SM, alkoblokas būsiąs tik linkusių prie vairo sėsti išgėrus reabilitacijos programos dalimi.

Iš visuomenės taip pat yra pasigirdę abejonių ar AVU negali būti apgautas, pvz., papučiant vienam asmeniui, o vairuojant kitam. Tai irgi vargu ar pagrįsta baimė, mat sistema ne tik neduoda užvesti variklio nepapūtus į alkotesterį. Vairuotojas, pūtimo metu yra fotografuojamas, o nuotraukos keliauja į specialią duomenų bazę.

SM Saugaus eismo skyriaus vedėjas V.Pumputis, paklaustas ar AVU naudojimo prevenciniais tikslais iniciatyva atsirado anksčiau, ar tik po pastarosios girto žmogaus sukeltos avarijos, sakė, jog AVU naudojimo sistema buvo detaliai išnagrinėta ir siūlymas rengtas beveik dvejus metus. „Buvo įvairiausių siūlymų, pavyzdžiui, kad alkoblokai būtų visiems privalomi arba privalomi visiems pradedantiesiems vairuotojams. Visgi galiausiai buvo pasirinktas variantas naudoti alkobloką tik tiems, kas jau nusižengė“, – sakė V.Pumputis.

L.S. skaičius 9995 – tiek neblaivių vairuotojų, Lietuvos kelių policijos duomenimis, pernai buvo sulaikyti. Beveik pusės jų girtumas viršijo 1,5 promilės alkoholio.

„City Bee“ problemą spręs abi šalys

Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo skyriaus vedėjas Vidmantas Pumputis L.S. pasakojo, jog ministerijos atstovai buvo susitikę su bendrovės „City Bee“ vadovybe ir aptarė, kaip būtų geriau taikyti veiksmų planą, atgrasinsiantį neblaivius asmenis nuo vairavimo. Bendrovė City Bee“ visgi atsisakė AVU automobiliuose idėjos.

„Tai ne vien alkoblokų įdiegimas. Galbūt įmonės nustatys daug didesnes finansines sankcijas jų automobilius neblaiviems vairavusiems asmenims. „City Bee“ šiuo metu yra numatyta 300 eurų bauda, bet jie gali ją didinti iki 3000 eurų. Įmonė dabar pati nagrinėja įvairias galimybes. Sutarėme, kad susitinkame ir svarstome konkrečius planus šio mėnesio pabaigoje“, – kalbėjo V.Pumputis.

Nauda abejoja ne tik visuomenė

Premjeras Saulius Skvernelis buvo viešai suabejojęs, alkoblokų būtinybe, sakydamas, jog tai „nėra panacėja“, o sprendimų esą galima ieškoti ir kitokių.

Tai komentuodamas SM atstovas V.Pumputis sakė: „Kalbant apie nuomos bendroves, sutinkame, kad yra tam tikri rimti nepatogumai klientams. Sutinkame, kad visiems trumpalaikės nuomos paslaugomis besinaudojantiems vairuotojams taikyti vienodą patikrą būtų našta, nepatogumas.“ Taip SM Saugaus eismo skyriaus vadovas kalbėjo dar prieš „City Bee“ atsisakymą diegtis alkoblokus.

Diegtų savo lėšomis

Įteisinus alkoblokus, nusižengęs vairuotojas AVU įdiegimu pasirūpintų savo lėšomis. Nusikaltusiajam, pareiškus tokį norą, būtų sumažinta teisės vairuoti atėmimo trukmė. Neblaiviam vairavusiam asmeniui, kaip ir paprastai, būtų skiriama piniginė bauda nuo 300–450 eurų, o vairuotojo pažymėjimą toks asmuo atgautų po 12 mėnesių. Be šios nuolaidos, teisė vairuoti paprastai atimama 18 mėnesių.

Neoficialiais duomenimis, nusipirkti alkobloką kainuotų apie 1500 eurų, t. y. gerokai daugiau už dažniausiai taikomą baudą, todėl daug labiau apsimokėtų AVU nuomotis. Lietuvoje šio prietaiso nuomos paslauga kol kas neteikiama, todėl nėra žinoma galima nuomos kaina. Visgi patvirtinus minėtas teisės aktų pataisas atsirastų tokių įrenginių paklausa, manoma, netruktų atsirasti ir tiekėjų.

Šiuo metu dauguma mokyklinių autobusų Lietuvoje turi AVU. Jie įrengti Susisiekimo ministerijos iniciatyva. O krovinių pervežimo bendrovės alkoblokus į vilkikus įrenginėja masiškai ir savo lėšomis. AVU yra įsidiegę ir Vilniaus bei Kauno miestų autobusų parkai. Technologiją naudoja ir „Vilneda“ turistiniai autobusai. Taip pat pavojingus krovinius vežantis transportas, pvz. „Baltic Ground Service“ priklausantys benzinvežiai, aptarnaujantys „Neste“ degalines ir oro uostus.

Nuomonė

Lenktynininkas bei Nacionalinio automobilių klubo vadovas Benediktas Vanagas:

– Trumpalaikės nuomos automobiliai nėra nuosavas transportas, kur tik atsisėdi ir važiuoji. Ten jau ir taip yra kombinacija veiksmų, kuriuos turi atlikti, norėdamas važiuoti. Jeigu jų dar padaugėtų, ir blaivam žmogui gali pasirodyti visko per daug, kad jis noriai naudotųsi tuo automobiliu. Ypač jei šis reikalingas tik trumpai kelionei iš vienos miesto vietos į kitą. Jeigu alkobloko veikimo principas yra toks, kad papūsti reikia ne tik prieš užvedant, o ir dar keletą kartų, važiuojant, vairuotojui gali susidaryti stresinė situacija, kuri vairavimui saugumo tikrai nepridėtų. Manau, čia reikia rimtos diskusijos: ekspertų iš vienos pusės, iš

kitos – nuomos bendrovės atstovų. Reikia ieškoti tinkamiausio sprendimo šiam opiam klausimui spręsti.

Vienas klausimas

L.S. pasiteiravo praeivių Vilniaus centre požiūrio į alkoblokų naudojimą.

Algis, 52 m.:

– Į „City Bee“ tokie alkoblokai galėjo būti instaliuojami. Manau, tie, kurie naudojasi tais automobiliais, jiems nebūtų problemų naudotis ir tais alkoblokais. Aš tam pritarčiau. Bet, kalbant apie prevenciją privatiems asmenims, – žiūriu skeptiškai. Tokiu būdu jau yra padaroma prielaida, kad žmogus bus linkęs vairuoti išgėręs ir toliau savęs nekontroliuoja, jeigu jau reikia įdiegti iš anksto.

Lukas, 19 m.:

– Alkoblokų įdiegimui pritarčiau. Gal finansiškai sudėtingiau būtų įmonėms, kurios labai daug automobilių aptarnauja. O savarankiškai įsidiegti į savo automobilį – jeigu tai nebūtų prievolė, žmogus pats pasiryžęs, žiūriu teigiamai.

Rasa, 43 m.:

– Viskas priklauso nuo žmonių sąmoningumo, mano nuomone, bet geriau tegul būna. Jeigu jau bus alkoblokas, girtas žmogus ir nevairuos. Tai ir yra svarbiausia.