Kovą populiarioji Barbė švęs garbingą sukaktį
Jai šie­met su­ei­na 60 me­tų ir ji iki šiol ne­tu­ri nė vie­nos raukš­le­lės vei­de. Švie­siap­lau­kė ar tam­siap­lau­kė, liek­na ar fi­gū­rin­ga, juo­dao­dė ar bal­tao­dė, pri­nce­sė ar pre­zi­den­tė – Bar­bė yra am­ži­nai jau­na ir pa­tin­ka ma­žoms mer­gai­tėms, net jei me­tams bė­gant iš­gy­ve­no ne vie­ną kon­tro­ver­si­ją.

Ši legendinė lėlė išmoko prisitaikyti prie laiko ir mados. Tai rodo ir jos paskyra socialiniame tinkle „Twitter“.

Nors žaislų industrijoje siaučia nuožmi konkurencija, kasmet daugiau kaip 150 valstybių parduodama 58 mln. barbių. Kaip teigė prekės ženklo „Barbie“ rinkodaros direktorius Nathanas Baynardas, ši lėlė visame pasaulyje yra tokia pat garsi kaip „Coca-Cola“ ar „McDonald's“.

Nuo Barbės debiuto 1959 metų kovo 9 dieną Amerikos žaislų mugėje šių lėlių parduota daugiau kaip milijardas.

Lėlę sukūrė viena „Mattel“ steigėjų Ruth Handler, kurią įkvėpė jos pačios vaikai. „Jos duktė Barbara turėjo ribotą žaislų pasirinkimą – buvo tik kūdikius vaizduojančių lėlių, – pasakojo N. Baynardas. – Vienintelis vaidmuo, kurį ji galėjo įsivaizduoti žaisdama, buvo globėjos, motinos.“

Barbė, be abejo, yra vardo Barbara trumpinys. Lėlė turėjo mokyti mergaites, kad jos gali rinktis ir būti kuo panorėjusios. 1959 metais tai buvo radikali idėja. Tačiau Barbė iškart sulaukė sėkmės. Pirmaisiais metais buvo parduota 300 tūkst. lėlių.

Šių lėlių jau parduota daugiau kaip milijardas. / AFP/Scanpix nuotrauka

Nepasiekiamas idealas?

Nuo pat pradžių Barbės kūno proporcijos visai neatrodė feministinės ir tai dešimtmečius provokavo kritikus. Kaip sakė lėlės stilistas Carlyle'as Nuera, 1959-aisiais jos kūno proporcijos buvo iškreiptos, „kad atitiktų to meto estetiką“ ir prieinamą medžiagą.

Šviesiaplaukei gražuolei pasirodžius parduotuvių lentynose, bėgant metams ir daugėjant skundų dėl tikrovės neatitinkančių proporcijų, „Mattel“ padarė daug pakeitimų: pristatė įvairių kūno sudėjimo tipų ir dešimtis odos atspalvių.

Knygos „Barbė per amžius“ (Forever Barbie) autorė M. G. Lord taip pat įrodinėjo, kad pradinė kritika neturėjo pagrindo. „Problema čia ne 11,5 colio (maždaug 29 cm) plastikinis daiktas. Problema yra platesnė kultūra ir moteriškumo sąvoka“, – sakė ji.

1965-aisiais, ketveri metai prieš Neilo Armstrongo pasivaikščiojimą Mėnulyje, Barbė tapo astronaute. 1968 metais parduotuvių lentynose pasirodė pirmoji juodaodė lėlė vardu Kristė.

Lėlė moko mergaites, kad jos gali rinktis ir būti kuo panorėjusios. / AFP/Scanpix nuotrauka

Lėlė moko mergaites, kad jos gali rinktis ir būti kuo panorėjusios. / AFP/Scanpix nuotrauka

Ilgas procesas

Prekės ženklo „Barbie“ vadovė ir „Mattel“ viceprezidentė Lisa McKnight sakė, kad dabar 55 proc. visame pasaulyje parduodamų lėlių nėra nei blondinės, nei mėlynakės.

„Mattel“ dizaino studijoje El Segunde dirba per 100 žmonių. Dizaineriai lėles kurti pradeda nuo paprasto eskizo. Vėliau prie kiekvienos jos prototipo detalės dirba tikra armija ekspertų: pradedant lėlės formavimu panaudojant naujausią programinę įrangą ir trimačio spausdinimo technologiją ir baigiant veido piešimu, šukuosenos, drabužių medžiagos ir raštų parinkimu.

Iš viso naują Barbę sukurti gali užtrukti nuo vienų iki pusantrų metų. Tuomet lėlės prototipas iš dirbtuvių Kalifornijoje siunčiamas masiškai gaminti į fabrikus Kinijoje ir Indonezijoje.

„Kartais pamatai ją lentynoje ir tada suvoki: o taip, šitą sukūriau aš!“ – sakė C. Nuera.

Mergaitė žaidžia su lėle. / AFP/Scanpix nuotrauka

Instagramo fotosesijos

Barbei sekasi ne vien žaislų parduotuvėje. Ji aktyviai naudojasi socialiniais tinklais, kur jai net sukurta asmenybė. Iš išgalvoto miesto JAV vidurio vakaruose kilusi Barbė Milisent Roberts turi milijonus sekėjų. Ji tiesiogiai pasakoja mergaitėms apie savo gyvenimą ir svarbias dabarties temas.

2018-aisiais bendrovė pradėjo didelio masto kampaniją, kuria siekiama padėti mergaitėms užpildyti vadinamąją svajonių spragą. Per Barbę jos mokomos pasitikėti savimi ir neleisti savęs paveikti seksistiniams lyčių stereotipams.

Barbė taip pat turi savo kirpėją, makiažo meistrą ir fotografą, kurie su ja „keliauja“ po Jungtines Valstijas ir užsienio šalis ir rengia fotosesijas paskyrai socialiniame tinkle „Instagram“. Ši paskyra turi beveik 2 mln. sekėjų.

Taigi, Barbė, kuriai netrukus sukaks 60, yra amžinai jauna, vis dar vieniša ir neturi vaikų. „Ji yra nepriklausoma, karjeros siekianti moteris“, – pabrėžė „Mattel“ viceprezidentė L. McKnight.